Mitäpä tekisitte?
Kerroinkin tuolla aiemmin, että olin lämäri kurssilla ja luulin pääseväni puolella vuodella kun kusen lämäri kurssin. No näin ei käyny vaan tuli se 9 kk "diplomijääkäri". Aloitin palveluksen viime heinäkuussa ja sitä on enää vajaa 3 kk jäljellä. Olen ollut kirjurina nyt viimeiset 2 kuukautta ja vielä olisi se 3 edessä. Minulla on armeijassa puhjennut allerginen rasitusastma, joka on aiheutunut tuvissa pyörivästä pölystä. Otin sen puheeksi lääkärille jo marraskuun alussa, koska oireeni pahenivat, mutta lääkärit vain väittivät, että se oli normaalia flunssaa ja syöttivät DUACT:tia + sanoivat, että pitäis mennä ohi. No vasta joulukuun puol välissä oli PEF seurannat ym. tehty ja niissä oli jo heitto mikä viittasi tähän astmaan. Minut laitettiin erikoislääkärille, ja sain erikoislääkärin lausunnon tästä allergisesti rasitusastmasta, joka on nimenomaan pahentunut ja puhjennut palvelusolosuhteissa. Lausunnon sain tosin vasta nyt tammikuun alussa. Minulla on nyt monia lääkkeitä päivittäisessä käytössä ja vieläkin öisin yskittää. Yritin anoa joulukuun puoli välissä palvelusajan lyhentämistä itse omalla anomuksellani 270 vrk:sta -> 180 vrk:hon tuohon astmaan vedoten, mutta kapteeni tyrmäsi sen ja laittoi omaan lausuntoonsa, että "ei kykene erottamaan oireita normaalista kausiflunssasta ja täten EN PUOLLA". No laput kävi komentajalla, joka hylkäsi myös anomukseni. No nyt kummiskin tuli sitten tammikuun alussa se erikoislääkärin lausunto tuon anomuksen jälkeen, jossa lääkäri totesi astmani. Yritin vielä käydä sen paperin kanssa palvelusajan lyhentämistä anomassa pataljoonan esikunnassa kouluttajilta, mutta armeijassa aiheutunut astma ei ole kuulemma asevelvollisuusalan mukaan riittävä syy palvelusajan lyhentämiselle. Minulla on parin viikon päästä VKS:ssä käynti, jossa lääkäri arvioi tilanteen ja katsoo, että pystynkö jatkamaan loppuun asti vai joudunko C-luokkaan. Lääkkeiden teho ei ole näkynyt vielä kovin hyvin sillä aloitin niiden käytön vasta ja yleensä menee se pari viikkoa ennen kuin niiden teho nähdään. Kysyisinkin tässä teiltä, että mitä itse tekisitte? Ottasitteko ne C:n paperit kun palveluspäiviä on enää jäljellä ens viikon jälkeen n. 70 vrk vai kävisittekö loppuun, jos suinkin terveys vain antaa niiden lääkkeiden kanssa myötä. Tuntuu itsestäni jotenkin aika hoopolta, että tuli käytyä armeijaa lähes 200 päivää ja kaiken päälle jäi vielä passi saamatta :S.