Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Paaluperustus ja reunavahvistettu laatta. Helposti meni ton verran. "ulkovalut" tehtiin erikseen, joten suhteellisen helppo arvioida hinta.

Betonia meni semmonen 25 mottia (25 x 140€ pumpattuna = 3500€). Rautaakin meni melkoisesti. Noin 40 metriä anturakehikkoa jossa oli metrillä pelkästään 10m 16mm harjaterästä. Arvioisin että semmosen 2000€ meni rautoihin ja verkkoihin (vähintään 10mm verkkoa 15 - 20 senttisellä silmällä se 70 neliötä). Paaluja piti lyödä semmonen vähintään 10 ylimääräistä (n. 1000€). Nyt ollaan jo 6500 eurossa eikä mukana ole vielä täyttöjä, formuja, styrokseja, työtä ...)

... eli kannattaa olla onnellinen kun voi tehdä maavarasen.

oho :eek:

Kirjaan kannattaa sitten suhtautua varauksella. Ne EIVÄT OLE OHJEITA vaan kyseisen henkilön omia henkilökohtaisia mielipiteitä. Toki siellä on hyvääkin ohjetta joukossa.

Juu enpä minä pahemmin ohjeita itse rakentamisesta hae. Isällä rakennusalan johtotehtävistä noin 35 vuoden kokemus, ja itse en ole elämäni aikana muita hommia tehnyt kuin rakennushommia vaikka kokemusta ei ole vielä kovin monta vuotta ehtinyt tulla. Että luulisin että itse rakennus vaiheessa ei tule olemaan mitään isompia ongelmia.
Uudet asiat jotka tulevat vastaan itselläni löyvyvät varmaan enemmän juuri itse tontista, maanrakennuksesta ja talon lämmitys järjestelmistä, joista kirjassa puhutaan aika paljon.

Iskenyt aika lailla tämä rakennusbuumi itselle nyt. Rupesin tänään työpäivän jälkeen putsaamaan ja keräilemään vanhoista toppareista ja muoteista käytettyjä lankkuja, lautoja, levyjä ja kaikenlaista muuta puutavaraa. Varmaan lähemmäs 500jm puutavaraa keräsin jo tänään. Kun noita keräilee pari vuotta niin siinä säästää puutavarassa pitkän pennin..

Kävin pyörähtämässä välittäjällä, ja kuulemma käytännössä kauppa on valmis, ainoastaan allekirjoitukset puuttuu. Tontti menee rakennuttajalle, joka alkaa väsäämään paikalla näillä näkymin Kastellin Hoviherra 133:sta. Tontin pyyntihinta oli 40k€, ja rakennuttajan pyynti valmiista talosta + autotallista kaikkineen oli 250k€. Olisi melkein kaikki ollut tontilla niinkuin pitääkin, paitsi että olohuonetta ei olisi saanut välttämättä lounaaseen. Iso tontti, lähes 2500m2, ala-aste ja päiväkoti 100m, "haja-asutusalue", kaukolämpö, valokuitu, vesiliittymät, sadevesiviemäri ja sähköt tontin rajalla. Takana joki, tontti ei tosin ylttänyt jokeen asti, koska se oli rauhoitettu liito-oravien takia. Kaupunkiin matkaa 10km, eli about 10min, ja töihin 7km eli about 5min.

Pitää nyt miettiä, josko sitä rupeais tuota neuvottelemaan. Pääsis helpommalla ja olispahan rakennuttajan 10 vuoden takuu, mutta on vain niin perkuleen suolainen hinta, eikä tuo Kastelli hotsita kovin älyttömästi, mutta voishan siihen miettiä jotain muuta.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Kolme viikkoa sitten sovittiin välittäjän kanssa, että kun rakennuttaja palaa kesälomalta niin pidetään palaveri siitä mitä tuohon tontille ruvettaisiin rakentamaan. Samalla hän kauppaili vierestä kahta muuta tonttia, jotka eivät olleet menneet vielä kaupaksi, mutta ilmoitin, että ne eivät kiinnosta yhtään koska ne oli tiellepäin ja että ainoastaan tämä tontti kiinnostaa. Nooh, tänään sitten järkkäiltiin töistä vapaata ja lähdettiin tapaamiseen. Aluksi juteltiin niitä näitä ja vähän puheltiin rakennuttajan kanssa eri vaihtoehdoista ja sitten pyysin näyttämään vähän kartalta, miten siihen olisi hyvä hänen mielestä sijoitella taloa. Vähän aikaa siinä ihmettelin, kun se se piirteli taloa just sille tontille josta ei oltu yhtään kiinnostuneita. Siihen tontille mistä me tultiin juttelemaan oli kuulemma huomenna urakointisopimusten allekirjoitus. Välittäjä aivan pihalla, "niin eikös tämä olisi hyvä kun tässä on nämä ilmansuunnatkin oikein". Lopetettiin juttelut siihen ja löytihän se välittäjäkin sitten sen paperin johon hänelle kynällä kolme viikkoa sitten piirsin merkin mistä me ollaan kiinnostuttu ja niiden kahden muun tontin päälle olin vetänyt ruksit yli.

Ei sitten Saatana.

Seuraavaksi varmaankin yritettään etsiä samalta alueelta maanomistajaa, joka voisi myydä tontin verran maata. Ainoa mikä tuossa hankaloittaa on se, että kaupunki on laittanut alueelle rakennuskiellon. Mutta mitä se siis tarkoittaa jos kaupunki ilmoittaa, että:
"määrätään rakennuskieltoon maankäyttö- ja rakennuslain 38 §:n mukaisesti viiden vuoden ajaksi kuitenkin siten, että rakennuskielto ei koske hankkeita, joilla on voimassa oleva poikkeamispäätös tai suunnittelutarveratkaisu, tai joille ennen rakennuskiellon määräämistä olisi voitu myöntää rakennuslupa ilman poikkeamispäätöstä tai suunnittelutarveratkaisua"

Siis jos me ostetaan puolen hehtaarin pläntti, johon muutenkin kaupunki saattaisi kaavoittaa asumisrakennuksen paikaksi, niin eikös siihen silloin voi saada rakennusluvankin?

Juttelin asuntomessuilla savumaxin edustajan kanssa. Varsin fiksulta systeemiltä vaikuttaa, ei tarvita muita varalämmitysmuotoja, sähkövastus lämmittää vettä jos takkaa ei lämmitetä. Kesällä kun takkaa ei lämmitä kannattaa olla käytössä aurinkokerääjät. Messutalossakaan ei ollut muita varalämmitysmuotoja kuin tuo.. Vielä kun löytäisi lisää mielellään puolueettomia referenssejä niin olisipas mielenkiintoinen homma. Sovittiin että kunhan aika alkaa olla enempi ajankohtainen, edustajalle puhelu ja hän tekee tarjouksen piirustusten pohjalta. Alustava arvio n.150 - 200m2 talolle oli 10-15k.

Laitan tähän ketjuun, täällä luulisi olevan kokemusta tästäkin asiasta. Puutalon rakentaja tarviaa tottakai kunnollisen jiirisirkkelin ja akkuporakoneen. Heittäkääs näistä parhaat ? Akkuporakoneissa aika monet kehuu panasoniccia ja sitten tietysti dewalt, makita jne. Mikä teholuokka on fiksuin, 14V ?

Laitan tähän ketjuun, täällä luulisi olevan kokemusta tästäkin asiasta. Puutalon rakentaja tarviaa tottakai kunnollisen jiirisirkkelin ja akkuporakoneen. Heittäkääs näistä parhaat ? Akkuporakoneissa aika monet kehuu panasoniccia ja sitten tietysti dewalt, makita jne. Mikä teholuokka on fiksuin, 14V ?

panasoniccia elä osta jos haluat hyvän koneen... makita on kohtuu hintasissa koneissa omasta mielestä paras ja se on todettu hyväksi viimesen 10 vuoden aikana raksalla (isäntä ja setä timpureita molemmat)

^ Hyvä et joku jaksaa tehä tollasen, mukava seurata rakentamisen edistymistä... ;)
PS. itselläkin vähän talokuumetta.

Makitat taitaa olla vääntävimpiä rautakaupan koneista ja akkukestokin hyvä. Itse en pidä niiden käteen istuvuudesta, minkä takia olen tyytynyt Boschiin. Oikeasti tuolla istuvuudella on merkitystä jos vääntää satoja ruuveja putkeen. Ei tarvitse olla timpuri että joutuu tuollaiseen tilanteeseen. Helposti on kädestä nahkat rullalla.

Boschin siniset jiirisahat on mielestäni hintansa väärtejä. Itsellä on tälläinen ja olen ollut tyytyväinen. Pienempikin tuosta on ilmeisesti ihan hyvä saha.

Yhdistelmäsahana itsellä on lisäksi Boschin malli, joka on mielestäni yhdistelmäsahoista paras. Yllättävän usein tuotakin tarvitsee, mutta varmasti rakennussahallakin pärjää, tai sitten kannattaa vuokrata. Mutta jos tekee hiljaiseen tahtiin, niin kuin minä, ei koneiden vuokraus ole paras vaihtoehto. Pöytäsahana itsellä on lisäksi Metabon voimavirtainen tarkkuuspyörösaha, mutta raksalla tavallisella rakennussahalla varmasti pärjää. Pöytäsaha on kuitenkin hyvä olla lisäksi.

Jossain vaiheessa mulla oli käytössä Bauhaussista ostettu Alpha tools 1800W jiirisaha kaapparilla, 5:n vuoden takuulla. Ei tuossakaan mitään isompaa vikaa ollut. Isommat toleranssit ja karkea käyntiääni. Sahailin tuollakin yllättävän paljon eikä lauennut. Jokainen sauhaus heittää aina se +-1 asteen suuntaan ja leikkuujälki on aika karkea, mutta ei se lankun sahaamisessa yleensä haittaa. Pääasiahan on että siinä sahassa on kaappari.

Olisiko kääntöpöytäsaha hyvä, noita näkee monilla nykyään ja mitä itse käyttänyt on aika kätevä. Tulee sekä jiiri että pöytäsaha samassa paketissa ?

Olisiko kääntöpöytäsaha hyvä, noita näkee monilla nykyään ja mitä itse käyttänyt on aika kätevä. Tulee sekä jiiri että pöytäsaha samassa paketissa ?

On näppärä. Mulla oli rakennusaikana lainassa Makita Flipper. Itse en tosin olisi raaskinut noin hyvää ostaa. Kolme taloa tolla samalla jo rakennettu. Jonkun laakerin siihen jouduin vaihdattamaan. Ilmeisesti ajettu levyä ilman ohjuria joskus aikaisemmin.

Jos haluaa pääsä halvemmalla kannattaa ostaa erikseen sirkkeli ja jiiri, koska halpa kääntöpöytäsaha on sitten todella ... halpa. Kohtuullia jiirejä ja sirkkeleitä saakin sitten vähän järkevämmällä hinnalla.

panasoniccia elä osta jos haluat hyvän koneen... makita on kohtuu hintasissa koneissa omasta mielestä paras ja se on todettu hyväksi viimesen 10 vuoden aikana raksalla (isäntä ja setä timpureita molemmat)

Oma kokemus sanoo, että Panasonic on melkeimpä se paras merkki akkukoneista puhuttaessa. Ja Makitasta on myös itsellänikin vain hyviä kokemuksia

Juttelin asuntomessuilla savumaxin edustajan kanssa. Varsin fiksulta systeemiltä vaikuttaa, ei tarvita muita varalämmitysmuotoja, sähkövastus lämmittää vettä jos takkaa ei lämmitetä. Kesällä kun takkaa ei lämmitä kannattaa olla käytössä aurinkokerääjät. Messutalossakaan ei ollut muita varalämmitysmuotoja kuin tuo.. Vielä kun löytäisi lisää mielellään puolueettomia referenssejä niin olisipas mielenkiintoinen homma. Sovittiin että kunhan aika alkaa olla enempi ajankohtainen, edustajalle puhelu ja hän tekee tarjouksen piirustusten pohjalta. Alustava arvio n.150 - 200m2 talolle oli 10-15k.

Kirjoitin tästä Savumaxista tohon lämmitysjärkkäketjuun. Tapasin täällä Jyväskylässä heidän edustajansa ja itsellekin jäi tuosta hyvä kuva. Omassa tapauksessa ei tarvitsisi noita aurinkokerääjiäkään, kun laitan puusaunan. Jos ollaan kesällä kotona, saunotaan ja sitäkautta saa varaajan vedet lämpösiksi. Jos taas ei olla kotona, niin eipä kukaan käytä vettäkään.

Olen itse siis ajatellut, että laittas tuon Savumaxin piippuvaraajan, tietty tarvittavat LTO:t ja tuohon sitten tuloilman lämmitys. Lattioihin alakertaan ja yläkerran kylppäriin sähkökaapelit ja niillä voisi sitten lämmitellä lattioita mukavan lämpöisiksi talvella + toimisivat sitten kanssa lämmittämisessä jos ollaan pidempään poissa.

Itsekin kaipaan vielä vähän puolueetonta dataa tuosta Savumaxista. Pitäs saada yhteystietoja sellaisen ottaneita ja jututtaa suoraan.

Ja pitää huomioida tuossa hinnassa, että siinä on sitten se piippu mukana, eli se nyt on kuitenkin laitettava.

Miksi timba laitat lattialämmityksen sähköllä, miksi ei savumaxilla vesikiertoinen lattialämmitys ?
Ja tokihan savumaxin sähkövastus lämmittää veden sopivaksi vaikkei talvella takkaa lämmitetäkkään.

Oma kokemus sanoo, että Panasonic on melkeimpä se paras merkki akkukoneista puhuttaessa. Ja Makitasta on myös itsellänikin vain hyviä kokemuksia

omat kokemukset sanoo päinvastasta panasonicin akkukoneista, töissä (tornion terästehtaalla) mennyt nyt kolmen kuukauden aikana ainakin 4 panasonicin porakonetta.. järkiään ovat päästäneet savut ulos tai laatikko mennyt...

Miksi timba laitat lattialämmityksen sähköllä, miksi ei savumaxilla vesikiertoinen lattialämmitys ?
Ja tokihan savumaxin sähkövastus lämmittää veden sopivaksi vaikkei talvella takkaa lämmitetäkkään.

Saan nuo sähkökaapelit törkeän halvalla ja ne on myöskin vaivattomat asentaa verrattuna vesikiertoiseen. Lisäksi en ainakaan itse tykkää että lattiat on varsin lämpöiset (no pesuhuoneessa saa olla) vaan enemmänkin pieni mukavuuslämpö talvella. Vesikierron avulla sitten lämmitettäisiin tuloilmaa eli tuo ilmalämmitys + takka hoitaisi sen varsinaisen lämmittämisen. Tuo iv kanavointi nyt on jokatapauksessa tehtävä, tuossa ei vaadita muuta kuin ehkä vähän isompaa rööriä joihinkin kohtiin.

Lisäksi tämä ilmalämmitys + sähköllä lattiat on äärimmäisen nopea reagoimaan muutoksiin. Jos panostaa senverran, että pistää älytermostaatit lattialämmön kaveriksi, niin voi jopa pitää lattialämmöt kokonaan pois päältä kun ei olla kotosalla.

Tässäpä näitä ajatuksia...voin olla tietysti edelleenkin syvällä metsässä.

Saan nuo sähkökaapelit törkeän halvalla ja ne on myöskin vaivattomat asentaa verrattuna vesikiertoiseen. Lisäksi en ainakaan itse tykkää että lattiat on varsin lämpöiset (no pesuhuoneessa saa olla) vaan enemmänkin pieni mukavuuslämpö talvella. Vesikierron avulla sitten lämmitettäisiin tuloilmaa eli tuo ilmalämmitys + takka hoitaisi sen varsinaisen lämmittämisen. Tuo iv kanavointi nyt on jokatapauksessa tehtävä, tuossa ei vaadita muuta kuin ehkä vähän isompaa rööriä joihinkin kohtiin.

Lisäksi tämä ilmalämmitys + sähköllä lattiat on äärimmäisen nopea reagoimaan muutoksiin. Jos panostaa senverran, että pistää älytermostaatit lattialämmön kaveriksi, niin voi jopa pitää lattialämmöt kokonaan pois päältä kun ei olla kotosalla.

Tässäpä näitä ajatuksia...voin olla tietysti edelleenkin syvällä metsässä.

Kieltämättä tuntuu vähän hassulta että ottaisit savumaxin, mutta et lattiakiertoa, kun saat sähkökaapelit halvalla. Eri asia sitten jos savumaxin liittäminen lattiaan lisäisi reilusti perustamiskustannuksia. Vaikka saisit ilmaiseksi sähköpiuhat lattiaan, niin ero vesiputkiin on häviävän pieni kokonaiskustannuksissa. Varsinkin jos saisit savumaksin käyttöön myös talon lämmityksessä.

Kieltämättä tuntuu vähän hassulta että ottaisit savumaxin, mutta et lattiakiertoa, kun saat sähkökaapelit halvalla. Eri asia sitten jos savumaxin liittäminen lattiaan lisäisi reilusti perustamiskustannuksia. Vaikka saisit ilmaiseksi sähköpiuhat lattiaan, niin ero vesiputkiin on häviävän pieni kokonaiskustannuksissa. Varsinkin jos saisit savumaksin käyttöön myös talon lämmityksessä.

Aika pimeetä kyllä sijoittaa vesikiertoiseen lämmitysjärjestelmään hyödyntämättä sitä talon päälämmitysjärjestelmässä. No, eihän toi mun talo ole... Mieluummin sitten ehkä kuitenkin pelkkä takka + lämmitysvastukset?

Back
Ylös Bottom