Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joissakin piireissä C-vitamiinia pidetään totaalisena elämän eliksiirinä. Kyllähän se tärkeä juttu onkin mutta omasta mielestäni mahdolliset hyödyt saavutetaan jo suhteellisen pienellä määrällä. Ja vaikka olen ehdottomasti sitä mieltä, että molekyyli on molekyyli, C-vitamiinitarpeen voi mielestäni huoletta täyttää vaikkapa marjoja ja appelsiinia popsimalla. OmnomnomnomJos kokee, että supplementaatiota tarvii, 500mg/pv on jo aika hyvä määrä. Eikä treenin välittömässä läheisyydessä. Flunssan uhatessa voi hetkellisesti kokeilla suurempaa annosta lyhyemmän sairastelun toivossa.
Nämä olisivat siis omia "C-vitamiinisuosituksiani"![]()

Jos haluat tyrmätä jonkun alle 5min niin greippimehua ja sinne kaks 10mg diatsepaamia..
Tosin, vaikutus voi mennä greippimehun P-glykoproteiinia inhiboivan vaikutuksen, eikä niinkään maksan sytokromien, kautta.Juu, tuossa tutkimuksessa mihin viittasin oli jotain eri versiota c-vitamiinista. En tähän hätään muista että mitä, mutta se ei vaikuttanut luonnollisten tappajasolujen määrään.
Mitenkä nyt suhtautuvat toisiinsa kortisoli, kortisoni ja hydrokortisoni?
Astman epäsuora sivuvaikutus ainakin on hypokorti-jotain, ja siinä mekanismi on jotain sentapaista, että astmalääkkeen aine X korvaa lisämunuaisten tuottaman X:n, jonka jälkeen lisämunuainen ei sitä tuota enää sittenkään kun tarvittaisiin isompi annos flunssan takia. Koska ongelma koskee meilläkin poikasta, olisi kiva kuulla tähän kunnon selitys.
Joten myönnän siis, että olin C-vitamiinin osalta osittain väärässä. Mut hyvä että tääkin tuli esille. Tää on just keskustelupalstan suola, pippuri ja durban curry (väittelyn lisäksi), kun tietoa voidaan kätevästi vaihtaa ja päivittää lennosta.

Mulle herää nyt kysymys, että mites me suhtaudutaan näihin ns. superfoodien über-antioksidantteihin, kuten pakurikääpään jne, joissa väitetään olevan ihan tolkuttomat määrät vähän kaikkea? Akuutti vaikutus on hyvä (?), mutta mites pitkäaikainen solutason vaikutus? Ja nimenomaan liikkuvalla ihmisellä?

Ja Paletaani pääsee sopivasti kertomaan kuinka epäterveellistä se määrä omega 3 on.
Mikään asia ei siis ole itsessään terveellistä/epäterveellistä - vasta määrä ratkaisee. Kalaöljyn kohdalla (kuten C-vitamiininkin) minua mietityttää enimmäkseen tehon puute - ei niinkään mahdollinen haitallisuus. Tehon puutteella viittaan suuriin meta-analyyseihin, joista mm. Reijo Laatikainen on blogissaan kirjoitellut. Kokonaista neljä satunnaistettuihin päätetapahtumatutkimuksiin perustuvaa meta-analyysiä ei ole löytänyt kalaöljyille mitään hyötyä sydän- ja verisuonitapahtumien ehkäisyssä. Vastaavasti löytyy parikin väestötutkimusta, jossa kalaöljyn käyttö on ollut yhteydessä 2-tyypin diabeteksen puhkeamiseen. Muitakin haittoja kyllä löytyy kun vähän tonkii. Ensimmäisenä noista isoista kalaöljymääristä tulee mieleen veren liiallinen oheneminen ja epäsuotuisat vaikutukset immuunipuolustukseen.^ Oisko sulla paiskata tuohon jotain linkkiä tai tarkempia perusteluja, mihin tuo annostus perustuu?
Kiitos kun palautit uskoni tähän nettikeskusteluun! :kippis1: Itsekin olen oppinut tätä kautta valtavasti uutta mutta viime aikoina on alkanut tuntua siltä ettei koko hommassa ole mitään järkeä kun viestiä voi joskus olla niin vaikea saada perille. Enkä tietenkään voi sanoa olevani itsekään mikään malliesimerkki.
Minä tiedän ainakin, miten itse suhtaudun: äärimmäisellä kriittisyydellä :D Tärkeimpänä juuri se, ettei meillä ole mitään rationaalista syytä uskoa siihen että mitä enemmän antioksidantteja, sen superimpaa fuudia.
Toki noissa voi olla paljon muitakin terveyttä edistäviä ainesosia mutta tutkimusdata on toistaiseksi aika onnetonta. Anekdootteja löytyy senkin edestä mutta niillä nyt voi perustella mitä tahansa.
Mä sain tuttavalta tota pakurikääpää 80 g jauheena. Meinasin ottaa testiin kunhan tästä vaan ehdin. Mä tiedän, että kun mä keitän liemen tosta setistä, niin seuraavana päivänä mun lievä lannerangan rappeuma on hävinnyt, mun rasvaprosentti on 4 % ja kaikki maailman aseet on jauhettu paskaks. Tän lisäks Megan Fox soittaa ovikelloo kaljakopan kanssa.
On se niin kovaa ainetta. Jos tota jauhetta ois 100 grammaa, niin Meganilla ois vielä viskileka mukana. Mut hei ihan kaikkee ei voi saada.
Heitä mulle 30grammaa, niin heittäydyn ja houkuttelen vaimos pois kotoo ennenkun Megan tulee?
"Ei tää sun muijas ainakaan missään spinningissä käy"
Itse asiassa nyt oon pikkusen sekaisin taas vaihteeksi. Nuo Berardin suositukset siis ovat ihan kalaöljyä eli EPA/DHA gramma määriksi tulee vain 3-6g riippuen nyt kuinka paljon syö. Samaa taisi ysikymppinen tutkimusten kera suositella että EPA/DHA olisi noin 3g mikä olisi perus kalaöljy valmisteilla noin 10g kalaöljyä. Nyt vaan kiinnostaa onko Poliquinin suositukset EPA/DHA määriä vain ihan kalaöljyä.

Kalaöljyä+karnitiinia rasvanpolttoon ennen treeniä.Itseänikin kiinnostaisi mikä on teoriassa paras aika ottaa vitamiinit ja kalaöljy. Tietenkin ruuan yhteydessä, mutta illalla, aamulla vaiko treenin jälkeen? Kiitoksia vastauksista!