Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Samo, kattelin blogistasi noita viemäröintejä... En tiedä mikä on oikeasti oikein ja onko merkitystä, mutta mulle opastettiin, että viemäröinti missä kulkee kiinteää kivaa ja nestettä, pitäisi laittaa sentti / metri kaadolla. Jos on suurempi, niin on riski, että kiinteä ja neste ei kulje tarpeeksi samaa tahtia ja käypi niin, että se kiinteä sinne sitten helposti jämähtää paikalleen.

Samo, kattelin blogistasi noita viemäröintejä... En tiedä mikä on ...

Nyt ei ole tarkoitus kyseenalaistaa, mutta taas sama juttu tuli mieleen kun Hupen kuvia about vastaavassa vaiheessa katsoessa. Täällä meillä päin ei missään nimessä suositella hiekan käyttöä kakussa / pohjan täytössä, vaan laitetaan singeliä vähintään parikymmentä senttiä ennen laattaa / stytoomeja. Senkin alle mielellään sitten 0-16 josta kastelelmalla nolla pois. Käytännöt vaihtelee varmaan paikkojen mukaan. Kuivassa paikassa ei varmaan paljon väliä, mutta täällä missä pohjavesi killuu lähellä pohjaa pitää olla varovainen.

Nyt ei ole tarkoitus kyseenalaistaa, mutta taas sama juttu tuli mieleen kun Hupen kuvia about vastaavassa vaiheessa katsoessa. Täällä meillä päin ei missään nimessä suositella hiekan käyttöä kakussa / pohjan täytössä, vaan laitetaan singeliä vähintään parikymmentä senttiä ennen laattaa / stytoomeja. Senkin alle mielellään sitten 0-16 josta kastelelmalla nolla pois. Käytännöt vaihtelee varmaan paikkojen mukaan. Kuivassa paikassa ei varmaan paljon väliä, mutta täällä missä pohjavesi killuu lähellä pohjaa pitää olla varovainen.

Meillä taasen laitettiin tuota sepeliä 20 cm kapillaarikatkoksi ennen laattaa.

Tässä tuon näkee hyvin: http://rakennusprojekti.fi/wp-content/uploads/2010/12/281020101007.jpg

En tiedä miten sitten muualla on tapana, mutta meillä noin.

Samo, kattelin blogistasi noita viemäröintejä... En tiedä mikä on oikeasti oikein ja onko merkitystä, mutta mulle opastettiin, että viemäröinti missä kulkee kiinteää kivaa ja nestettä, pitäisi laittaa sentti / metri kaadolla. Jos on suurempi, niin on riski, että kiinteä ja neste ei kulje tarpeeksi samaa tahtia ja käypi niin, että se kiinteä sinne sitten helposti jämähtää paikalleen.

Näin sanoi LVI-asentaja meilläkin kun viemäreitä vedettiin talolta vesiosuuskunnan paskakaivolle. Jos olisi ollut isoja kaatoja, olisi pitänyt jossain kohtaa esim. ylimääräisen tarkistuskaivon kanssa tiputtaa ikäänkuin portaana tuota. Meillä ei tosin tuollaista tarvetta ollut. Tarkastuskaivo tosin laitettiin haaraan josta lähtee viemäri talliin. Sekin näkyy hyvin kuvassa:
http://rakennusprojekti.fi/wp-content/uploads/2010/12/01102010953.jpg

No, täällä päin nuo tehdään taas niin että laitetaan 8-16 sepeliä 30-40cm, jonka päälle valetaan sokkelin anturat. Sepelin päälle tulee sitten radonputket ja sen päälle suodatinkangas. Täyttö tehdään sitten hiekalla/soralla, eristykset ja sen päälle valukangas ja laatta valetaan sen päälle. Valukankaankin käytössä on pari koulukuntaa, esim. naapurikunnassa tuota ei ole käytetty koskaan, täällä käytetään. Hyvinhän tuon kapillaarikatkon pitäisi tuolla hieman syvemmälläkin toimia ja suojaahan se tuolloin myös sokkelia/anturaa. Kuitenkin kosteutta ei käytännössä oikein pääse mitenkään muodostumaan tuon yläpuolelle laatan alle? Voisi kuitenkin kuvitella että olisi parasta tehdä koko sisäpuolinen täyttö kapillaarisoralla? Tuolloin tosin pelkkään sisätäyttöön saisi varata varmasti aivan järkyttävän summan rahaa, olikohan tuon hinta 7e/tn kun sora maksaa 0,60e/tn.

Tossakin sopassa on niin monta reseptiä kuin on kokkejakin, mutta sen minä tiedän että tuohan vaihtelee myös maantieteellisten syiden vuoksi, esim. pk-seudulla kalliomurske on huomattavvasti edullisempaa kuin jostain sadankin kilometrin päästä roudattu hiekka/sora, joten käytetään mursketta. Täällä taas sorakuoppia on pilvin pimein aivan "naapurissa" eikä kalliota missään, joten mitään mursketta ei oikein edes saa.

Meillä ei muuten ole viemärin tarkistuskaivoa missään, tosin sellainen "liityntä"kaivo jonne mahtuu mies sisälle, on aivan tontin rajalla, ehkä se ajaa saman asian?

ei tuossa ole kuin yhdessä kohtaa tuollanen jyrkempi kaato. tulee yksi niin pitkä veto "päävessasta". pikkasen ennen päähaaraa tipahtaa hiukan jyrkemmin. kyllä ne on KVV-vastaavan ja kaupungin puolesta hyväksytty. tuohon sepeli hommaan sen verran, että täällä meilläpäin eivät sitä vaadi enkä sitä ole kenenkään nähnyt laittavan. tuskin muodostaa ongelmaa. kuiva rakennuspaikkakin, kun vielä on. on sitä alimpana ihan reippaasti ja eroteltuna suodatin kankaalla.

edit. samat sävelet kuten Huppe mainiitsi.

No, täällä päin nuo tehdään taas niin että laitetaan 8-16 sepeliä 30-40cm, jonka päälle valetaan sokkelin anturat. Sepelin päälle tulee sitten radonputket ja sen päälle suodatinkangas. Täyttö tehdään sitten hiekalla/soralla, eristykset ja sen päälle valukangas ja laatta valetaan sen päälle. Valukankaankin käytössä on pari koulukuntaa, esim. naapurikunnassa tuota ei ole käytetty koskaan, täällä käytetään. Hyvinhän tuon kapillaarikatkon pitäisi tuolla hieman syvemmälläkin toimia ja suojaahan se tuolloin myös sokkelia/anturaa. Kuitenkin kosteutta ei käytännössä oikein pääse mitenkään muodostumaan tuon yläpuolelle laatan alle? Voisi kuitenkin kuvitella että olisi parasta tehdä koko sisäpuolinen täyttö kapillaarisoralla? Tuolloin tosin pelkkään sisätäyttöön saisi varata varmasti aivan järkyttävän summan rahaa, olikohan tuon hinta 7e/tn kun sora maksaa 0,60e/tn.

Tossakin sopassa on niin monta reseptiä kuin on kokkejakin, mutta sen minä tiedän että tuohan vaihtelee myös maantieteellisten syiden vuoksi, esim. pk-seudulla kalliomurske on huomattavvasti edullisempaa kuin jostain sadankin kilometrin päästä roudattu hiekka/sora, joten käytetään mursketta. Täällä taas sorakuoppia on pilvin pimein aivan "naapurissa" eikä kalliota missään, joten mitään mursketta ei oikein edes saa.

Meillä ei muuten ole viemärin tarkistuskaivoa missään, tosin sellainen "liityntä"kaivo jonne mahtuu mies sisälle, on aivan tontin rajalla, ehkä se ajaa saman asian?

Joo, varmasti on iso merkitys silläkin, että mitä tavaraa on missäkin saatavilla ja että millaiseen maaperään perustetaan ja onko pohjavesi miten pinnassa jne jne jne. Ja varmasti monella tapaa päästään samaan lopputulokseen. Eli tuskin on yhtä oikeaa tapaa ja tuskin on vastaavien hyväksyvät tavat mitenkään huonoja. Meilläkin tuohon suodatinkankaan päälle taisi tulla melkein puolitoista metriä erilaista soraa ja sepeliä ennen laatan pintaa. Eli luulis ettei tuolta enää kapillaarisesti nouse yhtään mitään vaikkei ois tuota kapillaarikatkokerrosta ollutkaan.

Ja mun mielestä tuo tarkistuskaivo on syytä laittaa jos tulee pitkä viemäriveto, tai haaroja, jyrkkiä porrastuksia sun muuta. Eli jos tontin rajalta on tyyliin 10-15 metriä talolle, ei ole mitään mieltä tuohon enää ylimääräistä kaivoa laittaa. Ideahan tuossa on, että viemärit voi tarvittaessa huuhdessa järkevästi. Meilläkin tuota vetoa tuli varmaan 35 metriä, joten silleenkin hyvä että tuossa on kaivo välissä.

Tätä rakennetta pitäisi seuraavaksi alkaa tekemään. Eli tuossa ei sinällään ole mitään epäselvää. Rimat kattotuoleihin kiinni ja niihin tuulensuojalevyt, sitten villaa ja höyrynsulku. Vaan pisti pohtimaan, että miten teet höyrynsulusta tiiviin kun tuossa on nuot piron kattotuolien naulauslevyt.

Huppe jo blogiin ehdotti urtsia, kuulostaa järkevälle.

IMG_8304.jpg

Niin ja sen timpurin, jonka piti olla mulla hommissa, ei ole. Ei ole mahdollisuuttaa pitää palkattua miestä joka ei ole riittävän ripeä otteissaan. Mukava mies, mutta homma ei natsannut tällä kertaa. Mennään nyt toistaiseksi tuon toisen appiukon kanssa, joka on mulla tuossa hommissa toukokuun loppuun ja virallinen appiukkokin on messissä aina kun ei omia hommia ole.

Naapurissa naputtelee tuttu ammattimies, siltä on hyvä pyytää konsultaatioapua kun sitä tarvitsee. Eiköhän tämä tästä. Meneepähän vähemmän rahaa. ;)

Tätä rakennetta pitäisi seuraavaksi alkaa tekemään. Eli tuossa ei sinällään ole mitään epäselvää. Rimat kattotuoleihin kiinni ja niihin tuulensuojalevyt, sitten villaa ja höyrynsulku. Vaan pisti pohtimaan, että miten teet höyrynsulusta tiiviin kun tuossa on nuot piron kattotuolien naulauslevyt.

Huppe jo blogiin ehdotti urtsia, kuulostaa järkevälle.

IMG_8304.jpg

Uretaani on aivain tuohon. Uretaanilevystä on helppo leikkoa monimutkaisia paloja, mitkä saa uretaanivaahdolla kiinni noihin. Olis hyvä, että sen muovin sais ikäänkuin uretaanivaahdon sisään ja vaikka se vaahtomakkara sitten hieman puristuksiin. Tietenkin jos ei tarvitse monimutkaisia muotoja leikkoa niin uretaanivaahto vaan molemminpuolin muovia ja lauta päälle, niin eiköhän tiivistä tule.

http://rakennusprojekti.fi/?p=550

Ihan hyvä päivä oli. Saatiin puolet noista suorista pinnoista tuulensuojalevytettyä. Huomenna saadaan varmaan toiset puolet. Sitte pääsee villoittamaan, höyrynsuluttamaan, koolaamaan ja sen jälkeen on ne erittäinkin haastavat mansardin nurkat työstettävänä. Pitää yrittää konsultoida jotakuta joka on tuon homman joskus tehnyt...

6h tiukkaa tekemistä ja lattia eritetty puoleen väliin. ensi viikolla valuuuuu =)

hei rakentajat!
Minkä verran rakennuksilla tulee puujätettä, ja haluaako rakentaja niistä eroon vai mitä niille tehdään? Kaatopaikalle ei taida maksaa mitään, mutta miten suhtautuisitte ihmiseen joka tulisi kysymään josko saa viedä poltettavat romupuun pois?
Pohdiskelin, josko uskaltaisin naapuriin mennä norkumaan, siellä kun tehdään pitkästä taloa.

hei rakentajat!
Minkä verran rakennuksilla tulee puujätettä, ja haluaako rakentaja niistä eroon vai mitä niille tehdään? Kaatopaikalle ei taida maksaa mitään, mutta miten suhtautuisitte ihmiseen joka tulisi kysymään josko saa viedä poltettavat romupuun pois?
Pohdiskelin, josko uskaltaisin naapuriin mennä norkumaan, siellä kun tehdään pitkästä taloa.

Ainahan sitä kysyä saa. Mä en antanut ku kuormalavat naapurille. Kaikki normipuut poltin oli maalattu, nauloja täys ym. Kaikki puut, jotka oli vähänkii käyttökelpoisia säilöin tulevaa varten. Niistä onkii sit tehty täs matkanvarrella pihavaja, kaivolle kansisysteemi ja roskakatos. Vieläkii o vähän puuta jemmassa.

Polttopuuta tuli 2 talven lämmitystarpeet noiden lisäksi, eli aivan älyttömästi sitä puuta kaiken kaikkiaan jäi yli.

Mut ihme, jos pitkästä varsinkii tekevä antais puita pois. Sellanenhaa o ny viimesen päälle pihi hemmo ja tietää tod. näk puun arvon.

Aina tosiaan voi kysyä, mutta ehkä kannattaa vähän katsoa ympäristöä. Jos ollaan vähänkään landella, voit olla aivan varma ettei puita heru vaan ne poltetaan itse. Itselläkin on vanha kiuas hormissa kiinni ja siellä poltella jämäkalikat. Sellaset joita ei viitti sisällä polttaa, on hyvää notskivärkkiä.

Taasen jossain "hienommalla" alueella saattas saadakkin puuta.

Mutta sellasen vinkin voisin antaa, että jos läheltä löytyy joku painotalo, siis joku jossa painetaan vaikka esitteitä tai mitä tahansa muut akun pelkkää rotaatiota (rullatavaraa) niin kannattaa käydä kysymässä sellaisesta. Sinne tulee sikana pienillä kuormalavoilla tavaraa ja noilla ei ainakaan omassa duunipaikassa (juurikin painotalo) ole mitään käyttöä. Itse vien nyt kun pystyy polttamaan, mutta monta monta kertaa on pistetty L&T:lle noita lavoja kun kukaan ei ole huolinut.

Varmasti on monta muutakin yritystä johon noita tulee kuin nämä graafiset. Kannattaa siis kysyä firmoista.

Mulla on sen verran pieni tontti jotta latasin kaiken puun lavalle (täysi lava) ja dumppasin kaatopaikalle. Nyt on pula lämmityspuusta.

Mä en ole heittänyt ainoatakaan puuta pois. Kaikki on joko pätkitty, poltettu tai kasassa odottamassa pätkimistä. Itse en antaisi mitään pois. Mulla ei ole varsinaisesti mitään paikaa, josta "ilmaista" puuta saisin niin säästin nyt kaiken mitä vähänkin oli tarjolla.

Mä en ole heittänyt ainoatakaan puuta pois. Kaikki on joko pätkitty, poltettu tai kasassa odottamassa pätkimistä.
Tämä + Masse Majavan systeemi. Mulla on käyttökelpoinen tavara vanhojen kattopeltien alla tontin takarajalla odottamassa sopivaa käyttöä ja sitten se vähän huonompi tavara on joko pätkittynä polttoon tai sitä odottamassa.

Mutta ainahan sitä kysyä kannattaa. Mulle tuli naapuri itse tarjoamaan kaikki kuormalavat pihastaan ja otin tyytyväisenä vastaan. Polttopuuksi tuo ne antoi, mutta eihän hyviä lavoja sovi polttaa vaan ladoin edellä mainitut puutavarat niiden päälle.:D

En nyt tiedä että millaisia kuormalavoja tulee raksoille mutta ainakin töihin tulevat kuormalavat ovat ihan rahan arvoisia ja eur/fin lavoista meille ihan maksetaan kun joku firma hakee ne pois. Ja en usko että ne sitten menevät poltettavaksi vaan uudelleen kiertoon. En muista hintaa mutta heitän karkeasti että jotain 5-10eur per lava/riipuen mikä lava kyseessä.

EUR/FIN lavat on asia erikseen ja niitä nyt on hyvä olla itselläkin mutta usein aluslavoina on kaikenlaisia erimittaisia lavoja joille nyt ei juuri arvoa ole. Lisäksi tuppaavat hajoamaankin helposti.

Tosta jätepuusta tuli mieleen, muistelisin että joku muurari olis sanonut että kestopuun poltto olis tosi myrkkyä hormille? Laitontahan se on toki, mutta jokainen nyt tietää että se poltetaan.:D

Back
Ylös Bottom