Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

Minulle myytiin reilu kymmenen vuotta sitten nuhalääkkeeksi efedriiniä ku menin Tallinnassa apteekkiin.

Mulle annettiin tuota allergiseen nuhaan Thaimaassa, kun ei olis muuten päässyt sukeltamaan. Sen jälkeen kyllä kulki henki eikä ollut yksikään pään ontelo tukossa. Vaikka vähän jännitti mennä 40 m syvälle tuon ottamisen jälkeen, kun paine käytännössä viisinkertaistaa tuon tehon....

Tosin eipä tuokaan aine riskitön ole pysyvässä käytössä.

Nää on kyllä aina yhtä kurjia. Ei voi käsittää millainen ahdistus voi ajaa päällepäin normaalit ihmiset tuollaisiin tekoihin.

Ja Kampissa parikymppinen kundi yrittänyt ottaa itseltään hengen. Miksi nämä pitää tehdä aina julkisilla paikoilla tai siten, että mahdollisimman monen viattoman elämä kärsii yhden päätöksestä.

Nää on kyllä aina yhtä kurjia. Ei voi käsittää millainen ahdistus voi ajaa päällepäin normaalit ihmiset tuollaisiin tekoihin.

Ja ne on usein semmoisia joista ei päällepäin näy mitään. Kaikki hyvin perheitä joissa on ilmeisesti jonkinlainen megavitutus sisälläpäin.. Ei voi muuten ymmärtää.

Ja Kampissa parikymppinen kundi yrittänyt ottaa itseltään hengen. Miksi nämä pitää tehdä aina julkisilla paikoilla tai siten, että mahdollisimman monen viattoman elämä kärsii yhden päätöksestä.
Luulisi jos itsaria yrittää niin sen tekisi kunnolla ja vähän korkeammalta kuin 2 kerrokselta. Tuossahan on se vaara että jää esim. halvaantuneeksi loppuelämäksi ja sitten sitä itsariakaan ei enää voi yrittää.

Tähän on tultu, että nämä ammuskelut ja joukkomurhat ovat melkeimpä arkipäivää meillä Suomessa. Juuri uutisista sain tietää tästä uusimmasta surmasta ja oli pelottavaa huomata, ettei omani eikä töllön ääressä myös olleen isäni reaktio ollut kovin yllättynyt tai järkyttynyt. Reaktiona oli lähinnä "Voi helvetti, ei kai taas.."

Kyllä me suomalaiset vaan voidaan niin saatanan huonosti.

Kuten hkuja tuossa hieman viestissään mainitsi, niin mun mielestä pelottavinta on se, että sitä ei näy päällepäin. Se, ettei nämä tyypit ole välttämättä olleet edes mielenterveyspotilaita, ainakaan kirjoissa. Onkohan näitä tapauksia sattunut 80 tai 90-luvulla paljonkin vai onko uutisointi vain kasvanut?

Onkohan mussakin jotain vikaa, kun tuosta ampumistapauksesta kuullessani miettisin vaan "että olipa tässä pitkä tauko". Ei tuo mitään tunteita pintaan. Samaan aikaan lähi-idässä lahdataan satoja ihmisiä, myös lapsia, päivittäin. Joten miksi tuon mukama tarvitsisi tuodakaan. Samanarvoista porukkaa pitäisi kaikkien olla.

Kun katsoo tätä maailman menoa niin näkee, että oikeesti ihmiset täällä Suomessakin voi huonosti. Töissä pitää painaa enemmän ja enemmän. Työpaikat katoavat tai lomautukset ovat niskassa. Kotona muija kuitenkin vaatii minkkiturkkia ja pitkiä kaukomatkoja. Ulkonäköpaineet ovat myös hyvin suuret, joten salilla pitää painaa myös pitkää päivää. Rahan ja omaisuuden kerääminen on enemmän sääntö kuin poikkeus jo parikymppisillä nuorilla.

Mua jotenkin sylettää toi iltsikoiden tapa uutisoida näistä tapauksista. Nytkin jo ehtinyt toimittaja mehuissaan juoksentelemaan pitkin kylää etsimässä sekopäisesti jotakuta antamaan lausuntoa siitä kuinka naapurin Elma ei ois ikinä uskonut, niin rauhallinen ja mukava mies ja tuossa hiekkalaatikolla ne lapsetkin leikki.

Niinhän ne sanoo että avioero lietsoo tuttavapiirissä avioeroja, ja itsemurhan jälkeen samalla kylällä käy keskimääräistä enemmän itsemurhia. Minä väitän että nää uutisoinnit ei ainakaan korota kynnystä tehdä perhesurmaa jos itsemurha on välkkynyt mielessä vaihtoehtona.

Kuten hkuja tuossa hieman viestissään mainitsi, niin mun mielestä pelottavinta on se, että sitä ei näy päällepäin. Se, ettei nämä tyypit ole välttämättä olleet edes mielenterveyspotilaita, ainakaan kirjoissa. Onkohan näitä tapauksia sattunut 80 tai 90-luvulla paljonkin vai onko uutisointi vain kasvanut?

Tämänpäiväisen ikävän tapahtuman yhteydessä ensimmäisen kerran joku "asiantuntija" sanoi ääneen mitä itsekkin epäilen, eli julkisuus, tiedotusvälineet ja sosiaalinen media on omiaan lisäämään tapauksia. Vinksahtanut ei välttämättä keksisi ideaa itse mutta jokapaikassa näistä on ja käydään keskusteluita, alkaa se ruokkimaan ilmiönä itse itseään..

Joissain tapauksissa on varmasti ollut kyse piilevästä paranoidista skitsofreniasta joka yht. äkkiä on pamahtunut pintaan jostain syystä. Jotain sairasta mustasukkaisuutta noissa on varmasti myös usein taustalla, psykopaatit/narsistit osaa pitää kyllä julkisivun nättinä, ovat yleensä suht älykkäitä. Naapuri tappoi aikoinaan 3v. poikansa kostaakseen pojan isälle.
R.I.P Eemeli:( Ja kiitti villapuvustasi joka oli mun pojalla köytässä. Ei todellakaan unohdeta ikinä sinua.

Tämänpäiväisen ikävän tapahtuman yhteydessä ensimmäisen kerran joku "asiantuntija" sanoi ääneen mitä itsekkin epäilen, eli julkisuus, tiedotusvälineet ja sosiaalinen media on omiaan lisäämään tapauksia. Vinksahtanut ei välttämättä keksisi ideaa itse mutta jokapaikassa näistä on ja käydään keskusteluita, alkaa se ruokkimaan ilmiönä itse itseään..

Aivan. Jos kouluammuskeluista ja muista ei tehtäis uutisia niin ei niitä varmasti tapahtuisi niin paljon. Näissä paskalehdissä on niin kauhean tarkasti karttoja myöten selitetty miten ne ammuskelut on tapahtunut niin hulluimmat luultavasti miettivät että miten voisi olla vieläkin tehokkaampi. Minun mielestä näistä ammuskeluista ei tarvitsisi tehdä uutisia ollenkaan. Kyllä ne tietysti tietoon tulee, mutta ei siinäkään mitään järkeä ole että sama juttu pyörii kuukauden joka lehdessä että varmasti jokainen hullu huomaa kuinka paljon tuollaisilla saa huomiota.

oli pelottavaa huomata, ettei omani eikä töllön ääressä myös olleen isäni reaktio ollut kovin yllättynyt tai järkyttynyt. Reaktiona oli lähinnä "Voi helvetti, ei kai taas.."

Kyllä me suomalaiset vaan voidaan niin saatanan huonosti.

Maailmassa on ollut iät ja ajat sotia ja levottomuuksia. Surua ja kuolemaa. Nykyisin mediassa, uutisissa, radiossa, lehdissä ja netissä uutisoidaan onnettomuuksista enemmän kuin aikaisemmin. Vielä 10 vuotta sitten netti ei ollut yhtä kehittynyt kuin mitä se nyt on. Suurinosa uutisoinnista tapahtui tällöin vielä sanomalehtien ja television välityksellä. Nykyisin netin kautta saa tiedon nopeasti ja se tavoittaa useampia ihmisiä. Asioista kerrotaan herkemmin ja enemmän mitä aikaisemmin. Tästä syystä voi tuntua että sattuu ja tapahtuu.

Mitä enemmän näkee pahaa. Kuulee ikäviä uutisia se turruttaa ihmisen mieltä. Se ei enää kohta tunnukkaan niin pahalta tai enää osaa järkyttää mieltä kun siitä kuulee kokoajan.

Aikuisten kohdalla on vielä etuna se, että tälläisiä asioita voi vielä käsitellä, mutta sitten, kun ajatellaan nuorempia ja lapsia joilla ei vielä ole samanlaista kehittynyttä tunneälyä jne, kuin aikuisella. Eivätkä osaa vielä oikein tajuta ja käsittääkkään kunnolla mitä on tapahtunut niin tämä on vakavampi asia. Lasten kanssa tulisikin keskustella asioista, ottaa ne puheeksi ja pyrkiä selvittämään jos esimerkiksi koulussa välitunnilla on tullut vaikka luokan keksen puhetta jostain tapahtuneesta onnettumuudesta tmv. Lapset, kun ovat nykyisin valitettavasti helpommin median uutisoinnin armoilla ja näkevät ja kuulevat nopeasti sen saman mitä aikuistekin ja se voi siksi järkyttää vielä enemmän.

Tähän on tultu, että nämä ammuskelut ja joukkomurhat ovat melkeimpä arkipäivää meillä Suomessa. Juuri uutisista sain tietää tästä uusimmasta surmasta ja oli pelottavaa huomata, ettei omani eikä töllön ääressä myös olleen isäni reaktio ollut kovin yllättynyt tai järkyttynyt. Reaktiona oli lähinnä "Voi helvetti, ei kai taas.."

Kerroin tuosta kaverille puhelimessa. Kommenttina: "Joo mä katoin uutisista. Eipä tuo enää edes hetkauta, kun on niin tavallista."

Back
Ylös Bottom