Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Toki. Mutta että Raamattu on sinulle ensikäden tietoa Jumalasta?
Opetuslapset ovat ensikäden kokijoita herransa kanssa elämisessä - kun joku näyttää ihan käytännössä, miten elää, on se vähän toinen juttu kuin se, että joku vain kertoo siitä. Vaikkapa Allahia ei kukaan ole kohdannut koskaan missään in person, joten koko homma nojaa orjuuttajan ja pedofiilin kertomukseen, johon pitäisi uskoa.

Missä kyseessä? Ne juutalaiset, jotka paukuttivat Jeesuksen ristille? Opetuslapset?
Onko kysymysten, joita ei tarvitsisi esittää edes vähällä yrityksellä miettiä mahdollista vastausta, esittämisellä jokin funktio?

Ja miksi oletat että 2000 vuotta sitten kaikki juutalaiset olisivat olleet perillä uskontonsa teologisista knopeista? Tai että olisivat pitäneet niistä kiinni niin lujasti, ettei mikään saa päätä kääntymään?
Koska olen lukenut juutalaisen kansan ja uskonnon historiasta jotain. Puhut kuin ihmiset eivät lainkaan tuntisi sitä kulttuuria, jossa elävät.

Eihän tässä toki pidä valehtelua ensimmäisenä epäillä. Kyseessä oli kuitenkin primitiivinen kulttuuri, missä rikkinäinen puhelin-ilmiö voi johtaa melko vääristyneisiinkin tarnoihin. Varsinkin kun evankeliumit on kirjoitettu vasta kymmeniä vuosia päähenkilön kuoleman jälkeen eikä todellisista kirjoittajista ole varmuutta.
Juutalaisuus on ja oli huomattavasti vähemmän primitiivinen kulttuuri kuin moderni sekulaari kulttuuri. Myös sekulaari historiankirjoitus - etenkin laadukkaampi sellainen - tuppaa tulemaan kirjoitetuksi joitakin kymmeniä vuosia tapahtumien jälkeen, eivätkä evankeliumit tässä mielessä eroa niistä mitenkään. Tilanteessa, jossa "rikkinäistä puhelinta" käyttäisivät vain kaksi ihmistä kerrallaan, voisi väärinkäsityksiä varmasti syntyä paljonkin, mutta kun kyse on kiinteästä yhteisöstä ja opetuksista, arvoista ja maailmankuvasta, joka heille on elämääkin tärkeämpi, edellyttää se täysin sokeaa uskoa ihmisten ymmärtämättömyyteen - mitä vastaan mm. Apostolien teot ja Paavalin kirjeet vahvasti todistavat.

Tässä listausta monista hindulaisista guruista ja pyhimyksistä. Sieltä löytyy paljonkin mainintoja ihmeistä, viisauksista, parantamisista jne. Nämä ovat useiden ihmisten kokemia => ovat siis totta.
Mikäs siinä.

No höpsis. Tuohon aikaan oli voimissaan vielä vaikka mitä muinaisia kultteja, joista tämä Jeesus-porukka ei ollut läheskään omituisin. Tuskallinen kuolema ei myöskään ole kovin ainutlaatuinen ilmiö uskontojen kirjavassa historiassa. Esimerkkinä itsensä polttamiset yms.
Se, että et tajua miten järjenvastainen juutalaisuudelle on käsitys Jumalan pojan syntymisestä, kertoo, missä määrin juutalaisuus on sinulle tuttua. Kristittyjen marttyyrikuolemat ovat varsin uniikki ilmiö. Noin muuten muut senaikuiset uskonnot, mysteerikultit ja lahkot eivät ole millään muotoa relevantteja kun pohditaan kristinuskon uskottavuutta ja kulttuurista pohjaa, josta se lähti.

Sun pitää vaan opetella sellaista tervettä skeptisyyttä, jonka kanssa pystyy hyvin elämään ilman että tarvii uskoa kaikenlaisia muinaistarinoita ;) Itse ainakin koen olevan sisäisesti suhteellisen koherentti vaikka skeptikoin vähän joka suuntaan.
Been there, gotten over that. Skeptisyytesi on muuten ainakin tässä asiassa harvinaisen yksisuuntaista - itse asiassa siinä määrin, että taidat uskoa kristinuskon olevan varmasti väärässä.

Ja vieläpä uskonnollisella uskolla uskottuna.
Jopas nyt, uskovainen uskoo uskonnollisella tavalla. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää.

Näistä vastauksistasi vedän sellaisen johtopäätöksen, että uskosi todella on useamman leap of faithin varassa. Ainakin useamman kuin mitä itse haluaisin ottaa. Kiitos vastauksista! Nyt yritän taas olla hetken aikaa puuttumatta näihin juttuihin.. :)
Itse asiassa vain yhden - eli uskoo Jeesuksen olevan tismalleen se kuka kertoikin olevansa.

Adventtisunnuntain hengellinen pläjäys! :)

Opetuslapset ovat ensikäden kokijoita herransa kanssa elämisessä - kun joku näyttää ihan käytännössä, miten elää, on se vähän toinen juttu kuin se, että joku vain kertoo siitä. Vaikkapa Allahia ei kukaan ole kohdannut koskaan missään in person, joten koko homma nojaa orjuuttajan ja pedofiilin kertomukseen, johon pitäisi uskoa.

Pointti onkin siinä, ovatko opetuslapset itse kirjoittaneet (synoptisia) evankeliumeja. Uuden testamentin eksegeetikoiden enemmistö on tietääkseni yksimielisiä siitä, että Markuksen evankeliumi on se vanhin (vaikka sekin on kirjoitettu kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen) ja Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit on osittain kopsattu siitä. Kaksilähdeteorian mukaan (oletetut) Matteus ja Luukas ovat myös käyttäneet mystistä Q-lähdettä omien tekstiensä pohjana. Heidät on mahdollisesti nimetty evankeliumien kirjoittajiksi vasta jälkeenpäin. Näin siis ainakin Åbo Akademin kansainvälisestikin arvostettu HJW-porukka kertoo. Kyse ei todellakaan ole ensi- eikä välttämättä ihan toisenkaan käden tiedosta.

Koska olen lukenut juutalaisen kansan ja uskonnon historiasta jotain. Puhut kuin ihmiset eivät lainkaan tuntisi sitä kulttuuria, jossa elävät.

Ohitit taas pointin.

Juutalaisuus on ja oli huomattavasti vähemmän primitiivinen kulttuuri kuin moderni sekulaari kulttuuri. Myös sekulaari historiankirjoitus - etenkin laadukkaampi sellainen - tuppaa tulemaan kirjoitetuksi joitakin kymmeniä vuosia tapahtumien jälkeen, eivätkä evankeliumit tässä mielessä eroa niistä mitenkään. Tilanteessa, jossa "rikkinäistä puhelinta" käyttäisivät vain kaksi ihmistä kerrallaan, voisi väärinkäsityksiä varmasti syntyä paljonkin, mutta kun kyse on kiinteästä yhteisöstä ja opetuksista, arvoista ja maailmankuvasta, joka heille on elämääkin tärkeämpi, edellyttää se täysin sokeaa uskoa ihmisten ymmärtämättömyyteen - mitä vastaan mm. Apostolien teot ja Paavalin kirjeet vahvasti todistavat.

Eka lause on hassu :D Tarkoitin kuitenkin teknologisesti primitiivistä, jolloin jopa kirjoitustaito oli harvinaista. Eikä toinenkaan lauseesi vakuuta. Se, että myös sekulaari historiankirjoitus voi olla jälkeenpäin kirjoitettua, ei tee evankeliumeista yhtään historiallisesti luotettavampaa. Rikkinäisen puhelimen lisäksi meidän on pohdittava, mikä oli evankelistojen motiivi tekstiensä kirjoittamiseksi. Viittaan jälleen eksegeetikoihin sanoessani että motiivi ei selvästikään ollut historiallisesti autenttisen ja tarkan tekstin tuottaminen, vaan oman uskonnon levittäminen. Tässäkään ei välttämättä tarvitse syyttää evankelistoja suoranaisesta valehtelusta vaan tiettyjen asioiden painottamisesta. Heidän oli tarkoitus levittää omaa kristologiaansa, joten teksti on sen mukaista. Vuosikymmenten saatossa tarinoihin on saattanut tarttua monenlaisia kuulopuheita ja ihmeellisiä tarinoita, jotka eivät välttämättä ole historiallisesti tarkkoja. Johanneksen evankeliumin lopusta löytyykin "Ja tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika" (Joh 20:31). Ei kuulosta puolueettoman historiankirjoittajan kannanotolta.

Mikäs siinä.

Epäiletkö, että nämä hindujen pyhimykset eivät olisikaan oikeasti pyhiä miehiä jotka kykenevät ihmeisiin?

Se, että et tajua miten järjenvastainen juutalaisuudelle on käsitys Jumalan pojan syntymisestä, kertoo, missä määrin juutalaisuus on sinulle tuttua. Kristittyjen marttyyrikuolemat ovat varsin uniikki ilmiö. Noin muuten muut senaikuiset uskonnot, mysteerikultit ja lahkot eivät ole millään muotoa relevantteja kun pohditaan kristinuskon uskottavuutta ja kulttuurista pohjaa, josta se lähti.

Kyllä minä uskon että varsinkin Farisealaisille Jumalan pojan syntyminen on voinut olla tiukka paikka. Tässä on kuitenkin muistettava, etteivät tuon ajan juutalaiset oikeasti odottaneetkaan lihaksi tullutta Jumalaa, vaan messiasta. Ainakin Karen Armstrongin mukaan kyseessä olisi aivan hyvin voinut olla myös etuoikeutettu ihminen - ei Jumala. Jeesuksen jumaluus oli kiistanalainen juttu ensimmäiset 300 vuotta kunnes Nikean kirkolliskokouksessa asiasta huutoäänestettiin. Apostolit kehittelivät uskontoaan monia vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen ja ilmeisesti käsitys hänen jumaluudestaan muodostui vasta sitten. Se, että ihminen on valmis kuolemaan tällaisissa olosuhteissa (itse keksimänsä uskonnon puolesta) ei ole mitenkään ihmeellistä eikä mielestäni anna mitään lisäperustetta pitää heidän uskoaan historiallisiin tapahtumiin tarkasti pohjautuvana.

Been there, gotten over that. Skeptisyytesi on muuten ainakin tässä asiassa harvinaisen yksisuuntaista - itse asiassa siinä määrin, että taidat uskoa kristinuskon olevan varmasti väärässä.

En sanoisi noinkaan. Maailma on täynnä erilaisia teorioita, joista toisille on tukea ja toisille ei. Mielestäni Uuden Testamentin historiallisuuteen liittyy niin paljon epävarmuutta ja spekulaatiota, etten näe mitään syytä pitää sitä totena. Tämä on eri asia kuin että uskoisin kristinuskon olevan väärässä. Uskonto on kuitenkin niin monimutkainen antropologinen konstruktio, että moisen olettaminen olisi liiallista yksinkertaistamista. Onhan kristinuskosta ollut myös paljon hyötyä länsimaisen sivilisaation kehittymisestä (there, I said it! :) )

Itse asiassa vain yhden - eli uskoo Jeesuksen olevan tismalleen se kuka kertoikin olevansa.

Eli "Ihmisen Poika"? Viitaten inhimilliseen alkuperään ja haavoittuvuuteen ;)

Sovittaisko ihan vaikka näin joulun kunniaksi että et sitten silvo noita mun kappaleita tunnistamattomiksi irtosanoiksi? :) Ainakin jos sen teet, voin todeta jo etukäteen että mun mielenkiinto loppuu siihen pisteeseen.

Pointti onkin siinä, ovatko opetuslapset itse kirjoittaneet (synoptisia) evankeliumeja. Uuden testamentin eksegeetikoiden enemmistö on tietääkseni yksimielisiä siitä, että Markuksen evankeliumi on se vanhin (vaikka sekin on kirjoitettu kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen) ja Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit on osittain kopsattu siitä. Kaksilähdeteorian mukaan (oletetut) Matteus ja Luukas ovat myös käyttäneet mystistä Q-lähdettä omien tekstiensä pohjana. Heidät on mahdollisesti nimetty evankeliumien kirjoittajiksi vasta jälkeenpäin. Näin siis ainakin Åbo Akademin kansainvälisestikin arvostettu HJW-porukka kertoo. Kyse ei todellakaan ole ensi- eikä välttämättä ihan toisenkaan käden tiedosta.
Siis tarkkaan ottaen millä perusteella kyse ei ole ensi- eikä välttämättä ihan toisenkaan käden tiedosta? Silläkö, että sitä pidetään joissakin piireissä teoriassa mahdollisena? Eikö esimerkiksi muistelmiensa kirjoittaja voi käyttää lähteenä elämäänsä koskevia tapahtumia käsittelevää tekstiä? Vetämällä liikaa johtopäätöksiä liian vähästä infosta sortuu sepittämään fiktiota.

Ohitit taas pointin.
Samoin. On jokseenkin typerää laukoa väitteitä porukasta, josta ei tiedä mitään. Juutalaiset noin yleensä ottaen eivät ole tunnettuja siitä, että heidän päätään olisi helppo kääntää.

Eka lause on hassu :D
Juutalaisuus on korkeakulttuuri, ja oli sitä jo 2000 vuotta sitten. Sen sijaan tämän päivän sekulaarin hedonismiin, kulutukseen ja narsismiin kannustavan "kulttuurin" primitivismin ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Teknologia saati ärsykkeiden perässä juokseminen ei ole kulttuuria. Haluaisitko tarkentaa, mikä asiassa on "hassua"?

Tarkoitin kuitenkin teknologisesti primitiivistä, jolloin jopa kirjoitustaito oli harvinaista.
Täysin irrelevanttia. Se voisi olla relevanttia, jos Jeesuksessa opetuksineen ja ihmeineen olisi kyse teknologiasta, mutta tietääkseni kukaan ei ole edes vihjannut mitään siihen suuntaan.

Eikä toinenkaan lauseesi vakuuta. Se, että myös sekulaari historiankirjoitus voi olla jälkeenpäin kirjoitettua, ei tee evankeliumeista yhtään historiallisesti luotettavampaa.
Sikäli kun pelkästään muutama vuosikymmen invalidoi evankeliumien luotettavuuden, on sen invalidoitava kaikki muukin niin vanha tai vanhempi historiankirjoitus. Onko kyseessä kaksoisstandardi vai nakkaatko samalla kriteerillä kaiken historiankirjoituksen mäkeen? Kysymys ei ole retorinen.

Rikkinäisen puhelimen lisäksi meidän on pohdittava, mikä oli evankelistojen motiivi tekstiensä kirjoittamiseksi. Viittaan jälleen eksegeetikoihin sanoessani että motiivi ei selvästikään ollut historiallisesti autenttisen ja tarkan tekstin tuottaminen, vaan oman uskonnon levittäminen. Tässäkään ei välttämättä tarvitse syyttää evankelistoja suoranaisesta valehtelusta vaan tiettyjen asioiden painottamisesta. Heidän oli tarkoitus levittää omaa kristologiaansa, joten teksti on sen mukaista. Vuosikymmenten saatossa tarinoihin on saattanut tarttua monenlaisia kuulopuheita ja ihmeellisiä tarinoita, jotka eivät välttämättä ole historiallisesti tarkkoja. Johanneksen evankeliumin lopusta löytyykin "Ja tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika" (Joh 20:31). Ei kuulosta puolueettoman historiankirjoittajan kannanotolta.
Ei tietenkään - eivät kristityt ole puolueettomia. Tämä ei tarkoita lupaa antaa väärää todistusta lähimmäisestä, ja kristitylle Jeesusta läheisempää on vaikea löytää. Jos siis otetaan todesta se, että evankeliumien kirjoittajat uskoivat, on myös otettava todesta se, että he kirjoittivat niin todenmukaisesti kuin mahdollista. Mitä puolueettomuuteen tulee, niin tietenkään eivät ole puolueettomia nekään, jotka uskovat Jeesuksen olleen jotain muuta kuin kuka tämä sanoi olevansa ja että evankeliumeissa valehdellaan - puolueettomuus on ainakin tässä asiassa illuusio. Sen sijaan mitään motiivia valehtelulle ei ole ihan helppo keksiä. Yksinkertaisin ja järkeenkäyvin motiivi olisi kirjoittaa ylös se, mitä on todeksi uskottu.

Epäiletkö, että nämä hindujen pyhimykset eivät olisikaan oikeasti pyhiä miehiä jotka kykenevät ihmeisiin?
Kysy jostakusta niin voin koettaa vastata.

Kyllä minä uskon että varsinkin Farisealaisille Jumalan pojan syntyminen on voinut olla tiukka paikka.
Kuten kaikille muillekin juutalaisille.

Tässä on kuitenkin muistettava, etteivät tuon ajan juutalaiset oikeasti odottaneetkaan lihaksi tullutta Jumalaa, vaan messiasta. Ainakin Karen Armstrongin mukaan kyseessä olisi aivan hyvin voinut olla myös etuoikeutettu ihminen - ei Jumala.
Armstrongin näkemys edellyttää sitä, että Jeesus olisi valehdellut sanoessaan olevansa Jumalan poika.

Jeesuksen jumaluus oli kiistanalainen juttu ensimmäiset 300 vuotta kunnes Nikean kirkolliskokouksessa asiasta huutoäänestettiin.
Irrelevanttia. Sillä, onko hän jumala(lli)nen, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, oliko hän Jumalan poika. Ensin mainittu on määrittelykysymys, jälkimmäinen ei.

Apostolit kehittelivät uskontoaan monia vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen ja ilmeisesti käsitys hänen jumaluudestaan muodostui vasta sitten. Se, että ihminen on valmis kuolemaan tällaisissa olosuhteissa (itse keksimänsä uskonnon puolesta) ei ole mitenkään ihmeellistä eikä mielestäni anna mitään lisäperustetta pitää heidän uskoaan historiallisiin tapahtumiin tarkasti pohjautuvana.
Sikäli kun kristinuskon joku "keksi", oli kyseinen keksijä Jeesus. Noin muuten saat toki antaa esimerkkejä tahoista, jotka kuolivat itse keksimänsä uskonnon puolesta (itsarikultit eivät käy esimerkeistä; niissä ei kuolla uskon puolesta vaan sen takia).

Maailma on täynnä erilaisia teorioita, joista toisille on tukea ja toisille ei. Mielestäni Uuden Testamentin historiallisuuteen liittyy niin paljon epävarmuutta ja spekulaatiota, etten näe mitään syytä pitää sitä totena. Tämä on eri asia kuin että uskoisin kristinuskon olevan väärässä.
Sikäli kun et usko Jeesuksen olleen Jumalan poika, on se täsmälleen sama asia kuin uskot kristinuskon olevan väärässä. Asian suhteen ei voi olla puolueeton.

Sovittaisko ihan vaikka näin joulun kunniaksi että et sitten silvo noita mun kappaleita tunnistamattomiksi irtosanoiksi? :) Ainakin jos sen teet, voin todeta jo etukäteen että mun mielenkiinto loppuu siihen pisteeseen.
Vastaan jokaiseen kohtaan jossa esitetään kokonainen väite tai kysymys. Minulle on yhdentekevää käytätkö kappalejakoa lainkaan - löydän esitetyt väitteet varsin luotettavasti niin kauan kuin käytät kokonaisia lauseita. Sikäli kun saat näppylöitä asioihin vastaamisesta relevantissa kohdassa, niin kaiken kirjoittamani leikkaus ja liimaus vaikkapa wordiin yhdeksi pötköksi ei kuvittelisi ihan kamalan homman takana olevan.

Sikäli kun pelkästään muutama vuosikymmen invalidoi evankeliumien luotettavuuden, on sen invalidoitava kaikki muukin niin vanha tai vanhempi historiankirjoitus. Onko kyseessä kaksoisstandardi vai nakkaatko samalla kriteerillä kaiken historiankirjoituksen mäkeen? Kysymys ei ole retorinen.

Kukaan historioitsija ei pida vanhoja teksteja kovin luotettavina. Historiassa tieteena rakennetaan kuva tapahtumista lukemalla lukuisia lahteita seka yhdistelemalla teksteja esim. arkeologisiin loytoihin. Miten ihmeessa vanhoihin teksteihin voisikaan luottaa, kun ei nykyisiinkaan? Lue vaikka Neuvostoliitossa kirjoitettuja kirjoja 2. maailmansodan kulusta. Sina nostat raamatun jalustalle tavalla jota kukaan historioitsija ei koskaan tekisi.

Nyt ei yks riitä.

Kukaan historioitsija ei pida vanhoja teksteja kovin luotettavina.
double+facepalm.jpg

Malloy: Itsehan rivien valista annat ymmartaa, etta jos raamattuun ei usko, niin ei saa uskoa mihinkaan muuhunkaan. Todellisuus on kuitenkin, etta sita ei pitaisi uskoa sokeasti tasan mihinkaan. Itse taas uskot raamattuun, mutta suhtaudut varmasti skeptisesti muihin kirjoituksiin. Tuossa on ristiriita, jota et halua nahda.

Malloy: Itsehan rivien valista annat ymmartaa, etta jos raamattuun ei usko, niin ei saa uskoa mihinkaan muuhunkaan.
Annan ymmärtää, että jos Raamatun luotettavuuden arvioija hylkää sen sisällön koska tapahtumia ei ole kirjoitettu ylös niiden tapahtuessa, on samaa kriteeriä sovellettava muihinkin historiallisista tapahtumista kertoviin teoksiin. Paitsi tietysti jos Raamattuun soveltaa eri standardeja kuin muihin historiallisiin teoksiin. Siksi kysyin erikseen mahdollisesta kaksoisstandardista; ei olisi ensimmäinen kerta, kun siihen törmää. Siitä, että historiantutkimuksen kriteerein ja arkeologisen aineiston pohjalta Raamattu on historiallisin osin osoittautunut erinomaisen paikkansapitäväksi teokseksi, ei pääse mihinkään.

Todellisuus on kuitenkin, etta sita ei pitaisi uskoa sokeasti tasan mihinkaan.
Tarkkaan ottaen mikä peruste kenelläkään olisi uskoa sokeasti tuohonkaan? Skeptisismi on ainoa nopeasti mieleen tuleva ohjenuora, joka kaataa itse itsensä.

Itse taas uskot raamattuun, mutta suhtaudut varmasti skeptisesti muihin kirjoituksiin. Tuossa on ristiriita, jota et halua nahda.
Itse asiassa en suhtaudu kovinkaan suurella skeptisyydellä mihinkään, mihin en tiedä mitään syytä suhtautua siten - minulla on Raamatunkin suhteen epäilykseni, mutta uskon sen olevan pääpiirteittäin luotettava.

(Vähän off tobic ja sitten mutkan kautta takaisin asiaan.)

Lue vaikka Neuvostoliitossa kirjoitettuja kirjoja 2. maailmansodan kulusta.
Tämä ei ollu mulle tarkoitettu, mutta onko sulla suositella mitään suomenkielistä kirjaa tästä?
Katyan metsikkö, Mainilan laukaukset, neukkujen kantilta vois löytää jotain uutta puhkikuluneesta ww kakkosesta. Laita vaikka privana, jos on ettei tule enenpää höpistyä ohi aiheen tässä ketjussa. Oletko lukenut tieteen kuvalehden historia julkaisua? Siinä on paljon mielenkiintoisia pikku juttuja historiasta. Tosin aika pintapuoleisia raapaisuja, mutta lisää voi opiskella sitten kattavemmista opuksista.
Tuossa historia lehdessä on nyt paljon ruodittu uskontojen historiaa, lähinnä tavallisen tallaajan näkökulmasta. Uusimmassa numerossa enkelien sädekehää himmennetään sillä kuinka ihmisten tulkinnat näistä, ovat muuttuneet aikojen saatossa. Raamatun erheistä on ollut juttuja, kuinka seitsemän Paavalin kirjettä ja jotain muita en muista, on sepitettä. Taisi muistaakseni lehti jutun mukaan olla puolet uuden testamentin tarinoista muiden kirjoittajien kirjoittamia, kuin sen jonka nimissä ne mukamas on kirjoitettu. Tavallaan kyllä lähes jokainen juttu siinä lehdessä on ainakin osaksi jonkun uskonnon vaikutuksen alainen.

Hauska ketju. Itse olen aina ollut puhdasverinen ateisti ja yläasteella sekä erityisesti lukiossa jaksoin tiettyjen ketjun hahmojen tapaan saarnata uskonnon vaaroista. Luulen, että asenteeseen vaikutti vahvasti kouluihin pahasti juurtunut kristinusko. Uskonnon opetus varsinkin ala-asteella oli hyvin tunnustuksenomaista. Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu suorastaan törkeältä tapa, jolla uskontoa ainakin minun aikanani koulussa opetettiin. Raamatun tarinoita opeteltiin kuin luonnontieteitä vailla kriittistä näkökulmaa. Kirkkoon pakotettiin monta kertaa vuodessa, samaten seurakunnan aamunavaukset olivat pakollisia. Kolmannesta luokasta eteenpäin pääsin tosin aina jonnekin livahtamaan kirkkoreissuja pakoon. 15-vuotiaana pääsin lopultakin eroamaan kirkon jäsenyydestä ja siten lukiossa vaihdettua aineen edes vähän mielenkiintoisempaan elämänkatsomustietoon. Turhautuminen uskontoa kohtaan kanavoitui siitä eteenpäin lähinnä äidinkielen aineisiin, joista saatiinkin aina tunnilla mukavia väittelyjä aikaan. Opettajasta oli aina kiusallista antaa minulle niistä hyviä numeroita, koska hän oli sisällön kanssa aina täysin eri mieltä, mutta koska teksti itsessään oli hyvää ja oivaltavaa, niin ysiä huonompaa en koskaan saanut :)

Peruskoulusta ja lukiosta on nyt aikaa yli puoli vuosikymmentä ja aika alkaa olla tehnyt tehtävänsä. En edelleenkään paljoa uskonnollisuudesta perusta, mutta suhtaudun siihen samaan tapaan kuin suhtaudun vaikkapa homoseksuaalisuuteen: asia ei minua kosketa eikä kiinnosta, tehkööt muut mitä haluavat ja eläkööt sellaista elämää kuin haluavat. Kyllä useimmat kristitytkin tuntuvat ymmärtävän, ettei heidän uskontonsa juurikaan järkeen ja logiikkaan perustu vaan heidän tarpeeseensa uskoa ettei elämä pääty tähän. Harvan kohdalla kuitenkaan tuota tarvetta voidaan muuttaa tai "parantaa" ja siksi en itse jaksa väitellä nykyään maailmankatsomuksista. Niin kauan kuin löytyy yksikin kysymys johon tiede ei ole löytänyt vastausta, niin uskovaiselle se on todiste jumalasta.

Uskova uskoo, koska kokee Jumalan.

Ateisti ei usko, koska ei koe Jumalaa.
Lainaan itseäni ja pyydän teitä, puolin toisin, miettimään sanomaani tovin.

...

Noniin, mutta mitä jos asetelma kääntyy? Joskus ateisti alkaa kokea ja uskova kadottaa kokemuksensa. Silloin tässä keskustelussa vasta alkaa olla järkeä, koska henkilöltä löytyy kokemusta sekä hengen että lihan maailmasta.

Uskaltaako joku siis kertoa käännynnäiskokemuksistaan ja miltä se tuntui ja mikä sen aiheutti? (Enkä tarkoita nyt sitä, että tapakristitty eroaa netissä kirkosta tms.)

Annan ymmärtää, että jos Raamatun luotettavuuden arvioija hylkää sen sisällön koska tapahtumia ei ole kirjoitettu ylös niiden tapahtuessa, on samaa kriteeriä sovellettava muihinkin historiallisista tapahtumista kertoviin teoksiin. Paitsi tietysti jos Raamattuun soveltaa eri standardeja kuin muihin historiallisiin teoksiin. Siksi kysyin erikseen mahdollisesta kaksoisstandardista; ei olisi ensimmäinen kerta, kun siihen törmää. Siitä, että historiantutkimuksen kriteerein ja arkeologisen aineiston pohjalta Raamattu on historiallisin osin osoittautunut erinomaisen paikkansapitäväksi teokseksi, ei pääse mihinkään.

Ei kai historian tutkimuksessa uskotakaan mihinkään 2000 vuotta vanhaan kirjalliseen teokseen silmät ummessa pelkästään yhden kirjallisen lähteen perusteella, vaan kokonaiskuvan hahmottaminen, jota ei kuitenkaan pidetä absoluuttisena totuutena, rakentuu useampien seikkojen varaan, kuten naksu ylempänä jo mainitsi. Jos raamattua lähestyy juuri historian tutkimuksen näkökulmasta, ei se minun tietääkseni ole osoittautunut paikansapitäväksi teokseksi, ainakaan kenenkään muun kuin kristittyjen itsensä mielestä. Kenenkään asiaan perehtyneen historiaa elämänsä ajan tutkineen ja asiaa objektiivisesti lähestyvän tohtorin tms. näkemys raamatun paikkansa pitävyydestä ei varmasti olisi yhtä positiivinen kuin sinun.

Kun nyt asioista puhutaan historian valossa, on mielestäni huomion arvoinen asia, että historian mukaanhan kristinusko pääsi ennen antiikin rooman jakautumista 300-luvulla jaa. valtakunnassa pääuskonnoksi ikään kuin sattuman kautta, kun Keisari Konstantinius Suuri päätti julistaa Roomaan uskonvapauden ja suosia kristittyjä saadakseen heidän kannatuksensa. Lisäksi käsittääkseni kristinuskoon on aikoinaan "varastettu" erilaisia symboleita antiikin mytologiasta, kuten enkelit.

Olen Paletaanin kanssa samaa mieltä siitä, että kristinuskosta on tullut myös hyvää, kuten länsimainen sivilisaatio, joka on rakenutunut sen varaan. Uskon kuitenkin, että ainakin länsimaisessa yhteiskunnassa kristinuskon tie alkaa jo kulkea ehtoon puolella ja sen kannatus tulee laskemaan entisestään. Esimerkiksi Suomessa on vallassa suuri nimikristillisyys, eli löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät usko kristinuskoon eivätkä elä niiden normien mukaan, mutta silti kuuluvat kirkkoon. Oikeastaan yhteiskunnassa ei tarvita uskontoa enää juuri mihinkään, koska tieteen avulla löydetään vastauksia kysymyksiin yksityiskohtaisemmin ja uskottavammin.

Ei kai historian tutkimuksessa uskotakaan mihinkään 2000 vuotta vanhaan kirjalliseen teokseen silmät ummessa pelkästään yhden kirjallisen lähteen perusteella, vaan kokonaiskuvan hahmottaminen, jota ei kuitenkaan pidetä absoluuttisena totuutena, rakentuu useampien seikkojen varaan, kuten naksu ylempänä jo mainitsi. Jos raamattua lähestyy juuri historian tutkimuksen näkökulmasta, ei se minun tietääkseni ole osoittautunut paikansapitäväksi teokseksi, ainakaan kenenkään muun kuin kristittyjen itsensä mielestä. Kenenkään asiaan perehtyneen historiaa elämänsä ajan tutkineen ja asiaa objektiivisesti lähestyvän tohtorin tms. näkemys raamatun paikkansa pitävyydestä ei varmasti olisi yhtä positiivinen kuin sinun.
Ota toki selvää niin ei tarvitse arvailla. Ei sitä absoluuttisena totuutena (kaikessa) moni pidä, mutta esimerkiksi antiikin kulttuurien tutkijat pitävät sitä yhtenä tärkeimmistä lähteistään ja arkeologia on tukenut sen kertomaa pitkälti – vaikkakin arkeologeilta kesti 1800-luvulle asti ennen kuin löysivät esim. Niniven (tätä ennen sitä oli tietyissä piireissä pidetty myyttinä). Hyvänä nyrkkisääntönä on, että mitä tuoreempaa raamatullinen historiallista tietoa sisältävä matsku on, sitä luotettavampaa se on. Juutalaisten varhaishistoriassa on epäselvyyksiä, sillä asiat on toisinaan kirjattu ylös pidemmänkin aikaa niiden tapahtumisen jälkeen.

Kun nyt asioista puhutaan historian valossa, on mielestäni huomion arvoinen asia, että historian mukaanhan kristinusko pääsi ennen antiikin rooman jakautumista 300-luvulla jaa. valtakunnassa pääuskonnoksi ikään kuin sattuman kautta, kun Keisari Konstantinius Suuri päätti julistaa Roomaan uskonvapauden ja suosia kristittyjä saadakseen heidän kannatuksensa.
Roomassa kaikilla oli uskonvapaus, kunhan keisarin jumaluus tunnustettiin. Juutalaisilla oli tästä erivapaus, mutta kun tajuttiin, että kristityt ja juutalaiset eivät ole samaa porukkaa, kristittyjä (jotka eivät tunnustaneet keisarin jumalallisuutta) alettiin vainota. Konstantinuksen aikaisilla tapahtumilla tosin ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa.

Lisäksi käsittääkseni kristinuskoon on aikoinaan "varastettu" erilaisia symboleita antiikin mytologiasta, kuten enkelit.
Ei nyt ihan noinkaan. Juutalaisilla oli jo hyvin varhaisessa vaiheessa (puhutaan liiton arkista ymv) tekstejä, joissa mainittiin ainakin kerubit ja serafit, joten ne ovat teologisesti omaa perua. Sen sijaan kirkkotaiteeseen kreikkalainen voitonjumalatar Nike on tosiaan adoptoitu enkeleiden prototyypiksi, jotta ne maalauksissa erottaisi ihmisistä.

Uskon kuitenkin, että ainakin länsimaisessa yhteiskunnassa kristinuskon tie alkaa jo kulkea ehtoon puolella ja sen kannatus tulee laskemaan entisestään. Esimerkiksi Suomessa on vallassa suuri nimikristillisyys, eli löytyy paljon ihmisiä, jotka eivät usko kristinuskoon eivätkä elä niiden normien mukaan, mutta silti kuuluvat kirkkoon.
Nimellisesti kristityt harvoin tietävät kristinuskosta paljon rakkauden kaksoiskäskyn ja kymmenen käskyn lisäksi. Hyvähän se on toki sekin. Kirkosta eroaminen ja kirkonvastaisuus on edelleen varsin trendikästä, mutta pienissä määrin. Näissäkään tapauksissa uskonnollisuus ihmisestä tuskin koskaan katoaa, vaan etsii jonkun ”enemmän omalta” tuntuvan suunnan (ne, joilla uskonnollista kapasiteettia ei ole, ei sitä ole koskaan ollutkaan). Siitä, missä määrin tästä on kiittäminen tasa-arvouskoa ja muuta modernia tuhoisaa huuhaata, voi toki keskustella.

Oikeastaan yhteiskunnassa ei tarvita uskontoa enää juuri mihinkään, koska tieteen avulla löydetään vastauksia kysymyksiin yksityiskohtaisemmin ja uskottavammin.
Tuo on kummallinen myytti vailla mitään pohjaa, ja tulee tässäkin ketjussa vastaan varmaan sadatta kertaa. Tiede ei vastaa lainkaan niihin kysymyksiin, joihin uskonto vastaa. Kristinusko ei puolestaan ole koskaan ollut tieteenvastainen, päinvastoin.

Kannattaa muuten katsoa jos tätä vielä ei täällä ole. Mutta aika julmaa uskovaisten ounaamista ja tylytystä.

http://www.youtube.com/user/TheAtheistExperience

Jengi siis saa soitella tuonne studioon ja toi on kyllä kieltämättä aika helvetin käsittämätöntä miten on mahdollista, että ihminen kykenee ignooraamaan rationaalisen ajattelun vallan kokonaan tässä asiassa kun uskoon tulee.

Tuo on kummallinen myytti vailla mitään pohjaa, ja tulee tässäkin ketjussa vastaan varmaan sadatta kertaa. Tiede ei vastaa lainkaan niihin kysymyksiin, joihin uskonto vastaa. Kristinusko ei puolestaan ole koskaan ollut tieteenvastainen, päinvastoin.

Pakko vähän korjata sua vaikka tiedätkin mielestäsi n. kaiken. Tiede ei edes yritä vastata niihin kysymyksiin, joihin uskonto väittää tietävänsä vastaukset.

Kristittyjen tieteenvastaisuuden suhteen taas ei tarvitse mennä pitkällekään löytääkseen esimerkkejä, esim Doverin koululautakunnan aikaansaama evoluutio-oikeudenkäynti 2005.

En jaksa omaa maailmankatsomustani tähän ruveta nyt avaamaan mut rupes kiinnostamaan et pakko kysyä

Mihin asiaan raamattu vastaa mihin tiede ei tiedä vastausta?

Suurimmat aukot kai nykypäivvänä löytyy avaruudesta mut ei kai raamattukaan kerro noita?

Mihin asiaan raamattu vastaa mihin tiede ei tiedä vastausta?

Tässä nyt varmastikin haetaan seuraavanlaisia asioita:

- Miten kaikki sai alkunsa?
- Mikä on elämän tarkoitus?
- Miten elää hyvä elämä?
- Mitä on kuoleman jälkeen?
- jnejne...

Tieteen metodein tällaisia on vähän hankala lähteä purkamaan, mutta se ei tarkoita että uskonnolla olisi näihin oikeat vastaukset.Tulee mieleen Richard Dawkins Bill O'Reillyn haastattelussa, jossa O'Reilly kiivaasti intti Dawkinsille arvottavansa kristinuskon tieteen edelle koska tiede ei kerro mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, mutta kristinusko lupaa ikuisen elämän paratiisissa.

Edit. Sanotaan nyt vielä pilkunpaneksijoille että tokihan alkuräjähdystä tutkitaan. Tarkoitin lähinnä tätä "mikä/kuka sai aikaan alkuräjähdyksen, onko olemassa luojaa jne.".

Back
Ylös Bottom