Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
No kyllähän se on siitä lähdettävä että perustukset lattiavaluineen ja putkituksineen tehdään piirustusten mukaan. Toki jos sen teettää ulkopuolisilla, kuten itse aion tehdä, saa aina työlle takuun ja ei muuta kuin purkakoon räpellyksensä ja rakentakoon niin monta kertaa että sattuu kohdalleen.

Juuri näin. Ei se piikkaaminenkaan kovin mukavaa ole. Jos nyt amadöörinä tekisin uuden talon niin koteloisin kaikki putkituskohdat ja tekisin jälkivaluina.

nimim. "piikatessa pölisee""

Ikkunoista vielä. Tuo autosuojahan vaatii EI30 suojauksen myös seinien suhteen. Eli tällöinhän varaston ja saunan ikkunan ei tarvitse olla EI30 koska siinä on välissä EI30 seinä. Ainoaksi EI30-ikkunaksi jää siis keittiön 1 pieni ikkuna, tosin mahtaako sitä saada samannäköisenä tavallisen kanssa, eli joutunee pistämään keittiön lasit EI30-luokituksella. Onhan tuo sitten sen 1000 euron lisäkustannus + autokatoksen EI30-suojaus jne. Alkaa vaikuttaa kuitenkin siltä että autotalli olisi halvempi kuin autokatos... outoa.

Autotalli maksaa samanverran kun makuuhuoneen rakentaminen. Kallista siis. Heitän lonkalta 1500e/m2. 30m2 tekisi siis 45 T€. Ehkä noin puolet kalliimpaa kuin katos. Itseasiassa tallin teko voi olla jopa kalliimpaa kuin asuinneliöiden ottaen huomioon kaikki autotallin avaajat, paloseinät ja lattiapinnoitteet, jotka hakkaa nopeasti parketin hinnassa.

Itsellä on talli ja periaate on se, että auto on tallissa aina, jolloin ei tapahdu tuota romun keräämistä talliin. Enkä vaihtaisi mistään hinnasta tallia katokseen. Tietysti kun on vähän autofriikki niin autolle vain parasta. Eli aika subjektiivinen mielipide. Katos oikeasti tuplasti järkevämpi vaihtoehto.

Itseasiassa ainut mitä nykyiseen taloon muuttaisin, niin tekisin kahden auton tallin.

Autotalli maksaa samanverran kun makuuhuoneen rakentaminen. Kallista siis. Heitän lonkalta 1500e/m2. 30m2 tekisi siis 45 T€. Ehkä noin puolet kalliimpaa kuin katos. Itseasiassa tallin teko voi olla jopa kalliimpaa kuin asuinneliöiden ottaen huomioon kaikki autotallin avaajat, paloseinät ja lattiapinnoitteet, jotka hakkaa nopeasti parketin hinnassa.

Itsellä on talli ja periaate on se, että auto on tallissa aina, jolloin ei tapahdu tuota romun keräämistä talliin. Enkä vaihtaisi mistään hinnasta tallia katokseen. Tietysti kun on vähän autofriikki niin autolle vain parasta. Eli aika subjektiivinen mielipide. Katos oikeasti tuplasti järkevämpi vaihtoehto.

Itseasiassa ainut mitä nykyiseen taloon muuttaisin, niin tekisin kahden auton tallin.

Eikä maksa, mulla on erillinen talli 69m2 ja siinä maasturille sopiva katos.
- Talli lämpiää talon maalämpöpumpulla vesikiertoisella lattialämmityksellä.
- Pitkästä tavarasta tehty puurunko, harkkosokkeli.
- Hirsipaneeli ulkoseinissä ja tiilikatto
- Käsikäyttöinen nosto-ovi, hiekan ja öljynerotuskaivo, lämmin vesi tulee ja vessa löytyy.
- Oma sähkökeskus voimavirralla.
- Betonilattia jossa Mastertop pinnoite.
Mä en saanu tuohon meneen millään yli 20k€.

Eikä maksa, mulla on erillinen talli 69m2 ja siinä maasturille sopiva katos.
- Talli lämpiää talon maalämpöpumpulla vesikiertoisella lattialämmityksellä.
- Pitkästä tavarasta tehty puurunko, harkkosokkeli.
- Hirsipaneeli ulkoseinissä ja tiilikatto
- Käsikäyttöinen nosto-ovi, hiekan ja öljynerotuskaivo, lämmin vesi tulee ja vessa löytyy.
- Oma sähkökeskus voimavirralla.
- Betonilattia jossa Mastertop pinnoite.
Mä en saanu tuohon meneen millään yli 20k€.

Ei millään pahalla, mut ei hyvälläkään, mut sä rakensit talonkii pitkästä ja naapuri veti sähköt ja appiukko vesijohdot. Puut tuli omasta metästä.

Reality beats fiction. Kerros ny ku noin halvalla teit, et mitä eroa tallin teolla oli talon tekemiseen? Mitä puuttuu? Jos lasketaan, että teit 20te 69m2 ni kai sä teit 40te 138m2 jaq siihen keittiö 20tonnii vaikka ja lattiaan vimpanpäälle vaikka pähkinäparkettia 10te. Saunan tietty parasta mitä löytyy 10te ja muut rensselit tollee kultaset hanat ja marmoria 20te ni sun talos makso kai noilla herkuilla sit about 100te plus tietty se 69 m2 talli 20te. Ei paha konsultoitko vähän lisää ku mä voisin olla kiinnostunut kanssa?

Sorry pari olutta pohjalla ni juttu voi olla vähän höperöä:). Mut joo edelleen kuten itekii totesit noi ranskalaisilla viivoilla olevat asiat ni ei sitä muuta siihen taloonkaan tarvii, joten jotain pientä epäkohtaa ilmassa.

Mulla tuli samat ontelolaatat talliin ku taloon, perustus ihan samaa kamaa. Runko myös. Lattiavalu edelleen noudattaa samaa. Villat seiniin katto päälle nostoovi päälle. Jos avaan tallin oven ni se on ihan samanlainen ku makuuhuone. Ei mitään eroa rakenteissa eikä käytännössä sisutuksessakaan.

Tiedän timppa sun talliin sitten paikan mistä voi saada halvalla kerroslaseja, jos meinaat pitkästä tavarasta. Ostin omaan talliin purkulasit 70e kappale. Pikkasen hiekkapaperia, maalia päälle ja on kuin uudet.

Tiedän timppa sun talliin sitten paikan mistä voi saada halvalla kerroslaseja, jos meinaat pitkästä tavarasta. Ostin omaan talliin purkulasit 70e kappale. Pikkasen hiekkapaperia, maalia päälle ja on kuin uudet.

Ajattelin muutenkin olla yhteyksissä teikäläiseen kun tänne asti päästään. Tuskin mä niinpaljon tässä matkan varrella rikastun, että mä valmiina tota tallia otan.

Täytyy muuten sitten hyvissä ajoin katsoa tuo kalustepuoli. Noita kalusteita kun tulee menemään aika moinen määrä kuitekin jos huomioi kaiken muunkin kuin keittiön.

Tarviiko muuten tämän päivän maalämpöpumput erillisen teknisen tilan äänien takia, vai meneekö reilunkokoisessa kodinhoitohuoneessa?

Itsellä kun todennäköisesti tehdään joku tollanen autolli ja varasto tai autokatos ja varastorakennus jälkikäteen, eli mitään erillistä varsinaista teknistä tilaa ei ehkä tulisi ollenkaan.

Jostakin muistaisin kuulleeni että maalämpöpumppu (jos siis siihen päädytään) pitäisi kovaakin hurinaa, mutta taasen esim. Niben sivut antavat ymmärtää että nuo on varsin hiljaisia.

Mulla on maalämpöpumppu eteisessä välioven takana. Viereiseen keittiöön kuulee kun kompura lähtee päälle ja hieman hurinaa kuuluu välioven lävitse (Ei mikään tiivis ovi). Ei kyllä haittaa kun vieressä hurisee jääkaapit jne...

Miten olette budjetoinnin hoitaneet?

Muutamalla tutulla on budjetit kussut jopa +30%. Onko kukaan käyttänyt jotain "ammattilaista" vai itse vaan takonut exceliin lukuja ja ottanut keskustelupalstoilta lisää apuja. Esim näillä mun tutuilla olisi apu vissiin ollut tarpeen.

Itse kun budjetoin, niin sain +20% siihen mitä Kastellin edustaja väitti talon kokonaisuudessaan maksavan. Eli aivan järkyttävä ero.

Miten olette budjetoinnin hoitaneet?

Muutamalla tutulla on budjetit kussut jopa +30%. Onko kukaan käyttänyt jotain "ammattilaista" vai itse vaan takonut exceliin lukuja ja ottanut keskustelupalstoilta lisää apuja. Esim näillä mun tutuilla olisi apu vissiin ollut tarpeen.

Itse kun budjetoin, niin sain +20% siihen mitä Kastellin edustaja väitti talon kokonaisuudessaan maksavan. Eli aivan järkyttävä ero.

Olen muistaakseni viitannut tähän, mutta talotehtaan edustajat budjetoi pääsääntöisesti juuri 20% alle oikean, koska jos he budjetoisivat oikein jäisi moni kauppa syntymättä. Muutaman tehtaan tiedän ihan jopa tietoisesti tekevän tuota. En tiedä onko ihan myyjiä ohjeistettu jopa "hiukan alakanttiin" budjetoimiseen.

Mutta ainahan joku tekee 20te 38m2 autotallin ja rakentaa 100tonnilla 200m2 talon.

Itse tein oman budjetin, mutta olin realisti. Siksi kirjoittelenkin joskus inhoittavia summia mitä rakentaminen maksaa oikeassa elämässä. Voisi melkein pitää hyvänä sääntönä, että 20-30% kun oma budjetti on yli talotehtaan, niin on jo aika lähellä realismia.

Mulle talotehtaan ukko kimpaantu, kun esittelin omaa budjettia. Kuulemma talon kustannuksiin ei kuulu laskea tallia, pihaa tai mitään varastoa.

Lopulta löydettiin valmis talo meidän tarpeisiin, niin jäi rakentaminen ainakin tällä erää. Kyllähän se jossain vaiheessa on taas tavoitteena, mutta sitä ennen pitäisi olla riihikuivaa taskussa niin paljon, että ei tulisi liikaa velkaa. Mitään 230te lainaa en suostu ottamaan ja ton alle ei taida kunnon torppaa pihoineen ja talleineen rakentaa?

Mulle talotehtaan ukko kimpaantu, kun esittelin omaa budjettia. Kuulemma talon kustannuksiin ei kuulu laskea tallia, pihaa tai mitään varastoa.

Lopulta löydettiin valmis talo meidän tarpeisiin, niin jäi rakentaminen ainakin tällä erää. Kyllähän se jossain vaiheessa on taas tavoitteena, mutta sitä ennen pitäisi olla riihikuivaa taskussa niin paljon, että ei tulisi liikaa velkaa. Mitään 230te lainaa en suostu ottamaan ja ton alle ei taida kunnon torppaa pihoineen ja talleineen rakentaa?

Kyllähän 230 te:n alittaminen pihoineen ja tallaineen on todellinen haaste mikäli itse ei pysty merkittävissä käärin tekemään omalla raksalla duunia ja pysty vielä käyttämään talkooapuja. Tietysti yhtä merkittävä merkityst on omilla valinnoilla. Jos ihan ehdottomasti haluaa ruokailuerkkeriä, 2. krs parveketta, vimpan päälle saunaa ja parhaita keittiömateriaaleja, niin takuulla maksaa ja paljon.

Jos tyytyy ns perustaloon, 1 tai 1,5 krs ja jättää erkkerit ja turhat kulmat tekemättä ja materiaaleissakin keskittyy hintalaatusuhteeltaan hyviin, niin voi päästä hyvinkin noihin mainitsemiisi lukemiin.

Pihaankin saa menemään raha sikana, tai sitten sen saa omalla työllä ja vaivalla perussiistiksi. Näissä hommissa on aika turha verrata toisten valintoja. Itse olisi tarkoitus päästä alle tuon 230 kilon ja siinä on sitten 30 kiloa tonttia mukana. Eli alle 200 kilon talo. Mutta olen kyllä valmis lykkäämään sen tallin rakentamista eteenpäin, eli sen ei ole tuohon pakko mahtua mukaan ja pihaakin tehdään hiljaksiin.

Lainaa on otettava vähintään riittävästi. Sitä näkyy saavan kyllä enemmän mitä haluaa ottaa, joten aika taiteilua tämä on.

Onkohan kesämökin rakentaminen yhtä tyyristä hommaa? Ajatuksena ostaa tontti Mikkelistä ja rakentaa sinne noin 60-70m2 vapaa-ajan asunto 1-kerrokseen.
Näillä näkymin ajattelin hoitaa asian niin, että kohde tehdään sateelta suojaan tavarantoimittajan puolesta. Puurunkopaketti maksaa noin 25 000e ja henkisesti olen valmistautunut noin 60 000 - 70 000e kustannukseen ilman tonttia. Tämä riippuu myös paljon maapohjasta ja siitä joutuuko paaluttamaan.

ok-talon budjetoinnista vielä. Meillä oli ihan hyvä tyyppi myymässä ja sanoi hei ettei kannata vetää tiukille. Sanoi, että yleensä n.20% ylittyy budjetti ja sen verran pitäisi varata.

ok-talon budjetoinnista vielä. Meillä oli ihan hyvä tyyppi myymässä ja sanoi hei ettei kannata vetää tiukille. Sanoi, että yleensä n.20% ylittyy budjetti ja sen verran pitäisi varata.

Ja moneisti tähän syynä se, että nälkä kasvaa syödessä. Eli halutaan yhtä ja toista enemmän mitä aluksi oli tarkoitus. Näitähän riittää, paljua pihaan, poreammetta, ruokailuerkkeriä, vähän parempaa keittiövarustusta jne jne jne.

Jos sitä pysyisi budjetin mukaisessa suunnitelmassa, saattaisi budjettikin pysyä. Tietysti aina on varauduttava johonkin yllättävään vastoinkäymiseen ja sitäkautta menoerään. Esim. perustusvaiheessa voi tällaista tulla vastaan.

Ite uskosin, että tossa budjetin ylityksessä on suurimpana syynä tietämättömyys ja myyjien suoranainen valehtelu kustannuksista. Ainakin mun kavereilla ei mitään luksusta ole ja silti budjetit paukkuu..

Ite uskosin, että tossa budjetin ylityksessä on suurimpana syynä tietämättömyys ja myyjien suoranainen valehtelu kustannuksista. Ainakin mun kavereilla ei mitään luksusta ole ja silti budjetit paukkuu..

Myyjät valehtelee, sen kyllä huomasin kun tarjouksia kyseltiin. Timpuri voi oikeasti muistaa hintoja väärin varsinkin kun hinta- ja vaatimuskehitys on ollut niin huimaa lähiaikoina.

Eräs talomyyjä sanoi kun kerrottiin että semmone 230 000 olisi laitta "No tolla rahalla voitte vaan vihellellä"? No eipä ehtinyt edes 270 000 vihellellä, muutakun hirveille kustannuksille. Talomyyjien ja kustannuslaskurin ero oli niin suuri ettei uskottu laskurin kustannusarviota, nyt suosittelelisin tekemään laskelman (esim. kotioptimi tms.) ja uskomaan siihe, tai ainakin budjetoimaan sen mukaan.

Alla yksi meidän laskelma kotioptimilla:

0 RAKENNUTTAMINEN 26 900 €
Arkkitehti- ja rakennesuunnittelu, LVIS-suunnittelu, projektin johto ja valvonta, katselmukset,
rakennuslupa- ym. maksut, LVIS-ym. liittymismaksut tai omat kaivot, rakennusaikainen
korko
1 MAA-JA POHJARAKENNUS 32 300 €
Raivaus ja maankaivu, mahd. louhinta tai paalutus, salaojat ja kaivot, täyttö ja tiivistys,
rakennusalueen pintarakenteet, ulkovarusteet, aidat ja telineet jne.
2 PERUSTUKSET JA ULKOPUOL. RAKENTEET 30 500 €
Anturat, pilari-/sokkelipalkit, perusmuurit ja -pilarit, mahdollisesti kellarin ulkoseinä,
alapohjat, ulkopuoliset rakenteet
3 RUNKORAKENTEET 78 900 €
Ulkoseinät, kantavat väliseinät ja pilarit, laatat ja palkit, portaat, ulkotasot ja katokset,
yläpohja ja vesikattorakenteet, ruoteet ja koolaukset, aluskatteet, otsa-, räystäs- ja
aluslaudat
4 TÄYDENTÄVÄT RAKENTEET 39 400 €
Ikkunat, ulko- ja sisäovet, ei kantavat väliseinät, räystäskourut ja syöksytorvet, läpiviennit,
pellitykset ja tiivistykset, hormit ja kanavat, tulisijat ja piiput
5 PINTARAKENTEET 48 400 €
Vesikate, sisäseinien ja sisäkattojen pinnoitteet, lattioiden pinnoitteet, ulkoseinien
pintamateriaalit
6 KALUSTEET, VARUSTEET JA LAITTEET 21 500 €
Keittiön ja kodinhoitohuoneen kalusteet ja laitteet, muiden tilojen kalusteet, varusteet ja
laitteet
7 KONETEKNISET LAITTEET JA TYÖT 53 800 €
Lämmönkehitys ja -jakelu, lämpö- vesi- ja viemärilaitteet, ilmanvaihto, sähkö, valaistus ja
tekniset erityisjärjestelmät
8-9 TYÖMAAN KÄYTTÖ-,YHTEISKUSTANNUKSET 26 900 €
Vastaava työnjohtaja (=vast.mest.), urakkasuoritusten ja materiaalien hankintatehtävät,
hallinto, vartiointi, työmaakoppi,työvälineet, koneet, työnaik. LVIS-työt ja energ.kulutus,
kuljetukset, turvallisuus, vakuutukset
KOKO RAKENNUSKOHDE YHT.(KOHDAT 0-9) 358 500 €
Muut yksittäiset laskelmaan haluamasi lisäkustannukset yht. 20 000 €
Oman työn osuus rakennusteknisistä töistä, aputöistä ja rakennuttamisesta -79 500 €
Mikäli arvioidun oman työn osuuden pystyisi tekemään, niin muu rahoitustarve on 299 000 €

Joku kohta maksoi enemmän toinen vähemmän. Loppusumma kutakuinkin sinnepäin, eli n. 270 tuli hintaa kun lähes kaikki tehtiin talkootöinä ja suuri osa hankinnoista tehtiin keskimääräistä edullisemmin.

Joku kohta maksoi enemmän toinen vähemmän. Loppusumma kutakuinkin sinnepäin, eli n. 270 tuli hintaa kun lähes kaikki tehtiin talkootöinä ja suuri osa hankinnoista tehtiin keskimääräistä edullisemmin.

Paljonko talolle tuli kokoa? Ja tossa aikaslailla iso määrä pohjatöitä ja perustuksia, eli ilmeisesti jouduttiin tekemään vähän muutakin kuin perus kaivuuhommia?

EDIT:

En halua millään tavalla kritisoida kenenkään kustannuslaskelmia. Mutta ei noihin taloihin 300.000 euroakaan pala jos ei mitään linnaa tee huippuvarusteilla (varsinkaan ilman tontin hintaan, tontti voi olla mitä vaan väliltä ilmanen ja 200.000 euroa), näin vähän kärjistettynä. Noita omakotitaloja on kuitenkin myynnissä 250.000 eurolla ja suhteellisen uusina (Jyväskylässä kun mennään n. 15 kilsaa landelle päin) eikä noita järjestään persnettoon myydä. Että tuossa on tontitkin mukana jo.

Tottakai joutuu maksaan jos tekee ison talon eikä mistään halua tinkiä tai teettää kaiken valmiina.

Back
Ylös Bottom