KIPEÄT PENIKAT: mikä avuksi?

Tämä riesa on minulle aivan uusi. Olen juossut säännöllisesti tämän kevään sekä viime vuonna syys-joulun tienoilla, sekä vaihtelevasti matolla ennen lumien sulamista 2-4x viikossa, kevään aikana vähintäänn 3x/vko. Lenkit ovat nousseet nyt lyhyen ajan sisään 4-5 kilometrillä. Olen muistanut venyttelyt huolella, mutta olen sangen huono tietämään mm. etusäären tai akillesjänteiden venytykset (ilmeisesti olisivat tärkeät suorittaa). Penikat eivät ole koskaan tähän asti vaivanneet.

Eilen juoksin mäkitreenin pururadalla ja asfalttia osan matkaa, aiemmat lenkit ovat olleet asfaltilla. Kengät ovat melko uudet, alle vuoden ikäiset ja niihin teetetty OMT-keskuksella oikeanlaiset pohjalliset ylipronaation välttämiseksi, tuskin kengistä homma puristaa, mutta mistä sitten? Juoksutekniikan pitäisi luistaa, sillä pitkät lenkit ovat sujuneet tähän saakka ongelmitta eikä missään ole "prakannaut" nousujohteisuuden aikana. Olisiko lenkkien pituuksien lisääminen voinut aktivoida penikat? Viime viikolla juoksin ensimmäistä kertaa oikeasti kovaa (10km aika juoksuna), mietin voisiko syy piiletä tässä yhtäkkisessä revittelystä vaikka palautuminen oli nopeaa?

Huomenna on aika urheiluhierojalle, hän saa laittaa kintut kuosiin ja arvioida lisää... itse hieroin 2-3 kertaa eilen pohkeita ja venyttelin jalkoja useamman kerran päivän mittaan, tänään tiedossa sama homma. Penikat iskivät tänään alle 4km:n pehmeällä alustalla ja loppumatka oli niin tuskainen, että hädin tuskin pystyin kävelemään koti ovelle. Kipeää tekee nytkin... auts*. :(

Lepo on paras apu. Myös kylmä vesi ja jalkojen ylösnostaminen saattaa nopeuttaa parantumista.
Itsehän juoksen n. kuukaudessa jalat aina puhki jonka jälkeen pyöräilen tai talvisin hiihdän pari viikkoa kunnes pohkeet ovat taas kunnossa.

Suihkulla kylmää ja kuumaa vuoronperään, vaikka 5min+5+5+5. Ja vaikka 2 kertaa päivässä toi.

Kuten itse totesit, akillesjänteen venytykset ovat ehkä tärkeintä mitä voit tehdä. Kylmäkuumasuihku joo, mutta suosittelen kyllä ihan kylmää (siis vaikka hernemaissipaprikapussia) 20-30 min eli niin kauan kun pysyy kylmänä tunnin, parin välein kunnes oireet helpottavat.
Ja tietysti lepoa, jos jo astuminen tekee tuskaa.

Venyttelyohjeita löytänet helpoiten tuolta pakkiksen venyttelyoppaasta? Hiukan hankala selittää ilman kuvia.

Itsellä kipeyty aika herkästi kun aloin HIIT juoksua harrastamaan, eli kylmiltään liikkeelle heti aamusta kovaa tahtia. Eli itse veikkaan että "revittelystä" kipeytyy.

Itsestään kipu poistui, tosin kesti sitä kauan. Varmaan olisi voinut prosessia nopeuttaa, mutta itse en niin tehnyt.

Huutelen tätä täällä joka väliin, mutta: paljasjalkajuoksu
Komppaan ja suosittelen.
Pitkään pitänyt kokeilla, mutta ei vielä ole viitsinyt venyä Vibrameiden hintaan.

Eikös tuossa kuitenkin pidä lähteä tosi maltillisesti liikkeelle, eli ihan kävellen aluksi?

Pitkään pitänyt kokeilla, mutta ei vielä ole viitsinyt venyä Vibrameiden hintaan.

Eikös tuossa kuitenkin pidä lähteä tosi maltillisesti liikkeelle, eli ihan kävellen aluksi?

Joo, tekniikan hioutuminen kestää myös pitkään. Jos löytyy nurmikenttiä tai vastaavia lähistöltä, niin ei muuta kuin paljain jaloin vaan kirmaamaan ja ottamaan tuntumaa

Kova alusta on suuri vaikuttava tekijä tuohon lihasaitiosyndroomaan, lisäksi kova treeni, joten voisit antaa vähä jaloille lepoa. Tai sitten lihas on revähtänyt. Syynä voi olla myös vain se että lihas on kehittynyt liian nopeaa (jolloin lihaksen ulkokuoressa oleva kalvo ei vaan ole antanut myöten).

Itse en (onneksi) ole kauaa tuosta vaivasta kärsinyt, mutta moni sanonut että tuo kylmä-kuumahoito helpottaa. Mutta varoituksen sanana: älä ainakaan anna kenenkään kansannaksauttajan vetästä sormilla sieltä luun välistä. Ei helpota tilannetta lainkaan.
Mutta jos käsitin tuon yhden lauseen oikein tuohon venytykseen liittyen, niin itselleni hyvä tapa akillesjänteen venytykseen on kuten venyttäisit seinää vasten pohjetta, mutta erona koukistat vain polvea. Ja etusäärelle siten, että seistessä varpaiden yläosa lattiaa vasten ja kevyt painallus alaspäin.

Tästä intoutuneena on pakko kysellä, että onko vika kengissä vai askelluksessa kun noi penikat vaivaa täälläkin. Lähinä mietityttää se, että kipu alka noin kilasn kävelyn jälkeen, kävelyalustlla ei ole merkitystä. Kipualue ulottuu ehkä hivenen erikohtaan ku penikat normaalisti, siksi mietinkin että onko tää penikkatautia vai jotain muuta.

Eli kilasan käveltyäni alkaa kamala kipu tosta jalkpöydän/nilkan seudulta, ja kipuaa ylös sääreen. Kipualue jää kuitenkin polvesta n. 10cm alaspäin. koko säären edusta kummassakin jalassa on ihan muhkuralla, ja hierominen tuottaa melkosta kipua. Mutta siis lähinnä suurin kipupiste on siis siinä jalkpöydän/nilkan alueella. Kipu on luonteeltaan vähän kun olis paikat helvetillisillä maitohapoilla. Tää nyt ei ihan perinteistä penikkkipua siis tunnu olevan, kipuilu helpottaa kun on kävelly jonkumoisen matkan.

Eli onkohan vika kengissä, vaikka näitä kenkiä oon käytellyt jo sen useamman vuoden?

30 min asiansa osaavalla hierojalla muutama kerta, todennäköisesti pyörryt kivusta jo heti niin paha vaihekin kestää vain sellaiset pari minuuttia ;)

Been there.

Itte hieron pohkeita ja tarpeen mukaan tuota luun vierustaa kipukoukulla ja on toiminut paljon paremmin kuin muu hieronta tai venytykset.. Mulla toi meni niin että kun penikat alkoi vaivaamaan, lopetin liikunnan kokonaan ja niinpä pohje- ja säären lihakset surkastuivat. Tällöin kun aloitti liikunnan uudestaan ne heitti pienestäkin rasituksesta totaalisen jumiin ja noidankehä oli valmis.

Kipukoukulla pääsee IMO jotenkin syvemmälle lihaksiin ja voi muutenkin hieroa vaikka joka toinen päivä jos siltä tuntuu.

30 min asiansa osaavalla hierojalla muutama kerta, todennäköisesti pyörryt kivusta jo heti niin paha vaihekin kestää vain sellaiset pari minuuttia ;)

Been there.

Minä myös.
Särki homona oikean jalan säärtä, kunnes hieroja alko runttaamaan sitä auki jokatoinen viikko. Välillä se jumi palaa..
Ei kyllä vissiin mulla ollu tuot penikkaa vaan paha lihasjumi joka särkee välillä ihan istuessakin.

Itellä oli kipuja vuoden verran. Urheiluhierojat, askelklinikat ja fysioterapeutit käytiin läpi ja neuvoja kokeiltiin, mutta mitään erityistä syytä kivuille ei löytynyt. Nyt on leikkauksessa käyty, ja noin kuukauden päästä juoksemaan. Jännittää jo näin etukäteen tuleeko kivut heti takasin.

Tästä intoutuneena on pakko kysellä, että onko vika kengissä vai askelluksessa kun noi penikat vaivaa täälläkin. Lähinä mietityttää se, että kipu alka noin kilasn kävelyn jälkeen, kävelyalustlla ei ole merkitystä. Kipualue ulottuu ehkä hivenen erikohtaan ku penikat normaalisti, siksi mietinkin että onko tää penikkatautia vai jotain muuta.

Eli kilasan käveltyäni alkaa kamala kipu tosta jalkpöydän/nilkan seudulta, ja kipuaa ylös sääreen. Kipualue jää kuitenkin polvesta n. 10cm alaspäin. koko säären edusta kummassakin jalassa on ihan muhkuralla, ja hierominen tuottaa melkosta kipua. Mutta siis lähinnä suurin kipupiste on siis siinä jalkpöydän/nilkan alueella. Kipu on luonteeltaan vähän kun olis paikat helvetillisillä maitohapoilla. Tää nyt ei ihan perinteistä penikkkipua siis tunnu olevan, kipuilu helpottaa kun on kävelly jonkumoisen matkan.

Eli onkohan vika kengissä, vaikka näitä kenkiä oon käytellyt jo sen useamman vuoden?

Ei ne kengätkään ihan hirveitä kestä, hyvinkin voi olla vikaa.
Mutta helpoimmalla pääsisit jos näyttäisit askellusta jollekin, vikaa voi olla nilkassa, polvessa, molemmissa tai jossain muualla.

Onko toi kipu siis säären sisä- vai ulkopuolella?

Back
Ylös Bottom