🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tikkujen perusteella olen ketoosissa vaikka ruokavaliossani ei ole rasvaa edes 80g ja proteiineja on noin 350g

Rasvat tulevat ainoastaan lihasta kalasta ja ja kanasta + 6 kalaöljykapselista/päivä.

Treenaan salilla 4 x viikossa, 2-3 kertaa HIIT:tiä amulla syömättä ja vatsoja 6 x viikossa.
Vedän tosin L-karnitiinia 2500mg ennen treenejä tai HIIT:iä ja sekin saattaa vaikuttaa rasvaineenvaihduntaa kiihdyttävästi, paino ainakin lähtee vauhdilla vaikka kaloreita on lähes 3000 vuorokaudessa.

L-karnitiini kuljettaa rasvaa elimistön omista varastoista lihassolujen sisälle mitokondrioihin. Näissä solunsisäisissä "voimalaitoksissa" rasva palaa ja tuottaa lisää energiaa aerobisessa harjoittelussa.

Vilu sanoi:
Eli palkkarit mielestäni pois ja ennen reeniä maltillinen määrä hiilareita

Vedän kaikki hiilarit aina treenin jälkeen koska keho ei niitä tarvitse ennen treeniä vaan nimenomaan palautukseen treenin jälkeen.
Oni myös hyödytöntä vetää hiilareita ennen treeniä, koska niiden imeytyminen käytettäväksi treeneissä toimii aikaisintaan seuraavana päivänä.

Relax sanoi:
Mulla ei ainakaan paino pudonnut reilulla proteiinilla. Vähensin prodea ja lisäsin rasvaa reilusti niin nyt paino laskee. Tosin muutenkin söin aika vähän. Ketoosilla ei siis mulla ainakaan pysty pitämään kaloreita kovin alhaalla kun heti loppuu painon putoaminen.

Söit aika vähän?
Luultavasti lisäämällä rasvaa ja vähentämällä proteiinia aloit polttamaan myös lihasta ja paino putosi.

Tikkujen perusteella olen ketoosissa vaikka ruokavaliossani ei ole rasvaa edes 80g ja proteiineja on noin 350g

Rasvat tulevat ainoastaan lihasta kalasta ja ja kanasta + 6 kalaöljykapselista/päivä.

Treenaan salilla 4 x viikossa, 2-3 kertaa HIIT:tiä amulla syömättä ja vatsoja 6 x viikossa.
Vedän tosin L-karnitiinia 2500mg ennen treenejä tai HIIT:iä ja sekin saattaa vaikuttaa rasvaineenvaihduntaa kiihdyttävästi, paino ainakin lähtee vauhdilla vaikka kaloreita on lähes 3000 vuorokaudessa.

L-karnitiini kuljettaa rasvaa elimistön omista varastoista lihassolujen sisälle mitokondrioihin. Näissä solunsisäisissä "voimalaitoksissa" rasva palaa ja tuottaa lisää energiaa aerobisessa harjoittelussa.

Vedän kaikki hiilarit aina treenin jälkeen koska keho ei niitä tarvitse ennen treeniä vaan nimenomaan palautukseen treenin jälkeen.
Oni myös hyödytöntä vetää hiilareita ennen treeniä, koska niiden imeytyminen käytettäväksi treeneissä toimii aikaisintaan seuraavana päivänä.

Söit aika vähän?
Luultavasti lisäämällä rasvaa ja vähentämällä proteiinia aloit polttamaan myös lihasta ja paino putosi.

Onhan tästä ollut puhetta, että nopeet hiilarit nostavat ennen reeniä verensokeria mukavasti antaen pienen buustin. Joo hiilarit onkin hyvä vetää salin jälkeen tietenkin, mutta nyt puhuttiin että kiskotaan 100g ja pysytään ketoosissa. Sitten tohon lihastenpolttamiseen senverran, että jos tuo yleinen rasvansaantsuositusi ainakin ketoosin alussa on 70% niin tuskin tuota kukaan lihastenpolttomielellä tutkinut?

Sitten tohon lihastenpolttamiseen senverran, että jos tuo yleinen rasvansaantsuositusi ainakin ketoosin alussa on 70% niin tuskin tuota kukaan lihastenpolttomielellä tutkinut?

Mietin vaan missä menee raja rasvan lisäämisessä ja proteiinin karsimisessa ennen kuin lihas katabolia alkaa.
Voiko vetää pelkkää rasvaa ja silti säilyttää lihasmassat.

Kehonrakentajat vetivät ainakin aikaisemmin lähes aina rasvat ihan minimiin ja söivät vain seitiä riisiä yms. ja voittivat kuitenkin kisoja kovissa massoissa.

Tarviipa koittaa selvittää kun pääsen kotio, mutta kroppahan tuottaa esim proteiinista glukoosia, koska glukoosia on kierrossa jatkuvasti. Aivotoiminta normaalistikkin aika nollissa joten omaa kokemusta tohon en osaa sanoa. Olisiko se glukoosintarve aivoihin niin minimaalista että riittää vähempikin hiilari. Tuskin esim aivot vaatii 100g hiilaria päivittäin.

Siiis aivot ne just tarvii sitä glukoosia, ja paljon. Nimenomaan HIILARIA ei tarvita, mutta kun sitä glukoosia ei pystytä tekee hiilareista ketolla kun niitä ei ravinnosta saada ja maksan glykogeenivarastot on aika minimaaliset, tehdään glukoosia aminohapoista (lihasten proteiineista), mutta sitten kun ketoosi muutaman päivän siällä pääsee kunnolla vauhtiin, alkaa aivot käyttää polttoaineenaan rasvoista tehtäviä ketoaineita. Ja ne toimii niillä ihan hyvin, eivät tee mitään hallaa tai ole vaarallisia.

Ja joku tossa kysyi että onko väliä ottaako hiilarit pastasta vai vihanneksista, niin siksi kannattaa ottaa ne vihanneksesta (ja mitä siis suositellaan erittäin vahvasti), kun vihanneksista saadaan nyt se kuitumäärä mitä ei esim viljatuotteista vhh:lla/ketolla saada. Ja tietenkin saadaan elintärkeitä vitamiineja muita tärkeitä suojaravintoaineita. Nekin on tärkeitä jotta tiedän kroppa toimii eikä tule huono olo! Ja tietysti vihanneksia saa syödä reilusti enemmän niihin ketonkin hiilareihin kuin mitä jotain pastaa joka on vaan hiilaria.. :) Ja siis ketohan ei ole vaan lihaa lihaa lihaa... :D Rasvasta ptiäisi energia tulla suuremmalta osin kuin proteiinista. juurikin siksi että se keho nyt oppisi rasvapolttoiseksi ja ketoaineiden teko olisi mahdollista ja tarpeeksi tehokasta. Ja liika proteiinin saantihan vaikuttaa sit jo melkein hiilarien syömisen tavoin.. eli alkaa muodostuu glukoosiks ja nostaa verensokeria --> insuliini nousee --> verensokeri laskee ja kohta on taas nälkä. Ja rasva ei pala niin tehokkaasti kun se insuliini tulee taas sörkkimään tätä ketoosi-tsydeemiä.. :) Eli rasvaa enemmän pelin (ei tarkoita mitään lotrausta mutta.. you know what I mean :) ) ja VIHANNEKSIA (ei hedelmiä kuin satunnaisesti..), niitä rehuja kyllä mahtuu hyvin ketohiilareihinkin (hh esim. 20-50 g).

Kiitos, olen puhunut :D

Söit aika vähän?

Juu söin aika vähän, kuitenkin olen satakiloinen ukko. Nyt kun tarkemmin mietin niin ei välttämättä proden määrä kovin paljon pudonnut. Rasvaa tuli vaan enemmän ja treenin jälkeiset prodejuomat jätin pois. Lihasta ei tuntuisi lähteneen merkittäviä määriä. Voi tosin rasvan väheneminen kropasta tehdä sen vaikutelman. Tuloksetkaan eivät ole laskeneet.

Mietin vaan missä menee raja rasvan lisäämisessä ja proteiinin karsimisessa ennen kuin lihas katabolia alkaa.
Voiko vetää pelkkää rasvaa ja silti säilyttää lihasmassat.

Kehonrakentajat vetivät ainakin aikaisemmin lähes aina rasvat ihan minimiin ja söivät vain seitiä riisiä yms. ja voittivat kuitenkin kisoja kovissa massoissa.

Mutta jos otetaan vaikka perus 2000kcal vertaukseen niin 70% rasvasta on 155g ja 30% proteiinista 150g joten tuskin tuolla ihan metsään mennään.

62 päivää ketoilua takana, paino on pudonnut 8,5kg, 84,8 -> 76,6. Nyt on kumminkin viimeisen kuukauden paino jumittanu paikallaan, 0,5-1kg heittoja aamupainoissa on, mutta ei enempää laske.
Kaloreita söin alussa -500 päivässä ja nyt viimeisen kuukauden -700kcal. Enempää ei kaloreita voi vetää miinukselle koska oli koko ajan nälkä jo kun söin -500 päivässä. Ja töissä energiaa ei meinaa riittää mitenkään.
Tankkauspäiviä oon pitäny 2-3 viikon välein ja yhden 3 päivän tankkauksen oon vetäny.

Mietin että jos nyt koittais vaikka kuukauden vähähiilarisella ruokavaliolla ja sitten vielä toukokuussa kokeilis ketoosia tai ackd pussikeitto ketoosia 2-4 viikkoa, ja kesä vähähiilarisella???

Onko jollain vastaavanlaisia ongelmia ollut ketoosin kanssa?

Viisaammat kertokaa?!?

62 päivää ketoilua takana, paino on pudonnut 8,5kg, 84,8 -> 76,6. Nyt on kumminkin viimeisen kuukauden paino jumittanu paikallaan, 0,5-1kg heittoja aamupainoissa on, mutta ei enempää laske.
Kaloreita söin alussa -500 päivässä ja nyt viimeisen kuukauden -700kcal. Enempää ei kaloreita voi vetää miinukselle koska oli koko ajan nälkä jo kun söin -500 päivässä. Ja töissä energiaa ei meinaa riittää mitenkään.
Tankkauspäiviä oon pitäny 2-3 viikon välein ja yhden 3 päivän tankkauksen oon vetäny.

Mietin että jos nyt koittais vaikka kuukauden vähähiilarisella ruokavaliolla ja sitten vielä toukokuussa kokeilis ketoosia tai ackd pussikeitto ketoosia 2-4 viikkoa, ja kesä vähähiilarisella???

Onko jollain vastaavanlaisia ongelmia ollut ketoosin kanssa?

Viisaammat kertokaa?!?

Jos oikeasti olet miinuksella on mahdotonta olla laihtumatta, se on kylmä fakta

Niinpä! Se tässä ihmetyttää, mutta paino ei vaan laske...Aamupainoissa on pieniä heittoja kuten kirjoitin mutta muuten ei paino ole pudonnut enää..

Oot varmasti kirjoittanut päivän kalorit ylös?
Kokeile vaikka 2-3 päivää mättää kaikki ruuat mitä ikinä mieli tekee naamaa, saat kunnon boostin aineenvaihduntaan,mulla toimii tuo jos painonpudotus alkaa tökkiä, oli kyseessä normi dieetti/ketoosi

Itse vedin ketoosi dietillä joka vko, yhden cheatti päivän, eli sinä yhtenä päivänä kaikki mahdollinen roskaruoka naamaa mitä ikinä löytyi, silti paino tippui hitaasti mutta varmasti, nestettähän tuo yksi cheatti päivä keräsi järkyttävästi, mulla saattoi vuorokauden aikana paino nousta 6-7kg mutta nopeasti se neste myös sitten häipyi.

Oot varmasti kirjoittanut päivän kalorit ylös?
Kokeile vaikka 2-3 päivää mättää kaikki ruuat mitä ikinä mieli tekee naamaa, saat kunnon boostin aineenvaihduntaan,mulla toimii tuo jos painonpudotus alkaa tökkiä, oli kyseessä normi dieetti/ketoosi

Itse vedin ketoosi dietillä joka vko, yhden cheatti päivän, eli sinä yhtenä päivänä kaikki mahdollinen roskaruoka naamaa mitä ikinä löytyi, silti paino tippui hitaasti mutta varmasti, nestettähän tuo yksi cheatti päivä keräsi järkyttävästi, mulla saattoi vuorokauden aikana paino nousta 6-7kg mutta nopeasti se neste myös sitten häipyi.

Joo kalorilaskuriin kirjaan kaikki syömiset ylös, tuotakin oon kokeillut 3 päivää söin halkeamispisteeseen asti kaikkea paska ruokaa, nesteitä kertyi joku 5-6kg, ne siitä sitten tippui muutamassa päivässä pois ja taas oltiin samassa painossa.

Joo kalorilaskuriin kirjaan kaikki syömiset ylös, tuotakin oon kokeillut 3 päivää söin halkeamispisteeseen asti kaikkea paska ruokaa, nesteitä kertyi joku 5-6kg, ne siitä sitten tippui muutamassa päivässä pois ja taas oltiin samassa painossa.

Paljonko olet laskenut että sulla on tuo kulutus/pvä ?
Kuinkas sun pituus/paino tällä hetkellä ?

Ihan sillä vaan utelin että se lepo kulutus ei hirveän suurtakaan ole mun kokoisella (115kg) kulutus noin 2700kcal

Jos oikeasti olet miinuksella on mahdotonta olla laihtumatta, se on kylmä fakta

Ei se ole ihan näin yksinkertasta jos 2kk ollaan dieetattu jättämällä yksi makro kokonaan pois. Kroppa keksii kyllä keinot.

Koita pkka muuttaa rasva/prode suhdetta, tai syödä vähän enemmän. Viikko vaikka +-0 kaloreilla ja katsot mitä tapahtuu, siitä lähdet sitten pudottamaan taas kaloreita.

Kyllähän miinuskaloreilla aina laihtuu, mutta ongelma on se, että omaa kulutustaan on kenties vaikea teitää, ja vaikka jonkun laskurin mukaan olisi miinuksilla niin oikeasti saattaakin olla ihan ylläpitokaloreilla.

Ei se ole ihan näin yksinkertasta jos 2kk ollaan dieetattu jättämällä yksi makro kokonaan pois. Kroppa keksii kyllä keinot.

Koita pkka muuttaa rasva/prode suhdetta, tai syödä vähän enemmän. Viikko vaikka +-0 kaloreilla ja katsot mitä tapahtuu, siitä lähdet sitten pudottamaan taas kaloreita.

Siis se on todellakin niin yksinkertaista, että on mahdotonta olla laihtumatta, jos miinuksella mennään, näin se vaan menee. Ei siitä dieetistä tarvii mitää rakettitiedettä tehdä.

Paljonko olet laskenut että sulla on tuo kulutus/pvä ?
Kuinkas sun pituus/paino tällä hetkellä ?

Ihan sillä vaan utelin että se lepo kulutus ei hirveän suurtakaan ole mun kokoisella (115kg) kulutus noin 2700kcal

Kalorilaskurin mukaan työpäivinä kulutus päivässä on n.2400 kcal ja ei työpäivinä n.2000-2100 kcal. treeneissä poltetut kalorit lisään sit suoraa sykemittarista. Työpäivinä jolloin treenaan niin syön vähän vajaa 2000 kcal ja lepopäivinä viikonloppuna n. 1300-1500 kcal

pituus on 169cm ja painoa on tällä hetkellä 76,3kg

tuota vois kokeilla.. millälailla noilla rasvoilla ja prodeilla pitäis pelata? tähän asti oon syöny n. 130-180g prodea ja 80-140g rasvaa päivässä, jonku verran vaihtelee päivittäin nuo suhteet..

Mulla jumitti kolmisen kuukautta vaikka laskennallisesti jatkuvasti alikaloreilla. Kokeilin mässypäiviä, mutta paino rupesi uudestaan laskemaan vasta kun vähensin rasvaa ja lisäsin prodea. Nyt kokeilussa OxyELITEpro ja toimii pirun hyvin, kun ei ole nälkää, niin voi mennä pikkasen pienemmilläkin kaloreilla todella helposti. Eli meikä painaa yhdistetyllä VVH:lla sekä EliteProlla ja toimii.

120g rasvaa on jo yli 50% tosta sun 2000kcal. 80g tulee 720kca bout33% eli se vois olla aika hyvä jos pystyy pitään ton suhteen päivittäin. paljonko tulee hiilareita päiväs?

120g rasvaa on jo yli 50% tosta sun 2000kcal. 80g tulee 720kca bout33% eli se vois olla aika hyvä jos pystyy pitään ton suhteen päivittäin. paljonko tulee hiilareita päiväs?

Pitää koittaa vähentää rasvaa vähän. Hiilareita tulee n. 15-25g päivässä..

Back
Ylös Bottom