Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

onkohan vantaalla tai helsingissä jotain kuppilaa jossa olisi vähän enemmän trance / kone musaa ? ei oikeen nappaa tuo matti&teppo tai perus disco jytke

Selventäkääs vielä, että eikös lentokentältä voi ostaa myös lentolipun haluttuun koneeseen? Myyvät sitten, jos tilaa löytyy. Eli välttämättä ei tarvitse varata etukäteen yhtään mitään? Sillä vaan kysyn, kun toi lakko uhkaa suomalaisia lentoyhtiöitä ja jos ei korvaavaa lentoa löydykään, niin pidemmittä puheitta kylmästi vaan ulkomaisen lentoyhtiön tiskille ja ostamaan uudet liput haluttuun määränpäähän.

Selventäkääs vielä, että eikös lentokentältä voi ostaa myös lentolipun haluttuun koneeseen? Myyvät sitten, jos tilaa löytyy. Eli välttämättä ei tarvitse varata etukäteen yhtään mitään? Sillä vaan kysyn, kun toi lakko uhkaa suomalaisia lentoyhtiöitä ja jos ei korvaavaa lentoa löydykään, niin pidemmittä puheitta kylmästi vaan ulkomaisen lentoyhtiön tiskille ja ostamaan uudet liput haluttuun määränpäähän.

Mikä lakko ?!? En ole viikkoon hirveästi seurannut uutisia, ei kai ainakaan laukun käsittelijöiden lakko pitäisi vaikuttaa ulkomaan lentoihin. Puolentoista viikon päästä olis reissu tiedossa ja on kyllä finskin parempi olla sotkematta sitä prkl...

Lentokentältä saa ostettua lippuja mutta ovat yleensä todella arvokkaita. Ei ollenkaan mitään viime hetken halppis lippuja kuten yleensä kuvitellaan. Näin olen kuullut, itse en ole kokeillut.

Mikä lakko ?!? En ole viikkoon hirveästi seurannut uutisia, ei kai ainakaan laukun käsittelijöiden lakko pitäisi vaikuttaa ulkomaan lentoihin. Puolentoista viikon päästä olis reissu tiedossa ja on kyllä finskin parempi olla sotkematta sitä prkl...

Lentokentältä saa ostettua lippuja mutta ovat yleensä todella arvokkaita. Ei ollenkaan mitään viime hetken halppis lippuja kuten yleensä kuvitellaan. Näin olen kuullut, itse en ole kokeillut.

Mekaanikot vähän uhkailis lakolla (eivät huolla koneita). Koskee suomalaisia lentoyhtiöitä Finncom, Blue1 ja Finnair. Meilläkin on ostettu jo liput varmaan kuukausi sitte, perjantaina olis lähtö. Niin hyvä reissu tiedossa, että sinne lähetään vaikka kaikki rahat menis.

EDIT. niin ja jos ei Finnairilta korvaavaa lentoa löydy, niin saavat lyödä rahat käteen takaisin, joilla sitten rahoitan ulkolaisen lentoyhtiön liput. Ei näköjään kannata luottaa kotimaiseen.

Millä nimellä kulkee englanniksi (tietääkseni miehille suunnatut) stringt/muut poikkeukselliset alushousut, joissa ei ole narua persvaossa? Enkä tarkoita mitään mankinejä tms vitsejä, vaan oikeaa alusvaatetta. En muista kuinka housut pysyvät takaosaston osalta jalassa ilman vakonarua, mutta muistelisin että jokin tunnettukin merkki lanseerasi tälläiset.

Jäi aivan uskomattoman paljon häiritsemään tuo vakonarun korvaava rakenne, miten se toimii :D
Ilmeisesti rakenne oli jotain kuvan kaltaista, toki erilaisella etumuksella. Tai miksei.
2009828124337183.GIF

Mihin on kadonnut "tyttö monnarilla"-ketju? Oli joskus aikoinaan deitti-ilmoituksissa ja yksi Pakkiksen legendaarisimmista ketjuista.

"Tiedetään, että x on sellainen kulma, että cos2x+2x=0. Mitä arvoja sinx voi tällöin saada?"

tuota ei ilmeisesti pysty ratkomaan analyyttisesti, vaan pitää ratkoa joko numeerisesti tahi graafisesti, wolfram alpha.

vain yksi ratkaisu kuitenkin..

(edit) siirtämällä tuo vakiotermi toiselle puolelle näyttää tältä, eli tuo suora on niin loiva ettei tosiaan leikkaa kuin yhdessä kohdassa.

kertokaas joku fiksumpi että pystyisikö tuota ratkaisemaan analyyttisesti?

(edit2) heh luin vasta nyt tuon sinx:n.. pitääkö tuossa ottaa tuosta saatu x:n arvo ja katsoa mitä se antaa vai?

(edit3)olisiko sitten tämä + n*2pii radiaania?

Jos on suht uudet ja hyväkuntoiset nastarenkaat joista on nastat otettu pois niin pystyykö niitä enää nastoittamaan liikkessä/kotona?

"Tiedetään, että x on sellainen kulma, että cos2x+2x=0. Mitä arvoja sinx voi tällöin saada?"

Jos oletetaan, ettei ole tarkoitus luntata Wolframalphasta tai ratkaista annettua yhtälöä millään likimäääräiskaavalla vaan hakea jotkin laskennalliset rajat sin x:lle, niin yksi tapa lähestyä asiaa:

Koska kosinifunktion äärirajat ovat -1 ja 1, niin voidaan todeta, että
-2x kuuluu välillä [-1,1] =>x=-0.5...0.5

Ja tästä edelleen vastaavat mahdolliset ääriarvot funktiolle sin x ovat sin (-0,5)= -0,4794... ja sin (0,5)=0,4794...

Oh no, pistin väärän yhtälön tuohon :D opin paljon kuitenkin vastauksista. Piti siis laskea cos2x+cosx=0 ja mitä sinin arvoja tämä kulma voi saada.

Jos oletetaan, ettei ole tarkoitus luntata Wolframalphasta tai ratkaista annettua yhtälöä millään likimäääräiskaavalla vaan hakea jotkin laskennalliset rajat sin x:lle, niin yksi tapa lähestyä asiaa:

Koska kosinifunktion äärirajat ovat -1 ja 1, niin voidaan todeta, että
-2x kuuluu välillä [-1,1] =>x=-0.5...0.5
itse olen taas käsittänyt että tuota muotoa olevalla yhtälöllä on vain yksi ratkaisu, täyttääkö muka mikä tahansa x:n arvo yhtälön kokonaisuudessaan? jos otetaan esim mainitsemasi x:n arvo 0,5, tulos on cos(0,5)-1, joka ei ole nolla vaan -0.122417..., joka ei toteuta annettua yhtälöä. Eli joko minä en tajua jotain tai sinä lasket väärin.

Oh no, pistin väärän yhtälön tuohon :D opin paljon kuitenkin vastauksista. Piti siis laskea cos2x+cosx=0 ja mitä sinin arvoja tämä kulma voi saada.

Sitten se taitaa mennä näin:

kun tiedetään tuplakulmakaavoista, että cos (2x)=2 cos^2(x) - 1,
niin saadaan, että 2*cos^2(x)-1 -cos(x)=0

Tähän kun sijoitetaan, että cos x=> z, niin saadaan 2z^2-z-1=0, ja kun tuosta ratkaiset z:n niin voit arkuskosinilla vääntää siitä x:n ja siitä edelleen sin x:n. En jaksa vääntää loppuun asti, sen vaivan saat nähdä itse ja muista etumerkit siinä toisen asteen yhtälöä ja arkusfinktioita vääntäessäsi:).

itse olen taas käsittänyt että tuota muotoa olevalla yhtälöllä on vain yksi ratkaisu

Jep.

, täyttääkö muka mikä tahansa x:n arvo yhtälön kokonaisuudessaan?

Ei.

Eli joko minä en tajua jotain tai sinä lasket väärin.

Pointti oli määrittää analyyttisesti jotkin rajat, joiden sisällä yhtälön ratkaisun/ratkaisujen voidaan tietää olevan. Jos ja kun kyse oli koulutehtävästä, niin wolframalpha ei kelpaa vastaukseksi ja tuon pidemmälle ei ilman likimääräiskaavoihin turvautumista pysty laskemaan. Sinänsä ihan sama, kun tehtävä oli kerran selitetty vähän pieleen.

Jep.

Pointti oli määrittää analyyttisesti jotkin rajat, joiden sisällä yhtälön ratkaisun/ratkaisujen voidaan tietää olevan. Jos ja kun kyse oli koulutehtävästä, niin wolframalpha ei kelpaa vastaukseksi ja tuon pidemmälle ei ilman likimääräiskaavoihin turvautumista pysty laskemaan. Sinänsä ihan sama, kun tehtävä oli kerran selitetty vähän pieleen.

kyllähän koulutehtävät saa laskea laskimella, jollainen wolfram alphakin on. riippuu toki koulusta, meillä ainakin laskinta saa ja pitääkin käyttää, varsinkin kun on kyse yhtälöstä jota ei voi ratkaista analyyttisesti. ja tässä tapauksessa yhtälöllä on vain yksi ratkaisu, ts vain yksi kulma joka toteuttaa alkuperäisen yhtälön, eli mitään väliä ei voida antaa vaan vastaus on yksiselitteinen. ainakaan itse en tehtävänannosta huomannut, että pitääkö määritellä analyyttisesti, joten tulkitsin että halutaan tarkat arvot.

(edit) ja tuo oikea tehtävä on itse asiassa ratkaistavissa analyyttisesti, mutta itse ratkoisin sillekin tarkan arvon, näin meille on opetettu

hekottaja: mistä koulusta on kyse?

Back
Ylös Bottom