Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

[venom];3123843 sanoi:
Siis miks ihmeessä sä et sitten dieetillä voi syödä ton sun dieettisafkan lisäks tota "mitä sattuu" -safkaa? Mä en ensinnäkään ymmärrä miten 2500 kaloria millään ruokavaliolla voi olla liikaa?? Ihan mielenkiinnosta kysyn syötkö sä rasvaa ollenkaan? Älä luule että dieetillä ei voisi syödä jotain tiettyjä juttuja, sä voit vetää vaikka sokerilimua ja laihdut, jos vaan kalorit on miinuksilla.

Siis syön rasvoja ihan "normaalisti" 1g/kg. Ajattelin vaat, että mulle sopiva tyyli olis about 2,5-3g/kg protskuja, vähillä hiilareilla ja rasva edellä mainitsemani. Pitää ilmeisesti viel ottaa illaks sitte pienoinen palkkari niin ei mee vaje liian suureks. Kiitoksia vaan neuvoista ja eri mielipiteistä :) Ne on aina tervetulleita!

millälailla noita pirtelöij kannataa vetää. ku mulla on ihan normi ja si toij yöprotsku, nii onko hyötyä vetää molempia samana päivänä. Esim jos reeni tehään aamulla/iltapäivällä siihe perää normi pirtelö ja sitte illal vie toij yöprotsku enne nukkumaa menoo? Tai jos tekee illal, nii vetääkö vaa yöprotskut? Entä onko yöproteiinii tarkotus tankata jokä päivä vai ainoastaa treeni päivinä(nähtävästi ainoastaa treeni päivinä..??). Ja nyt otin tos ton kretiinin käyttöön (pitkän harkinan ja tutkinan jälkeen). Monessa paikassa puhutaan, että se on sama vaikka vetää kaikki kerralla reenin jälkee mutta purkissa ohjataan kuitenki toisin. eli sitä mietin, että onko maksalle,munuaisille sama rasitus ottaa sen sitten kerralla vaij osissa. myös latausjakso mitotetaan 5vkr. Se tuskin on minkän elimen murha vaikka sen viikkon venyttää?(varsinkin kun monessa paikassa niin neuvotaan).

joo paljo kysymyksii, mutta toivottavasti joku jaksaa vastaa noviisille .

Mikäs se pienin proteiini määrä oli mikä pitää laihduttaessa olla, ettei lihakset lähde kuihtumaan? Siis tieteellisesti todistettu määrä, ei mitään 2g/kg mutuilua.

Muuten näyttää hyvältä, mutta ihan mahdoton sanoa noista kouluruokailuista ja "mitä on" ateriasta. Kyllä sulla välipalat ja aamupalat muuten hyvältä tuntuu, prodea tulee ihan kivasti. Noi kaksi isompaa safkaa vaan määrittelee myös sen onnistumisen, mutta jos "tuhdilla" linjalla mennään jossa runsaasti lihaa, niin tuskin pielessä ollaan. Kouluruoka sitä tuskin on, mutta ilmeisesti kotisafka voisi ollakin?

Ps. jos edesmenneestä Halmesta puhutaan, niin se söi tietääkseni raakana jauhelihaa. Unoha semmoset jutut nyt alkuun.

Joo kotona mennää tuhdilla linjalla mutta, nuo kouluruokailut on vähä semmosia :/
Välillä on syömäkelpoista ja välillä ei. Nirsoksi ei voi kyllä haukkua kun yksi meidän opettajakin jättää ruokailut väliin laadun takia :D

Tähän on pakko tarttua sillä näin ei välttämättä ole...

Itselläni tällä hetkellä pienoinen ongelma "jumitus" joka on nyt kestänyt jo reilun kk verran. Aluksi lähti reilusti painoa...sitten jumittui lähti vain 200g kahes viikos, sitten 2 viikkoa ja pysyi samas...nyt taas 2 viikkoa ja lähti 1.6kg yhes päiväs :O --> siitä seuraavat 4 päivää tähän hetkeen ja kaikki tullut takaisin ja nyt ollaan taas jälleen kerran + - nolla tilantees. Ja erikoisinta tässä on että koko "dieetti" on koko ajan pysynyt samanlaisena...kerran kk mättöpäivä, n. kerta viikkoon "herkkupäivä" jolloin ei mennä plussalle, liikuntaa (salia) 4 kertaa viikossa ja aina mittari mukana että näen kulutuksen, kaikki mikä menee kurkusta alas käy puntarin kautta ja merkataan ylös tarkkaan. Eli vaikka täs koko ajan ollaan miinuksella niin jostain syystä se paino vaan ei laske tai jos laskee niin sitten se tulee takaisin :D

No jos asia ei ole niin yksinkertainen, kun että miinuksilla rasva palaa, niin miten se sitten on :D huomaa, että painon muuttuminen ja rasvan palaminen/ kertyminen on 2 eri asiaa. Kyllä tosta kaloreiden merkityksestä on jauhettu täällä aika paljon.

Oon kohta lähdössä kauppaan, niin oisko kellään tästä pikasesti heittää jotain hyviä ruoka-aineksia mitä sieltä kannattais ottaa mukaan? :D Rahkaa, jauhelihaa, kanaa... Muuta?

Oon kohta lähdössä kauppaan, niin oisko kellään tästä pikasesti heittää jotain hyviä ruoka-aineksia mitä sieltä kannattais ottaa mukaan? :D Rahkaa, jauhelihaa, kanaa... Muuta?

Soijasuikaleita tai -rouhetta. 100 grammassa, n. 52g proteiinia! Vegeterians rules!

Mikäs se pienin proteiini määrä oli mikä pitää laihduttaessa olla, ettei lihakset lähde kuihtumaan? Siis tieteellisesti todistettu määrä, ei mitään 2g/kg mutuilua.
Jos oikein muistan niin eipä ole hirveästi tutkimuksia jotka tukisivat mitään proteiinimäärä jonka myötä ei lähtisi yhtään lihasta, on vain määriä joilla minimoidaan lihasmassan käyttö energiaksi. Mutuiluun en mene kun et siitä halua puhua.

Mitäs kannattas tälleen illalla vetästä naamariin reenin ja palkkarin jälkeen? Yleensä menen siinä 16-17 aikoihin salille, johon mennessä olen syönyt: aamupalan, lounaan, protskupatukan koulussa ja heradrinkki ennen salia. Sitten taas jos kerkee salille vasta illalla 18-19 aikoihin niin olen syönyt nuitten lisäksi myös päivällisen, joten kolmatta "kunnon" ateriaa ei pysty alkaa enää kovan reenin jälkeen syömään, joten millasta safkaa kannatas nyt vedellä joka ajais sitten vähän myös iltapalan roolin kun n. tunnin päästä nukkumaan?

Viimevuonna ei painonpudotuksesta tullut oikein mitään. Nyt vuoden alussa söin reilun viikon ajan kunnon plussilla, jotta kroppa unohtaisi nuo aikaisemmat nälkäkuurit.

Nyt olen yrittänyt maltillisesti pudotella painoa syömällä 2000kcal päivässä, salipäivinä sen 2400kcal. Hiilihydraatit olen koittanut (ja onnistunut) pitämään alle 100g / päivä. Painonpudotuksen kannalta tämä on toiminutkin muutaman ensimmäisen viikon ajan hyvin, kunnes nyt tuntuu tulevan takapakkia. Lähtöpaino mässäilyn jälkeen oli lähellä 88kg:ta, nyt tänään vaa'an näyttäessä 86.7. Tuosta jos ajattelee, että ainakin kilo tai kaksi oli nesteitä, voisi odottaa ehkä hieman suurempaa pudotusta. Parhaimmillaan viikko sitten vaaka näytti 85.4kg, joka olisi jo hyvä tulos

Voiko tuo muutaman kilon heilahdus johtua siitä, että alkuviikosta tuli syötyä pari päivää maks 1000kcal olosuhteiden pakosta. Nyt muutama päivä oltu taas ihan normaalissa 2000kcal vuorokausitasossa. Tänään kylläkin söin rullakebabin, voi olla tämäkin yksi tekijä...

Millainen ruokavalio aloittelevalle, laihalle "bodarille"? Painan n. 55kg ja olen käynyt kuukauden nyt salilla.
Jotkut sanoo, että pitäisi mättää ihan mitä vaan kuhan hiilareita saisin roimasti, toiset taas proteiinipitoisen/vähähiilihydraattipitoisen ruokavalion kannalla.

Mitä teen?

Proteiinia 2g per painokilo. Rasvaa 20-30% päivittäisestä kokonaisenergiamäärästä.
Loput hiilareista. Näin karkeasti sanottuna.

Hiilihydraatteja en itse koskaan laittaisi proteiinien edelle.

Millainen ruokavalio aloittelevalle, laihalle "bodarille"? Painan n. 55kg ja olen käynyt kuukauden nyt salilla.
Jotkut sanoo, että pitäisi mättää ihan mitä vaan kuhan hiilareita saisin roimasti, toiset taas proteiinipitoisen/vähähiilihydraattipitoisen ruokavalion kannalla.

Mitä teen?

Syöt paljon ihan tavallista perusruokaa: lihaa, kalaa, kanaa, jauhelihaa, kinkkua, kananmunia, rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, raejuustoa, riisiä, pastaa, perunaa, rehuja, maitoa ja hedelmiä. Rasvojen lähteistä itse suosin lähinnä kasvipohjaisia öljyjä kuten esimerkiksi rypsiöljyä. Hiilarilähteistä vielä sen verran, että muista suosia viljatuotteita mikäli mahasi vaan kestää niitä. Eli mielellään höttöriisi- ja höttömakaroni vaihdetaan tummaan makaroniin ja viljapohjaisiin riiseihin. Vaalean leivän tilalle taas mieluiten ruista, ja mielellään vielä sellaista ruisleipää jossa on muutakin kuin pelkkiä vehnäjauhoja.

Syöminen ei oo mitään rakettitedettä. Perusruokaa ja paljon. Marko Savolainen sanoi joskus aikoinaan, että 5-6 kertaa päivässä niin paljon kuin napa vetää.

Yleisesti ottaen noista määristä: kuten Munakas sanoi, niin proteiinia sen 2-3g per painokilo. Dorian Yatesin teesin mukaan taas hiilareita 1,5-2 kertaa enemmän kuin proteiinia. Loput rasvasta.

Onko kellään kertoa listaa suolistoa tyhjentävistä ruoka-aineista? Joillain se on kahvi, tee tai muu, joka reagoi, enemmän tai vähemmän. Kiinnostaisi tietää näiden ohella muitakin ruoka-aineita.

Palautusjuoma?

Eli mul suositeltiin Mammoth 2500 massanlisääjää palkkariks, ku oon aika ruipelo kaveri (ja massaa pitäis saada ja viel mieluiten niin paljo lihasta ku mahdollista ilman kamalii läskikertymii), nii mitä mieltä ootte aineest?

Nutrition Information

Per 235 g Serving

Energy
970 Cal/4058 kJ

Protein 50 g

Fat** 18 g

Carbohydrate 152 g

** Fat content from MCTs

Amino Acid Analysis: per 235 g Serving

Alanine 2.0 g
Arginine 1.5 g
Aspartic 4.7 g
Cysteine 1.2 g
Glutamic acid 7.8 g
Glycine 0.9 g
*Histidine 1.3 g
*Isoleucine 2.7 g
*Leucine 5.0 g
*Lysine 5.1 g
*Methionine 1.0 g
*Phenylalanine 2.1 g
Proline 4.2 g
Serine 2.5 g
Threonine 2.8 g
*Tryptophan 0.7 g
Tyrosine 1.7 g
*Valine 2.9 g

* Essential Amino Acids

Ku halval sai (:D) nii sellasen 2,2kg ämpärin ostin, mut sit vast jälkikäteen luin et aika sokerimössöks sitä sanotaan ja nyt oonki sitä treenin jälkeen ottanu sellai et oon sekottanu joukkoon Whey80:stä. Ja jos voisitte sit suositella jotain parempaa palkkarii/ sekoitusyhdistelmää ellei toi käy, nii ois iha jees?:worship:

Back
Ylös Bottom