Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Toisaalta voi miettiä kuinka vaikeaa kokin homma on? Suomestakin löytyy varmaan noin 5 miljoonaa ennemän tai vähemmän osaavaa kokkia ;)

No näin itse vähän kaikenmaailman hommia tehneenä (raksahommia, erilaisia tehdastöitä, myyntityötä, autohommia jne.) Voin sanoa että kokin työ päihittää vaikeudellaan kaikki noi kevyesti (Ainakin tämän hetken työni=työharjoitteluni mitä teen ravintolassa)! Työvuorot ihan päin peetä, älytön kiirus (joudut tekeen miljoonaa asiaa kerralla ja vielä hoitamaan tilauksia), taukojahan ei tunneta (eilenki vedin koko päivän ilman taukoa ja syödä sain samalla juostes kun toisella kädellä tein töitä), seisot koko päivän jaloillasi ja juoksentelet pitkin keittiötä...vaikka sun mielestä se pihvin paistaminen oikeaan kypsyyteen tuntuukin ehkä helpolta niin lisäät vielä noi pikku "ongelmat" siihen niin johan saadaan vaikeutta :P

Mä luulen että kokin duunissa palaa pää aika nopeasti jossei aidosti ole intohimo tuo sapuskan laittelu. Täällä kyllä kovia jätkiä kun inssin papereilla revitään lähemmäs sataa tonnia vuosi :smoke:

2010 tulot reilu 33 000e. Ja helmikuussa tulee yhdestä viime vuoden projektista 4700 euroa urakkapohjia, tänä vuonna siis mahdollista päästä yli 35 000 e tuloihin, riippuen tietysti kuinka hyviä urakoita saa. Kyllä näillä tuloilla ollaan elättety 2 pientä lasta ja vaimo, hän kun vielä opiskelee.

No näin itse vähän kaikenmaailman hommia tehneenä (raksahommia, erilaisia tehdastöitä, myyntityötä, autohommia jne.) Voin sanoa että kokin työ päihittää vaikeudellaan kaikki noi kevyesti (Ainakin tämän hetken työni=työharjoitteluni mitä teen ravintolassa)! Työvuorot ihan päin peetä, älytön kiirus (joudut tekeen miljoonaa asiaa kerralla ja vielä hoitamaan tilauksia), taukojahan ei tunneta (eilenki vedin koko päivän ilman taukoa ja syödä sain samalla juostes kun toisella kädellä tein töitä), seisot koko päivän jaloillasi ja juoksentelet pitkin keittiötä...vaikka sun mielestä se pihvin paistaminen oikeaan kypsyyteen tuntuukin ehkä helpolta niin lisäät vielä noi pikku "ongelmat" siihen niin johan saadaan vaikeutta :P

Ok, hyvä kuulla kokeneen tyypin kommentteja.

Onko täällä vapaasta autoedusta nauttivia?
Mä en vaan jotenkin tajua sitä. Tiedän, oon simppeli kaveri... Olen lukenut vero.fi, netistä erinäisiä linkkejä jne. En vaan tajua miten se käytännössä toimii verotusmielessä.

Jos palkka on 6000€ sisältäen vapaan autoedun, niin verottajan mukaan tuosta kuudesta donasta pidätetään vero% ja sen ja TELien ym sivukulujen jälkeen kaikki jäljelle jäävä on mulle nettotuloa. Kysyin verotädiltä, että mitä eroa on sillä, otanko verotusarvoltaan esimerkiksi 500€ tai 1000€ arvoisen auton. Täti sanoi, että ei mitään. Jos palkka on 6tonnia sisältäen vapaan autoedun niin siitä verot pois ja sen lisäksi saat poika ajella uudella kivalla autolla. Täti tosin vaikutti epävarmalta ja lueskeli lauseita robottimaisesti vero.fi -sivuilta.

Sitten kun kysyin tulevalta työnantajalta, että mitä jos valitsemani auto ylittää toivotun budjetin parilla tonnilla, kun lisävarusteet nostaa kokonaishintaa, niin työnantaja sanoi, että ei ole ongelma, auton hinta on heille se kulu ja hinta on ok, mutta kalliimpi autohan on multa pois, kun verotusarvo on korkeampi 700€ vs 800€. Eli kysymys kuuluu, mitä vittua? Tän ois varmaan voinut laittaa tuonne tyhmien kysymysten ketjuun...

Mä en vaan jotenkin tajua sitä. Tiedän, oon simppeli kaveri... Olen lukenut vero.fi, netistä erinäisiä linkkejä jne. En vaan tajua miten se käytännössä toimii verotusmielessä.

Jos palkka on 6000€ sisältäen vapaan autoedun, niin verottajan mukaan tuosta kuudesta donasta pidätetään vero% ja sen ja TELien ym sivukulujen jälkeen kaikki jäljelle jäävä on mulle nettotuloa. Kysyin verotädiltä, että mitä eroa on sillä, otanko verotusarvoltaan esimerkiksi 500€ tai 1000€ arvoisen auton. Täti sanoi, että ei mitään. Jos palkka on 6tonnia sisältäen vapaan autoedun niin siitä verot pois ja sen lisäksi saat poika ajella uudella kivalla autolla. Täti tosin vaikutti epävarmalta ja lueskeli lauseita robottimaisesti vero.fi -sivuilta.

Sitten kun kysyin tulevalta työnantajalta, että mitä jos valitsemani auto ylittää toivotun budjetin parilla tonnilla, kun lisävarusteet nostaa kokonaishintaa, niin työnantaja sanoi, että ei ole ongelma, auton hinta on heille se kulu ja hinta on ok, mutta kalliimpi autohan on multa pois, kun verotusarvo on korkeampi 700€ vs 800€. Eli kysymys kuuluu, mitä vittua? Tän ois varmaan voinut laittaa tuonne tyhmien kysymysten ketjuun...

Pari esimerkkiä

case 1. Kokonaispalkka 6000 Eur, 5000 Eur hilloa + kilon autoetu. Esimerkin vuoksi vero-% 35, unohdetaan vaikka tellit.

Palkka näppiin: 5000 - (6000 x 0,35) = 2900 Eur

case 2. Kokonaispalkka 6000, jossa 5500 fyrkkaa + 500 Eur autoetu

Palkka näppiin: 5500 - (6000 x 0,35) = 3300 Eur

Lyhyesti muotoiltuna autoetu on palkkaa jota et koskaan näe, mutta jos kuitenkin maksat täydet verot.

Monesti tässä kohtaa alkaa jankkaaminen "eikun mä saan autoedun palkan päälle". Jepjep, mutta kun se autoetu lasketaan kuitenkin palkaksi, josta pitää maksaa verot vähentämällä ennakot siitä rahapalkasta. Tää matikka kun kolahtaa himaan ei se 911 GT3 tunnukkaan enää ihan nappivalinnalta työsuhdeautoksi.

Näin se ainakin mulla laskettiin kun 10 v työsuhdeautolla ajelin.

Kiitti vässy74. Just tuota mä ajoin takaa. Mä luulen, että työnantajallekaan ei ole ihan sataselvää, miten tuo palkka oikein maksetaan. Hänkin sanoi aiemmin, että xtonnia miinus verot on palkka ja autoetu on mukana. Nyt sitten viittasikin tuohon verotusarvoon.

Mitäs olit itse mieltä autoedusta, kannattiko kohdallasi? Netissä on jatkuvaa vääntöä siitä, kannattaako se vai pitää oma auto. Trendi tuntuu rivien välistä lukeneena olevan se, että ne joilla ei ole töissään edes mahdollista saada autoetua, ovat sitä vastaan ja sama pätee toisin päin. Itse ajan tällä hetkellä perheen ykkösautolla noin 15tkm vuodessa. Uskon, että jos vapaa autoetu on niin tulee ajeltua enemmän, kun ei kerran tarvi itse maksaa mitään. Ehkä 20tkm vuodessa tulisi jatkossa. Työreissuja autolla ei ole paljoakaan.

Kiitti vässy74. Just tuota mä ajoin takaa. Mä luulen, että työnantajallekaan ei ole ihan sataselvää, miten tuo palkka oikein maksetaan. Hänkin sanoi aiemmin, että xtonnia miinus verot on palkka ja autoetu on mukana. Nyt sitten viittasikin tuohon verotusarvoon.

Mitäs olit itse mieltä autoedusta, kannattiko kohdallasi? Netissä on jatkuvaa vääntöä siitä, kannattaako se vai pitää oma auto. Trendi tuntuu rivien välistä lukeneena olevan se, että ne joilla ei ole töissään edes mahdollista saada autoetua, ovat sitä vastaan ja sama pätee toisin päin. Itse ajan tällä hetkellä perheen ykkösautolla noin 15tkm vuodessa. Uskon, että jos vapaa autoetu on niin tulee ajeltua enemmän, kun ei kerran tarvi itse maksaa mitään. Ehkä 20tkm vuodessa tulisi jatkossa. Työreissuja autolla ei ole paljoakaan.
Autoedun paras puoli on se, että pääsee ajelemaan jatkuvasti uudella autolla ilman osarin käsirahaa/pääomia ja voi oikeastaan unohtaa kaiken autoon liittyvän kun ei edes koskaan näe mitään autoon liittyviä kuluja. Mulla oli viimeinen työsuhdeauto verotusarvoltaan reilu 800 ja kyllähän tuosta luopuessa tuli vähän WTF fiilis kun näki kuinka paljon enemmän tilille napsahtaa rahaa palkkapäivänä. Onko autoetu hyvä juttu? Depends, millään muotoa ilmainen lounas se ei ole ja mitään hirvittävää tai ilmaista etua sillä ei saavuta. Kantsii pyöritellä tuota edellisen viestini matikkaa ja miettiä ihan miltä itsestä tuntuu, ei tuossa mitään universaalisti oikeaa vastausta ole.

Autoedun paras puoli on se, että pääsee ajelemaan jatkuvasti uudella autolla ilman osarin käsirahaa/pääomia ja voi oikeastaan unohtaa kaiken autoon liittyvän kun ei edes koskaan näe mitään autoon liittyviä kuluja. Mulla oli viimeinen työsuhdeauto verotusarvoltaan reilu 800 ja kyllähän tuosta luopuessa tuli vähän WTF fiilis kun näki kuinka paljon enemmän tilille napsahtaa rahaa palkkapäivänä. Onko autoetu hyvä juttu? Depends, millään muotoa ilmainen lounas se ei ole ja mitään hirvittävää tai ilmaista etua sillä ei saavuta. Kantsii pyöritellä tuota edellisen viestini matikkaa ja miettiä ihan miltä itsestä tuntuu, ei tuossa mitään universaalisti oikeaa vastausta ole.

Paras hyöty vapaasta autoedusta on silloin kun ei ole paljoa työajoa josta saisi laskutettua kilometrikorvaukset. Lisäksi vaikuttaa se, että saako vapaan autoedun arvon ottaa täysimääräisesti palkkana jos ei halua ottaa autoetua.

Huonoin tilanne autoedulle tulee kun työajoa tulee paljon ja jää kilsakorvauksista paitsi paitsi silloin jos ei ole mahdollisuutta ottaa autoedun arvoa täysimääräisenä palkkana.

TM:ssä ja Tuulilasissa on noita testejä ja laskureita jolla saadaan kannattavuuden raja laskettua eri autoille. Muistaakseni uudella A4:lla raja raja oli jossain 18 000km työajoa vuodessa jonka jälkeen kannattaisi ottaa mielummin rahana vapaan autoedun arvo ja kilsakorvaukset työnantajalta. Laskelmissa ei tosin ole huomioitu vaivattomuuden arvoa.

Jotain Escaladea tai Hummeria ei varmaan ikinä kannattaisi ottaa muuna kuin työsuhdeautona (jos työnantaja on niin tyhmä että suostuu sellaisen antamaan työsuhdeautoksi).

Noissa työsuhdeautoissahan on montaa eri versiota riippuen firmoista. Toisissa firmoissa palkan päälle lisätään verotusarvo veroja varten, toisissa vähennetään palkasta osa vuokrahinnasta ja lisätään osa veroarvosta, toisissa vähennellään veroarvoja jne. jne. Jotkut firmat sallivat mitkä tahansa autot, toisilla on merkkirajoituksia. Ja sitten on tietty erilaisia hintarajoja. Mutta ei mikään niistä tosiaan ole ilmainen lounas. Mutta ei se oma autokaan mikään halpa ole. Arvo tippuu -15% vuodessa ja korjauksiin menee jopa tonni. Siihen päälle renkaat ja vakuutukset. Ja sitten kun viet auton huoltoon, niin aina saa mankua työkaveria viemään ja tuomaan korjaamolta, tai veivata fillarilla. Liisarilla huollon ajaksi saa heti vuokra-auton. Ja kolaritilanteessa liisarifirma hoitaa kaiken, ei tarvi itse tehdä mitään. Omalla autolla kun kolaroin, niin johan vitutti soitella vakuutusfirmoja ja itkeä sijaisautojen perään - ja lopulta saa jonkun kuppaiset karvalakkifiestan.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Noin 3000€/kk liksaa matruusina suomen lipun alla. Yksi ikälisä ja tunteja viikossa semmosta 70-80 keskimäärin.
Hyvin tulee toimeen, varsinkin kun laivan päällä sitä tinaa ei mene oikeastaan mihinkään ja vapaalta maksetaan myös, tosin hieman vähemmän.

Edit: 1-1 vuorottelu, kuukauden loma on vain jotain sanoinkuvaamattoman hienoa :D

Noin 3000€/kk liksaa matruusina suomen lipun alla. Yksi ikälisä ja tunteja viikossa semmosta 70-80 keskimäärin.
Hyvin tulee toimeen, varsinkin kun laivan päällä sitä tinaa ei mene oikeastaan mihinkään ja vapaalta maksetaan myös, tosin hieman vähemmän.
Minkälainen työvuoro on? 4viikkoa x 70-80h on suht paljon. Viikko töitä/viikko vapaata?

Kuukausi töitä, kuukausi vapaata.
Varmaan tulee hyvin uni silmään lomilla. Itsellänikin vähän samansuuntaisessa työvuorossa pari eka lomapäivää menee palautuessa, mutta onpahan sitten vapaa-aikaa paljo enempi vs 5työpäivää/2vpaata systeemiin.

Mulla on vapaa autoetu.

Tuolleen se lasketaan kuin Vässyn esimerkissä.

Hyödyt on minusta seuraavat
1) Ei stressiä autosta. Kaikki huollot, pesut, bensat, vakuutukset ja auton hinnan aleneminen yms menee firman piikkiin.
2) Hinta on kuitenkin aika minimaalinen. Kannattaa laskea sitä, että mitä sillä rahalla joka menee veroihin saa. Eli jos vapaa autoetusi on 800e niin se mitä autosta maksat on noin 250euroa (riippuu veroprossasta) ja tuolla rahalla saat auton käyttöösi kaikkinen kuluineen. Jos sinulla ei olisi tätä etua niin todennäköisesti ajelisit silloinkin autolla ja kohdan 1 huolet olisivat päälläsi..

Andy sanoi:
Itse ajan tällä hetkellä perheen ykkösautolla noin 15tkm vuodessa. Uskon, että jos vapaa autoetu on niin tulee ajeltua enemmän, kun ei kerran tarvi itse maksaa mitään. Ehkä 20tkm vuodessa tulisi jatkossa. Työreissuja autolla ei ole paljoakaan.

Vapaa-autoetu on huoleton niinkuin on jo sanottu. Kannattaa laskea minkähintaiseksi se tulee vuodessa noilla kilometreillä vs. oman auton ylläpito. Todennäköisesti oma auto tulee halvemmaksi ainakin jos ei arvon alenemaa ota huomioon.

Joillekin työnantajille autoedut ovat keino säästää palkkakustannuksissa. Esim. oma työnantajani ehdotti useampi vuosi sitten auton käyttöetua kotimaan työkomennukselle oman auton/julkisten sijaan. Tämä olisi ollut todella erikoinen järjestely, missä verotusarvo olisi vähennetty (sic!) nettopalkasta ja firma olisi maksanut leasing-kustannukset. On sanomattakin selvää että tuollainen järjestely ei kelvannut kenellekään jolle sitä tarjottiin.

Mulla on vapaa autoetu.

Tuolleen se lasketaan kuin Vässyn esimerkissä.

Hyödyt on minusta seuraavat
1) Ei stressiä autosta. Kaikki huollot, pesut, bensat, vakuutukset ja auton hinnan aleneminen yms menee firman piikkiin.
2) Hinta on kuitenkin aika minimaalinen. Kannattaa laskea sitä, että mitä sillä rahalla joka menee veroihin saa. Eli jos vapaa autoetusi on 800e niin se mitä autosta maksat on noin 250euroa (riippuu veroprossasta) ja tuolla rahalla saat auton käyttöösi kaikkinen kuluineen. Jos sinulla ei olisi tätä etua niin todennäköisesti ajelisit silloinkin autolla ja kohdan 1 huolet olisivat päälläsi..

On totta, että auton arvon alenema menee työnantajan piikkiin, mutta toisaalta sinulle ei myöskään jää sitä pääomaa käyttöön, joka käytettyä autoa myydessä yleensä jää (jos auton arvo ei ole tippunut nollaan). Autoetu minusta taas pitäis muuttaa nimeltään työsuhdeautoksi, koska edun itse koen niin, että siitä hyötyy jotain. Itselläni on siis tuo vapaa autoetu ja se maksaa minulle nettopalkassa käytännössä vähän yli 300€/kk. 36kk sopimuksella tämä siis tarkoittaa +10 800€, mitä se minulle konkreettisesti maksaa. Uuden auton kilometrkustannus kaikkineen esim. Tuulilasin testeissä asettuu usein lähelle tuota kilometrikorvausta, eli 0,45€:a, ja se sisältää arvonaleneman, joka tietysti uusissa autoissa on raju. Se varioi tietysti hieman eri automerkkien ja luonnollisesti hintaluokkien välillä. Tuo kilometrikustannus pienee, jos ajaa vähän edullisemmalla käytetyllä autolla ja silloin siinä tulee etua oman auton käytön puolesta. Näillä työajoilla olisi ehdottomasti järkevämpää ajaa omalla, mutta pakko mikä pakko. Aino hyvä puoli tässä on tuo huolettomuus. Ei paljoo kiinnosta, jos parkkipaikalla on kolhuja ilmestyny tai kone leikkaa kiinni.

Kohdasta kaksi on pakko todeta, että en tiedä missä olisi noin ruusuinen sopimus, että 800€ autoedun arvo tarkottaisi nettopalkassa 250€ vaikutusta. Itselläni 600€ autoedun arvo tarkoittaa kyllä jo reilusti yli 300€ nettovaikutusta ja mennään kuitenkin keskituloisten palkkaluokissa vielä. Yritin hommata autoedultaan vähän yli 700€ arvoista autoa ja sen nettovaikutus olisi ollu jo niin levoton, että eihän siitä enää olisi jäänyt rahaa sen jälkeen mihinkään. Lisäksi autoedun ansiosta nettotulot on alle puolet verotuksen bruttotuloista. Kyllä sekin syö miestä :)

Kohdasta kaksi on pakko todeta, että en tiedä missä olisi noin ruusuinen sopimus, että 800€ autoedun arvo tarkottaisi nettopalkassa 250€ vaikutusta. Itselläni 600€ autoedun arvo tarkoittaa kyllä jo reilusti yli 300€ nettovaikutusta ja mennään kuitenkin keskituloisten palkkaluokissa vielä. Yritin hommata autoedultaan vähän yli 700€ arvoista autoa ja sen nettovaikutus olisi ollu jo niin levoton, että eihän siitä enää olisi jäänyt rahaa sen jälkeen mihinkään. Lisäksi autoedun ansiosta nettotulot on alle puolet verotuksen bruttotuloista. Kyllä sekin syö miestä :)

Nyt varmaan lasket sen 800e siihen palkaksi oikean palkan päälle. Joka kyllä onkin se luku jonka mukaan veroprossa lasketaan, mutta eihän se ole se sinun oikea rahapalkkasi. Tosin jos lasketaan, että se 800euroa nostaisi veroprossaasi n.3% niin silloin maksaisit jotain 350 per kk tienoilla eli ei nyt ihan sitä summaa jonka heitin hatuista. Aluksi ajattelin että maksaisi siis 800eurosta vain ne verot, mutta nostaahan se tietty kokonaisveroprosenttiakin. Nämä luvut on otettu n.4tonnin palkan mukaan vähän pyöristellen.

Joo ja kyllähän sitä oikeilla valinnoilla eniten tienaa esim. paljon ajavana edustajana, jos saa kilometrikorvaukset siihen palkan päälle. Ne on kuitenkin verotonta tuloa.

Ja onhan se toisaalta myös niinkin, että auton käyttöetu nostaa sitten myös sitä eläkettäkin, jos sellaiselle joskus pääsee.

Pistetään nyt tännekin jotain.. -09 lopus valmistuin koulusta (AMKinsinööri), viime vuonna tuli 40k, ei ylitöitä, perus 150h/kk. Kiltisti maksoin verot. Tänä vuonna tulee ~80k, pitää sisällään kotimaan komennushommia, eli ei verottaja niin kauheesti vie. Just tuli ikää 25 täytee, ihan tyytyväinen olen tuloihin. Kun komennukset loppuu niin ajattelun lukea työn ohessa DI:ksi, eiköhän se ura joskus urkene.

kuulostaa huikeelta palkkakehitykseltä, olkoonkin komennuksilla kaunisteltu.

saako herralta udella minkä alan inssi olet?

itse vastaan myöhemmin ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom