Tällaiseen provoon ei pitäisi tarttua, mutta mistä revit ton Dragonin epärehellisyyden? Valehtelustako? Ja valehtelun vedit niistä yksisarvisista?
Muun muassa, joo. Muista esimerkeistä käyvät lukuisat olkiukot, joita voi skannailla aikaisemmista viesteistä haluamansa määrän.
Tiedätkö mikä ero on tarinalla ja siihen liittyvällä vertauksella sekä valehtelulla?
Jep.
Dragon kertoo vertauskuvallisen tarinan yksisarvisista ja sinä haukut valehtelijaksi.
Dragon keksi yksisarvisensa aseeksi väittelyyn, eikä niillä ole mitään todellisuuspohjaa. Kaikki keskustelua lukeneet tietävät asian, hän kaikkein parhaiten. Olen tottunut puhumaan asioista niiden nimillä.
Samalla kaavalla tuomitsen sinut valehtelijaksi seuraavan lauseesi johdosta:
Raamatun uskottavuus ei nojaakaan sen sisäiseen eheyteen vaan mm. silminnäkijätodistuksiin ja siihen, että asiat, joita se kertoo ihmisistä, hyvästä ja pahasta, ovat totta.
Valehtelet, kun väität niiden olevan totta.
En valehtele, sillä uskon siihen. Voin olla erehtynyt, mutta valehtelu edellyttäisi, että tiedän puhuvani soopaa. Olet tässä kohdin väärässä.
Jos et valehtele, niin todista väitteesi.
Tarkkaan ottaen mikä kävisi todistukseksi siitä, että kristillinen käsitys hyvästä ja pahasta ovat totta? Nähdäkseni asian voi osoittaa vain antamalla ajan kulua ja vertailla eri moraalikäsityksiä hedelmineen. Raamattu toteaa mm. ihmisten olevan syntisiä, ja jokainen voi todeta asian todeksi kohdallaan. Se toki kertoo myös kosolti muita juttuja ihmisistä, mutta en todella jaksa luetella niitä kaikkia. Sano ennemmin mitä jos mitään niistä pidät virheellisinä ja miksi.
Enkä oikeasti tarvitse todistusta, vaan annan sulle omaa lääkettäsi, niin ehkä huomaat, miten mahdoton sun kanssa on näistä asioista keskustella.
Minun kanssani on juuri niin helppo keskustella kuin haluaa. Kukin saa itse päättää, millä tyylillä haluaa itselleen vastattavan. Aggressiivisella tyylillä saa kaltaisensa vastauksen, kohteliaalla samoin. Dragon petasi sänkynsä ja makoilee nyt siinä. Olen toki törmännyt käsitykseen, jonka mukaan kristityn täytyisi aina olla lempeä - erityisesti ateistisilta tahoilta, jotka jakavat lääkettään mutta eivät tykkää itse sitä maistaa - mutta minä noudatan mieluummin kultaista sääntöä ja kohtelen toisia kuten haluaisin itseänikin kohdeltavan: osoitan kykyjeni mukaan missä mennään metsään, ja jos mahdollista, riittävän kovaa, että päästään defenssien läpi ja voidaan oppia jotain. Silkkihansikkaille on paikkansa, mutta se ei ole samassa kehässä kovilla ampuvien kanssa.
Ihan niin kuin se moraalikoodi, johon takerrut ihan jatkuvasti. Juu, uskonnossa voi olla sisäänrakennettu moraalikoodi ja ateismissa sitä ei ole. Kysynpä vain minkä vitun takia ateismissa pitäisi olla sellainen?
Ei ateismissa tarvitse (koskei voi), mutta ihmisellä olisi syytä, jotta olisi ihmisiksi. Kuten todettua, moraalissa on se ongelma, että jos sillä ei ole uskonnollista pohjaa, se voi pohjata vain väkivallalle ja typistyy muotoon ”mitä tahansa mitä voimakkain alueella vaikuttava taho kulloinkin päättää”. Onko se sinusta hyvä pohja moraalille? Minusta se on resepti, jos ei tuhoon, niin ainakin valtavaan määrään turhaa kärsimystä.
Musta tuntuu, että mieli on muuttunut näistä ajoista:
Ei ole olemassa "ateistista moraalikäsitystä", jonka ateistit yleisesti jakaisivat. Täten ateistin tunnustama moraali voi olla mitä tahansa - mukaanlukien tismalleen sama kuin uskovaisella.
Raamatusta tosiaan löytyy uskonnollinen moraalikäsitys. Se ei tietenkään ole ainoa paikka, muitakin moraalikäsityksen sisältäviä kirjoja ja uskontoja on olemassa, minkä lisäksi kukaan ei estä ketä hyvänsä halutessaan kirjoittamasta omaansa.
Nyt tuntuu siltä, että ainoastaan uskonnosta löytyy oikea moraalikäsitys ja kun ateismissa ei ole omaa moraalikoodistoaan, niin ateismi on huono.
Ateismissa on se huono puoli, että sen omaksunut ihminen voi pitää oikeana aivan mitä tahansa. Lisää soppaan se, että jokainen ihminen on itsekäs, ja ymmärrät, että tuloksena on ihmisiä, jotka edellyttävät toisilta ”moraalisuutta” vaan eivät itseltään.
”Whenever I do something objectionable, it's due to special circumstances. When someone else does it, it's because they're fucking assholes.” - tämä on ihmiselle täysin luonnollinen tapa ajatella.
Kerronpa sulle sellaisen asian, että aika harvalla uskovaisella on lyömätön moraali.
Kristityillä on ainakin – eri asia on, miten hyvin he tietävät sen sisällön ja missä määrin malttavat sitä noudattaa. Kun on aina se kiusaus oikaista vähäsen eikä aina ymmärryskään riitä.
Ja taas on niitäkin ateisteja, joilla on ihan yhtä hyvä moraali kuin syvästi uskovaisellakin.
Ehkä.
Niin kuin sanoit aiemmin, niin moraali ei ole riippuvainen uskonnosta tai uskonnottomuudesta.
Riippuu siitä, onko omaksutussa uskonnossa moraalia. Jos on, uskovaisuus edellyttää tietynlaisen moraalin vastaanottamista, jolloin moraali on riippuvainen uskonnosta. Uskonnottoman moraali riippuu yksistään hänestä itsestään. Jotkut (moraaliset) uskonnottomat erehtyvät pitämään tätä osoitusta paremmuudestaan suhteessa uskovaisiin, mutta unohtavat, että uskovainen voi seurata uskontonsa moraalia (paitsi dogmaattisin syin myös) siksi, että todella pitää sitä vaihtoehtojaan järkevämpänä.
Ja moraalikäsitys vaihtelee ihan yksilöittäin uskovaistenkin keskuudessa sen mukaan miten sitä raamattua tulkitsee.
Ihmisen on syytä muistaa, että saattaa olla väärässä. Minä en aina muista.
Sinä olet omalla tulkinnallasi muodostanut itsellesi oman moraalikoodistosi, jossa on mun kannalta katsoen aukkoja, vaikka et itse sitä huomaakaan. Esimerkkinä se verenhimoisten pahantekijöiden tappaminen. Mun moraalin mukaan se on todella väärin. Ja valehtelu tuntuu olevan sulle kaikista synneistä pahin.
Valheesta syntyy kai jokainen synti: se mahdollistaa uskomuksen, että Jumalan opetusta voisi ”parannella”. Parempi tietysti, kuin tappaa verenhimoiset pahantekijät, on osoittaa näille tiensä vääryys, jolloin loppuu (vakaumuksellinen) pahantekokin. Ongelmana vain on se, että on harvoin selvää, milloin tämä on mahdollista. Miksi sinusta verenhimoisen pahantekijän tappaminen tämän uhrien suojelemiseksi on väärin?
En tosin osaa sanoa miksi valhe olisi pahempi tai vähemmän paha synti kuin joku muu; minulla ei ole mittaria, joka moisen ilmoittaisi - etenkään, kun "sama teko" eri ihmisiltä voi olla isomman työn takana. Alkoholistilta kysyy enemmän hyvettä pidättäytyä pullosta kuin ihmiseltä, joka ei pidä viinasta tai humaltumisesta. Kullakin meillä on suuremmat taipumukset yksiin kuin toisiin pahuuksiin, eivätkä ne ole kaikilla samat.
Mulle taas valehtelua on monenlaista. On pahaa ja vähemmän pahaa ja jopa sellaista, josta ei ole kenellekään mitään haittaa.
Niinhän sitä luulisi, kun järjellä ajattelee. Vaan kun emme ole järkiolentoja, vaan kokonaisuuksia, jonka jokainen teko painaa siinä vaa'assa, joka kertoo keitä olemme.
Toisin sanoen raamatussa ei anneta mitään suoraa moraalikoodia, vaan se on näköjään jokaisen tulkittavissa omiin tarkoitusperiin sopivaksi.
Raamatussa on kohtia, joiden moraalisesta sisällöstä on jonkin verran erimielisyyksiä, mutta niitä on varsin vähän, ja ne on yleensä aika helppo sumplia kultaista sääntöä ja rakkauden kaksoiskäskyä soveltamalla. Sillä ei todellakaan voi perustella ihan mitä tahansa – jos yrittää, havaitsee olevansa mielipiteensä kanssa yksin.
Ja kohta otat taas puheeksi ne ateistiset kommunistit ja niiden hirmuteot. Voisitko ottaa huomioon sellaisen asian, että kommunistit eivät tappaneet ketään ateismin takia?
Eivätpä jättäneetkään ketään tappamatta ateismin takia. Sen sijaan tappoivat kyllä uskovaisia siksi että nämä uskoivat.
Toisin kuin niillä ristiretkillä jne jne... joissa tapettiin ihan puhtaasti uskonnon takia.
Etkö sinä ole
jo kertaalleen yrittänyt vedota näihin ja saanut kuulla missä määrin ne toteutuivat ”ihan puhtaasti uskonnon” takia? Kappas, et ollutkaan, se oli Porkkanaraastin, muistin väärin.
Ihmettelen vain mitä eroa moraalisesti on sillä, että uskovaiset tappaa porukkaa uskonnon takia, tai ateistit poliittisista syistä. Kumpi on toista parempi? No ei kumpikaan.
Riippuu uskonnosta (jotkut tappavat toki myös "uskonnon puolesta" raiskaten siinä sivussa sen moraalisen sisällön) ja poliittisesta syystä.