Miten "boostata" kroppa jatkamaan laihtumista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Funch
  • Aloitettu Aloitettu
Heipähei!

Olen tässä jonkun aikaa seuraillut keskustelua täällä, itse kuitenkaan mitään kirjoittamatta, vaikka oma projekti myös ollut käynnissä. Päätin kuitenkin nyt kirjoittaa koska tarvitsen ideoita:)
Olen tässä laihduttanut noin kahden kuukauden ajan -9kg. Pituuteni on 170, alkupainoni 79 ja nyt sitten 69,5. Ikää on 21. Nyt olen normaalipainon ylärajoilla ja muutenkin jo aika kauan tätä perus "terveellinen ruokavalio + liikunta" komboa harjoittanut. Olen huomannut, että alan jo vähän tylsistymään näiden rutiinien kanssa ja muutenkin tiedän, etten enää laihdu yhtä paljon hidastuneen aineenvaihdunnan ja laskeneen peruskulutuksen myötä. Eli kroppakin on tottunut uusiin rutiineihin.
Kysymys kuuluu: Olisiko kenelläkään ideoita miten voisin vähän shokeerata tai boostata kroppani uuten alkuun, että rupeaisi kilot taas karisemaan ja tulisi muutenkin jotain uutta kokeiltavaa, koska olen jotenkin väsynyt tähän samaan hommaan.
Ruokailu ja liikuntatottumukseni tähän mennessä ovat sisältäneet noin 1000-1200kcal päivässä, joskus enemmän joskus vähemmän. Mm. esim liikuntapäivinä. Paljon salaattia/vihanneksia, jonkun verran hedelmiä, paljon kanaa, kalaa ja myös välillä naudanlihaa, ruisleipää ja puuroa kuitulähteenä ja kaikki rasvattomat maustamattomat maitotuotteet; maito, piimä, rahka, raejuusto, jne marjojen kera. Kahvia olen juonut ja paljon vihreää teetä. Olen syönyt 3-4 kertaa päivässä. Vettä olen koittanut juoda enemmän, mutta en oikein onnistu siinä 2-3l päivässä tavoitteessa.
Herkut olen jättänyt kokonaan pois, vaikka kahden viikon välein tai harvemmin olen syönyt makeisia kun on iskenyt himo esim. leffassa.
Olen pärjännyt hyvin näillä ruokamäärillä, enkä ole ollut nälkäinen.
Liikkunut olen 3 kertaa viikossa kuntosalilla noin 1,5 tuntia kerrallaan sisältäen keskiraskasta/raskasta aerobista treeniä 30 min ja loput lihaskuntoa. Viime viikkoina olen pari kertaa raahautunut ulos lenkkeilemään, noin 20 minuutiksi. (Juoksu/hölkkä tuntuu minusta usein tosi raskaalta). Tulevaisuudessa kun kilot on pudotettu aijon keskittyä lihaskuntoon ja kiinteytymiseen.
Eli ideoita kehtiin.. Kiitos jos vaivaudutte! :) pahoittelen jos meni ihan väärälle palstalle, olen uusi täällä.

Laihtuminen tietenkin hidastuu, kun läski vähentyy. Voisit kokeilla vaikka syödä vähän enemmän. Tyyliin 1500kcal ei salipäivinä ja 2000kcal, tällöin olisit ehkä noin -500kcal miinuksella jolloin painoa lähtee vähän hitaammin, mutta varmasti. Ja jos et siis käy salilla niin rupeaisin käymään siellä.

Toinen vaihtoehto on pitaa viikon verran taukoa dieetista, ts. syot paivittaisen kulutuksen mukaan nostamalla viikon aikana hiljalleen kalorit noin 2500-3000kcal per paiva. Samalla treenaat taas kovaa, jotta saat kropan heraamaan. Taman jalkeen takaisin dieetille. Riippuu miten alhaiset rasvat on, mutta itse en alle 12% rasvoihin paase muuta kuin hifistelemalla esim. CKD:lla tai UD2:lla.

Punnitsetko ja kirjaatko kaiken mitä suuhus laitat? noilla mitoilla 1000-1200 kcal luulisi tiputtavan painoa aika kovaa tahtia! olisi kiva nähdä esimerkki ruokavalio koska en voi uskoa että joku ei laihdu noilla kaloreilla.

Kiitos paljon teille vastauksista!

Velmulol, kyllähän painoa on tippunut 1kg viikossa tahdilla. Tänään 6.5 on siis mennyt tasan 8 viikkoa projektin alusta ja painoa tippunut melkein 9 kg.
Nyt on kyse siitä, että haluaisin kokeilla jotain uuta lähestymistapaa ruokavalion/treenin suhteen, koska tuntuu, että mieli ja kroppakin on mennyt laiskaksi ja tylsisnytyt. Ehkä vähän lisää haastetta?

Ja kyllä, olen kirjannut kaikki syömiseni ylös eräässä nettipalvelussa (En viitsi sanoa nimeä kun en tiedä missä se mainostamisen raja täällä menee?). Aina ei ole ollut mahdollisuutta punnita mitä olen syönyt. Usein merkkaan syömiset yläkanttiin mielestäni. Kcal päivässä vaihtelee siis 800-1200 päivässä ja välillä syön enemmän, esim. joku erikoisjuttu, esim ravintola tai muuten vaan nälkä jos on päivän aikana liikkunut enemmän.

Naksu, mun rasvat ei kyllä ole varmaan lähelläkään edes 20%. Mutta kyllä tää kalorien nostaminen ja/tai enemmän treenaaminen viikon ajan on varmaan hyvä idea, että aineenvaihdunta herää. Pelottaa vaan, että paino tulee takaisin.

Niin ja luulen siis, etten ole mitään järjettömiä määria lauhtunut näillä kaloreilla koska en tosiaan omaa mitenkään erityisesti lihaksia -> alhainen peruskulutus. Musta tulee varmaan sellanen laihaläski ilmiö..pitää treenata enemmän :D

Nyt lähdenkin kuntosalille, hyvää jatkoa sununtaipäivään kaikille!

^ Ei se 1 viikko plussilla tuo viellä mitään. Nestettä korkeintaan voi vähän kertyä.

Välillä kannattaa tosiaan olla plussilla ja kun ilmeisesti salitouhuissa olet aloittelija, niin vähän raskaammalla salitreenillä saisit varmasti suht nopeassa ajassa lisää lihasta, joka sitten taas myöhemmin kuluttaisi enemmän. Raskaan salitreenin jälkeen voisit huoletta syödä plussilla ilman suurta pelkoa rasvan kertymisestä.

Tämäkin voisi olla kokeilun arvoinen: http://www.pakkotoisto.com/ravinto/64820-intermittent-fasting/

Tuollaisilla päivittäisillä kalorimäärillä juokseminen tuntuu varmasti raskaalta..

Lainaan nyt vähän tätä ketjua, kun alkoi mietityttää tällainen:

Ajattelin nyt cuttailla pari kuukautta, johonkin heinäkuun loppuun saakka, -500kcal/pv. Mutta ongelma on se, etten tiedä miten tästä rasvaa lähtisi koska en osaa arvioida paljonko sitä on (jonkunverran ainakin, painoa tullut kahdessa kuussa lisää ~7kg). Onko siis jotain kotikutoisia testejä rasvan% mittaamiseen, esim. nettitestejä, mittauksia, tms.

Tekstistä saa nyt vähän sellaisen kuvan ettei sitä rasvaa ole paljoa, niin se onkin. Mutta nyt on kyseessä vain että haluanko kesäksi lisää massaa (rasvan kera) vai sen sixpäckin :D

Viikon kun olet plussilla, painosi tulee nousemaan varmaan kaks kiloa. Se ei kuitenkaan ole rasvaa, vaan yksinkertaisesti vettä. Sitten kun taas siirryt miinuksille, se lähtee varmaan n. viikossa pois.

Lainaan nyt vähän tätä ketjua, kun alkoi mietityttää tällainen:

Ajattelin nyt cuttailla pari kuukautta, johonkin heinäkuun loppuun saakka, -500kcal/pv. Mutta ongelma on se, etten tiedä miten tästä rasvaa lähtisi koska en osaa arvioida paljonko sitä on (jonkunverran ainakin, painoa tullut kahdessa kuussa lisää ~7kg). Onko siis jotain kotikutoisia testejä rasvan% mittaamiseen, esim. nettitestejä, mittauksia, tms.

Tekstistä saa nyt vähän sellaisen kuvan ettei sitä rasvaa ole paljoa, niin se onkin. Mutta nyt on kyseessä vain että haluanko kesäksi lisää massaa (rasvan kera) vai sen sixpäckin :D

No eipä oikein ole. Eikö joka salilla saa mittauksen pihdeillä? Jotain tietty suuntaa antavia ( Näistä en ihan 100% varma ole) ~18% Suonet näkyy selvästi forkuissa, ~15% Suonet näkyy lantionseudulla, Alle 10% alimmat vatsalihakset erottuvat selvästi.

No eipä oikein ole. Eikö joka salilla saa mittauksen pihdeillä? Jotain tietty suuntaa antavia ( Näistä en ihan 100% varma ole) ~18% Suonet näkyy selvästi forkuissa, ~15% Suonet näkyy lantionseudulla, Alle 10% alimmat vatsalihakset erottuvat selvästi.

Eipä saa meidän salilla minkäännäköisiä mittauksia, vaakakin hävisi pukukopista kahden päivän jälkeen. Ties kuka tarvinnut kotiin omaa vaakaa :face:

Mutta kyllähän noi sun mainitsemat oli ihan hyviä vaikkei niin tarkkoja olekkaan. Noissa on vain yksi miinuspuoli: Suonet eivät pullistu ulos ihosta paitsi ranteessa ja kädessä. Forkuista sitten treenin aikana, näkyvät kylläkin aika selvästi (tämä kylläkin selittyy aika hyvin sillä ettei sitä lihaa ole niin paljoa että olisi kovin isot suonet), tämän takia en osaa tosta sanoa mitään. Ja nämä vatsalihasjutukin on vähän huonohkoja, koska ei ikinä tiedä että missä olosuhteissa pitäisi näkyä, lähinnä valaistusta tarkoitan.

Ja enpä ollut muuten tiennyt että lantionseudullakin näkyisi suonet :D mutta tästä nyt voisi päätellä että ne rasvat on jossain sielä 15%-20% välillä. Kaipa tässä sitten aloitetaan cuttailu, kalorilaskuriin vain.

Pitääpä muuten googlailla noita rasvaprosenttimittareita, jos niistä nyt vähän lisää tietoa saisi irti.

Korjataan tähän, että Lonkan alueella, alavatsassa :D Siinä mulla suonia näkyy paljon.

http://dining.lafayette.edu/files/2012/04/body-fat.jpeg

Kyseisestä kuvasta saa kans vähän viitteitä tuosta rasvaprosentista. Katselin tuossa tuota ylempää kirjoitusta ja itselläni kyllä näkyy alimmat palikat mutta suonia en saa mitenkään näkymään normaalioloissa, vain treenatessa. Ja noita lantioseudun suonia en saa mitenkään näkyviin, vaikka rasvani ovat noin 8%

Täytyy sanoa ettei noissa omaan silmään kovin suuria eroja ollut.

Ja kiitos beginner, tuo linkki oli loistava! Sen mukaan olisi noin 15% rasvat, kai siitä voisi vähän cuttailla.

Jos OP hakee dieettiin boostia ja rasvat on 20% tienoilla, niin suosittelen kokeilemaan noin 2-3 vkoa PSMF dieettia (jatkaen pidempaan, jos motivaatiota riittaa). Lyle Mcdonaldin RFL sopisi tarkoitukseen erittain hyvin. Itsellani on tuosta kokemusta vuosien takaa, kun annoin rasvani menna 22-23% tienoille ja tulin alas 15% tienoille noin viidessa viikossa.. Naita dieetteja kokeillessa on sitten syyta ottaa huomioon, etta aerobista kannattaa kaytannossa valttaa (kavely on ok) ja salitreenit pitaisi olla 2 krt/vko koko kroppa lapi nopeasti muutamalla raskaalla perusliikkeella.

Alhaisilla kaloreilla on syyta muistaa, etta kalorivaje polttaa tehokkaitten rasvaa. Liikunnalla kalorien polttaminen vaatii todella paljon duunia ja alhaiset kalorit yhdistettyna reippaaseen maaraan liikuntaa johtaa tyypillisesti vain aineenvaihdunnan hidastumiseen, edellisesta treenista palautumattomuuteen seka dieetin epaonnistumiseen kun alkaa vituttaa liikaa.

14kg pudoteltu vuoden alusta. Heh :D kaikki vaatteet liian isoks käyny kun sillon meinas olla liian pieniä. Vinkkejä jatkoon? Nyt oon jonkun muutaman viikon ollu niin ja näin syklitellen. Rasvat tällä hetkellä 13-15%

Jos OP hakee dieettiin boostia ja rasvat on 20% tienoilla, niin suosittelen kokeilemaan noin 2-3 vkoa PSMF dieettia (jatkaen pidempaan, jos motivaatiota riittaa). Lyle Mcdonaldin RFL sopisi tarkoitukseen erittain hyvin. Itsellani on tuosta kokemusta vuosien takaa, kun annoin rasvani menna 22-23% tienoille ja tulin alas 15% tienoille noin viidessa viikossa.. Naita dieetteja kokeillessa on sitten syyta ottaa huomioon, etta aerobista kannattaa kaytannossa valttaa (kavely on ok) ja salitreenit pitaisi olla 2 krt/vko koko kroppa lapi nopeasti muutamalla raskaalla perusliikkeella.

Alhaisilla kaloreilla on syyta muistaa, etta kalorivaje polttaa tehokkaitten rasvaa. Liikunnalla kalorien polttaminen vaatii todella paljon duunia ja alhaiset kalorit yhdistettyna reippaaseen maaraan liikuntaa johtaa tyypillisesti vain aineenvaihdunnan hidastumiseen, edellisesta treenista palautumattomuuteen seka dieetin epaonnistumiseen kun alkaa vituttaa liikaa.

Kerrotko tästä mcdonaldin RFL:ästä enemmän ? linkkiä ?

Aloittaja

Kerrotko tästä mcdonaldin RFL:ästä enemmän ? linkkiä ?

Koitin just linkittää, mutta täällähän ei sitä ilmeisesti saa tehdä..googlaa niin löytyy. Kiitos naksu vinkistäsi!

Kyseessä siis ketoosidieetti ilmeisesti? Haluaisin itse testata ketoosidieettiä. Olisi varmaan ihan hyvä booosti. En sitten tiedä onko toi RFL vähän liian hurja? Toisaalta en syö paljon kaloreita nytkään, vaihtelee siinä 800-1200 kcal. Jaksaisiko kukaan kirjoittaa suositellun rasva/hh/proteiini jakauman ketoosidieetillä? Hiilarit n. 20g?? Tässä siis aloittaja taas liikkeessä. Tai sitten ohjata johonkon olemassaolevaan keskusteluun täällä missä se löytyy. Löysin joitakin, mutta se ei tullut esille niin selvästi.

Vielä kerratakseen olen siis nainen 21v 170/69 (laihduin juuri 10 kg 8 viikossa ja vielä puolet-samanverran haluaisin). Olen salilla aika aloittelija mutta käyn 3xviikossa + välillä lyhyet lenkit. En siis ole mikään punttimimmi tarpeessa mistään yber ketoosirääkistä tai proteiinihuuruista, itsekuri ei varmaan riitä.

Jos nyt joku vielä jaksaa minua tyhmää auttaa, niin tässä esim. tämän päivän jakauma ja ruoat (Oli niukat syömiset tänään):
(Yleensä syön kevyen päivällisen paitsi treenipäivinä enemmän, erityisesti lihaa.)

AAMIAINEN
1.00 viipale Täysjyväruisleipä, ravintokuitua 10 g/100 g
1.00 tl Margariini, 40%
2.00 viipale. kinkkuleikkele. saunapalvi
4.00 viipale Kurkku, tuore
1.00 kpl Kirsikkatomaatti
1.00 muki (2 dl) Kahvi, pannukahvi
0.50 dl Maito, rasvaton

LOUNAS
1.00 viipale Ruisleipä, perinteinen, keskikoko, (vesi, ruisjauh
1.00 tl Margariini, 40%
1.00 muki (2 dl) Kahvi, pannukahvi
0.50 dl Maito, rasvaton
150.00 g Lehtisalaatti-kurkku-tomaattisalaatti
4.00 dl Parsakaali, nuppu
100.00 g Kukkakaali
130.00 g Porsaan grillipihvi
1.00 tl Ruokaöljy
2.00 dl Piimä, rasvaton

ILTAPALA
125.00 g Jogurtti, maustamaton
10.00 g Hasselpähkinä
90.00 g Mansikka
1.00 tl Kaneli

Hiilarit 62,3g 32%
Rasva 31,9g 36%
Proteiini 63,2g 32%

Kcal yhtensä: 811

Siis mistä ihmeestä näitä hiilareita tulee, tuntuu että kaikessa niitä on. Mitä pitää karsia?

Vai pitäisikö kummiski vaan syödä normaalisti/plussila viikon ajan boosta saadakseen..

Ehkä tämä viesti olisi kantsinut laittaa sinne ketoosidieetti-osioon, mutta kun toi RFL tuli täällä puheeksi ja muutenkin aloitin ketjun..

Back
Ylös Bottom