🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Joo, ens kerralla kyllä teen homman fiksummin.

Syön vaan pastaa ynnä muuta puhdasta hiilarikamaa, mitä varasinkin jo tuonne kaappiin. Tajusin vasta kotona, että miten paljon sitä tulikaan rasvaa kannettua kassissa kaupasta eikä kehtaa jättää syömättä kun pilaantuuvat muutamassa päivässä. Tai no nuo avaamattomat juustot kyllä ainakin jätän sinne hiilarittomille päiville.

Joo, ens kerralla kyllä teen homman fiksummin.

Syön vaan pastaa ynnä muuta puhdasta hiilarikamaa, mitä varasinkin jo tuonne kaappiin. Tajusin vasta kotona, että miten paljon sitä tulikaan rasvaa kannettua kassissa kaupasta eikä kehtaa jättää syömättä kun pilaantuuvat muutamassa päivässä. Tai no nuo avaamattomat juustot kyllä ainakin jätän sinne hiilarittomille päiville.

Itsellä menee samalla tankkaus ja mättöpäivä. 2viikon välein päivä jolloin saa syödä ihan mitä haluaa ja niin paljon kun jaksaa. Ei se paino päivänaikana voi ihan hirveästi nousta, paitsi nesteillä. Päänuppikin toimii paremmin kun tietää että saa vetää paskaa naamariin tuelta, eikä mättöpäivä koostu pelkästä pastasta ja ruisleivästä. Tietysti parempi se on noin jos vaan pystyy moiseen!

E: typoja

Itellä on ongelma edessä, ollu ketoosilla ny 4 viikkoa ja oon pitäny sunnutait mässypäivinä ja nekin ihan kohtuuden mitoissa. Nyt huomenna olis rugby mj-leiri ja pitäis jotenkin tankata niin, että energia riittäis, että pystyy ns antamaan näyttöjä, tuo kestävyyskunto on ketoosilla hieman huono, niinku muut kanssa ketoilija tietää. Olisko ideoita miten tulis syödä huomenna/ tänä iltana ja pitääkö sunnuntain mässypäivä jättää pois :( ?

Itellä muuten 4 viikkoa menny hyvin. paino laskenu about 6 kg, joista ekat 3 ekan viikon aikana. Lihaserottuvuus parantunu ja tulokset ei oo älyttömästi tippuneet.

Itellä on ongelma edessä, ollu ketoosilla ny 4 viikkoa ja oon pitäny sunnutait mässypäivinä ja nekin ihan kohtuuden mitoissa. Nyt huomenna olis rugby mj-leiri ja pitäis jotenkin tankata niin, että energia riittäis, että pystyy ns antamaan näyttöjä, tuo kestävyyskunto on ketoosilla hieman huono, niinku muut kanssa ketoilija tietää. Olisko ideoita miten tulis syödä huomenna/ tänä iltana ja pitääkö sunnuntain mässypäivä jättää pois :( ?

Itellä muuten 4 viikkoa menny hyvin. paino laskenu about 6 kg, joista ekat 3 ekan viikon aikana. Lihaserottuvuus parantunu ja tulokset ei oo älyttömästi tippuneet.

Kannattaa alkaa varmaan tänä iltana jo vähän napsiin hiilareita, sit huomenna aamulla jatkaa hiilarien kanssa, kunhan et kauheeta ryöppyä vedä kerralla ettei tuu yhtäkkiä liikaa joka aiheuttaa monilla pientä väsymystä ja puutuneisuutta..

Ketoosin ja "Jutan ja bullin dieetin" syklittäminen?

Olin vuoden alusta 2 viikkoa ketoosidieetillä ja sitten vaihdoin tuohon Jutan ja bullin dieettiin, jolla olen kohta ollut 2 viikkoa. Molemmat tuntuvat sekä noudattamisen helppouden että tehokkuudensa suhteen yhtä hyviltä. Arvioisin rasvaa lähteneen noin 1 kilo per viikko molemmilla dieeteillä, mitä nyt ketoosilla kehosta poistuu lisäksi 2-3 kiloa tavaraa jotka kyllä tulevat takaisin kun ketoosin lopettaa.

Olisiko mitään järkeä siinä että vaihtaisi dieettiä aina kahden viikon välein, ihan puhtaasti vaihtelun takia, kun tuntuu että aina 2 viikon kohdalla samat sapuskat alkavat tympimään.

Maalaisjärjellä ajatellen paino tippuu niin kauan kun on miinuskaloreilla, onko tällaiseen syklittelevään dieettiin joitain muita näkökulmia (positiivisia taikka negatiivisia vaikutuksia painonpudotuksen kannalta).

Niin, ja painoa oli aluksi 82 kg, ja tavoitteena tiputtaa noin 10 kiloa, eli nykyistä vauhtia projektia jäljellä noin 2 kuukautta johon noita syklejä mahtuisi.

Olen koittanut seurata tätä ketjua mutta nyt pitäisi lukea aika monta kymmentä sivua ja en keksi oikeita hakusanoja, joten kysyn suoraan. Koitan olla karpilla eli olen jättänyt perunat/riisit/makaronit/yms. kokonaan pois. Olisiko huonokin idea, jos aamupalaksi (6.30) ottaisin pelkästään vaikka desin jotain rypsiöljyä ja söisin ensimmäisen ruoan vasta 10.30?

Olen koittanut seurata tätä ketjua mutta nyt pitäisi lukea aika monta kymmentä sivua ja en keksi oikeita hakusanoja, joten kysyn suoraan. Koitan olla karpilla eli olen jättänyt perunat/riisit/makaronit/yms. kokonaan pois. Olisiko huonokin idea, jos aamupalaksi (6.30) ottaisin pelkästään vaikka desin jotain rypsiöljyä ja söisin ensimmäisen ruoan vasta 10.30?

eipä tossa kai mitään haittaa ole ellei rypsäri tule ylös kun tyhjään vatsaan juot. Ite aina kyllä jakanut ateriat niin että proteiinia tulee joka aterialla, välttänyt näin sitten pelkän rasvan syömisen ainoana makrona.

Ketoosi/VHH kasvamiseen?

Voiko ketoosia tai VHH:ta käyttää kasvamiseen, jos pitää kalorit plussalla? Tarkoituksena olisi nostaa paino 90 --> 100kg, enkä haluis hirveesti läskiä lihan päälle, vai mikä olisi paras keino?

Voiko ketoosia tai VHH:ta käyttää kasvamiseen, jos pitää kalorit plussalla? Tarkoituksena olisi nostaa paino 90 --> 100kg, enkä haluis hirveesti läskiä lihan päälle, vai mikä olisi paras keino?

bulkki, tällä ruokavaliolla en usko että saat ahdettua itseesi niin paljoa ruokaa ja muutenkin käy lompakon päälle pitkällä juoksulla.

Kyllä VHH toimii hyvin tohonkin tarkotukseen, eikä se juuri sen kalliimpaa ole. Jos ei meinaa kalorit riittää niin öljyä kehiin.

En tiedä miten toimii tommoseen +10kiloon.. Tuskin kovin hyvin mutta jos haluat voimaa ja samalla laadukasta lihaa niin kyllä se onnistuu. En ole ikinä tosin ymmärtänyt 10 kilon bulkkeja. Perhana vaatteetki menee uusiksi. Mulla on tullut vuoden aikana n. 2kg tosin samalla oon kiristynyt hitosti.

Mulle riitti viikon ketoosi ja jatkan nyt VHH:lla ja syön n. 50 g hiilareita päivässä. Paino ei oikeastaan pudonnut, eikä ollut tarvettakaan, mutta selvää kiinteytymistä tapahtui vatsan seudulla :) Outoa että vähäproteiininen ketoosi toi parempia tuloksia kuin proteiinipainoitteinen... Jatkan siis proteiinin rajoittamista (max. 1 g/painokilo), nälänhallintakin on parantunut huimasti.

Mulle riitti viikon ketoosi ja jatkan nyt VHH:lla ja syön n. 50 g hiilareita päivässä. Paino ei oikeastaan pudonnut, eikä ollut tarvettakaan, mutta selvää kiinteytymistä tapahtui vatsan seudulla :) Outoa että vähäproteiininen ketoosi toi parempia tuloksia kuin proteiinipainoitteinen... Jatkan siis proteiinin rajoittamista (max. 1 g/painokilo), nälänhallintakin on parantunut huimasti.

Kaikki tyylillään , mutta omasta mielestä menee turhaksi rasvalla läträämiseks jos tota proteiininsaantia rajoittaa, mutta kuten sanoin: OMASTA MIELESTÄNI. Eli janoonsa oliiviöljyäjuovat, älkää vaivautuko

Eli miten muutat nyt ruokavaliota? Sullahan oli 20g hh, prot jotain 60 ja rasvat 200+ ? Nytkö siis hiilarien määrä 50 grammaan ja muut ennallaan, kai vähennät rasvaa?

Eli miten muutat nyt ruokavaliota? Sullahan oli 20g hh, prot jotain 60 ja rasvat 200+ ? Nytkö siis hiilarien määrä 50 grammaan ja muut ennallaan, kai vähennät rasvaa?

No en oikeestaan tee muuta kun syön hiilareita rennommin ja rasvaa sen verran että pysyn kylläisenä. Eli en ala tietoisesti rasvaa vähentämään. Rasvalla todellakin läträän, mutta öljyä en sentään juo. Lisään vaan reilusti voita jokaisen ruokaan.

Tarkotuksena olis maanantaina alottaa ketoosidietti. Diettaillut olen ennenkin mutta ketoillut en ole.
Joten ajattelin et mitäs mieltä kokeneemmat olis tämösestä ruokavaliosta:

Aamupala: 3 munaa 70g pekonia

Lounas: 200g 17% naudanjauhelihaa 200g kiinankaalia

Välipala: 100g Kreikkalaista jugurttia 20g pellavansiemenrouhetta

Treeninjälkeen 30g palkkari

Päivällinen 200g 17% naudanjauhelihaa 200g kiinankaalia

Iltapala 30g hasselpähkinöitä

1853kcal P 150 H 15 R132

Mitat 182cm 85kg.

Entäs mitenkäs kannattas rakentaa tankkaus päivän ruokavalio? Millaiset makrot?
Ajattelin et jos ekan tankkauspäivän pitäis 4 viikon päästä ja siitä sitten kahden viikon välein.

Kannattaa tota kiinankaalia vähä koittaa vaihdella tietysti, jäävuorisalaatti, kurkku jne. Tankkauspäivät oman kokemuksen mukaan kannattaa rakentaa niin että syö mitä on dieetin aikana mieli tehny, itte tähtäsin lounaan esim arnolds donutsiin, välipalan hesburgeriin, päivällisen pizzalle ja iltapalan siipiweikoille.

Hyvin skulaa

Tammikuun alusta ketoa kokeiltua laitan myös omia kokemuksia. Edellisenä talvena laitoin kroppaa ns. peruskuntoon. Painoa oli alkuun 89 kiloa ja talven aikana tippui 84-83 kiloon samalla kun lihasta tuli takaisin kohtuullisesti. Mutta sitten pysähtyi. Veriarvot vähän sinne päin, vaikka kyllä nekin toki parantuivat. Mutta nyt reilussa kuukaudessa tuli kyllä sitten ihan mukavat muutokset kaiken kaikkiaan. Eka viikolla lähti 2,5 kiloa ja siitä eteenpäin aika tasaisesti noin 300-400 g/vko. Tällä hetkellä paino 78 kg. Lisäksi muutokset (kävin labrassa ja lekurilla viime vkolla); kolesteroli 5,5>4,3, veren sokeri 5,9>5,7, maksa-arvot kaikki parempaan suuntaan, hemoglobiini 162>172 (alkaa olla jo liian korkea), verenpaine 139-95>132-79. Eli kaikki arvot parantuneet merkittävästikin. Uskoisin, että ruokavalion lisäksi on merkittävä vaikutus ollut juodun veden määrällä. Huomasin, että olen aiemmin juonut aivan liian vähän päivän aikana. Esim. tuo verenpaineen alapaine alenin sen jälkeen, kun kiinnitin huomiota tuohon veden määrään.
Ja kroppa ei ole vuosikausiin (kymmeniin) näyttänyt näin hyvältä.
Kaksi eka viikkoa katsoin tarkasti tuon hiilarimäärän ja lisäilin taas rasvoja joka paikkaan. Sen jälkeen olen vain jättänyt hiilarilähteet pääasiassa pois arkisin. Saatan maitolasin kuitenkin vetää ja ennen treeniä ruisleivän tms. Lauantaisin tankkaan ja syön "niin kuin ennnenkin". Sunnuntai-iltana siirryn sitten vähähiilariseen. Eli siis yhdistettyä CKD/TKD systeemiä. Olo on sen ensimmäisen parin päivän jälkeen ollut pääasiassa hyvä.
Hyvä foorumi on ollut tietolähteeksi tämä.

Kannattaa tota kiinankaalia vähä koittaa vaihdella tietysti, jäävuorisalaatti, kurkku jne. Tankkauspäivät oman kokemuksen mukaan kannattaa rakentaa niin että syö mitä on dieetin aikana mieli tehny, itte tähtäsin lounaan esim arnolds donutsiin, välipalan hesburgeriin, päivällisen pizzalle ja iltapalan siipiweikoille.

Juu ajattelin kyllä vaihdella tota kiinankaalia ku vois ruveta tympiin syödä aina samaa. Ajattelin jos vetäis ihan puhtaasti hiilaritankkauksen niin kuinka paljon sitä hiilaria täytyis saada ja ilmeisesti rasvat silloin alas?

Back
Ylös Bottom