Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mulla on unen laatu/tarve huonontunut viimeisen parin viikon aikana ihan mystisesti samoin, vaikka en ole ruokailutottumuksia muuttanut. Illalla väsyttää aivan järkyttävästi, ja sitten nukun pari tuntia, mutta sitten herään virkeänä, mutta katson kelloa ja totean että ei vittu tästä tule mitään, ja käyn takaisin nukkumaan, tappelen vartista pariin tuntiin unen kanssa ja sitten saan ehkä nukuttua 3-6h tuon jälkeen, välillä herään, välillä en. Ärsyttää vaan, kun ei oikein väsytä, mutta tietää, että jos parin tunnin tirsojen jälkeen nousee ylös, menee se 5-6h niin kuolemanväsymys iskee taas, ja sitten voikin heittää hyvästit unirytmille.

Pitää kokeilla ketoosidieettiä tuossa ensi viikolla kun alkaa taas dieettisykli, en muista viimeksi pari vuotta ketoiltuani että olisi ollut varsinaisia uniongelmia koskaan. Tosin en kyllä hiilareillakaan tätä ennen....

Mulla on unen laatu/tarve huonontunut viimeisen parin viikon aikana ihan mystisesti samoin, vaikka en ole ruokailutottumuksia muuttanut. Illalla väsyttää aivan järkyttävästi, ja sitten nukun pari tuntia, mutta sitten herään virkeänä, mutta katson kelloa ja totean että ei vittu tästä tule mitään, ja käyn takaisin nukkumaan, tappelen vartista pariin tuntiin unen kanssa ja sitten saan ehkä nukuttua 3-6h tuon jälkeen, välillä herään, välillä en. Ärsyttää vaan, kun ei oikein väsytä, mutta tietää, että jos parin tunnin tirsojen jälkeen nousee ylös, menee se 5-6h niin kuolemanväsymys iskee taas, ja sitten voikin heittää hyvästit unirytmille.

Mulla on ollu tässä muutaman päivän ajan samanlaista ongelmaa... Mistähän ihmeestä johtunee.

sama täällä. dieetillä oon ja aamut on katkonaisia, vaikka ottasin hiilarilisät illalla...
ja harmittaa vielä 100x enemmän ku muuten sais tietty nukkua noilta kaksoslapsilta niin sit ite heräilee tunnin välein kattomaan kelloa. onneksi nyt ei joka yö, mut melkki.

Aamupala, kolme lounasta, kakkukahvit ja puolikas suklaalevyä. Arvio jotain 4000 kcal?

Aktiviteettina lähinnä istumista.

Ja miten mulla voi olla taas nälkä?

Aamupala, kolme lounasta, kakkukahvit ja puolikas suklaalevyä. Arvio jotain 4000 kcal?

Aktiviteettina lähinnä istumista.

Ja miten mulla voi olla taas nälkä?

Mistä aamupala ja lounaat koostuu?Kakussa ja suklaassa on paljon sokeria...Lisää jotain kuitupitoista/hitaampaa hiilaria?

Kuinka isolla energiavaje pitäisi olla jos haluaa laihduttaa mutta haluaa samalla kasvattaa voimiaan tai ees säilyttämään? Ja lasketaanko energiavaje peruskulutus miinus pyritty vaje vai peruskulutus+urheiltuessa kulutetut kalorit miinus pyritty vaje? Eli siis mun perus on 2300kcal tanitamittauksen mukaan eli söisin 500kcal vajeella 1800kcal välittämättä siitä liikunko vai en vai syönkö 2300kcal+500kcal(endomondo 2h salitreeni) miinus 500 elikkä 2300kcal?

edit: Olen 190/94 69kg lihasta ja rasva 23% en tiedä onko näistä mitään apua mutta ajattelinpahan pistää :D

Mietin tässä intissä ollessani tällaista: saamme täällä siis aamupalan, lounaan ja päivällisen. Salin jälkeen en saa muuta kuin säälittävän iltapalan, joka on yleensä leipää ja mehua. Kysymykseni kuuluu siis, että saanko minä kaiken reenistä ja päivällä syömistä proteiineista irti, kun ruokailut tapahtuvat ennen salia, ja salin jälkeen syön huonosti? Eli meneekö sali ns. harakoille?

Osaisko joku kertoo ..

Kauankos protskujuoma (maito+proteiinijauhe) sheikkerissä säilyy jos pitää huoneen lämmössä ? Pitääkö juoda heti vai säilyykö jonkun aikaa ilman et menee pahaks ? Ajattelin et tekisin sen ennenku lähen salille ja otan sen reppuun mukaa ja joisin sen heti salin jälkee ..Matkat+salikäynti kestäis noin 2 h yhteensä..

Kauankos protskujuoma (maito+proteiinijauhe) sheikkerissä säilyy jos pitää huoneen lämmössä ? Pitääkö juoda heti vai säilyykö jonkun aikaa ilman et menee pahaks ? Ajattelin et tekisin sen ennenku lähen salille ja otan sen reppuun mukaa ja joisin sen heti salin jälkee ..Matkat+salikäynti kestäis noin 2 h yhteensä..

Parhaimmillaan ollu herat ~10h sheikkerissä, sillontällön vaan sekottaen. Mihinkä se jauho siellä vedessä pilaantuisi?

Parhaimmillaan ollu herat ~10h sheikkerissä, sillontällön vaan sekottaen. Mihinkä se jauho siellä vedessä pilaantuisi?
Homehtuisi? Ei se kahdessa tunnissa miksikään mene, mutta muutamassa päivässä menee. Bakteerit kuulemma tykkää myös herasta bodareiden ohella.:D Sen verran orgaanista matskua se on.

Joo kyllä itelläkin pari kertaa jäänyt palkkarisheikkeri juomisen jälkeen huuhtomatta ja parin päivän päästä vasta muistanut koko asian. Roskiin on sheikkeri lentänyt kun ei se haju lähe siitä enää millään.

Joo kyllä itelläkin pari kertaa jäänyt palkkarisheikkeri juomisen jälkeen huuhtomatta ja parin päivän päästä vasta muistanut koko asian. Roskiin on sheikkeri lentänyt kun ei se haju lähe siitä enää millään.

Pesee kunnolla etikalla ja sen jälkeen pakastaa sen sheikkerin, lähtee haju yleensä täysin.

Pesee kunnolla etikalla ja sen jälkeen pakastaa sen sheikkerin, lähtee haju yleensä täysin.

No juu mutta on noita sheikkereitä ajan saatossa kerääntynyt kaappiin yli kymmenkunta, niin ei ole jaksanut alkaa hirveätä vaivaa näkemään jotta saisi yhden puhtaaksi. Tosin eipä nuo jämät ole enää jääneetkään pulloon homehtumaan :)

Mitkä lisäravinteet ovat oikeasti ostamisen arvoisia?
Esim.
Citrulline Malate tai Hica, onko hyviä?Joku muu lisäravinne?
Käytössä on jo valmiiksi beeta-alaniini, kreatiini ja palkkari.Haluaisin kokeilla jotain uutta :)

Back
Ylös Bottom