Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Kvartsinikkari sanoikin jo asian laidan.

Eihän tuollaista sekoamisesta johtuvaa murhenäytelmää voi mitenkään verrata kunniamurhiin. Suomalainen kulttuuri ei velvoita koko sukua ryhtymään murhapuuhiin, jos vaimo ei tee kuten mies sanoo.

Joku kännipäinen kotona sattunut tragedia (ts. tyypillinen suomalainen henkirikos) ei ole kunniamurhaa lähelläkään. Yhteisö ei hyväksy sitä, ja tekijäkin aika monesti tappaa itsensä tekonsa päätteeksi. Jos tälläisiä ihmisiä kunnioitettaisiin yhteisöissään, nuo tapaukset ehkä voisi jollaintapaa rinnastaa kunniamurhiin.

Eihän tuollaista sekoamisesta johtuvaa murhenäytelmää voi mitenkään verrata kunniamurhiin. Suomalainen kulttuuri ei velvoita koko sukua ryhtymään murhapuuhiin, jos vaimo ei tee kuten mies sanoo.

No siinä se onkin kun suomikulttuuri on niin salakavala et se pesee kätensä kaikesta vastuusta mut silti lopputulos on sama. Haluisin uskoa edellä kirjoitettuun mut jotenkin se tuntuu nyt hankalalta..

No siinä se onkin kun suomikulttuuri on niin salakavala et se pesee kätensä kaikesta vastuusta mut silti lopputulos on sama. Haluisin uskoa edellä kirjoitettuun mut jotenkin se tuntuu nyt hankalalta..

Lopputulos on sama sodassakin, ihmisiä kuolee. Asiat eivät kuitenkaan liity toisiinsa mitenkään.

Jos vaikka joku pakistanilainen sekoaa ja tappaa mielenhäiriössä perheensä ja itsensä, ilman että hänen sukunsa ja lähipiirinsä sitä kunnian nimessä vaati, niin silloin sekään ei ole kunniamurha.

Jos vaikka joku pakistanilainen sekoaa ja tappaa mielenhäiriössä perheensä ja itsensä, ilman että hänen sukunsa ja lähipiirinsä sitä kunnian nimessä vaati, niin silloin sekään ei ole kunniamurha.

No mun on vaikee kuvitella et joku tyyppi tappais ketään jos ei itse halua, miten se suku muka voi pakottaa ketään murhaamaan? Et säkään varmaan murhais ketään vaikka faijas käskis?!

Hitto muuten toi Teuvo Hakkarainen - Bileet minareetin tolpan nokassa rulez! Loisto kamaa :)

No mun on vaikee kuvitella et joku tyyppi tappais ketään jos ei itse halua, miten se suku muka voi pakottaa ketään murhaamaan? Et säkään varmaan murhais ketään vaikka faijas käskis?!

Ikävä vain että se, että et tiedä mitä kunniaväkivalta tarkoittaa, ei tarkoita sitä että kunniaväkivalta ja suomalainen humalassa riehuminen olisivat jotenkin rinnasteisia.

Wikipedia sanoi:
Kunniaväkivalta on väkivaltaa, jonka vaikutin on kunniasääntöjen rikkominen. Kunniaa loukanneen teon jälkeen on tahrattu kunnia puhdistettava ja palautettava. Kunniaväkivalta tapahtuu perheen tai suvun piirissä ja lähisuku saattaa tukea ja mahdollisesti myös avustaa kunniaväkivallan tekijää. Kunniaväkivallan äärimmäisenä muotona ovat kunniamurhat.[1] Väkivalta kohdistuu useimmiten naisiin, joiden parisuhteiden katsotaan olevan uhka yhteisön kunnialle.

Ikävä vain että se, että et tiedä mitä kunniaväkivalta tarkoittaa, ei tarkoita sitä että kunniaväkivalta ja suomalainen humalassa riehuminen olisivat jotenkin rinnasteisia.

Niin no voisitko kertoa sit mitä se suomipoika kelaa eri tavalla kun se tappaa? Mun mielestä se känni ei oo syy siihen et tappaa vaimon vasta eron jälkeen, muuten ois jo tappanut aiemmin. Jos ählylle sen hyväksynnän murhaan antaa suku niin suomipojalle sen antaa tietysti se viinapullo. Kuka dokais ja menis tappamaan muutenku ettei ois uskaltanu selvinpäin ja piti saada rohkaisua? Kysyn vaan..

Se että sun on vaikea kuvitella jotain asiaa ei tarkoita etteikö sitä tapahtuis.Eiköhän kaikki ihmiset ole törmännyt elämässään asioihin joita olis ollut hankalampi kuvitella aikaisemmin tapahtuvan.

Se että sun on vaikea kuvitella jotain asiaa ei tarkoita etteikö sitä tapahtuis.Eiköhän kaikki ihmiset ole törmännyt elämässään asioihin joita olis ollut hankalampi kuvitella aikaisemmin tapahtuvan.

Eiks me eletä yksilönvastuuta, eli individualismia korostavassa kulttuurissa :) Sitä tässä nyt ajetaan takaa..

Niin no voisitko kertoa sit mitä se suomipoika kelaa eri tavalla kun se tappaa? Mun mielestä se känni ei oo syy siihen et tappaa vaimon vasta eron jälkeen, muuten ois jo tappanut aiemmin. Jos ählylle sen hyväksynnän murhaan antaa suku niin suomipojalle sen antaa tietysti se viinapullo. Kuka dokais ja menis tappamaan muutenku ettei ois uskaltanu selvinpäin ja piti saada rohkaisua? Kysyn vaan..

Mistä minä tiedän mitä kukin kelaa tuollaisessa tilanteessa? Totesin ainoastaan tuon että kyse ei ole kunniaväkivallasta.

Onko siis mielestäsi sama asia, että tappajan yhteisö hyväksyy teon, kuin että viinapullo hyväksyy teon?

Niin kai.Mutta onko sun mielestä maahanmuuton tuomat ongelmat nyt jotenkin pienempiä kun tuo äijä tappoi perheensä ja itsensä?

No kun mun mielestä siinä on paradoksi kun vaikka suomalaisilla on suku samalla tavalla kun maahanmuuttajilla niin ei kaikki niistäkään ees välttis pidä yhteyttä sukuun tai kaikki on kuollut yms. Jos joku turkkilainen tuo koko perheen tänne ja ahmed tulistuu niin paska säkä.. yhtälailla joku suomipoika ois voinu kilahtaa jos vaikka kaveri nussi muijaa ja lahdata sen yms. ja sit porukka ois tavallaan jo ymmärtänytkin vähän vaikka oiskin ihan muodon vuoks tuominnut :) Kaverille ei jätetä vai mitä?

Niin sitä vielä et kun nyt vastuuta on palloteltu niin kellä se oikein on, yksilöllä, viinapullolla, serkulla/kaverilla, paskalla muijalla joka petti saatana, vaiko valtion konttorirotilla?

Niin sitä vielä et kun nyt vastuuta on palloteltu niin kellä se oikein on, yksilöllä, viinapullolla, serkulla/kaverilla, paskalla muijalla joka petti saatana, vaiko valtion konttorirotilla?

Ei kai tässä vastuusta puhuttu, vaan siitä että kunniaväkivallassa yhteisö hyväksyy ja kannustaa tekoon. Tälläistä ei Suomessa ainakaan toistaiseksi ole laajamittaisesti, vaan yhteisö pääsääntöisesti tuomitsee teot hyvinkin voimakkaasti.

Ei kai tässä vastuusta puhuttu, vaan siitä että kunniaväkivallassa yhteisö hyväksyy ja kannustaa tekoon. Tälläistä ei Suomessa ainakaan toistaiseksi ole laajamittaisesti, vaan yhteisö pääsääntöisesti tuomitsee teot hyvinkin voimakkaasti.

Joo on huomattu, että tuomitseekin aika vitusti.. meitsiäkin karsastetaan ilman mitään syytä, ei ees huvita enää käydä baarissa kun ei muijat uskalla lähtee mukaan vaikken oo koskaan yrittäny raiskata ketään. Ihan vitun tylsä meininki.
Edit: vähän huono argumentti, mut jotain tuohon suuntaan kuitenkin.. en mä tietenkään sano et murhiin pitäis kannustaa muttei suomalainen pelottelu ja hyssyttelykään oo mun mielestä mistään kotoisin. Sit mustasukkaisuuden takia on jotkut kirjoittamattomat käytössäännöt kanssakäymisessä jne. ei tää enää tunnu yhtään vapaalta.. vaikka muutama tyyppi enemmän kuoliskin niin ois siistiä jos ihmiset ei ois peloissaan.

Eikös suomalaisellekin oo aika kova häpeä jos vaimo lähtee lasten kanssa ja tulee suru puseroon, siinähän kerjää sääliä itselleen ja säälihän on suomalaisen kuolemansynti. Japanilaisia ei dissailla kauhesti, mutta jos siellä joutuu häpeään niin itsemurha on ainut kunniallinen ulospääsy tilanteesta.
Miten häpeä ja kunnian menetys sillai eroaa toisistaan? Eihän suomalaisille tarjota ratkaisuksi rampagea mut mitä niille sitten tarjotaan? Sääliä tietysti ja kukaan ei halua sääliä ja sehän on vaan adding insult to injury :D Sit odotetaan et jaksais kestää sitä nöyryytystä ja painaa vähän leukaa rintaan vai mitä :)

Eikös suomalaisellekin oo aika kova häpeä jos vaimo lähtee lasten kanssa ja tulee suru puseroon, siinähän kerjää sääliä itselleen ja säälihän on suomalaisen kuolemansynti. Japanilaisia ei dissailla kauhesti, mutta jos siellä joutuu häpeään niin itsemurha on ainut kunniallinen ulospääsy tilanteesta.
Miten häpeä ja kunnian menetys sillai eroaa toisistaan? Eihän suomalaisille tarjota ratkaisuksi rampagea mut mitä niille sitten tarjotaan? Sääliä tietysti ja kukaan ei halua sääliä ja sehän on vaan adding insult to injury :D Sit odotetaan et jaksais kestää sitä nöyryytystä ja painaa vähän leukaa rintaan vai mitä :)

Ero on siinä, että Suomessa yhteisö ei pääsääntöisesti painosta ketään tappamaan ketään, vaikka itse häpeän kokija tuntisikin joutuneensa häpeään. Japanin itsemurhakulttuurissa on jotain kunniaväkivaltakulttuurin piirteitä, mutta siinäkin väkivalta kohdistuu tekijään itseensä.

Sun selityksissä ei ole kyllä päätä eikä häntää. Perheiden hajoaminen ei ole mikään suuri häpeä, se on ihan arkipäivää Suomessa. Avioliitot paukkuvat oikein ennätystahtia, toisin kuin aseet. Jos suomalaiseen kulttuuriin sisältyisi käsitys kunniamurhista niin tuolla turuilla ja toreilla olisi monta Ritva-Liisaa ja Maija-Lottaa vähemmän kun Penat ja Pertit ois päästänyt ne päiviltä. Toisekseen, Penat ja Pertit ois naapuruston julkkiksia ja ihailun kohteita, koska olisivat pitäneet kunniasta huolta. Nyt jos Pena tai Pertti päästää vaimonsa päiviltä ja menee linnaan montun sijaan niin ei sitä kyllä arvosteta missään kun se vapautuu. See the difference? Kulttuureissa, joissa kunniamurha käsitteenä on hyväksyttävä voit jopa välttää tuomion kokonaan sen nojalla.

Ero on siinä, että Suomessa yhteisö ei pääsääntöisesti painosta ketään tappamaan ketään, vaikka itse häpeän kokija tuntisikin joutuneensa häpeään. Japanin itsemurhakulttuurissa on jotain kunniaväkivaltakulttuurin piirteitä, mutta siinäkin väkivalta kohdistuu tekijään itseensä.

Monille suomalaisille miehille käy ikävästi kun on naimisissa niin joutuu eristyksiin sosiaalisista porukoista ja varsinkin voi olla ettei tapaa ketään naisia kahdestaan sen oman vaimon lisäksi vuosikymmeniin yleensä sen vaimon vaatimuksesta. Sitten kun on uhrannut koko ikänsä sille naiselle ja se lähtee vetämään niin voi vähän harmittaa. Luulis että siinä vaiheessa häpeää sitä et on yhteisön painostuksesta mennyt luopumaan sosiaalisesta elämästä.. tai yleensä se sosiaalinen elämä on sitä et tapaillaan tuttavapariskuntia, sitten kun eroaa niin ne pariskunnat ei halua enää tapailla, siitä varmaan tulee aika kova painostus joillekin. Ei kaikki tietenkään joudu tälläiseen tilanteeseen. Suomalainen yhteisö ei painosta ketään murhaamaan eron yhteydessä, suomalainen yhteisö hylkää. Tuo hylkäämisen pelko voi johtaa siihen, että roikkuu liian kauan suhteessa joka lopulta johtaa pahoihin konflikteihin.

Back
Ylös Bottom