Dark Souls PS3/360

Eli aattelin pistää lankaa pystyyn tälle mahtavalle ja tuoreelle tuotokselle!

Dark Souls on Demon's souls nimisen pelin henkinen jälkeläinen (samoilta kehittäjiltä). Peli on synkkä ja tarina ei ole sen hilpeämpi. Pelin on itsessään Action RPG jossa yhdistellään kova vaikeustaso, hahmonkehitys ja hack'n'slash tyyppinen pelaaminen!

Dark Soulssin kantava idea on Trial'n'Error tyyppinen pelaaminen, pelissä tulet kuolemaan aivan älyttömästi ja kuoleminen tarkoittaa sitä, että voit menettää kaikki keräämäsi rahat ja kokemukset (pelissä on sekä kokemuksen (experience) ja valuutan yhdistelmä nimeltään "souls", joita saat tappamalla vihollisia ja löytämällä sieluja ruumiilta yms). Dark Souls palkitsee onnistumiset ja vaatii kärsivällisyyttä.

Dark Souls myös sekä palkitsee, että tuomitsee seikkailun-haluisuutta! Toisinaan arkku saattaa syödä sinut elävältä siltä istumalta, toisinaan se saattaa antaa sinulle vaikka ja mitä ihmeellistä. Toisinaan hissi vie eteenpäin, toisinaan se murskaa sinut katossa oleviin piikkeihin :D.

Eli tiivistettynä Dark Souls on:
-Action RPG
-Synkkään mailmaan perustuva
-Trial'n'Error (Vaikea, mutta palkitseva)
-Palkitsee ja tuomitsee seikkailun ja tutkiskelun.

Itse olen nyt jo vissiin 30-40 tunnin luokkaa pelaillut kokonaisuudessaan tätä (kerkeää aina töiden ja salin jälkeen hakata + vkl silloin tällöin).

Suosittelen tätä lämpimästi kaikille, jotka etsivät vaikeaa ja palkitsevaa action rpg:tä.!

Pelaileeko tätä kukaan täällä? Ihmeessä keskustelua tänne asiasta!

Meitsi pelaa kyseistä peliä apinan raivolla! Eilinenkin meni vittuperkelettä huutaessa, kun Bell Gargoyle pisti turpaan kymmenettä kertaa :D

Ja näin koko seuraavan yön painajaisia, missä luurankosoturit ja fencing knightit ja muut peikot kävi päälle loputtomana virtana ja endurance-palkki oli koko ajan nollilla...

Ihan mahtavaa vaihtelua nykypäivän kukkaispelien joukossa! Kerrankin jokainen vastaantuleva vihu pitää ottaa vakavasti, ruudussa ei nuoli osoita koko ajan oikeaa kulkusuuntaa, ja quest logissa ei lue yksityiskohtaisia ohjeita mitä joka tilanteessa kuuluu tehdä (Dragon Age II etc., anyone? ;) )

Mut älkää postailko mitään spoilereita tänne, ainakin mä haluan pelata ekan kierroksen läpi ihan neitseellisenä ja sitten vasta jälkikäteen saada selville, mitä aarteita jäi löytämättä ja mitä mokia tuli tehtyä!

Itse ainakin suosittelen peliä kaikille, jotka haluavat vähän vaihtelua pelaamiseen eivätkä ole perus jenkkiteinin attention spanilla varustettuja. Tai ehkä tämän pelin pelaaminen voisi tehdä hyvää myös vähän kärsimättömämmillekin (hieno sana!) henkilöille...

Ite menen Anor Londonissa juuri :D . Eilen menetin 40 000 sielua ja 8 humanitya "pienen" mokan takia, kaikenlaiset suomalaiset kirosanathan siinä lentelivät kun se kävi :dance:

Pitää vielä lisätä, et se on hämmentävä tunne välillä, kun tajuaa miten helposti lopulta joku pitkään ihan mahdottoman tuntuinen bossikin kaatuu sit, kun oikean taktiikan keksii. Varmaan Bell Gargoylet ja muut lasten leikkiä sit lopulta, kun taas tajuan mitä niille kannattaa tehdä :hyvä:

Ja ne Undead Parishin fencing-haarniskamiehet on ihan mahtavia. Ensin mietin et onpas aika kesyjä, kunnes heilahti täysin puskista parry & riposte, ja tiputin 10k soulia siihen paikkaan (ainakin mulle vielä tässä vaiheessa kauhea kasa sieluja :D)

Kevyesti paras peli ikinä! Ainoa miinus tulee siitä, että frame rate tipahtaa välillä ihan surkeaksi.

Ja näin koko seuraavan yön painajaisia, missä luurankosoturit ja fencing knightit ja muut peikot kävi päälle loputtomana virtana ja endurance-palkki oli koko ajan nollilla...

Voin vahvistaa tämän. Ei ollu kiva viime yö :D

Takana vasta vähän reilu 17h ja eilen sain lopulta Capra Demonin kukistettua. Pakko oli summonoida apua kun ei tuosta boss fightista meinannut tulla mitään, elinikä laskettiin sekunneissa.

Blighttown, Sinne en hetkeen palaa mikäli vaan löydän pois. Paikan bossi(t?) saavat jäädä rauhaan sen aikaa, että palaan paljon vahvempana takas. Hullu mesta.

Tää on kyllä niin nannaa pelattavaa, et huhhuh! :)

Pelikellossa tunteja vasta n. 10 ja SL taitaa olla 25. Jumalauta kun ottaa aivoon ne saatanan sammakot, jotka hönkii sitä kirous-sumua. Taas pitäisi käydä ostamassa se purge joka poistaa kirouksen. Helvetin koukuttava peli kaiken kaikkiaan ja mukavaa vaihtelua hieman korkeamman vaikeustasonsa vuoksi.

Tää on kyllä niin nannaa pelattavaa, et huhhuh! :)

Pelikellossa tunteja vasta n. 10 ja SL taitaa olla 25. Jumalauta kun ottaa aivoon ne saatanan sammakot, jotka hönkii sitä kirous-sumua. Taas pitäisi käydä ostamassa se purge joka poistaa kirouksen. Helvetin koukuttava peli kaiken kaikkiaan ja mukavaa vaihtelua hieman korkeamman vaikeustasonsa vuoksi.

Meitsi on vissiin taas missannut jotain, kun SL 40 enkä titääkseni ole ollut missään tekemisissä kiroussumusammakkojen kanssa :D

Mutta suo siellä ja vetelä täällä: London raunioilla multa loppui transient curset, kun yksikään niistä kummituksista ei suostunut pudottamaan niitä! Ja sit kun viimeinen oma curse oli loppumaisillaan siellä raunioiden keskellä jossain, niin yksi haamu pudotti cursensa ilmaan kielekkeen laidalle, ja kun hädissäni kurottelin niitä, niin sinnehän tipuin. Ja nyt itsellä curseja 0, niin takaisin ei ole asiaa... :hyvä:

Toisaalla näkymätön ritari ja kumppanit pistää turpaan kerta toisensa jälkeen, samoin kuin iso susi. Ehkä jo 50x käynyt kuolemassa siellä, ja lähin bonfire minkä olen löytänyt on jossain kymmenen kilometrin päässä. Argh.

Meitsi on vissiin taas missannut jotain, kun SL 40 enkä titääkseni ole ollut missään tekemisissä kiroussumusammakkojen kanssa :D

Mutta suo siellä ja vetelä täällä: London raunioilla multa loppui transient curset, kun yksikään niistä kummituksista ei suostunut pudottamaan niitä! Ja sit kun viimeinen oma curse oli loppumaisillaan siellä raunioiden keskellä jossain, niin yksi haamu pudotti cursensa ilmaan kielekkeen laidalle, ja kun hädissäni kurottelin niitä, niin sinnehän tipuin. Ja nyt itsellä curseja 0, niin takaisin ei ole asiaa... :hyvä:

Toisaalla näkymätön ritari ja kumppanit pistää turpaan kerta toisensa jälkeen, samoin kuin iso susi. Ehkä jo 50x käynyt kuolemassa siellä, ja lähin bonfire minkä olen löytänyt on jossain kymmenen kilometrin päässä. Argh.

Niitä tulee siellä viemäreissä (The depths), mutta oikealla reittivalinnalla ne voi skipata kokonaan. Pääsin tonne Blighttowniin ja ei voi muuta sanoa kuin että onpas veemäinen mesta! Vielä ei ole kyllä ohjaimia hajonnut :D

Abua! Osaatteko kertoa onko tällainen mahdollista:

(Pienehkö spoilerimahdollisuus)

Voiko esim. Katakombeihin tai New London raunioihin jäädä "jumiin", mikäli lepää siellä olevalla bonfirella (katakombeista ainakin löytyy, niin varmaan New Londostakin) ja sitten siellä riehuessaan käyttää viimeisenkin transient cursensa (ei voi tapella kummituksia vastaan) tai vaikkapa särkee taikamiekkansa (skeletonit heräävät uudelleen henkiin). Niin miten sieltä keskeltä kaikkia mörköjä pääsee takaisin sivistyksen pariin sepän luo tai hankkimaan curseja? Vai pitääkö vaan huolehtia siitä, että reppu on täynnä repair powderia ja katkenneita käsiä, ennen kuin uskaltautuu lepäämään yhdelläkään bonfirella joka on siellä jossain syövereissä keskellä omille aseille immuuneja örkkejä? :)

Nyt on pakko myöntää, että tässä on ensimmäinen peli varmaan vuosikymmeneen jonka kohdalla ei voi muuta kun nostaa käpälät kohti kattoa, liian vaikea mulle. En edes halua kuvitella miten vaikeaksi peli käy myöhemmissä vaiheissa, itse jäin nimittäin jumiin noin 20 min pelaamisen jälkeen...Eli heti ensimmäiset vihut jotka pistävät hanttiin, tuntuvat jo yitsepääsemättömiltä vastuksilta. Kyseessä siis tämä hautuumaa-bättle, jossa kimppuun hyökii skeletoneja kahden sarjoissa. Kaikki niksit ja kikat on koitettu, mutta turpaan tulee kerta toisensa jälkeen, nelisen tuntia tuli tahkottua, mut ei. Koitin jopa levelittää vitalitya ja strenghtiä grindaamalla muutaman tunnin noita helpompia vihuja, mutta eipä ne heron ominaisuuden siitä juurikaan merkittävästi parantuneet.

Voiko pelin palauttaa takaisin sillä verukkeella että se on aivan liian vaikea? :D Juuri tästä syystä en juurikaan perusta peleistä joissa ei saa vaikeustasoa säädeltyä...Tylyä maksaa ittensä kipeeks uudesta pelistä vain huomatakseen ettei oo mitään palaa päästä alkua pidemmällä...:(

Nyt on pakko myöntää, että tässä on ensimmäinen peli varmaan vuosikymmeneen jonka kohdalla ei voi muuta kun nostaa käpälät kohti kattoa, liian vaikea mulle. En edes halua kuvitella miten vaikeaksi peli käy myöhemmissä vaiheissa, itse jäin nimittäin jumiin noin 20 min pelaamisen jälkeen...Eli heti ensimmäiset vihut jotka pistävät hanttiin, tuntuvat jo yitsepääsemättömiltä vastuksilta. Kyseessä siis tämä hautuumaa-bättle, jossa kimppuun hyökii skeletoneja kahden sarjoissa. Kaikki niksit ja kikat on koitettu, mutta turpaan tulee kerta toisensa jälkeen, nelisen tuntia tuli tahkottua, mut ei. Koitin jopa levelittää vitalitya ja strenghtiä grindaamalla muutaman tunnin noita helpompia vihuja, mutta eipä ne heron ominaisuuden siitä juurikaan merkittävästi parantuneet.

Voiko pelin palauttaa takaisin sillä verukkeella että se on aivan liian vaikea? :D Juuri tästä syystä en juurikaan perusta peleistä joissa ei saa vaikeustasoa säädeltyä...Tylyä maksaa ittensä kipeeks uudesta pelistä vain huomatakseen ettei oo mitään palaa päästä alkua pidemmällä...:(

Tuolla hautausmaalla ei ole juuri mitään toivoa selvitä hengissä pelin alussa, joten ihan suosiolla kannattaa suunnistaa ensin Undead Burgiin. Eli heti ekalta bonfireltä mihin varis sinut tiputti niin katse oikealle ja siellä näkyy linnaan johtava reitti. Heti alkupuolella on vastassa pari heikompaa (mutta ei liian heikkoa) vastustajaa, jotka pitäisi olla ylivoimaisia.

Tuolla hautausmaalla ei ole juuri mitään toivoa selvitä hengissä pelin alussa, joten ihan suosiolla kannattaa suunnistaa ensin Undead Burgiin. Eli heti ekalta bonfireltä mihin varis sinut tiputti niin katse oikealle ja siellä näkyy linnaan johtava reitti. Heti alkupuolella on vastassa pari heikompaa (mutta ei liian heikkoa) vastustajaa, jotka pitäisi olla ylivoimaisia.

No voi justaansa. Ehkä näitä RPG:tä tullut kuitenkin sen verran vähemmän mätkittyä, ettei tämmönen mahdollisuus tullut mieleenkään, tottunut aina siihen että pelissä kaikki vastustelijat mitää eteen lapataan on enemmän tai vähemmän kaadettavissa :D Kiitoksia tipistä.

Ei mitään hätää! Itse olen aina ollut täysi tumpula kaikissa konsolien 1st person -toimintajutuissa ja siksi en ollut yhtään yllättynyt, kun aluksi en selvinnyt hengissä edes ulos sieltä vankilasta ja tosiaan otin saman tien kyseisiltä luurangoilta turpaan 10-0. Olin jopa jo kaupassa peliä ostaessani henkisesti varautunut siihen, että pelaaminen jää kesken jo alkumetreillä.

Mutta!! Sitten huomasinkin, että A) peli tarjoaakin hyvin monessa kohdassa vaihtoehtoisia etenemisreittejä (tosin alussa kyllä tuo Undead Burg on varmaan se realistinen optio) ja B) sen pelaaminen on itseasiassa paljon helpompaa, kuin miltä aluksi tuntuu. Ei peli missään nimessä helppo ole, mutta suurimman osan vastustajista voittaa ihan rutiinilla sen jälkeen, kun on oppinut miten niitä vastaan kannattaa taistella.

Nyt jälkikäteen ihan naurattaa, miten tuli melkein vetelät pöksyyn joidenkin alkupelin vihollisten kanssa, joita nyt pystyy pyörittämään vaikka soul level ykkösen hahmolla. Pelin alussa suurin osa vihollisista on tosiaankin sellaisia, että niitä vastaan oppii taistelemaan ongelmitta, kun hetken aikaa hioo taitojaan.

Pidemmällä peli kyllä tarjoaa sitten joitakin todella v-mäisiäkin mörköjä joille en meinaa pärjätä mitenkään vieläkään, mutta eiköhän niihinkin konstinsa ole, kun aikansa hioo taktiikoita ;)

Ei siis missään nimessä kannata palauttaa takaisin kauppaan, se on pahin virhe minkä tuon pelin kanssa voi tehdä :rock:

p.s. pienenä vinkkinä aloittelijalle:keihäs+kilpi on melko verraton yhdistelmä pelin alussa, kun kilven takaa voi sohia sillä kepillään ilman, että puolustus laskee missään välissä. Ainakin itse tahkosin sillä combolla alun melko sujuvasti. Keihäitä löytyy joskus holloweilta, tai sellaisen saa ostettua Undead Burgin kauppiaalta.

... jotka EI pitäisi olla ylivoimaisia.
Siis nimenomaan noin piti kirjoittaa.

Ja yksi tärkeä vinkki: kannattaa yrittää houkutella viholliset 1vs1 vääntöön, sillä taisteleminen useampaa vastustajaa vastaa yhtä aikaa on alussa ja vielä myöhemminkin aika vaikeaa. Ja staminaa kannattaa tarkkailla koko ajan sillä se on kaiken a ja o taisteluissa. Stamina myös palautuu nopeammin jos kilvenkin uskaltaa laskea alas...

Hermoja on koeteltu suht hyvin tuolla Blighttownissa. SL on nyt 32 ja vihdoin löysin tieni Chaos Witch Quelaagin luolaan. Ei vielä mennyt alas parin typerän virheen takia, mutta tänään kaatuu! Toi rämealue oli vaan suht ärsyttävä kun en ollut farmannut niitä myrkytyksenpoistajia. Lisäksi niihin läskeihin kivien pyörittelijöihin ja nuijamörökölleihin paloi totaalisesti hermo. Seuraavaksi kai sit Catacombit tai jotain?

OT: Tuli hommattua 5.1-kanavainen Blu-ray 3D kotiteatterisetti ja kyllä nousi tätä pelatessa fiilis aivan uusiin sfääreihin. :D

Heh, meitsi suuntasi heti Firelinkille päästyäni ensin Catacombseihin ja sen jälkeen New Londoon. Vähän tummui läski molemmissa mestoissa, kelasin jo että onpas haistapaska-peli kun heti ensimmäisiin hirviöihin ei edes tehoa aseet tai ne herää uudelleen ja uudelleen henkiin :hyvä:

Sitten vasta tajusin kokeilla Undead Burgia :D

Itse ehdin koluta katakombjea jo pitkän matkaa ennen kuin edes löysin ne Depthsit, ja juuri eilen sain avattua Blighttownin portit. Noh, onpahan kiroussumusammakot nyt mullekin tuttuja!

Katakombit menee kyllä kanssa vähän hv-kategoriaan, niistä luurangoista ei tosiaan edes tipu souleja :P Ja jonkinlainen divine puukko on aika must siellä, muuten ne luurangot heräilee jatkuvasti henkiin. Itse jouduin poistumaan sieltä keskeltä katakombjea, koska mun Astora's swrod meinasi hajota, ja pelkäsin että jään sinne kunnolla jumiin sen jälkeen. Nyt on reppu täynnä repairboxia ja -powderia, mutta en ole vielä jaksanut uudestaan rymistellä sinne katakombien ytimeen. Siellä syvällä odottelee kanssa pari aika veikeää otusta, eräiden kanssa ehdin sanoa kissasta pelkän koon, kun lähtikin jo henki. Joitakin vihuja ei vaan kannata päästää selkäpuolelta hyökkäämään ;)

Vittu mä en saa noita bell gargoyleja hengiltä. tai siis saan sen ekan hakattua siihen pisteeseen, että se toinen tulee, ja siinä vaiheessa ei oo omaa healthia lähteny vielä tyyliin yhtään. Sitte se toinen mulkku syöksee liekkejä taustalta koko ajan ja kuolen melkeen välittömästi, mitä vittua tossa pitäis tehdä :D nii ja onks tässä jotenkin aseesta riippuvainen kombotussysteemi, vai eikö mitenkään pysty hyökkäyskomboja tekemään mitenkään muuten ku tollee perinteisesti: ensin kevyt hyökkäys ja perään vahva hyökkäys. Aseena battle axe. Ku välillä undeadit pistää turpaan lyömällä miekalla 6 iskua peräkkäin.

Back
Ylös Bottom