Tämä saattaa kuulostaa tyhmältä ja kuka haluaa, niin voi leimat mut pummiksi. Jos nyt otetaan hypoteettinen tilanne, että mä vaikka muutan Thaimaahan asumaan ja mulla on kaksi vaihtoehtoa A) opiskella thain kieli ja etsiä itselleni joku paskahomma, paiskoa duunia 40 tuntia viikko, jotta voin just hikiseen elättää itseni tai B) valtio maksaa mulle elämisen ja asumisen, eikä mun tarvii tehdä muuta kuin hengaa, treenaa thainyrkkeilyä, chillaa ja nauttia elämästä, niin valitettavasti mä kallistuisin B:hen.
Tosin tuntien itseni, alkaisi varmaan kyllästyttämään jonkin ajan kuluttua ja etsisin itselleni jonkin duunin. Duuni, jota dikkaisin tehdä, esim sukellusohjaajaksi. Jos ainoat vaihtoehdot olisi siivooja, tuk tuk kuski tai baarimikko 250 € kuukauspalkalla, niin jatkaisin vaihtoehdolla B.
Eli dont hate the player, hate the game. Syyttäkää systeemiä, älkää maahanmuuttajaa.
Suurin osa tänne muuttaneista mamuista on jo aikuisia. Ei ole helppoa aloittaa kaikki alusta, opiskella kieli ja käydä koulut monta vuotta, jotta voi saada edes jonkin arvoisen työpaikan. Onneksi moni on motivoitunut ja tätä tekee, mutta ei se helppoa ole enää aikuisiällä.