Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Jaahas ilmaantu semmonen 20 000€ aika yllättäin. Mihinköhän nuo kannattais sijoittaa? Mitään en pörssistä tai paljon muistakaan raha asioista ymmärrä, pää asia olis että pientä tuottoa tulis ja rahat ois helposti saatavissa ulos jos jotain tarvetta tulee. Ehkäpä pariin eri rahastoon?

Noilla tiedoilla ei kovinkaan yksityiskohtaisia vinkkejä kukaan voi antaa. Jos toi raha on täysin ylimääräistä ja vain pieni osa kokonaisvarallisuudesta, niin osta koko rahalla esim. Nokiaa. Jos nuo tarvitaan pian vaikka talon käsirahaksi, niin pidä tilillä. Jos ne voivat odottaa ainakin muutamia kuukausia, niin ehkä lyhyen koron rahastoon...

Jaahas ilmaantu semmonen 20 000€ aika yllättäin. Mihinköhän nuo kannattais sijoittaa? Mitään en pörssistä tai paljon muistakaan raha asioista ymmärrä, pää asia olis että pientä tuottoa tulis ja rahat ois helposti saatavissa ulos jos jotain tarvetta tulee. Ehkäpä pariin eri rahastoon?

Rahastoihin, hajauta riittävästi. Tuolla summalla kannattaa jo mennä ihan juttelemaan vaikka Seligssonille.

Nyt taisi tulla vihdoin Geosentrikin pyristelylle loppu, johan tuo naurettavaksi ehti mennäkin pitkän aikaa sitten jo.

Kannattaa kattoa rahastojen ja eri osakkeiden mennyttä hintakehitystä ja tehdä päätös sen mukaan.Jos olet päättänyt sijoittaa nuo rahat niin suosittelen ostamaan suoraan osakkeita,nuo rahastot häviää usein indeksille vaikka "asiantuntiat" niitä rahoja pyöritteleekin.

Juttelemaan mistä?

No vaikkapa varojen allokoinnista. Tuolta saattaa ihan oikeasti saada ja varmasti saakin niitä puolueettomia rehellisiä vinkkejä. Tosin jos ei Helsingissä asu tai sinne aio mennä käymään, niin tuon tapaamisen voi hoitaa hyvin meilitsekin.

No vaikkapa varojen allokoinnista. Tuolta saattaa ihan oikeasti saada ja varmasti saakin niitä puolueettomia rehellisiä vinkkejä. Tosin jos ei Helsingissä asu tai sinne aio mennä käymään, niin tuon tapaamisen voi hoitaa hyvin meilitsekin.

Kuka tahansa lukutaitonen näkee ne rahastot niiden sivuilta.Saattaa saada joo tai sit se tyyppi markkinoi omaa rahastoaan.Ei 20000e sijoittaminen nyt ole mitään raketti tiedettä.

Seligson ei ole mikään hyväntekeväisyys järjestö.Se tyyppi saa palkkansa niiden rahastojen myynnistä.Meinaatko että ne neuvois siellä sijoittamaan rahat jonkun toisen firman rahastoon vaikka niiden tuotto ois ollut parempi?

Seligson ei ole mikään hyväntekeväisyys järjestö.Se tyyppi saa palkkansa niiden rahastojen myynnistä.Meinaatko että ne neuvois siellä sijoittamaan rahat jonkun toisen firman rahastoon vaikka niiden tuotto ois ollut parempi?

No ei tietenkään ole. Niiltä vain nyt sattuu saamaan järkevät INDEKSI rahastot ihan tavallinenkin tallaaja. Tottakai ne siellä neuvoo sijoittamaan omiin rahastoihinsa, ihan sama kun menet Osuuspankkiin niin ne suosii omiaan. Kivijalkapankin rahastot vain ovat kalliita.

Ja 20.000 sijoittaminen ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, jopa minä voin antaa perusneuvot mihin ne sijoittaa. Itse sijoittaisin suoraan osakkeisiin, mutta tämä vaatii perehtymistä, eikä mitään kaikki Nokiaan kun se nyt on jonkun mittarin mukaan halpa...

Hurjaa on täällä joillakin usko Seligsoniin...

Mikä helvetin usko? Ihmi vikinää taas. Jos haluaa perushyvän hajautuksen edullisesti, niin sano nyt parempi paikka kun tuo Seligson. Niiltä saa edelleen niitä INDEKSIRAHASTOJA, jota ovat edullisia ja TAKAAVAT keskituoton. Onhan sitä maailma täynnä rahastoja, mutta siinä sitä vastan onkin perehtymistä että mihin sen rahastonhoitajan isot palkkiot kuluvat...

Ja jonkun kivijalkapankin perus pankkineuvoja on sijoitusjutuissa pelkkä vitsi. Tästä ketjustakin saat keskimääräistä paremmat vastaukset. Nordeassa ne myy sulle "turvallisen yhdistelmärahaston" kun eivät oikein edes voi esim. osakkeita suositella tavalliselle säästäjälle eikä niistä läheskään kaikki pankkihemmot mitään edes tiedä...ja se tietokin on käytännössä mielipide, itsekin voin sellaisen tuoda esiin. Mitä arvoa sillä sitten on? Sitä voi jokainen itse miettiä.

Olen nyt kohtuu aktiivisesti tämänkin homman parissa 5 vuotta puuhastellut ja paljon itse opiskellut. Eli väitän kyllä tietäväni näistä jo jotain, vaikkei minulla mitään hieno korkeakoulututkintoa ole, enkä ole alalla töissä.

Senverran vielä lisäystä, että oma salkku on 100% suoraan osakkeisiin sijoitettu. Poikien rahoja on muutama tonni Seligsonin rahastoissa. Heiltä on aina saanut hyvän palvelun, eikä se ole ollut omien tuotteiden tuputusta. Ja hyvin tuo on näyttänyt pärjäävän eri arvosteluissakin. Joitain tämä tuntuu suorastaan vituttavan jostain syystä, sitä kateutta vai mitä?

Ja 20.000 sijoittaminen ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, jopa minä voin antaa perusneuvot mihin ne sijoittaa. Itse sijoittaisin suoraan osakkeisiin, mutta tämä vaatii perehtymistä, eikä mitään kaikki Nokiaan kun se nyt on jonkun mittarin mukaan halpa...

Sitä mä sanonkin että kannattaa perehtyä ensin itse asiaan ennemmin kun mennä suoraan johonkin markkinoiti palaveriin.

Mihin ne puolueettomat ja rehelliset vinkit hävis?

No niitä vain saa sieltä. Ei ne tuputa, ei ainakaan itselle ole tuputtaneet. Ei ne tosin Osuuspankin rahastojakaan suosi, et sinäkään Prisman omistajana käskisi asiakkaitasi Cittariin?

Mutta sen mitä itse olen eri asioista meilitse kysynyt, niin vastauksia saa yleisellä tasolla. Maininta on omasta tarjonnasta, mutta vähän eri mittasuhteissa kun vaikkapa asioidessa Nordeassa vastaavissa asioissa.

Ja kerrohan mistä rahoituslaitoksesta saat sitä 100% puolueetonta neuvontaa? Ja pysytään nyt meissä kymppitonnien sijoittajissa ja unohdetaan miljoonakerho tästä.

Palstojen vinkit taas ei ole yhtään sen puolueettomampia. Itse suosin Seligsonia kun olen heidän tyytyväinen asiakas, kuten myös suoria osakesijoituksia. Aseella uhatenkaan en suosittelisi kivijalkapankin yhdistelmärahastoa. Joku toinen asioihin perehtynyt tekee täysin päinvastoin eikä kumpikaan ole väärässä.

Jos asioista ei oikeasti tiedä yhtään mitään, luottaisin kyllä enemmän vaikka siihen Seligsoniin kuin Teriin, Timbaan tai Oskuun Pakkotoistolta.

Sitä mä sanonkin että kannattaa perehtyä ensin itse asiaan ennemmin kun mennä suoraan johonkin markkinoiti palaveriin.

Totta. Tosin sinnekin voi mennä ensin kuuntelemaan, oli se sitten Selgsonin, Nordean tai vaikka Alexsandrian toimisto. Kunhan pitää pään kylmänä ja ei todellakaan allekirjoittele yhtään mitään lappuja. Markkinointipuheen jälkeen EI TODELLAKAAN ole velvoite ostaa mitään, ei vaikka ne tarjoisi pitkän lounaan sinulle.

Voi siis mennä kuunteleen sen markinoinnin (näitä on yleisötilaisuuksinakin), ottaa sitten itseä kiinnostavista asioita selvää ja mennä uusiksi kysymysnipun kanssa jos katsoo vielä tarpeelliseksi kysyä lisä sen finanssitalon palveluista.

Senverran vielä lisäystä, että oma salkku on 100% suoraan osakkeisiin sijoitettu. Poikien rahoja on muutama tonni Seligsonin rahastoissa. Heiltä on aina saanut hyvän palvelun, eikä se ole ollut omien tuotteiden tuputusta. Ja hyvin tuo on näyttänyt pärjäävän eri arvosteluissakin. Joitain tämä tuntuu suorastaan vituttavan jostain syystä, sitä kateutta vai mitä?

Ei ainakaan multa.Ittelläni oli aikoinaan seligsonilla rahaa ja ne sieltä kotiutin voitolla.Mä en vaan ymmärrä minkä takia noin yksinkertaisesta jutusta pitäis mennä jonkun myyjän kanssa puhumaan kun kaikkien rahastojen ja osakkeiden arvot on selko suomella netissä.Mut joitakin kertoja kutsuttu vastaaviin tilaisuuksiin ja aika typeriä ne neuvot tuntu olevan.

Totta. Tosin sinnekin voi mennä ensin kuuntelemaan, oli se sitten Selgsonin, Nordean tai vaikka Alexsandrian toimisto. Kunhan pitää pään kylmänä ja ei todellakaan allekirjoittele yhtään mitään lappuja. Markkinointipuheen jälkeen EI TODELLAKAAN ole velvoite ostaa mitään, ei vaikka ne tarjoisi pitkän lounaan sinulle.

Juuri näin.

Ei ainakaan multa.Ittelläni oli aikoinaan seligsonilla rahaa ja ne sieltä kotiutin voitolla.Mä en vaan ymmärrä minkä takia noin yksinkertaisesta jutusta pitäis mennä jonkun myyjän kanssa puhumaan kun kaikkien rahastojen ja osakkeiden arvot on selko suomella netissä.Mut joitakin kertoja kutsuttu vastaaviin tilaisuuksiin ja aika typeriä ne neuvot tuntu olevan.

Oma pointti oli se, että jos ei halua enempää perehtyä vaan pistää rahat poikimaan kohtuu hyvällä hajautuksella, niin Seligsonilla vain sattuu olemaan tähän hyvät työkalut piensijoittajalle. Ja he voivat antaa vinkkejä millä tavalla varat voisi allokoida esim. maantieteellisesti jos haluaa itse näin toimia. Omasta mielestä parikymppiä voi hyvin sijoittaa vaikka kotimaamme indeksiä seuraavaan rahastoon eikä kikkailla sen enempää. Tietty jotain Venäjää sun muuta pitkässä juoksussa kannattaisi pitää mukana, joten tässä sitä sitten lähteekin taas pohdinnan puolelle.

Helppo näitä pohtia on kun asioista tietää, mutta jos ei tiedä niin on helpompi kysyä apuja kuin itse selvittää tyhjästä kaikkea. Ja jonkun toisen juttua joudut silti lukemaan ja siinä se onkin suodattaminen että mikä on sitä puolueetonta.

Yhden tai oikeastaan kaksi vinkkiä voin antaa, lue Malkielien "Sattuman kauppaa Wall Streetillä" ja Marko Erolan "Viisas sijoitus", niiden jälkeen osaa kysyä oikeita asioita. Eikä tämä maksa kun vaivaa jos lainaa nuot kirjastosta.

Oma pointti oli se, että jos ei halua enempää perehtyä vaan pistää rahat poikimaan kohtuu hyvällä hajautuksella, niin Seligsonilla vain sattuu olemaan tähän hyvät työkalut piensijoittajalle.

Myönnetään.Mun pointti oli kai se että kannattaa kysellä ja lukea aiheesta.Sitten kun peruskuva alkaa hahmottua niin ostaa suoraan niitä osakkeita.Nuo rahastojen hoitajat kun saavat palkkansa vaikka ne rahastot rommais pohjamutiin,ei niitä kannata elättää.

Back
Ylös Bottom