Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kuinka paljon täytyy syödä jotta paasto voidaan laskea katkaistuksi? Taikka joskus päinvastaisessa tilanteessa kuinka paljon voi syödä ilman että paasto lasketaan katkaistuksi?

Katkaiseeko esim. pari (1-3) kevytjuustosiivua ja tuorekurkkupätkä paaston?
Tästä on juteltu jo pariinkin kertaan tässä ketjussa. Ite säästäisin nuokin juustosiivut ja söisin koko paketin sitten paaston jälkeen... tai kaks.

Jalkapalloa pelaan eli "melko" kuluttava laji kuitenkin.
Ajattelin kun bodailu ei ole se laji tällä hetkellä, että prodet vois laskee vähän alemmas mitä täällä joillain on ollut. Intervallitreeniä tarkotus tänään käydä tekemässä. Miltäs nuo ruoat teidän silmään näyttää? Riisit vetäsen ennen reeniä ja perunat jälkeen, lihaa mukaan molemmille aterioille. Jostain pitäs se ~400-600kcal vielä saada...
Meneekö se nyt ihan läskiks jos lepopäivinäkin vetää hiilureita vähän enemmän kerralla? :rolleyes: Kai sitä vois kokeilla miten toimii näin joinain päivinä viikossa. (tällä viikolla kahdesti :() Tiedä sitten mitä keho tykkää kun välillä mätetään kerralla enemmän ja välillä taas pienempiä annoksia useemmin.
Hedelmiä ja marjoja (fruktoosia) lisäisin, varsinkin jos proteiinia syöt vähemmän. Eikait niistä kasviksistakaan mitään haittaa luulis olevan. Ja myös välipäiville joo hiilareita, onhan sulla tarvettakin kun sen pallon perässä ravaat.

Jos nälkä ei haittaa/vaivaa niin uskon että tekee vaan hyvää kropalle tommonen random aikataulu. Keep your body guessing!

Ei olla tälle kuulle vielä nussittu tärkkelyksen kans joten here we go:

Palatakseni tohon tärkkelyskeskusteluun ja miksi syön sitä niin vitusti treenipäivinä, niin nyt keksin sen ratkasun vaikka oon tiennytkin sen jollain tasolla.

Eli kun kalorit on anabolisin kampe mitä voi kehoon pistää natuna (erämetso & kumpparit massaavoimaateoksessa) ja berkhanki/muutkin IFheebot on peräänkuuluttanu että IFän juju piilee nimenomaan PWO OVERfeedissä, eli kalorit yli saannin väkisin. Mitä kovemmin kalsut ylittyy vuorokaudelle (tai oikeastaan sen 7h mitä se reseptiivisin aika kestää tms), sitä anabolisempi tila (tä? ei ole perusteluja mutta meneekö se näin? Voisko Paltsu tai ysäri ottaa kantaa?)?

Niin ni siksi sitä tärkkelystä vitusti, kun prodea a) on helvetin kallista syödä paljon, b) vatsa menee tuhannen mutkalle ja mutuc) ei ole järkeä edes syödä kovin paljoa yli 2g/painokilo? No, en oikeastaan välitä tuleeko prodea 200g vai 300g päivässä, enemmän merkitsee noi ekat kaks kohtaa.

Eli jäljelle jää järkevästi ajateltuna = säädetään kalsut hiilareista. Kun fruktoosia kannattaa syödä vähän mutta tärkkelystä painotetaan PWOssa, niin tästä revin sen idean että perunaa homona, prodea hulluna ja rasvaa nokare paistamiseen.

Ja mun ideaalinen IF setuppi menee näin:

Treenipäivänä treeni tulee yleensä 16-24h paaston jälkeen. Syön ku nälkiintyvä namibialainen 2-3 ateriaa. Rasvaa en syö paljoa yhtään, ehkä tyyliin yhden rkl kalaöljyä ja ne mitä en voi ruoasta erottaa. Prodea tulee heittämällä yli 200g ja hiilareita tulee 200-400g. Kalsuja ois ehkä sen 3600 jos en laske aivan päin honkia.

Lepopäivänä syön ihan hullun vähän, prodea 120-160g ja hiilareita alle 50g poikkeuksetta. Monesti alle 20g. Kalsut jää alle 2000 ja sitä seuraa yleensä 24h paasto.

Treenit menee ma-ke-pe ja päivät kuluu näpytellessä opparia, istumatyössä ja ulkona keekoillessa.

Tän koko postin pointti oli se, että kun jokunen aika takaperin en osannut ihan suoraan selittää millä logiikalla syön niin vitusti tärkkelystä. No, se on just tämä että niistä saa helposti ja halvalla kaloreita, ja kaloreista sitä anaboliaa ni joskus minäkin voin olla iso ja vahva.

Niin ni siksi sitä tärkkelystä vitusti, kun prodea a) on helvetin kallista syödä paljon, b) vatsa menee tuhannen mutkalle ja mutuc) ei ole järkeä edes syödä kovin paljoa yli 2g/painokilo? No, en oikeastaan välitä tuleeko prodea 200g vai 300g päivässä, enemmän merkitsee noi ekat kaks kohtaa.

Samaa mieltä, tosin kohta c) arveluttaa vielä. Kunhan koulu alkaa, niin pitää alkaa pulaamaan uutta systeemiä kasaan, koska koulupäivän voi olla aivan hyvin syömättä ja mennä vaikka yhdellä ruualla ennen treeniä, ellen sitten totuttele samantien noihin paastotreeneihin. Välipäivät linjalla VHH (ja ehkä hedelmiä)

Ja mun ideaalinen IF setuppi menee näin:

Treenipäivänä treeni tulee yleensä 16-24h paaston jälkeen. Syön ku nälkiintyvä namibialainen 2-3 ateriaa. Rasvaa en syö paljoa yhtään, ehkä tyyliin yhden rkl kalaöljyä ja ne mitä en voi ruoasta erottaa. Prodea tulee heittämällä yli 200g ja hiilareita tulee 200-400g. Kalsuja ois ehkä sen 3600 jos en laske aivan päin honkia.

400g hiilaria ja 300g proteiinia = 2800kCal, vai meinaatko noilla määrillä yhtä ateriaa ja tossa perässä koko päivän kalorit?

400g hiilaria ja 300g proteiinia = 2800kCal, vai meinaatko noilla määrillä yhtä ateriaa ja tossa perässä koko päivän kalorit?

Joo, eli PWO on toi 2800kcal. Ja nyt kun mietin niin PWOlla tulee jo tuo 200g prodea. Jaiks.

Oon kyllä itse jo hyvin pitkälti Brad Pilonin kannalla tuon proteiinin tarpeen kanssa. Tärkein asia on treeni ja proteiinia ei tarvitse paljo mitään.

Nyt on mennyt mulla jo useampi kuukausi, hyvä jos 100g/päivä rotskulla. Oma paino on 93 ja tietenkin jos rasvattomaan painoon suhteuttaa tuon proteiinin määrän, niin kyllähän sitä riittää vähemmästäkin.

Earthille, mielestäni paastoilu ei sovi urheilijalle. Riittävä ravinto ja erityisesti hiilarit palauttaa kroppaa treenistä ja jos jalkapalloakin aktiivisesti harrastaa, niin siinä tarvitaan ihan erilailla energiaa, kuin näissä laiskan miehen punttihommissa. Jos tarvii saada läskiä pois niin jätät sokerin pois ja rasvat vähemmälle.

Olen vähän tällaisella omalla tyylillä mennyt kolmisen viikkoa ja painoa on tippunut ihan kivasti. Peruskulutus kalorilaskurin mukaan ~2400kcal. Minulla olisi kuitenkin pari kysymystä tähän liittyen.

- Treenipäivänä minulla menee aterioilla myös hiilareita, mutta välipäivänä ei varmaankaan mene yli 20g. Eikös tuo perusajatus ole juuri tämä?
- Kun puhutte paastosta, niin tarkoitatteko oikeastaan vain sitä syömättä olevaa aikaa?
- Pääseekö kroppa paastotilaan noin lyhyessä ajassa eli 15 tuntia syömättä (vrt. ketoosi)?

Treenipäivä:
12:00 ruokailu (20% päivän kaloreista ja sisältää myös hiilareita)
14:30 treeni
16:00 prodejuoma palkkarina
17:00 ruokailu (70% päivän kaloreista ja sisältää myös hiilareita)
20:00 iltapala (10% päivän kaloreista)
kcal ~2500

Välipäivä:
12:00 ruokailu
15:00 ruokailu
20:00 ruokailu
kcal ~1500

Treeniä edeltävän ruuan syön töissä ja töistä lähden yleensä kahden jälkeen ja suoraan salille. Iltapala minulla on yleensä vain yöprodea, mutta pari kertaa olen vielä syönyt jotain pientä (rahkaa, raejuustoa).

- Treenipäivänä minulla menee aterioilla myös hiilareita, mutta välipäivänä ei varmaankaan mene yli 20g. Eikös tuo perusajatus ole juuri tämä?

Mulla sama systeemi, eli välipäivät VHH ja treenipäivinäkin hiilarit lähinna treenin jälkeen

- Kun puhutte paastosta, niin tarkoitatteko oikeastaan vain sitä syömättä olevaa aikaa?

Jep

- Pääseekö kroppa paastotilaan noin lyhyessä ajassa eli 15 tuntia syömättä (vrt. ketoosi)?

Itse en ole niinkään vakuuttunut näin lyhyen "paaston" tarjoamista fyysisistä eduista, kuten tehostunut rasvanpoltto ym. Suurempi hyöty tuossa on tottuminen syömättömyyteen ja isot ateriat myös dieetillä.

Treenipäivä:
12:00 ruokailu (20% päivän kaloreista ja sisältää myös hiilareita)
14:30 treeni
16:00 prodejuoma palkkarina
17:00 ruokailu (70% päivän kaloreista ja sisältää myös hiilareita)
20:00 iltapala (10% päivän kaloreista)
kcal ~2500

Välipäivä:
12:00 ruokailu
15:00 ruokailu
20:00 ruokailu
kcal ~1500

Treeniä edeltävän ruuan syön töissä ja töistä lähden yleensä kahden jälkeen ja suoraan salille. Iltapala minulla on yleensä vain yöprodea, mutta pari kertaa olen vielä syönyt jotain pientä (rahkaa, raejuustoa).

Hyvältä näyttää

Katkaiseeko purkan jauhaminen tai hampaiden pesu paaston? :nolo:

Oon iteasiassa miettiny samaa. En puris purkkaa. hampaiden pesu ei varmastikaan vaikuta, en uskois että vaikka vahingossa nielaisee, tai se mitä kieleltä imeytyy, sisältää tarpeeksi kaloreita katkaisemaan paastoa.

...Just to be sure though...

Oon iteasiassa miettiny samaa. En puris purkkaa. hampaiden pesu ei varmastikaan vaikuta, en uskois että vaikka vahingossa nielaisee, tai se mitä kieleltä imeytyy, sisältää tarpeeksi kaloreita katkaisemaan paastoa.

...Just to be sure though...

Muistelisin lukeneeni jostain, että raja menisi 50kcal paikkeilla. En ole ihan satavarma tästä, mutta joku blogi (lean gains?) väitti että paaston aikana voi mm. juoda kahvissa maitoa ellei ylitä tuota rajaa.

Itse voisin kyllä pari purkkaa syödä paaston aikana.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eiköhän se mene niin, ettei paasto ole mikään fysiologinen tila elimistössä jonka voi hetkessä kytkeä päälle ja pois. Pikemminkin kyse on siitä, kuinka kroppa pikkuhiljaa mukautuu siihen ettei sitä ruokaa ole hetkeen syöty. Tällöin alkaa katekoliamiinien tuotanto, hermoston stimulaatio, veren virtaus rasvakudokseen jne. Kaikkea säätelee hyvin pitkälle maksan sisältämä glykogeeni.

Hampaiden pesu ei siis "katkaise paastoa", mikäli et siinä samalla syö muutamaa tuubia hammastahnaa :) Sama homma koskee purkan syöntiä.

Itsekin muistan lukeneeni, että Berkhan heittää tuon 50kcal rajaksi, jolloin "paasto katkeaa". Tämä lienee ihan hyvä nyrkkisääntö jolla voi vähän arvioida syömisiään. Viimekädessä kyse taitaa kuitenkin olla siitä, mitä syö ja kuinka suuri osa siitä on imeytyviä ravinteita jotka vähentävät paaston aiheuttamia fysiologisia muutoksia.

Itse olen miettinyt sitä, kuinka suuria muutoksia tuollainen lyhyt 16h syömättömyys voi loppujen lopuksi aiheuttaa? Itse juon nykyään ennen paastolenkkiä kahvin kanssa täysmaitoa vaikka tulisikin yli 50 kaloria, tällöin tosin yleensä on jo väh. 16h paastottu

Eikös tän dietin tehokkuus periaatteessa pitäisi heikentyä mitä pidempään ollaan paastottu. Alussahan tuollainen 16h paasto on varmasti kropalle pieni shokki mutta eikös se ajan myötä pitäisi mukautua tähänkin rytmiin ja sitä kautta kaikki hyödyt tulevat myöhemmin ja myöhemmin käyttöön. Eli juuri tuo katekoliamiinien tuotanto kasvaisi hitaammin.

Nämä ruokakuvat on aina jotenkin kiehtovia, joten osallistun hieman itsekin.

Alkuruoaksi tarjoilin itselleni salaattia. Tiedän, että morkkasin vihanneksia, mutta sehän ei tarkoita, ettenkö koskaan niitä söisi.

PICT0065.webp

Kyytiin laitoin tomaattia, kurkkua, omenaa, muutama taateli, viinidrypäleitä, raw-organic-certified-bullshit cashew pähkinöitä, turkkilaista jugurttia, truly-organic-omenasosetta (äitin puusta <3), truly-organic-viinimarja (äitin pihalta <3), kukkakaali ja parsakaali.

PICT0066.webp

Pääruokana riisiä reilusti, eilisiä jämiä kalasta, naudan ulkofilettä, pari koipee, kastikkeena perusluotettava turkkilainen jugurtti ja truly-organic-viinimarja (äitin pihalta <3).

PICT0067.webp

Jälkkäriksi mantsikoita ja vaniljavaahtoa.

PICT0068.webp

Kakkosjälkkäriksi Clynelish Single Malt Scotch Whiskey (otin kaks).

^ Moksulla Mahtavat Mätöt! Viskijälkkäri on kyllä jo neroutta :)

Itse olen miettinyt sitä, kuinka suuria muutoksia tuollainen lyhyt 16h syömättömyys voi loppujen lopuksi aiheuttaa? Itse juon nykyään ennen paastolenkkiä kahvin kanssa täysmaitoa vaikka tulisikin yli 50 kaloria, tällöin tosin yleensä on jo väh. 16h paastottu

Tuossahan vois kyllä spekuloida, ettei pienellä maitotilkalla ole mitään käytännön merkitystä. Meneehän siinä kuitenkin aikaa ennen kuin siitä saadaan maksaan täytettä eikä sekään olisi määrällisesti kovin paljoa.

Eikös tän dietin tehokkuus periaatteessa pitäisi heikentyä mitä pidempään ollaan paastottu. Alussahan tuollainen 16h paasto on varmasti kropalle pieni shokki mutta eikös se ajan myötä pitäisi mukautua tähänkin rytmiin ja sitä kautta kaikki hyödyt tulevat myöhemmin ja myöhemmin käyttöön. Eli juuri tuo katekoliamiinien tuotanto kasvaisi hitaammin.

Tuo on kyllä ihan mielenkiintoinen pointti. En ole ainakaan itse lukenut aiheesta mitään juttuja. Onkohan joku muu? Kuulostaisi kyllä mutupohjalta täysin mahdolliselta ja olen ehkä itsekin huomannut jotain viitteitä siitä ettei "paastovaste" ole niin selkeä kuin vielä muutama kk sitten. Aluksi esim. ääreisverenkierron heikkeneminen oli huomattavampaa. Toisaalta nyt on lämmintä, pitelen kalorit plussalla jne. Tämä kesä on hieman hankalaa aikaa kovin tarkkojen havaintojen tekemiseen kun viikonloput tuppaa kusemaan hommia oikein huolella (kaljaa! jätskiä! grillausta!) :)

Tuo on kyllä ihan mielenkiintoinen pointti. En ole ainakaan itse lukenut aiheesta mitään juttuja. Onkohan joku muu? Kuulostaisi kyllä mutupohjalta täysin mahdolliselta ja olen ehkä itsekin huomannut jotain viitteitä siitä ettei "paastovaste" ole niin selkeä kuin vielä muutama kk sitten. Aluksi esim. ääreisverenkierron heikkeneminen oli huomattavampaa. Toisaalta nyt on lämmintä, pitelen kalorit plussalla jne. Tämä kesä on hieman hankalaa aikaa kovin tarkkojen havaintojen tekemiseen kun viikonloput tuppaa kusemaan hommia oikein huolella (kaljaa! jätskiä! grillausta!) :)

Jännä. Mulla on vieläkin paaston 10+ tunnin kohdalla kädet niin totaalisen jäässä ettei kusella kehtaa käydä.

Jännä kyllä tosiaan, itsellä on nyt takana kolme paastopäivää takana eikä yhdenkään päivän aikana ole ollut käytännössä minkäänlaista ongelmaa nälän, kylmien käsien ym kanssa. Tuntuu toimivan paremmin kuin hyvin!

Pari päivää nyt ollut tällä. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmaa ollut mullakaan nälän taikka treenin kanssa.

Ajattelin ottaa tälle päivälle syömiset kuvineen ylös, kun täällä näytti muillakin niitä olevan. :)

klo 17:
Pinaattikeitto + neljä kananmunaa
http://img836.imageshack.us/img836/5466/09072011009.jpg

jälkkäriksi: maitorahka 250gr, 150gr kuningatarmarjat, 10gr vehnälese ja ruokalusikallinen makeutusainetta
http://img850.imageshack.us/img850/4351/09072011010s.jpg

1kg, 788kcal, p65g, h48g ja r37g

klo 19.30
Kävin uimassa.

klo 21:
Pääruoka:
400gr kanan rintafile, 250gr itse tehtyjä ranskalaisia, 200gr keitettyjä porkkanoita, 100gr kermaviilikastike (curry, grillimauste) ja 50gr meiran ketsuppia
1kg, 1002kcal, p99g, h57g ja r42g

Jälkkäri: Hedelmäsalaatti 610gr
610g, 281 kcal, p4.5g, h59g ja r1,2g

http://img830.imageshack.us/img830/8436/09072011013.jpg

klo ~24 menee varmaan vielä yks: maitorahka 250gr, 150gr kuningatarmrjat, 10gr vehnälese ja lusikallinen makeutusainetta
420g, 255kcal, p28g, h31g ja r0.8g
http://img850.imageshack.us/img850/4351/09072011010s.jpg

Yhteensä
3.1kg (:dance:), 2336kcal, p197g, h195g ja r80g
34 / 34 / 32

Oho. Joku muukin diggaa vetää vähän reilummin potaattia PWO.

Testasin tätä nyt taas viikon, ja vaikka kuinka tykkäisin ja aamut ois helppoja ja mukavia, joudun nyt toistaiseksi luopumaan pätkäpaastoilusta. Mä en yksinkertaisesi pysty syömään tarpeeksi isoja annoksia, jotta ruokaa saisi koneeseen lähellekään tarpeeksi aktiivisuustasoihin nähden. Aamupäivät IF:llä on todella mukavia ja on hyvä olo, mutta aterioiden jälkeen on ihan karseeta kun joutuu tunkemaan itsensä kerralla niin täyteen ruokaa. Tunnin parin päästä ruoasta tekee mieli alkaa jo napostelemaan. Ehkä joskus pistän tän uudestaan testiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom