Päällisin puolin asiat ovat mielestäni Suomessa suhteellisen hyvin. Suurin osa pakkislaisista on nuoria, koululaisia ja opiskelijoita tai juuri työelämään siirtyneitä, heistä monella on elämä varmasti välillä tiukkaa, rahaa on niukasti. Sen vuoksi myös koko yhteiskunnallinen tilanne nähdään ehkä hieman liian negatiivisena, kirjoituksia ja toisaalta odotuksia värittää pelko ja epävarmuus omasta tulevaisuudesta. Ymmärrän kuitenkin hyvin nuorten ahdistuksen ja muun muassa siitä kirpoavat tässäkin tredissä nähdyt monet asiattomat kirjoitukset. Tartutaan yhteen asiaan ja jauhetaan siitä loputtomiin, mikä on tietysti aivan hyödytöntä.
Tällainen nestori viettää Suomessa aika leppoisaa elämää, toisaalta politiikan osalta olen jo nähnyt kymmenien vuosien aikana, että se on aina kylmää, oman ryhmän etuja tavoittelevaa ja tunteetonta, oli kyseessä mikä puolue hyvänsä. Kolme suurinta puoluetta on näyttänyt kuitenkin kantavan suurimman vastuun siitä, että täällä koulutus on edelleen ilmaista tai lähes ilmaista ja että kaikilla on edes jonkinlainen perustoimeentulo, myös silloin, kun on itse ajanut itsensä ahdinkoon.
Pienemmät puolueet sitten ajavat kukin omaa agendaansa, ruotsalaiset naurettavaa ruotsalaispolitiikkaansa, kristilliset ottavat tilannekatsaukset raamatusta, vihreät ovat mielestään moraalisesti kaikkien muiden yläpuolella (yrjöttävää sakkia mielestäni, pääsyvaatimuksena puolueen johtoelimiin ilmeisesti kasvissyöjyys ja homoseksuaalisuus), vasemmistoliittoon pätee sama kuin vihreisiin ja viimeisenä on populismin SM-puolue perussuomalaiset. Perussuomalaisilla on vahvuutena maamme paras puhuja puheenjohtajana, hän on myös keski-ikäisen suomalaisen miehen näköinen eli läski.
Mutta itse asiaan: En osaa odottaa vaaleilta mitään ihmeitä, luulen, että politiikka jatkuu niiden jälkeen melko samanlaisena kuin tähänkin asti. Euroopan kannalta toivoisin, että länsimainen eurooppalaisuus, länsimainen kulttuuri saataisiin vahvistumaan ja säilymään paremmin. Mitään lääkkeitä tuon tavoitteen saavuttamiseksi en osaa tarjota.