Minä olen ihan nyyppä erilaisten drinksujen suhteen, juonkin lähinnä kaljaa ja yhden tähden jallua.
Haluaisin kuitenkin tulla tunnetuksi menestyvänä seurapiirimiehenä, joten kertokaas jotain hyviä drinkkejä joita amatöörikin osaisi tehdä? Lähinnä siis illanistujaisia ajatellen, olisi kiva tarjota jotain muutakin kun olutta, varsinkin jos naisia on paikalla (teoreettista).
Eli klassisia, helppoja drinkkejä. Gin tonic on esim. yksi hyvä joka monelle myös maistuu.
Toi mojito toimii kyllä kesällä, eikä tarvii sen kummempia aineksia. Toi eka resepti oli vaan ihan päin seiniä. Samoin caipirosca on lienee ihan ok, ja ainakin tyttöjen makuun.
Jos tykkäät itse jallusta, niin sekin on yllättävän monikäyttöinen aines erilaisissa juomissa. Toimii kuumissa juomissa (tee, kahvi, kaakao), ihan shottina (joko livenä, tai esim. puolet ja puolet butterscotch -liköörin kanssa), pidennettynä loistavaa esim. pommacin tai ginger alen kanssa jne. Drinkkejäkin siitä saa monenlaista: tohon jallugingeriin murskaa vaikka hieman limeä joukkoon ja lisää jäitä, niin saa jo vähän ulkonäköäkin juomalle. Sit jos raaskit ostaa liköörejä himaan, niin esim. greippi- tai raparperiliköörin kanssa tulee hyvää jälkeä (mä oon käyttänyt de kuyperin sour grapefruit ja sour rhubarbia, mutta en tiedä, miten niitä saa alkosta). Tässä vaikka muutama, nimetä saat itse:
1. murskattua limeä, jäitä, pari senttiä jallua, pari senttiä raparperilikööriä, gingeriä pidennykseksi. Jos satut saamaan jostain hieman puolukkaa tai puolukkasiirappia, niin ihan pieni loraus sitä sekaan.
2. murskattua limeä, jäitä, pari senttiä jallua, pari senttiä greippilikööriä, jaffaa pidennykseksi.
3. jäitä, pari senttiä jallua, pari senttiä parfait amour -likööriä, sitruunamehua, spriteä. Ravistetaan.
Noita liköörejä voi koittaa korvata jollain vastaavanmakuisella, jos ei raaski hommata tai saa käsiinsä.
Sit kun itse olen maitojuomien suuri ystävä, niin niistäkin vois pari heittää:
Perus valkovenäläinen: pari senttiä vodkaa, pari senttiä kahvilikööriä, jäitä ja maitoa. Alkosta saa helmen kahvilikööriä, joka hakkaa monessa kuppilassa olevan de kyuperin vastaavan minusta ihan sata nolla. Se oli muistaakseni vielä ihan ilmaista, tyyliin vajaan 6€/puteli. Sit ton vodkan voi korvata esim. minttuviinalla tai jaloviinalla, ja edelleen tulee hyvää.
Tiikerimaito: paljon jäitä, neljä senttiä licor 43:sta (kallista, mutta pirun hyvä aines juomiin), maitoa ja liraus appelsiinimehua. Saat tiikerijäätelön makuisen juoman.
Tähän sä tuskin tulet hommaamaan aineksia, mutta heitetään nyt kuriositeettina, koska on kanssa pirun hyvää: jäitä, pari senttiä avernaa (olikohan italialainen yrttiviina), pari senttiä butterscotch -likööriä ja maitoa.
Lopuksi vielä yksi, jolla teet tyttöihin vaikutuksen.
Cosmopolitan:
Juoma tulis oikeaoppisesti jäähdytettyyn coctail -lasiin, mutta kotona ota joku jalallinen hienompi lasi, ja pistä siihen jäitä valmistuksen ajaksi. Jäät veks ennen kuin juoma kaadetaan lasiin. Pistät shakeriin tai korvikkeeseen jäitä, 2cl vodkaa, 2 cl cointreauta tai triple secciä, 2 cl limemehua ja 8 cl karpalomehua. Ravistetaan, että juoman pinnalle muodostuu vaahto, ja kaadetaan lasiin niin, ettei jäät shakerista tule mukana. Sit vaan kylkeen kiehnäämään.
edit. ah, kun ton gin tonicin mainitsit, niin pakko vielä jatkaa vähän. Hommaa kunnon giniä. Halvemmissa on usein epämiellyttävä, pistävä maku. Beefeater, Bombay ja Hendrick's suositeltavia. GT:kin saa ihan uutta makua kunnollisella ginillä. Giniä voi myös pidentää esim. karpalomehulla, ja hyvää tulee. Sit vielä klassinen collinssi ginistä, eli Tom Collins. Mitat voi olla vähän sinne päin, mutta kuitenkin: 4cl giniä, 2 cl sitruunamehua, 1 cl sokerilientä (kikkaile jotenkin himassa), pidennetään soodalla. Valmistus ravistamalla (ravistaminen tulee noin yleisesti siitä, kun juomassa on hedelmämehua mukana). Koristeeksi coctail -kirsikka :D Ja taas on tytöt lääpällään.