Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miksi veden pitäisi kiehua ennen kuin sinne laittaa esim pastaa? Saman makusta siitä kumminkin tulee

Oon miettinyt samaa? Panikoin aina jos vesi ei kiehu ja pelkään ettei ruoka kypsykään. Mutta jos vesi on hieman alle sata-asteista niin eikö asia käytännössä ratkea sillä että keittää ruokaa vastaavasti hieman pidempään?

Ps. Itse keksimäni sananlasku: "Jos et saa vettä kiehumaan, et myöskään saa naista tulemaan."

Nämä lait ei kuitenkaan ole voimassa EM-kisa maissa, mistä muistaakseni kysyttiin.

Totta, mutta vastasinkin puhtaasti Suomen lainsäädänön kannalta. Hitostako kukaan täällä mitään Ukrainan/Puolan lakeja tunne...? Anyways, ulkomailla ollessani ottaisin pallon ja näyttäisin keskaria. Saa poke sitten etsiä tuhansista katsojista kuka sen pallon jemmasi :D

Missä vaiheessa toistoa tai sarjaa näitä mikrovaurioita tulee ? Ja miksi lihakset tulevat vasta seuraavana päivänä kipeäksi ? Mitä teen väärin kun tehdessäni hauisliikkeitä tulee kipeäksi olkavarren ulkopuoli ojentajan läheisyydestä eikä niinkään hauis ?

Itse ainakin tottunut laittamaan aina kaiken kylmään veteen ja hyvää siitä tulee. Kaikki aina vaan sanoo, että ei noin voi tehdä, mutta miksi ei voisi?

Itse ainakin tottunut laittamaan aina kaiken kylmään veteen ja hyvää siitä tulee. Kaikki aina vaan sanoo, että ei noin voi tehdä, mutta miksi ei voisi?

Joidenkin pastojen kohdalla se liottaminen muuttaa rakennetta. Tuossa siun tyylissähän ne on siellä vedessä paljon pitempään.

Mitä tapahtuu kuolleiden ihmisten eläkkeelle? Kenelle nämä rahat menevät?

Suomessa kuolintodistus tulee välillä hieman viiveellä, mutta kuolinpesä joutuu maksamaan takaisin "ylimääräisen" eläkkeen valtiolle, jos asia viivästyy. Eläkkeen maksu päättyy kuolinkuukauden loppuun.

Joidenkin pastojen kohdalla se liottaminen muuttaa rakennetta. Tuossa siun tyylissähän ne on siellä vedessä paljon pitempään.

En tiedä miten vanha hella sinulla on mutta ei omalla ainakaan kovin montaa minuuttia sen kiehumisessa mene. Itehä pistän aikalailla heti, enkä ota mitään aikaa, maistan ja ku näyttää siltä, ja jos on kypsää nii otan poies.

Miksi veden pitäisi kiehua ennen kuin sinne laittaa esim pastaa? Saman makusta siitä kumminkin tulee

Aikahan siinä on tärkein. Kiehuessa vesi on (normaali paineessa) 100- asteista eli se on hyvä merkki. Koska liesien tehoissa on eroa, niin lämpenemiseen menee eri aika, niin tällöin keittoajan ilmoittaminen olisi ongelmallista jos lähdettäisiin random lämpöisestä vedestä.

Toinen asia on, että kaasuja liukenee vähemmän kuumaan kuin kylmään veteen. Eli kiehuva vesi sisältää vähemmän esim hiilidioksidia kuin hanavesi. Joidenkin ruokien kohdalla tällä voi olla jotain vaikutusta rakenteeseen/makuun.

Mitä tapahtuu kuolleiden ihmisten eläkkeelle? Kenelle nämä rahat menevät?

Hmm... millä tavalla eläkettä meinaat? Siis tietenkään kuollut ihminen ei saa sitä perinteistä eläkettä. Jokainenhan meistä maksaa palkastaan eläkemaksuja ja nämä rahat menevät sitten omaisille. Itseäni esimerkkinä käyttäen eli menetin isäni ollessani pieni, niin olen saanut täysi-ikäisyyteen asti (kuten myös sisareni ja äitini) rahaa kuukausittain näistä eläkemaksuista. Tosin rahathan ovat menneet äidilleni, koska olin alaikäinen ja hän on sitten käyttänyt rahat elättämiseen. Ihan tarkkaan en tiedä tätä systeemiä, mutta siis ne maksetut eläkesydeemit eivät ainoastaan katoa, jos ihminen kuolee ennenaikasesti.

Hmm... millä tavalla eläkettä meinaat? Siis tietenkään kuollut ihminen ei saa sitä perinteistä eläkettä. Jokainenhan meistä maksaa palkastaan eläkemaksuja ja nämä rahat menevät sitten omaisille. Itseäni esimerkkinä käyttäen eli menetin isäni ollessani pieni, niin olen saanut täysi-ikäisyyteen asti (kuten myös sisareni ja äitini) rahaa kuukausittain näistä eläkemaksuista. Tosin rahathan ovat menneet äidilleni, koska olin alaikäinen ja hän on sitten käyttänyt rahat elättämiseen. Ihan tarkkaan en tiedä tätä systeemiä, mutta siis ne maksetut eläkesydeemit eivät ainoastaan katoa, jos ihminen kuolee ennenaikasesti.

Ennen aikojaan kuolleiden perheille maksetaan perhe-eläkettä, johon kuuluu leskeneläke ja lapseneläke.

Paljonko noissa omega-3 kapseleissa on oikein nuo arvot, esim. kalorit. Itellä on nyt noita fastin kapseleita niin tuo kalorilaskuri.fi näyttää että 2 kapselissa olisi 720kcal? Voiko tämä pittää muka paikkaansa. En kyllä arvellut että noin paljon olisi muka kaloreita? Tuolla on kyllä niin sekavasti monenlaisia, että ei tuosta ota selvöö. Eikä purkissakaan lue :D

Paljonko noissa omega-3 kapseleissa on oikein nuo arvot, esim. kalorit. Itellä on nyt noita fastin kapseleita niin tuo kalorilaskuri.fi näyttää että 2 kapselissa olisi 720kcal? Voiko tämä pittää muka paikkaansa. En kyllä arvellut että noin paljon olisi muka kaloreita? Tuolla on kyllä niin sekavasti monenlaisia, että ei tuosta ota selvöö. Eikä purkissakaan lue :D

Itse löysin sellaisen lähteen, jonka mukaan kahdessa kapselissa olisi n.18kcal.

Pidän elämää suurempia päiväkirjoja, joihin taltioin jokaisen päivän käänteentekevät oivallukseni. Kirjoitan lyijykynällä ja mietinkin, että jos silloin tällöin selailen tuotantoani, niin voiko teksti haalistua vuosikymmenien saatossa lukukelvottomaksi? Ei viittis käyttää kuivamustekynää, kun voi tulla korjailtavaa, eikä kirjoittaa sillä jälkeenpäin päälle... Sähköiseen muotoonkaan en tuotantoani halua. Onko porukalla hyvin säilyneitä rustauksia?

Kiva se ois viidenkymmenen vuoden päästä katsoa, että tuossa mentiin silloin - tähän on päädytty... :D

No riippuu onko ne 500mg vai 1000mg tabuja. 1g rasvaa = 9kcal. Jos ne on grammasia tabuja, niin kahdessa on 18kcal.

Onko porukalla hyvin säilyneitä rustauksia?

Kiva se ois viidenkymmenen vuoden päästä katsoa, että tuossa mentiin silloin - tähän on päädytty... :D

Oon mutsilta saanut jotain vanhoja ruokaohjevihkoja > 50 v, kirjoitettu kuula tai saattaa olla mustekynälläkin. Teksti on kuin eilen kirjoitettua.
Lyijykynästä ei tietoa mutta tokko haalistuu jos vihko suljettuna jossain kaapissa. Jos taasen pidät auringonvalossa niin tuloksen arvannetkin...

Onko Suomessa jotain samantapaisia kilpailuja kuin Men's Physique IFBB? Tai jos on ihan kyseinen kilpailu niin on jotain suomenkielistä nimeä vai pitäisikö löytyä ihan tuolla? On nimittäin itsestäni enemmän mulle sopiva laji kilpailla, koska en perusta ihan siitä bodarin kisakireydestä enkä niistä stringeistä :D

En tiedä, ei varmaan pakko ole :D Mutta jalkojen treenaus on nyt vaan niin vitun kivaa, että se kannattaa mutenkin. Vois vaikka 3 kertaa viikossa tehä pelkän jalkatreenin :)

Back
Ylös Bottom