Jännevamma jalassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mindis
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla on viime kesästä asti ollut oikean puoleisen sisäreiden jänteessä jotain häikkää.. Siihen ei oo mitään käyny, jotenki pikkuhiljaa mutta silti yhtäkkiä jänne vain kipeytyi ja nyt tuntuu tosi kireeltä. Pahiten tuntuu jos yrittää sisäreittä venyttää, mutta ei tunnu muuten liikkuessa esim. juostessa jne. En ymmärrä mikä siinä voi olla, venyttely ei auta -> pahenee, kun tuntuu että jänne vain repeää! Ja siis se tuntuu ihan kädellä kosketettaessakin tosi kireeltä..

Ärsyttää, kun on ollut jo niin pitkään, eikä ota parantuakseen. Yhdessä vaiheessa kokeilin voltaren emulgeliä 3krt päivässä mutta ei mitään muutosta. Lääkärille kävin näyttämässä, mutta eihän nuo terveyskeskuksen hömpät mitään osaa sanoa.. -.- Mikä jalassani voi siis olla? Voiko kyseessä olla vain jänteen rasittuminen.. Haluaisin olla notkea ja tanssiharrastuksessanikin se olisi plussaa, mutta en voi venyttää toista sisäreitää yhtään, niin hiukan alkanu ottaa päähän!

Olen itse miettinyt lievän alipainoni vaikutusta asiaan, sillä jänteen suojana ei ole kovinkaan paljon rasvaa (eikä kyllä lihastakaan) ja jänne joutuu rasitukseen esim. ratsastusharrastuksessani.. Vaikka jänne ei rasituksessa siis tunnukaan kipeälle, niin sen jälkeen kun yrittää venyttää sitä niin pahalta tuntuu. Miten minun pitäisi toimia ja voiko asialle tehdä mitään? =((

Alipaino tuskin on kuvaamasi vamman taustalla. Jos olet jo viime kesästä lähtien elänyt "ongelmasi" kanssa, niin krooniseksi muuttunut tilanne vaatinee viimeistäään nyt tarkempaa lääketieteellistä selvittelyä. Tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin perehtynyt erikoislääkäri (esim. fysiatri, ortopedi) voi tutkia tilanteesi ja tarvittaessa tehdä/määrätä lisätutkimuksia vamma-alueelta, kuten esim. ultraäänellä tai tarvittaessa jopa magneettikuvauksella, siis vaadi lisäselvityksiä lääkäriltäsi. Jos kuntaklinikka tökkii, niin hakeudu yksityiselle.

Okei, kiitos vastauksesta! Pitäisi tosiaan varmaan vaatia tarkempaa selvitystä asiasta, kun ei tuo itsestäänkään näytä paranevan :(

Toivoisin vielä lisää vastauksia, jos jollakulla vaikka olis ollu samanlainen ongelma :)

Okei, kiitos vastauksesta! Pitäisi tosiaan varmaan vaatia tarkempaa selvitystä asiasta, kun ei tuo itsestäänkään näytä paranevan :(

Toivoisin vielä lisää vastauksia, jos jollakulla vaikka olis ollu samanlainen ongelma :)

a) suhteellinen voiman puute lähentäjissä. Näyttää olevan melko yleinen ilmiö tanssijoilla ja voimistelijoilla, varsinkin nuoremmilla. Voiman puutteessa elimistölle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin lisätä tensiota, eli jännitystä, jolloin venyttäminen pahentaa tilannetta. Eli lisää voimaa ja sitten uudelleen lisää liikkuvuutta. Suositan myös tutustumista dynaamiseen venyttelyyn.

b) toinen vaihtoehto on lantion ja/tai alaselän toimintahäiriö, jonka yksi oireilu voi olla lähentäjien jatkuva jännittyminen. Saat tarkemman vastauksen asiaan perehtyneeltä ammattilaisen vastaanotolla.

fysio: Kiitos vastauksesta! Tosiaan kyse voikin ollan voiman puutteesta, nimittäin olen sairastanut anoreksiaa ja menettänyt suhteellisen paljon lihasta sen seurauksena(nyt parhaillaan yritän saada sitä takaisin) Pitäisikö minun siis kehittää lähentäjiä joillakin lihaskuntoliikkeillä? Aion kyllä tosiaan mennä vielä ammattilaisenkin vastaanotolle, mutta haluaisin nyt jo vähän lisätietoa asiasta...

Kokeilepa alkajaisiksi vaikka vesijumppaa, tosin taitavat ohajatut ryhmät jäädä kesätauolle, tai vesijuoksua. Olen ainakin itse alkuun kuntouttanut urheiluvammojani aina altaalla ja edennyt sitten asteittain kuormittavimpiin treeneihin, mutta edelleen suosittelen ensin arviota tilanteestasi em. lääkäreitä.

fysio: Kiitos vastauksesta! Tosiaan kyse voikin ollan voiman puutteesta, nimittäin olen sairastanut anoreksiaa ja menettänyt suhteellisen paljon lihasta sen seurauksena(nyt parhaillaan yritän saada sitä takaisin) Pitäisikö minun siis kehittää lähentäjiä joillakin lihaskuntoliikkeillä? Aion kyllä tosiaan mennä vielä ammattilaisenkin vastaanotolle, mutta haluaisin nyt jo vähän lisätietoa asiasta...
Tai sitten yhdistää voimaharjoittelu venyttelyyn..

esim: jännitä-rentouta-venytä-metodi on erittäin hyvä varsinkin lähentäjille. Toinen hyvä metodi tuon kaltaisiin vaivoihin on tehdä lihaskuntoliikkeitä isoilla liikeradoilla, hyvällä liikehallinnalla, jolloin samaan aikaan tulee treenattua voimaa, hallintaa ja liikkuvuutta. Lähentäjiä miettien ensinmäiseksi tulee mieleen sumokyykyt ja sivukyykyt (molemmat pohjaan asti tehtyinä).

Tai sitten yhdistää voimaharjoittelu venyttelyyn..

esim: jännitä-rentouta-venytä-metodi on erittäin hyvä varsinkin lähentäjille. Toinen hyvä metodi tuon kaltaisiin vaivoihin on tehdä lihaskuntoliikkeitä isoilla liikeradoilla, hyvällä liikehallinnalla, jolloin samaan aikaan tulee treenattua voimaa, hallintaa ja liikkuvuutta. Lähentäjiä miettien ensinmäiseksi tulee mieleen sumokyykyt ja sivukyykyt (molemmat pohjaan asti tehtyinä).

Ja jos nuissa on ongelmia lähentäjien pituuden vuoksi niin askel/splitkyykyt ovat tehokkaita.

Kiitos jälleen vastauksista!

Minkähän alan lääkäriin kannattaisi siis ottaa yhteyttä? (Onko ortopedi nimenomaan tällaisten asioiden osaaja, vai muistanko ihan väärin?)

Back
Ylös Bottom