Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Ihan mutuna arvaan että jäljellä olevien suuntien määrä? Eli sit pääsis kotiin kun on vetänyt linjan niin ja niin monta kertaa läpi?

Mahdollista joo, olis hauska tietää että onko oikeasti näin.

Veikkaan että ne on vaan moikannu niin miljoona kertaa että moikkaus on jalostunut kullakin kuskilla ihan omanlaisekseen huitomiseks.

Ei, kyllä mä olen aika varma että ne on jotain tiettyjä numeroita tai vastaavaa :D Erikoisen moikkailun kyllä erottaa tietynlaisen käsisignaalin näyttämisestä. Jos täältä ei bussikuskeja löydy niin jatkanen kenttätutkimusta aina tilaisuuden tullen.

Onko kaikki maailman kierrossa oleva raha olemassa käteisenä? Pitääkö uutta rahaa luodessa siis valmistaa myös konkreettisesti seteleitä ja kolikoita, vai voiko "virtuaalista rahaa" vain luoda, ja laittaa pankkitilille? Entä mitä käy osakkeissa kiinni olevalle rahalle, jos osakkeen hinta muuttuu? Jos osakkeen hinta nousee niin pitääkö niiden painaa uutta rahaa, koska nyt maailmassa on enemmän arvoa, ja jos osakkeen arvo tippuu nollaan niin onko sijoittamani raha kadonnut ikiajoiksi?

Rahan idea on jotenkin ihan absurdi mulle. Miten on mahdollista, että mä voin ostaa toisen ihmisen onnellisuuden antamalla sille palan paperia.

Onko kaikki maailman kierrossa oleva raha olemassa käteisenä? Pitääkö uutta rahaa luodessa siis valmistaa myös konkreettisesti seteleitä ja kolikoita, vai voiko "virtuaalista rahaa" vain luoda, ja laittaa pankkitilille?

Ei ole lähellekään kaikki käteisenä. Taitaa olla itse asiassa hyvinkin pieni osa. Uutta rahaa luodaan sähköisesti koko ajan. Joku muu voi selittää, miten. Maailmassa on myös enemmän velkaa kuin rahaa, kuulemma

Rahan idea on jotenkin ihan absurdi mulle. Miten on mahdollista, että mä voin ostaa toisen ihmisen onnellisuuden antamalla sille palan paperia.

Raha on palvelusten ja hyödykkeiden välinen arvosymboli

Kuvitteellinen skenaario:

Haen nyt keväällä opiskelemaan Oulun Ammattikorkeakouluun. Pääsen sukkana sisään ja lykkään perustellusta syystä opintoja sallitut kaksi lukuvuotta (2011-2012 ja 2012-2013). Parin vuoden kuluttua huomaankin, että olisi aika aloittaa opiskelut minulle varatussa paikassa, mutta silloisen elämäntilanteen vuoksi joudunkin vaikkapa asumaan eri paikkakunnalla. Kuinka helposti voin käytännössä tehdä sitten niin, että keskeytän opinnot ennen kuin ehdin varsinaisesti aloittaa ne ollenkaan? Jollakin kokemuksia tällaisesta tilanteesta?

Onko kaikki maailman kierrossa oleva raha olemassa käteisenä? Pitääkö uutta rahaa luodessa siis valmistaa myös konkreettisesti seteleitä ja kolikoita, vai voiko "virtuaalista rahaa" vain luoda, ja laittaa pankkitilille? Entä mitä käy osakkeissa kiinni olevalle rahalle, jos osakkeen hinta muuttuu? Jos osakkeen hinta nousee niin pitääkö niiden painaa uutta rahaa, koska nyt maailmassa on enemmän arvoa, ja jos osakkeen arvo tippuu nollaan niin onko sijoittamani raha kadonnut ikiajoiksi?

Elokuva The Money Fix selittää asian aika hyvin. Näkyy löytyvän Youtubesta : http://www.youtube.com/watch?v=DUObHZnZoi8&feature=related
Raha saapuu markkinoille lainan kautta. Kun pankista otetaan lainaa, kyseinen summa luodaan. Mutta tuo elokuva selittää sen ihan ymmärrettävästi :)

Hunksit ja armeija...

Tietääkö kukaan, että mikä vaikkapa Sami Sarjula on sotilasarvoltaan tai ovatko tämän tanssi ryhmän jäsenet edes suorittaneet asevelvollisuuksiaan?

Tietääkös joku onko Pasi Nurminen käynyt armeijaa?

Tuntuu jotenki siltä, että kaikki julkkikset/urheilijat on luistaneet maanpuolustusvelvoitteistaan :D

Tietääkö kukaan mikä Robocop leffa se oli, missä se pahista näyttelevä Paul McCrane sulaa jonkun hapon vaikutuksesta ihan muodottamaksi siinä leffan lopussa? :D Nyt tarttis tietää.

Tietääkö kukaan mikä Robocop leffa se oli, missä se pahista näyttelevä Paul McCrane sulaa jonkun hapon vaikutuksesta ihan muodottamaksi siinä leffan lopussa? :D Nyt tarttis tietää.

Eikös se ollut ihan pelkkä RoboCop, ensimmäinen osa?

Tietääkö kukaan, että mikä vaikkapa Sami Sarjula on sotilasarvoltaan tai ovatko tämän tanssi ryhmän jäsenet edes suorittaneet asevelvollisuuksiaan?

Tietääkös joku onko Pasi Nurminen käynyt armeijaa?

Tuntuu jotenki siltä, että kaikki julkkikset/urheilijat on luistaneet maanpuolustusvelvoitteistaan :D

Nyt heitit sen verran pahoja kyssäreitä, että joudun vastaamaan pelkästään todennäköisimpien vaihtoehtojen pohjalta.

Tietääkö kukaan

Kyllä, melko varmasti joku tietää.

Tietääkö joku

Lue edellinen vastaus ja sovella.

Numpasta ja osteri-ossista en tiedä, mutta eiköhän nuo käy suurin osa ennemmin tai myöhemmin, osa jääkiekkoilijoistakin käy vasta 24-28 vuotiaana.

edit. numppahan ennen loukkaantumistaan ollu aina jääkiekkoilija, joten eikait ole käynyt, ja tule käymään loukkaantumisen vuoksi?

Mulla on se todistus, jota kortin saminen edellyttää. Mutta ihan heti sitä korttia ei taida matkahuollon tiskiltä käteen saada (kun siihen tulee se kuvakin ym.) ja tuo todistus ei oikeuta alennuksiin

e: Jaa taidanpa tosiaan ostaa lipun samalla kun vien todistuksen ja passikuvan. Luulis toimivan noin

Mulla on sama ongelma. Junissahan tarkastaja kysyy opiskelijakorttia lippua tarkastaessaan, joten mitä silloin voi näyttää jos korttia ei ole vielä saanut mutta on kuitenkin ostanut opiskelijalipun? Siis korttia tarvitaan myös lipun oston jälkeen siellä ihan junassa sisällä, ei pelkästään lipputiskillä.

Eikös lätkäpelurit käy muutenkin sellaista "erikoisinttii", eli aina välillä lähtevät harkkaamaan ja sitten takasin mettään. Ovat sen vaaditun 6kk ja se on sit siinä. Usein ainakin lukee "sanoo pelaaja x, joka suorittaa myös parhaillaan maapuolustusvelvollisuuttaan paikassa x".

Ja opiskelijakortista joku kyseli eilen, niin kyllä VR/Matkahuollon kortin saa heti, tai siis sen jälkeen kun on koulun leimat paprussa ja passikuva mukana. Minulle ainakin tehtiin se samantien paikalla, eli nimi korttiin, kuva liimalla kiinni ja se on siinä. Sen verta helppo tehä kuitenkin. Lukiolaiskorttien kohalla on sitten eri tilanne. Siinä kestää jonkun verran, että tulee postissa, koska se on sellainen pankkikortin-tapainen eli muovinen. Vr:n on pelkkä pahviläpyskä feat. muovikelmu päällä.

Mistä löydän hyvän arvostelun tästä kirjasta ( Vares ja kaidan tien kulkijat ):

images

?

Onko täällä jotain niin vammaisia ihmisiä olemassa jotka seuraa tuksun ja idiootti-arton häämatkaa. Miten vitussa seiska kustantaa ja lennättää noita idiootteja kun kukaan ei tunnusta hääjuttuja lukevansa. Pakkohan niitä jonku on lukea ja lehteä ostaa. Pisnestähän se seiska tekee. Ei kai täällä kukaan ???

Tähän voin todeta postissa kesäduunissa olleena, että todellakin (ja valitettavasti) niitä ostetaan ja luetaan ja jopa odotetaan, vaikkei kukaan tunnusta julkisesti. Tuntui kyllä helvetin naurettavalta, kun jouduin lähes joka torstai ajelemaan ympäri Helsinkiä parin väärin ohjautuneen seiskanipun takia eli käytännössä tyhjällä pakulla, jotta lehdet saataisiin vielä torstaina jaettua. Kysyin joskus, että eikö ne tosiaan voi odottaa esim. päivän niin vastaus oli, että ei voi, tulee kunnon valitustulva muuten.

Mistä löydän hyvän arvostelun tästä kirjasta ( Vares ja kaidan tien kulkijat )?
Uteliaisuuttani, että mihin sä sitä tarvit? Jos mietit, että kannattaako lukea, niin vastaus on kyllä. Menee mielestäni Vareksien top-femmaan.

Back
Ylös Bottom