Aloitellaanpa uutta ketjua sillä ajatuksella, että omakotitaloasuminen kiinnostaisi, mutta kovin tarkkaa hajua asumiskustannuksista uusissa / uudehkoissa okt:ssa mulla ei ole.. Toki myös muiden asumismuotojen kustannukset kiinnostaa ja niitä voi tähän listata. Foorumilla on paljon hyvää keskustelua eri lämmitysmuodoista ja muista kustannuksiin vaikuttavista tekijöistä, tähän voisi koota sitä numeropuolta asumisen eri osa-alueilta (sähkö/vesi/lämmitys/verot/yms)
Yritin haulla etsiä vastaavaa ketjua, mutta en löytänyt mitään pelkästään tähän kustannuspuoleen keskittyvää. Mikäli modet katsoo kuitenkin tän ketjun huonoksi, mun puolesta saa vapaasti nakata tän bittihelvettiin..
Omat speksit tähän alkuun:
1. asumismuoto: rivitalo 3h+k, n. 90 neliötä, vm. 93., Helsingissä
2. sähkö: käyttösähkö + suora sähkölämmitys + käyttöveden lämmitys: n. 130e/kk (muistaakseni n. 12kwh/vuosi)
3. vesi: 10e/hlö/kk, maksetaan vastikkeen osana.
4. vuokra/ kiinteistövero: vuokratontti, vastiketta maksetaan kuukaudessa n. 300e, josta huomattava osa tontin vuokraa
5. muut säännölliset esim. jätehuolto: sisältyy vastikkeeseen
Yhteensä: n. 430e/kk.
Yritin haulla etsiä vastaavaa ketjua, mutta en löytänyt mitään pelkästään tähän kustannuspuoleen keskittyvää. Mikäli modet katsoo kuitenkin tän ketjun huonoksi, mun puolesta saa vapaasti nakata tän bittihelvettiin..
Omat speksit tähän alkuun:
1. asumismuoto: rivitalo 3h+k, n. 90 neliötä, vm. 93., Helsingissä
2. sähkö: käyttösähkö + suora sähkölämmitys + käyttöveden lämmitys: n. 130e/kk (muistaakseni n. 12kwh/vuosi)
3. vesi: 10e/hlö/kk, maksetaan vastikkeen osana.
4. vuokra/ kiinteistövero: vuokratontti, vastiketta maksetaan kuukaudessa n. 300e, josta huomattava osa tontin vuokraa
5. muut säännölliset esim. jätehuolto: sisältyy vastikkeeseen
Yhteensä: n. 430e/kk.
). Vähän sama homma koskee kunnossapito/remonttibudjettia. Joku tekee itse kaiken mahdollisen jesaria ja kierrätyskeskuksen varaosia hyödyntäen, jolloin homma x maksaa 5e kun toinen teettää saman homman kaupungin kalleimmalla firmalla ja pistää kalleimmat varaosat, jolloin lasku onkin sata tai kaksisataa kertaa suurempi kuin tee se itse miehellä.