Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Viimeisin ateria eilen 2300 aikaan. Tänään olkapäätreeni 1700 aikaan ja bebelino on veivannut uuniin karjalanpaistia ison kasan. Kiskon sen parissa tunnissa bataattien kera ja sitten kärvistellään taas reipas 16 tuntia. Tosin eipä tämä nyt vaikeeta ole kun nesteillä nälkäkin pysyy poissa.

IF tyyliin syöty kohta vuoden päivät. Ihanteellinen tapa aamupalayökkäilijälle. Elokuusta asti myös treenit LeanGainsin ohjeilla. 3x viikossa perusliikkeitä reversepyramidinä.
Ikää 51v, toimii siis myös tosi vanhoille. Kuvassa kunto elokuussa -11 ja nyt. Paino kutakuinkin sama, rasvaa mielestäni vähän lähtenyt.
ranta.jpg

Hyvältä näyttää. Kyllä se oma rytmi sitten löytyy lopulta, kunhan saat itsesi tähän sisään. Aerobista tuossa tulee joka tapauksessa melko paljon, joten sauvakävelyt voisi melkein jättää poiskin. Yksi vaihtoehto on pitkittää paastoa välipäivinä niin, että kotimatkakin menee ennen syömistä. Tosin niitä pidempiä paastoja kannattaa ottaa mukaan vasta myöhemmin

Pistetään kokeiluun. Tosin olen jo "salaa" syönyt tällä systeemillä jo pari päivää +-o kaloreilla. HST:n SD on menossa joten oikeaa treeniaä ei ole tullu ollenkaa. Meinaan pitää nuo sauvakävelyt mukana; työ on konttorirotan hommia, kulututus vain hieman korkeampaa kuin nukkuessa:)

Painoa on lähtenyt jo tämän SD:n aikana pari kiloa, tosin pidän kreatiinista samalla taukoa, joten johtunee siitä. Eilen ja tänä aamuna ei ihme kyllä ollut nälkä vaikka olin sen 16 tuntia syömättä. Makeanhimojakaan ei ole ollut kun ei erehdy syömään makeaa. Tosin tänään sorruin kun käytiin vanhempien luona kahvilla ja laskiaispullaa oli tarjolla. Loppuun vielä ruokavinkki: ei ehkä parhaimmanmakuinen yhdistelmä se aamumysli ja keso -raejuusto. Pitää vaihtaa tuo raejuusto rahkaan ja mansikoihin, sitä vedin joskus aamuisin ja se on hyvää. Yritän raportoida menestymistä tai menestymättömyyttä. Ei noilla minun "viikkomiinuksilla" kovin suurta muutosta ole odotettavissa, vaan eipä tämä minulle niin haudanvakavaa hommaa olekkaa. Kunhan pysys terveenä ja eläs parempaa elämää...

Olen huomaamatta noudattanut itse melko tämmöistä ruokailua, mutta nyt testaan jättää kokonaan pois alkupäivän safkat. Vetäsin viime vuorokauden 18 tunnin paastolla ja sitten jalkatreeni, joka kulki paremmin kuin vuosikausiin. Tuohon vain loaderit ja treenin aikana amino rush. Päälle 20g isolaattia ja sitten himaan. Tunnin sisään puoli kiloa jauhelihaa, bataattia sekä lanttua uunissa haudutettuna. Tunnin päästä iso hedelmäsalaatti vaniljakastikkeella ja se siitä sitten. 18 tunnin aikana vain vettä, kahvia ja vapoa niin maan vitusti, ei mitään vaikeuksia. Nyt sitten safkaamiset taas nollaan ennen tämän päivän treeniä, joka on joskus viiden aikaan, päivällä vain nappailen vähän BCAA-namuja naamariin.

Viimeisin ateria eilen 2300 aikaan. Tänään olkapäätreeni 1700 aikaan ja bebelino on veivannut uuniin karjalanpaistia ison kasan. Kiskon sen parissa tunnissa bataattien kera ja sitten kärvistellään taas reipas 16 tuntia. Tosin eipä tämä nyt vaikeeta ole kun nesteillä nälkäkin pysyy poissa.

Niin no jos jotenki tän suosiota pystyy täällä kasvattamaan niin on se Miken mukaan tulo. Ei sillä, että tietäisit kaikesta treeniin liittyvästä kaiken, mutta kyllä sua varmasti jonkun sortin messiaana täällä pidetään ;). Vedät siis BCAA:ta lukuunottamatta treenit paastossa. Ymmärsinkö myös sen oikein, että sun syömisikkuna on vaan pari kolme tuntia, jonka aikana esim. noi bataatit ja karjalanpaistit vetäsit? Dietti ilmeisesti päällänsä? Itteäki kiinnostais sellasina harvoina päivinä ku joutuu jo ennen puolta päivää menemään salille ni pelkän BCAA:n voimin sinne hyökätä, mutta maltillinen lean gains-tyyppinen bulkki päällänsä ni ei se ehkä sitten ole tarkotuksen mukasta. Lisäks ohjelmana Hulkin Muscle Challenge, jossa kaikki volyymitreenit ja jalkojen teho IMO ainaki liian volyymipainotteisia vetää ilman kunnon ravintoa. Työntävien ja vetävien teho saattas mennäkki, mutta neki vähä siinä ja siinä. Mitä ohjelman tuntevat mieltä? (Harmi kun ei vissiin voi sitä ohjelmaa mitenkään tähä linkittää...)

Niin no jos jotenki tän suosiota pystyy täällä kasvattamaan niin on se Miken mukaan tulo. Ei sillä, että tietäisit kaikesta treeniin liittyvästä kaiken, mutta kyllä sua varmasti jonkun sortin messiaana täällä pidetään ;). Vedät siis BCAA:ta lukuunottamatta treenit paastossa. Ymmärsinkö myös sen oikein, että sun syömisikkuna on vaan pari kolme tuntia, jonka aikana esim. noi bataatit ja karjalanpaistit vetäsit? Dietti ilmeisesti päällänsä? Itteäki kiinnostais sellasina harvoina päivinä ku joutuu jo ennen puolta päivää menemään salille ni pelkän BCAA:n voimin sinne hyökätä, mutta maltillinen lean gains-tyyppinen bulkki päällänsä ni ei se ehkä sitten ole tarkotuksen mukasta. Lisäks ohjelmana Hulkin Muscle Challenge, jossa kaikki volyymitreenit ja jalkojen teho IMO ainaki liian volyymipainotteisia vetää ilman kunnon ravintoa. Työntävien ja vetävien teho saattas mennäkki, mutta neki vähä siinä ja siinä. Mitä ohjelman tuntevat mieltä? (Harmi kun ei vissiin voi sitä ohjelmaa mitenkään tähä linkittää...)

Tuo Hulkin ohjelma on kyllä täysin vastakohta sille mitä Martin Berkhan suosittelee, että ei ehkä ole optimaalinen tällä dieetillä.
Itse olen myös tehnyt treenit pelkällä BCAAlla ja Jack3dillä, treenin jälkeen sitten eka safka.
Kuvalinkki ei näköjään toiminut, samapa tuo.

Tuo Hulkin ohjelma on kyllä täysin vastakohta sille mitä Martin Berkhan suosittelee, että ei ehkä ole optimaalinen tällä dieetillä.
Itse olen myös tehnyt treenit pelkällä BCAAlla ja Jack3dillä, treenin jälkeen sitten eka safka.
Kuvalinkki ei näköjään toiminut, samapa tuo.

Ota huomioon, että kaveri ei ole pudottamassa painoa vaan hakee voimaa ja lihasta lisää. Kyllä mullakin volyymi tulee nousemaan jossain vaiheessa, kunhan saan rasvat ensin pois tieltä

Ota huomioon, että kaveri ei ole pudottamassa painoa vaan hakee voimaa ja lihasta lisää. Kyllä mullakin volyymi tulee nousemaan jossain vaiheessa, kunhan saan rasvat ensin pois tieltä

Mikäpä siinä jos voiman ja lihaksen hankkiminen sitä lisävolyymia kaipaa. Mulla on ainakin voimaa tarttunut lähes minimaalisella volyymilla ja maksimaalisella intensiteetillä. Itse en noita Hulkin ohjelmia voisi edes kuvitella tekeväni vaikka söisin tunnin välein 24/7. Kukin tehköön kuten parhaaksi näkee ja minkä kokemus hyväksi osoittaa.

Mikäpä siinä jos voiman ja lihaksen hankkiminen sitä lisävolyymia kaipaa. Mulla on ainakin voimaa tarttunut lähes minimaalisella volyymilla ja maksimaalisella intensiteetillä. Itse en noita Hulkin ohjelmia voisi edes kuvitella tekeväni vaikka söisin tunnin välein 24/7. Kukin tehköön kuten parhaaksi näkee ja minkä kokemus hyväksi osoittaa.

Kukaan ei ole väittänytkään, että isoa volyymia tarvitaan lihasten kasvattamiseen. Hulkin ohjelmahan on itseasiassa sekotus molempia eli tehotreenithä uppoo aika hyvinki Martinin suosimaan malliin, mutta mun viestissä ei ollu siitä kyse. Hänen suosittelemat treeniohjelmat ei liity ite pätkäpaastoiluun muuten ku nimen omaan siten, että paastotreeneissä parempi pitää ihan ymmärrettävästikkin välttää isoa volyymia. Hän, eikä toivottavasti kukaan mukaan voi väittää, etteikö pätkäpaastoilua vois tehdä myös muutenki ku kova intesiteetti, matala volyymi-tyyppisesti. Hän on itelleen ja monille asiakkailleen vaan todennu sen tyyppisen treenaamiseen parhaaks. Varsinki ku ottaa huomio tulosten ja treenimääriin kulutetun ajan suhteen.

Eli, jotta ei jää epäselvyyksiä: Hänen suosittelemilla ja käyttämillään treeniohjelmilla ei oo mitään tekemistä ite syömisprotokollan kanssa (paitsi paastossa suoritetut treenit).

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Vielä mini-offtopic..

Haa, taulukko 4 antoi vastauksia. Eli protskuryhmä söi päiväkirjojen perusteella hieman enemmän sekä kokonaiskaloreita, että proteiineja mutta tutkijoiden mukaan ei merkittäviä määriä(miten määritellään ei-merkittävä?). Tuohon vielä lisäksi se 30g proteiinia harjoituksen yhteydessä. Meniköhän nyt oikein?

Täydellisesti kontrolloitua tutkimusta ei ole olemassakaan. Henkilökohtaiset kokemukset sikseen, jotta meillä olisi tieteellisiä perusteita epäillä heran turhuutta, tulisi löytyä runsaammin noita negatiivisia/neutraaleja tuloksia niin ihmis- kuin perustutkimuksenkin puolelta. Nythän on paljon tuota tukevaa näyttöä ja vieläpä mekanismiakin on selvitetty (esim. leusiini ja sen indusoima mTOR-aktivaatio yms).

Jos vielä joku jää tosissaan vaivaamaan nii laita privaa nii voin kysäistä vaikka Juhalta itseltään kun seuraavan kerran ollaan yhteyksissä :)

Deal? :piis:

Deal, jätetään palkkarihommat ainakin tältä erää sikseen.

ps. saanko mä Paletaani edelleen kuulua sun anti-Heikkilä hiippakuntaan?

Tottakai! Teen sinusta hiippakuntani yli-kardinaalin :D Olemme intterwebin ravitsemuskeskusteluissa pahasti alakynnessä joten muiltakin otetaan ilmoittautumisia vastaan :)

On-topic..

Tuohon volyymiin liittyen, itse suosittelisin rohkeasti testailemaan miten itse jaksaa treenailla. Minäkin arkailin viime vuonna alkuun tehdä esim. minkäänlaisia isovolyymisiä kyykkytreenejä kun hirvitti että taju lähtee ilman kunnon syömisiä. Lopulta kuitenkin lähdin rohkeasti testaamaan ja lopulta väänsiin GVT-tyyliin 10x10 kyykkysarjoja siten että alla oli vain joku kevyt paaston katkaiseva välipala. Pikkusen siinä alkoi 7.-8. sarjan kohdalla särkeä päätä mutta siitäkin selvisi kun alkoi hörppimään heraa ja maltoa riittävän ajoissa :)

Tällä hetkellä treenaan Jim Wendlerin 5/3/1-systeemillä ja BBB-templaatilla. Siihen kuuluu esim. raskaiden kyykky- ja maastavetosarjojen perään tehtäviä 5x10 sarjoja 50-60% 1RM. Pidän näitä sellaisina keskiraskaina treeneinä kun vertailukohtana on vaikka tuo GVT. Olen toistaiseksi jaksanut ihan hyvin vaikka treenaankin pelkästään BCAA:t mahassa. Hiilaria saa kyllä tankata ihan kunnolla treenin jälkeen mutta sehän on vain kivaa :)

Berkhan ei ilmeisesti itse ole tuon 5/3/1:n suurin ystävä mutta ei ole tyrmännytkään. Muistelen hänen joskus kirjoitelleen sen suuntaista että häntä nyppii se että esim. kyykylle ja mavelle on samanlainen volyymi samalla viikolla tms. Tilalle hän toki tarjosi omaa RPT-treeniään. Noh, itse kyllä tykkään tuosta 5/3/1:stä tällä hetkellä sen verran paljon ja tulosta tulee, etten ole aivan heti vaihtamassa.

Pidän kiinni tuosta 16-18 tunnin paastosta, mutta se ei tarkoita, että syön sitten tuota loppua aikaa. Yhtäjaksoinen paasto on vakio riippuen sitten treeniajankohdasta. Syömistä en jatka koko offia, vaan otan illalla muutaman tunnin sisään kaikki ateriat.

Tänään meni siis karjalanpaistia useampi sata grammaa, sen söin bataattien kera tunnin aikana rauhassa. Tunnin päästä tuosta otin 5dl punaista maitoa, 20g Fastin whey+ ja 1 banaanin. Viimeisenä ateriana lopetin just hedelmäsalaatilla, johon ruuttasin vittuillakseni vaniljakastiketta. 2 banaania, 1 omena ja 1 päärynä. Huomenna sitten on treeni siinä kuuden aikaan ja sinne mennään taas helposti kahvin ja veden voimin.

Ei kyllä mitään tietoa miten käy lihasmassan kanssa tällä safkaamisella, saati tippuuko rasva, mut katotaan, ainakin tämä on aivan mielettömän siistiä ja helppoa.

Täydellisesti kontrolloitua tutkimusta ei ole olemassakaan. Henkilökohtaiset kokemukset sikseen, jotta meillä olisi tieteellisiä perusteita epäillä heran turhuutta, tulisi löytyä runsaammin noita negatiivisia/neutraaleja tuloksia niin ihmis- kuin perustutkimuksenkin puolelta. Nythän on paljon tuota tukevaa näyttöä ja vieläpä mekanismiakin on selvitetty (esim. leusiini ja sen indusoima mTOR-aktivaatio yms).

Nopeat vastineet boldattuihin kohtiin. Sitten voidaan jatkaa täällä jos tarve vaatii?

1)Ei ole, mutta eri tavoin kontrolloituja on. Jos halutaan kysyä juuri proteiinilisän ajoituksen merkitystä, niin silloinhan voitaisiin ottaa mukaan kontrolliryhmä, joka söisi vastaavan vuorokausiannoksen heraa selvästi treenin ulkopuolisena ajankohtana. Tämä asettaisi myös kalorimäärät tasavertaiseen asemaan. Onko tuollaista kenties jo tehtykin?

2)En kai ole missään väittänyt heraa turhaksi? Olen ainoastaan epäillyt, saadaanko sen käytöstä treenin yhteydessä mitään hyötyä tilanteessa, jossa päivän kokonaisravinnonsaanti(määrä ja laatu) on kunnossa ja treenin jälkeen(ajoitus) syödään "oikea ruoka". Ja tietyissä olosuhteissa voidaan saada selvää käytännön hyötyä vaihtamalla juotavat kalorit syötäviin.

Aerobiset nyt lähes poikkeuksetta paastolla, varsinkin matalatehoiset. Jotta voisin suositella jonkinlaista runkoa, täytyisi viikkoaikataulu tietää pääpiirteittäin. Mutta ainoana pääsääntönä sanoisin, että punttitreenin jälkeen aina iso ateria, muulloin fiiliksen mukaan. BCAA:ta voi käyttää, jos paastolla haluaa tehdä punttia tai kovatehoista kamppailutreeniä
Minkälaista runkoa suosittelet 185/85 henkilölle, jolla on tunnin kamppailulajitreenit 4 kertaa viikossa ma-to noin kello 19:00 + salitreeni kolme kertaa viikossa ti, to ja la? Tiistaisin ja torstaisin teen siis salitreenin joko kamppailutreenien jälkeen tai ennen niitä (riippuen kuinka rankat treenit tiedossa). Päivät olen hyvin kevyessä toimistotyössä 8:00-16:00. Tavoitteena on kiristellä ja parantaa/ylläpitää voimatasoja.

Niin kyllähän RPT treenillä varmasti lihasta kasvattaa mutta parhaimmillaan se on dieetillä, paastos tai ei. Volyymin vähennys ja intensiteetin lisääminen helpottaa kummasti voimatasojen/lihojen säilyttämistä. Ite oon treenannu bulkit kovemmalla volyymilla ja dieetillä käyttäny reverse pyramidia.

Myös pätkäpaastosta voi pitää välillä taukoa, nimittäin paastoon tottuminen (Intermittent Fasting – Spontaneous and Random) saattaa tuottaa ongelmia. Itelle tuli hieman yllätyksenä se että pitkän pätkäpaastoilun jälkeen kun aloin syömään useammin, alavatsasta hävis aikamoinen määrä nestettä ja olinkin tiukemmassa kunnossa mitä luulin. Eli satunnaisuus hyvästä tässäkin asiassa; Vaihtelemalla paaston pituutta/ajankohtaa tai vaikka se että bulkilla syödään sitten vähän tiheämmin. Siis jos paastolta hakee muutakin kuin syömisen helppoutta.

Minkälaista runkoa suosittelet 185/85 henkilölle, jolla on tunnin kamppailulajitreenit 4 kertaa viikossa ma-to noin kello 19:00 + salitreeni kolme kertaa viikossa ti, to ja la? Tiistaisin ja torstaisin teen siis salitreenin joko kamppailutreenien jälkeen tai ennen niitä (riippuen kuinka rankat treenit tiedossa). Päivät olen hyvin kevyessä toimistotyössä 8:00-16:00. Tavoitteena on kiristellä ja parantaa/ylläpitää voimatasoja.

Paasto katki töiden jälkeen ja muut syömiset sitten kaikkien mahdollisten treenien perään illaksi. Puntin ja lajitreenien välissä heralisä tai vastaava voisi olla paikallaan. Energiamäärien kanssa en hirveästi osaa neuvoa, mutta järkevästi tuossa voi päästä siihen normaaliin -0,5kg viikossa -tahtiin. Nopeammin en noilla treenimäärillä yrittäisi tiputtaa.

Myös pätkäpaastosta voi pitää välillä taukoa, nimittäin paastoon tottuminen (Intermittent Fasting – Spontaneous and Random) saattaa tuottaa ongelmia. Itelle tuli hieman yllätyksenä se että pitkän pätkäpaastoilun jälkeen kun aloin syömään useammin, alavatsasta hävis aikamoinen määrä nestettä ja olinkin tiukemmassa kunnossa mitä luulin. Eli satunnaisuus hyvästä tässäkin asiassa; Vaihtelemalla paaston pituutta/ajankohtaa tai vaikka se että bulkilla syödään sitten vähän tiheämmin. Siis jos paastolta hakee muutakin kuin syömisen helppoutta.

No tuohan tekee asioista heti paljon vaikeampia ja sanalla sanoen vittumaisempia. Tuo satunnaisuushan tarkoittaa aivan kiduttavaa ruokailujärjestelyä. Täytyy pitää päiviä, jolloin syödään vähän ja usein. Täytyy myös (pääsääntöisesti?) pitää päiviä, jolloin paastotaan 12-24h ja sen hyvän päälle vielä pitää vaihdella paaston kohtaa vuorokauden sisällä.

Kuinka tuo on kohdallasi sujunut? Onko useammin syödessä jatkuva ruokahalu? Kuinka tuon voi sovittaa työ-treenirytmiin järkevästi? Ja minulle ei vieläkään mene jakeluun, kuinka aineenvaihdunnan hidastuminen johtuisi mistään muusta kuin kokonaisenergiamäärän vähyydestä (viitaten alla olevaan)

Jimmy Moore : It sounds to me Art that [daily 16 hour fasts] would kind of – your body would get used to that. Because it would say “OK I’m not going to eat for 16 hours, I better hold onto the energy.” How does work exactly?

Art De Vany: Exactly. Exactly. Exactly. The genes are these amazing learners. “OK that is my last meal for the next umpteumph hours – I better do some things to conserve energy.” It has to be a surprise. That is why spontaneous and random – are big elements of my approach to exercise, everything.

Ja mikä määrä tietyn mittaisia paastoja sitten vaikuttaa pelkästään positiivisesti? Luulisi jotain merkitystä olevan silläkin, kuinka monta paastoa tietyn ajan sisällä tulee. Onko nyt niin, että paastoaminen on hyväksi vain, jos oletuksena kroppa on tottunut saamaan ravintoa vähän väliä?

E: Ja eikö leangainsin/IF:n yhtenä ideana ole nimenomaan se, että 16-20 tunnissa ei pitäisi vielä tapahtua mitään muutoksia aineenvaihdunnassa? Miksi kroppa ei sitten mene yöllä säästöliekille, jos sitä ruokitaan päivällä 2-3h välein, missä raja kulkee?

Jos jokaista kysymysmerkkiä kohti saa yhden vastauksen, niin nostan hattua :D

Mun mielestä on huvittavaa että sen sijaan että te huolehtisitte siitä että syötte 3-4 tunnin välein huolehditte nyt siitä että paasto on tarpeeksi pitkä. Vähän tämmönen ojasta allikkoon meininki. Eiks IF pitänyt olla ratkaisu kaikkeen juuri siihen ärsyttävään ja dogmaattiseen ruokailurytmiin mikä bodauksessa vallitsee?

Mun mielestä on huvittavaa että sen sijaan että te huolehtisitte siitä että syötte 3-4 tunnin välein huolehditte nyt siitä että paasto on tarpeeksi pitkä. Vähän tämmönen ojasta allikkoon meininki. Eiks IF pitänyt olla ratkaisu kaikkeen juuri siihen ärsyttävään ja dogmaattiseen ruokailurytmiin mikä bodauksessa vallitsee?

Kuka tässä siitä huolehtii, onko paasto tarpeeksi pitkä? Nyt on kyse siitä, että tarkoituksenmukaisesti rikkomalla tämä rytmi on saatu lisätuloksia. Nyt luettuani tämän kokeilun mieleni helpottui hieman, koska ei tunnu olevan hirveän tarkkaan kontrolloitu koe. Ja oli miten oli, täytyy aina muistaa ne psykologiset edut. Syödään hyvin kun syödään, muuten ei ollenkaan

Tämä ilmiö näkyy kaikkialla bodausmaailmassa oli sitten kyseessä IF, G6 tai karppaus. Itse perusidea on yksinkertainen, mutta ihmisten loputon tarve optimoida, twiikata, analysoida ja soveltaa tekevät asioista monimutkaisia.
Ts. IF:n perusidea on hyvin yksinkertainen ja joustava, ihmiset tekevät siitä (halutessaan) vaikean.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom