Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Sarkasmi tulee oikeasti vasta vain puheessa esille, kirjoitettu teksti jää tulkinnanvaraiseksi. Siksi sarkasmitagit on keksitty.

No tosta lauseesta pitäisi kyllä ymmärtää jos lukee pari postia taaksepäin. Kukaan on tuskin niin vitun idiootti, että paikkaa kalorivajettaan sokerilla.

Miten mun kannattaa tankata ennen treeniä jos klo 12 on kouluruoka, klo 13-16 voin käydä kaupasta ostaas jotaki ku loppuu 16 koulu ja 17 olis treeni ?!!

Vedät kouluruuan ja sit 1,5-1h ennen treeniä vaikka banaani tai muu hedelmä ja jotain proteiinipitoista (esim. rahkaa tai raejuustoa). Eiköhän niillä treeni kulje.

Miten mun kannattaa tankata ennen treeniä jos klo 12 on kouluruoka, klo 13-16 voin käydä kaupasta ostaas jotaki ku loppuu 16 koulu ja 17 olis treeni ?!!

Ite tulee syötyä aika reilusti ennen treeniä. Toiminnu ihan hyvin eikä lentänny laatta vielä kertaakaa. Eli ite söisin tossa klo 14.00 aterian joka sisältää noin 500-600 kcal noin 30g prodee ja loput hiilareita rasvaa tietenkin tulee pakostakin vähän, mutta sillä nyt ei oo väliä. Sitten tunti ennen treeniä prodejuoma tai 1 litra maitoa. Jollain ei varmaa maha kestäis, mutta itellä ihan hyvin menny eikä ne mun treenit nyt kuitenkaa ihan satujumppaa ole.

Tietääkö porukat mistä saisi suolaamattomia ja paahtamattomia pistaaseja? Ja muutenkin, mitkä pähkinöistä ovat parhaimpia? Tai jos joku voisi valaista, että mitä niissä ravintoarvoissa kannattaa alkaa vertailemaan, jos vaikka Finellistä katson?

Ovat nuo pähkinät vähän arvokkaita nii ei viitsisi laittaa rahoja mihinkään ihan huonoimmasta päästä oleviin. Manteleita ja auringonkukansiemeniä tulee tällä hetkellä vedettyä.

soijassa on huonot aminohapot ja sitten myös se juttu , että soijaa syömällä tulee naishormonia kehoon , ei se tee haittaa jos sillointällöin syö sitä.
Pari kuukautta sitten päätin, että haluan ruokapuolen kuntoon, ja oon sittemmin lisännyt päivän sapuskoihin mm. toisen lämpimän ruoan, joka on yleensä aina makaronimössö lähinnä sen helppouden takia. Jauhelihan sekaan oon nakannu aina reilun kourallisen juuri tätä tummaa soijarouhetta koska se menee täydestä jauhelihasta kun se imee jauhelihasta lähtevää nestettä ja ainiin, 52g prodea ja 16g kuitua per 100 rammaa. Oon pakkikselta lukenut että soijassa olisi ihan hyvä aminohappoprofiili, vaan jos se ei niin hyvä olekkaan, niin pitäiskö mun vähentää sen käyttöä ja keksiä jostaki muualta parempi paremman proden lähde? Milbonan maitorahka+ananas -komboa menee vähintään sen puoli kiloa päivässä, ettei sitä viitsisi enää lisätä, ja taloudellinen tilanne ei anna yhtään periksi ylimäärästen jauhojen ostoon.

Pari kuukautta sitten päätin, että haluan ruokapuolen kuntoon, ja oon sittemmin lisännyt päivän sapuskoihin mm. toisen lämpimän ruoan, joka on yleensä aina makaronimössö lähinnä sen helppouden takia. Jauhelihan sekaan oon nakannu aina reilun kourallisen juuri tätä tummaa soijarouhetta koska se menee täydestä jauhelihasta kun se imee jauhelihasta lähtevää nestettä ja ainiin, 52g prodea ja 16g kuitua per 100 rammaa. Oon pakkikselta lukenut että soijassa olisi ihan hyvä aminohappoprofiili, vaan jos se ei niin hyvä olekkaan, niin pitäiskö mun vähentää sen käyttöä ja keksiä jostaki muualta parempi paremman proden lähde? Milbonan maitorahka+ananas -komboa menee vähintään sen puoli kiloa päivässä, ettei sitä viitsisi enää lisätä, ja taloudellinen tilanne ei anna yhtään periksi ylimäärästen jauhojen ostoon.

Jos ei sulla ole jo kananmunat ruokavaliossa niin suosittelen. On halpoja ja niistä ei paljoo proteiini parane.

Tietääkö porukat mistä saisi suolaamattomia ja paahtamattomia pistaaseja? Ja muutenkin, mitkä pähkinöistä ovat parhaimpia? Tai jos joku voisi valaista, että mitä niissä ravintoarvoissa kannattaa alkaa vertailemaan, jos vaikka Finellistä katson?

Ovat nuo pähkinät vähän arvokkaita nii ei viitsisi laittaa rahoja mihinkään ihan huonoimmasta päästä oleviin. Manteleita ja auringonkukansiemeniä tulee tällä hetkellä vedettyä.

Vähä riippuu mitä haet. Itse syön vain saksan- ja hasselpähkinöitä. Molemmissa hiilareita tosi vähän ja kuituja paljon. Ei tarvitse leipää syödä lainkaan.
Super terveellisiähän noi on. Hyviä rasvoja ja vaikka mitä kivennäisiä- ja hivenaineita. Vitamiinejakin löytyy paljon :). Ja kalliita.

Saiskohan näitä jostakin isompia eriä halvemmalla?

Anna mennä vaan. Aminohappoprofiili ei ole mikään päätä hivelevä, mutta huiviin vaan:

http://ravintomedia.blogspot.com/search/label/Soijaproteiini

Käyn 4 kertaa viikossa salilla. 174cm / 66kg. Lihasta olisi tarkoitus saada. Joku vajaa 3000kcal on treenipäivinä kulutus, jos oikein laskin.

Aamupala 7.00
Ykkösmaito 6dl 246kcal
Elovena hetki, kaura&kuitu 35g 116kcal
Banaani 120g 101kcal

Kouluruoka 11.00
Ykkösmaito 6dl 246kcal
Mitä nyt milloin on ruokana?

Välipala 14.00
Tähän tarvitsisin apuja. Eli koska olen tällöin vielä koulussa, en pysty mitään oikeaa ruokaa syömään. Olisiko joku lisäravinnejuoma tähän väliin hyvä? Jos on, mikä?

Salitreenit 16-17

Illallinen 18.00
Ykkösmaito 6dl 246kcal
Kaura pasta 70g 245kcal
Naudanpaistijauheliha 10% 170g 282kcal
Raejuusto 100g 90kcal
Salaattia ja muuta mukavaa

Iltapala 21.00
Ykkösmaito 6dl 246kcal
Raejuusto 100g 90kcal
Ruisleipä 27g 58kcal

Ilman kouluruokaa ja välipalaa tuossa on noin 2000kcal. Kalorilaskuri näyttää P 161g/33% H 217g/44% R 51g/23%. Mennäänkö nyt kuinka pahasti metsään? : )

Edit: Meniköhä tämäki viesti ny sitte vielä väärän paikkaankin?

Voiko proteiini patukoita vetää ihan hyvin välipaloina ?? tulee vaa niin sellanen ns morkkis, ku maistuu nimittäin nykyään aika prkl.... hyvälle nuo. ja sit ei mtn vastausta et voit syödä vaik mitä jos syöt kohtuudel...ELI ONKO HYVÄ VÄLIPALA ?

Voiko proteiini patukoita vetää ihan hyvin välipaloina ?? tulee vaa niin sellanen ns morkkis, ku maistuu nimittäin nykyään aika prkl.... hyvälle nuo. ja sit ei mtn vastausta et voit syödä vaik mitä jos syöt kohtuudel...ELI ONKO HYVÄ VÄLIPALA ?

Riippuu patukasta. Jotku melkein sama kuin paljon proteiinia sisältävä suklaapatukka. Parhaissa alle 2g sokeria patukassa.

Sitten oma kysymys: Onko omassa mehussaan olevan säilykeananaksen mehussa kaloreita?

Huomenna olisi klo 17 aikoihin cooperin testi. Miten kannattaa ravinnon osalta valmistautua tähän koitokseen. Kuntoa ei enää voi nostaa, mutta ravinnon osalta varmaan voi valmistautua.

Koita ny ainakin levätä, mutta eipä tietoo sun kuntotasosta. Syö aamulla esimerkiks puuroo ja hiilihydraattia ja voithan tänäänkin jo vedellä, en tiiä kyl toimiiko tälläne ns. "tankkaus" mutta kyllä aamulla syöty on ainakin hyödyks.
Sitten tuntikaks ennen kannattaa jotain nopeempaa hiilihydraattia vetää. Tsemppiä :D

Moi. Haluaisin ensi kesäksi kunnon rantakuntoon. Mulla on salilta kokemusta nyt vajaa vuosi ja tarkotus olisi nyt talven yli treenata täysillä ja syödä kunnolla. Eli kysymys on, että milloin alottaisin diettaamisen keväällä, että
kesäkuuhun mennessä saa rasvat siihen 8-10% ? En tiedä nykyisestä rasvaprosentista mitään, mutta mitat 191cm/74kg ja olen 15,5v Sixpack erottuu jotenkin kun vatsalihaksia jännittää ja entiedä paljonko rasvaa tulisi lisää ensi kevääseen mennessä.
Ajattelin siis syödä n. -300kcal/päivä, polkea kuntopyörää ja käydä juoksulenkeillä viikottain. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta minkäänlaisesta laihduttamisesta, mutta lenkkeilyä ja intervalleja on tullut tehtyä pidemmän aikaa ja ajattelin jättää ne vähemmälle tämän "massakauden" ajaksi. Ja niin, salilla käyn 4 kertaa viikossa.
Kiitos vastauksista :)

Huomenna olisi klo 17 aikoihin cooperin testi. Miten kannattaa ravinnon osalta valmistautua tähän koitokseen. Kuntoa ei enää voi nostaa, mutta ravinnon osalta varmaan voi valmistautua.

Aerobinen harjoittelu -osio osaa varmasti vastata. Postaa tää sama sinne. Vaikka tää ravinto-osio onkin, niin saat nopeammin vastauksen tuolta toiselta puolelta.

Tällänen nopea, että kalorilaskurissa on bataatille arvot keitettynä 75kcal/100g, 1,6g prot, 16,8g hh ja 0,1g r --> uunissa valmistettuna 82kcal/100g, 1,7g prot, 18,3g hh ja 0,1g r. Onko kyseessä vain se, että uunissa haihtuu nestettä ja siten 100g uunibataattia on enemmän itse juuresta kuin 100g keitettyä, vai tapahtuuko bataatille jotain muuta jos sen kypsentää eri tavalla?

Tällänen nopea, että kalorilaskurissa on bataatille arvot keitettynä 75kcal/100g, 1,6g prot, 16,8g hh ja 0,1g r --> uunissa valmistettuna 82kcal/100g, 1,7g prot, 18,3g hh ja 0,1g r. Onko kyseessä vain se, että uunissa haihtuu nestettä ja siten 100g uunibataattia on enemmän itse juuresta kuin 100g keitettyä, vai tapahtuuko bataatille jotain muuta jos sen kypsentää eri tavalla?

Juurikin tuo, mitä itsekin mainitsit, eli 100g keitettyä bataattia on raakapainossa enemmän (ja energiamäärähän on ilmoitettu raakapainossa normaalisti)

Ja oma pieni kysymys :) Mitäs suosittelisitte ns. latausjuomaksi ennen treeniä, kun jätetään pois viralliset loaderit? Nyt ottanut tuoremehua ja joskus energiajuomaa (ED, Teho jne). Mitäs mieltä noista olette, kun tarkoituksena saada sitä hiilaria koneeseen ennen treeniä?

Back
Ylös Bottom