Oma taivas
:5:
Ahdistava, koskettava, kaunis.
Saoirse Ronan

.
Itse en pitänyt elokuvasta. Tottakai hyvinkin kiltin ja nätin tytön kohtalo kiinnostaa, mutta tapa millä koko elokuva oli ohjattu ei miellyttänyt minua.
Elokuva ei jättänyt mitään arvuuteltavaa mitä tapahtui ja kenen toimesta tapahtui. Kun tämä paha asia tapahtui, tyttö suhtautui siihen niin kevyesti että melkein vois kuvitella hänen halunneen sen tapahtuvan, vaikka hän joutuikin sairaan tempun kohteeksi.
Näyttelijätyöskentely oli kauttaaltaan hyvää.
Wahlberg ja
Weisz osaavat näytellä vanhempia oli niiden tunnetila mikä tahansa, eikä Susan Sarandonin tai palkintojakin tästä suorituksesta kahminut Susie Saoirse Ronanin suoritus missään nimessä huonoja ollut. Päinvastoin.
Elokuva perustuu pari vuotta sitten julkaistuun bestseller kirjaan, en tiedä miten kirjassa tapahtuvat menivät, mutta ainut vikatekijä jonka elokuvasta löysin oli ohjaus. Ohjaajan näkemys tapahtumien kulusta, katselijoiden huomioonottamisesta eikä visualisoinnista vastannut minun näkemystäni mitenkä tälläisten tunnepitoisten elokuvien kanssa pitäisi tarinankulku soljua eteenpäin.
Kuvauksen olisi
minun mielestäni hoitaa kuten esimerkiksi mestariohjaaja/näyttelijä
Clint Eastwoodin elokuvissa on totuttu näkemään. Katsojalle ei paljasteta kaikkia heti alussa, kuvauksessa keskitytään henkilöhahmoihin ja tarinan kerrontaan, hyvän ja pahan selkeä vastakkainasettelu (ei tietty kaikissa Clintin elokuvissa) ja annetaan näyttelijöille tilaa. Tällä kertaa
Peter Jackson sortui turhaan erikoistehostekikkakailuun, mikä on minun mielestäni ihan käsittämätöntä tämän tyylisissä elokuvissa. Koko elokuvan loppu itseasissa puuroutui kauhean epäselväksi mössöksi näiden efektien takia, kun tässä olisi ollut mahdollisuus ihan toisenlaiseen vanhanaikaisempaan tulkintaan näinkin hyvillä näyttelijöillä ja jokaista koskettavalla juonella.
Ja pistetään nyt varmuuden vuoksi vielä huomio, että tämä oli minun arvostelu. Minua ei haittaa, että sinä pidit elokuvasta hyvinkin paljon, minulle leffa ei vain uponnut em. syistä.
:1: ½