Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Häh? No just noinhan mä sanoinkin?

Sä sanoit, että amerikassa näin voi tapahtua, mutta ei välttämättä suomessa ja vedit ympäristön vaikutuksen mukaan. Näinhän ei todellakaan ole vaan se riippuu vain ja ainoastaan perintötekijöistä. Eli noin sä et todellakaan sanonu.

Emmä muuten huutelis sivusta, mut mä koen olevani sen verran tärkee ja fiksu, että mä tuun vähän palauttaa sua maanpinnalle ku sulla alkaa mopo keulia.

Sä sanoit, että amerikassa näin voi tapahtua, mutta ei välttämättä suomessa ja vedit ympäristön vaikutuksen mukaan. Näinhän ei todellakaan ole vaan se riippuu vain ja ainoastaan perintötekijöistä. Eli noin sä et todellakaan sanonu.

Emmä muuten huutelis sivusta, mut mä koen olevani sen verran tärkee ja fiksu, että mä tuun vähän palauttaa sua maanpinnalle ku sulla alkaa mopo keulia.

Ehkä mä sitten ilmaisin itseäni vähän epäselvästi. Siis totta kai Suomessa asiat menee suunnilleen samalla tavalla kuin Amerikassa, koska ympäristö on suunnilleen samanlainen. Se on kuitenkin totta, että riippuu ympäristöstä, kuinka voimakas korrelaatio perimän ja tutkitun ominaisuuden välillä on.

Ehkä mä sitten ilmaisin itseäni vähän epäselvästi. Siis totta kai Suomessa asiat menee suunnilleen samalla tavalla kuin Amerikassa, koska ympäristö on suunnilleen samanlainen. Se on kuitenkin totta, että riippuu ympäristöstä, kuinka voimakas korrelaatio perimän ja tutkitun ominaisuuden välillä on.
Ihmiseen vaikuttaa toki ympäristö, mutta perinnöllisyys tarkoittaa edelleenkin eliöiden ominaispiirteiden siirtymistä sukupolvelta toiselle perintötekijöiden ohjaamana ei ympäristön ohjaamana. Eli puhuit puuta heinää sen suhteen.

Ihmiseen vaikuttaa toki ympäristö, mutta perinnöllisyys tarkoittaa edelleenkin eliöiden ominaispiirteiden siirtymistä sukupolvelta toiselle perintötekijöiden ohjaamana ei ympäristön ohjaamana. Eli puhuit puuta heinää sen suhteen.

En mä kyllä edelleenkään näe, missä muka puhuin puuta heinää. Siis jos nyt tutkitaan, kuinka voimakkaasti joku ominaisuus on perinnöllistä, niin silloin vertaillaan kyseisen ominaisuuden esiintymistä niillä, joilla on tietty perintötekijä ja niillä, joilla sitä perintötekijää ei ole. Joissakin olosuhteissa perintötekijän ja tutkitun ominaisuuden välillä voi olla voimakkaampi korrelaatio kuin toisissa olosuhteissa. Jos näin on, niin ensimmäisissä olosuhteissa tehty tutkimus antaa tulokseksi, että ominaisuus on voimakkaammin perinnöllinen kuin jälkimmäisissä olosuhteissa tehdyn tutkimuksen mukaan. Ja silloin voidaan sanoa, että se ominaisuus on voimakkaammin perinnöllinen niissä ensimmäisissä olosuhteissa kuin jälkimmäisissä. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos jäkimmäisissä olosuhteissa kokonaispopulaatiossa on suurempi vaihtelu ominaisuuden esiintymisessä, jolloin perimän vaikutus on tilastollisesti pienempi.

Joku voisi väittää, että tällaisessa tapauksessa vaikkapa ensimmäisen tutkimuksen antama tulos on oikea, koska jälkimmäisessä ympäristötekijät turmelevat dataa. Mutta tämä tietysti riippuu siitä, mistä ollaan kiinnostuneita. Jos ollaan kiinnostuneita nimen omaan ko. ominaisuuden perinnöllisyydestä ensimmäisissä olosuhteissa, niin silloin sitä pitää myös tutkia niissä olosuhteissa. Jos taas ollaan kiinnostuneita perinnöllisyydestä jälkimmäisissä olosuhteissa, niin silloin tutkimus pitää tehdä niissä olosuhteissa. Kumpikaan arvo ei ole universaalisti pätevä, vaan kumpikin on pätevä kuvaus siitä populaatiosta, jota on tutkittu.

Nyt kyllä aletaan olla jo niin kaukana ketjun aiheesta, että eiköhän tämä ala riittää.

No mä en tota samaa lausetta viitsi sulle kolmatta kertaa tohon postaa, että jos ei uppoo niin ei uppoo.

Ei malta:

1)veijari sanoo näin:
Meinasit että jos Amerikassa älykkyys on perinnöllistä, niin vaikkapa suomessa se ei sitä ole?

2) sinä, Aatu vastaat näin:
Kyllä näin voisi olla. En minä näitä juttuja keksi, vaan tätä perinnöllisyys tarkoittaa.

3) oikea määritelmä sanoo näin:
perinnöllisyys tarkoittaa eliöiden ominaispiirteiden siirtymistä sukupolvelta toiselle perintötekijöiden ohjaamana

4) sinä puhut puuta heinää

5) nyt sinä, joka koet olevasi fiksu ja rakentavasti keskusteleva henkilö varmasti pystyt myöntää puhuneesi puuta heinää.

Sitä, johon suhteessa johtopäätökset perinnöllisyydestä on tehty. Eli tässä tapauksessa Amerikkaa, koska tuloksia verrattiin väestön keskiarvoihin.

Oleellista taitaa kuitenkin olla, että eri tutkimusryhmiä verrattiin keskenään. Kahden valkoihoisen vanhemman adoptoituja lapsia, valkoihoisen ja mustaihoisen adoptoituja lapsia, kahden mustaihoisen vanhemman adoptoituja lapsia, kahden aasialaisen vanhemman adoptoituja lapsia jne. Yleisesti havaitut erot eri rotujen älykkyysosamäärissä säilyivät, vaikka kaikki lapset oli adoptoitu keskiluokkaisiin valkoihoisiin peheisiin. Eli oli turha selittää, että äo-erot johtuisivat vaikkapa siitä, että mustaihoisissa perheissä olisi niin kurjaa ja vaikeaa, että lasten älykkyys ei tästä syystä puhkea kukkaansa.

Päivän hesarista löytyi tämmöinen. On se hienoa, että mamunuorukaisetkin käyvät punttiksella pitämässä kuntoaan yllä, että jaksavat sitten aikuisina moniosaajina pitää huolta meidän vanhuksistamme.

Taitaa olla joku paineilmalaitesali, jossa ei käy HC -reenaajia. Ainakin meidän salilla käy sellaista sakkia, ett jos joku faking mamujengi alkaisisi siellä uhkailemaan niin satavarmasti jengille tulisi pataan niin lujaa, että uhittelu loppuisi siihen. Lopullisesti.

Oma tarinani asiasta kaunistelematta ja täyttä totta:
Yläkertaan muutti 3 muslimimiestä, mä etsin nyt uutta kämppää, kun en ole päässyt 4kk nukkumaan ennen neljää yöllä jatkuvan kolinoinnin ja metelöinnin takia. Kukaan ei tee mitään, ja kukaan heistä ei puhu suomea niin isännöitsijäkään ei viitsi tehdä asialla mitään. Eikä poliisit, enkä itse osaa kavereiden kieltä pätkääkään. Ennen heitä oli valehtelematta maailman rauhallisin kämppä. Vuosiin ei pihaustakaan ylhäältä ja siellä sentään asui teiniporukka, jolla oli jopa juhliakin suht usein. Nekään eivät kuuluneet häiritsevästi.

Että semmosta.

Edit: Ihanintahan tässä on, että tällä hetkellä itselläni on maailman paras vuokraisäntä ja remppasin juuri kämpän loistavaan kuntoon. Maalasin seinät, kaakeloin kylppärin, asensin uudet keittiön kaapit. Nyt sitä voikin muuttaa.

Voin vain kuvitella vitutuksesi kun ei edes kotonaan saa olla rauhassa. Meitsillä ainakin leikkaisi kiinni jo parissa päivässä niin totaalisest, etten ehkä pystyisi vastaamaan seurauksista mutta olenkin hieman yliherkkä metelille. Voisit ehkä vielä viimeisenä epätoivoisena yrityksenä käydä kertomassa naapureillesi, että yöllä pitää olla hiljaa ja jos sulla on häijynnäköisiä isoja kavereita pari kappaletta niin ne mukaan ihan vaan vahvistamaan pointtiasi. En siis tarkoita mitään sakinhivutusta vaan ihan puhumalla tai elekielellä kommunikointia jos eivät ymmärrää suomea tai englantia.

Onnksi sentään olet vuokralla etkä omistuasunnossa. Ois varmaan aika tiukka paikka jos ois ostanu parisadantonnin asunnon ja sitten tulis tollaset naapurit. Rauha ois mennyttä ja asuntoa olisi varmasti vaikea saada kaupaksi. Ainakaan kunnolliseen hintaan.

ehk

No mä en tota samaa lausetta viitsi sulle kolmatta kertaa tohon postaa, että jos ei uppoo niin ei uppoo.

Ei malta:

1)veijari sanoo näin: Meinasit että jos Amerikassa älykkyys on perinnöllistä, niin vaikkapa suomessa se ei sitä ole?

2) sinä, Aatu vastaat näin: Kyllä näin voisi olla. En minä näitä juttuja keksi, vaan tätä perinnöllisyys tarkoittaa.

3) oikea määritelmä sanoo näin: perinnöllisyys tarkoittaa eliöiden ominaispiirteiden siirtymistä sukupolvelta toiselle perintötekijöiden ohjaamana

4) sinä puhut puuta heinää

5) nyt sinä, joka koet olevasi fiksu ja rakentavasti keskusteleva henkilö varmasti pystyt myöntää puhuneesi puuta heinää.

No jatketaan nyt sitten vielä yhden viestin verran, kun kerran et malta. Siis enhän minä ole sanonut mitään, mikä on ristiriidassa tuon sinun linkittämäsi määritelmän kanssa. Totesin vain, että se, kuinka voimakkaasti joku ominaisuus siirtyy sukupolvelta toiselle perintötekijöiden ohjaamana, riippuu siitä kokonaispopulaatiosta (ja sen ympäristöstä), johon verrataan. Edellisessä viestissäni jo selitinkin yhden mahdollisen syyn sille, miksi yhteys tietyn perintötekijän ja tietyn ominaisuuden välillä voi vaihdella populaatiosta toiseen.

Sen kyllä myönnän, että olin sanavalinnoissani epäselvä. En tarkoittanut, että älykkyyden perinnöllisyys oikeasti vaihtelisi esimerkiksi Suomen ja Amerikan välillä. Sanoin vain, että perinnöllisyyden määritelmästä ei seuraa, ettei tällaista vaihtelua voisi olla - tämä taitaa olla myös se asia, jonka ymmärtämisessä sinulla on nyt vaikeuksia. Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, joten siinä ei kyllä ole mitään ihmeellistä. Olennaista tässä olisi ymmärtää, että ominaisuudet eivät ole seurausta joko perimästä tai ympäristöstä, vaan aina molemmista. Perimä määrää sen, millä tavalla tulevat ympäristön olosuhteet vaikuttavat yksilöön. Siis kaikki ympäristön vaikutus tapahtuu perittyjen taipumusten välityksellä, ja kaikki perimän vaikutus tapahtuu ympäristön olosuhteiden välityksellä.

Oleellista taitaa kuitenkin olla, että eri tutkimusryhmiä verrattiin keskenään. Kahden valkoihoisen vanhemman adoptoituja lapsia, valkoihoisen ja mustaihoisen adoptoituja lapsia, kahden mustaihoisen vanhemman adoptoituja lapsia, kahden aasialaisen vanhemman adoptoituja lapsia jne. Yleisesti havaitut erot eri rotujen älykkyysosamäärissä säilyivät, vaikka kaikki lapset oli adoptoitu keskiluokkaisiin valkoihoisiin peheisiin. Eli oli turha selittää, että äo-erot johtuisivat vaikkapa siitä, että mustaihoisissa perheissä olisi niin kurjaa ja vaikeaa, että lasten älykkyys ei tästä syystä puhkea kukkaansa.

Juuri näin. Nimen omaan tällaisen selityksen poissulkemiseksi käytettiin adoptiotutkimusta.

Eiköhän ÄO-tutkimukset ole vähän niin, että harvapa uskaltaa lähtee omaa uraansa niillä pilaamaan. Kertoo kyllä tieteentekemisen tilasta aika helvetin paljon.

Vaikka tutkimuksessa selviäisi kuin vahva tahansa korrelaatio naamanvärin ja älykkyyden välille, ni mitäs sitte? Sä oot vaan rasisti ja tutkimuksen hypoteesit ja tulokset on rasismia.

Tässä dokkarissa lähestytään tuota kysymystä älykkyydestä eri näkövinkkeleistä. Varsinaisesti tuossa ei tutkita sitä, että onko "rotujen" välillä eroa, vaan katsotaan ylipäätään missä määrin älykkyys on "ennalta määrättyä" ja missä määrin vaan kovan työn tulosta. Sen verran voin spoilata, että testeissä on esim. havaittu yksittäisellä geenillä olevan mieletön merkitys oppimiseen. Eläinkokeissa sen poistaminen on johtanut siihen, että elukan oppimiskyky on kadonnut täysin. Mulla ei ole ainakaan mitään ongelmaa uskoa sitä, että aasialaista, eurooppalaista ja afrikkalaista alkuperää olevien aivot yksinkertaisesti toimivat geenimutaatioiden vuoksi eri tavoin. Esim. aasialaisethan eivät kestä viinaa jonkin geenimutaation takia paljon paskaakaan, mutta saavat ainakin joidenkin tutkimusten mukaan AO-kokeista korkeampia pisteitä kuin valkoihoiset ja valkoihoiset taas korkeampia kuin mustaihoiset (joo, ei viina ja älykkyys liity toisiinsa, mutta... you get the point). P-Amerikan alkuperäiskansat ovat 100 prosenttisesti laktoosi-intolerantteja. Mustaihoiset eivät saa tarpeeksi D-vitamiinia Suomessa jne.

Kuten yllä on jo sanottu, niin rotujen välinen älykkyystutkimus tosiaan on aikamoinen uraan kohdistuva itsemurha. Olet samantien Mengele ja vaikka mitä, jos erehdyt sanomaan, että roduissa on eroja.

http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b00qzlbv/Horizon_20092010_What_Makes_a_Genius/

Jos mustat on yhtä älykkäitä ku valkoihoiset,ni miksei ne mustat pärjää ilman valkoisen apua esim. afrikka?
Sinne laitetaan vitusti rahaa+porukkaa otetaan Suomeen ja muihin maihin.

Vaikka tutkimuksessa selviäisi kuin vahva tahansa korrelaatio naamanvärin ja älykkyyden välille, ni mitäs sitte? Sä oot vaan rasisti ja tutkimuksen hypoteesit ja tulokset on rasismia.

Ainakin silloin siitä tulee rasismia, kun väittää, että Pekka on älykkäämpi kuin Lumumba, koska valkoinen on älykkäämpi kuin musta.

Olisi kiva tietää myös, mitkä ovat erot Itä- ja Länsi-Afrikan välillä. Alkuperäiset ihmiset ovat kuitenkin aika erilaisen näköisiäkin ko. seuduilla.

Ainakin silloin siitä tulee rasismia, kun väittää, että Pekka on älykkäämpi kuin Lumumba, koska valkoinen on älykkäämpi kuin musta.

Pekka on todennäköisesti älykkäämpi kuin Lumumba, koska valkoisten keskimääräinen älykkyysosamäärä on huomattavasti korkeampi kuin mustien.

Jos mustat on yhtä älykkäitä ku valkoihoiset,ni miksei ne mustat pärjää ilman valkoisen apua esim. afrikka?
Sinne laitetaan vitusti rahaa+porukkaa otetaan Suomeen ja muihin maihin.

Häpeän olla samaa rotua sinun kanssa. Mikäli meidän super-rodun älykkyys ilmenee näin, niin mielelläni olisin itse vaikka oranki. Helvetin tyhmä kommentti, helvetin tyhmältä ihmiseltä.

Häpeän olla samaa rotua sinun kanssa. Mikäli meidän super-rodun älykkyys ilmenee näin, niin mielelläni olisin itse vaikka oranki. Helvetin tyhmä kommentti, helvetin tyhmältä ihmiseltä.

osittain pakko kompata tota. Jos kattoo vaikka sen vice guide liberia niin aika sama oliko ÄO 200 kun homman semmost mikä se sielläkin näytti olevan. Siihen ei paljo pysty vaikuttamaan ellet ole Clark kent

Toivoisi että saapusi mamutteja....Uusi jääkausi.... ja niitä tulee jostain Siperiasta.........Big fucking maahanmuutaja problema!

Niistä saisi kyllä hyvää lihaa ja myotyä ne torahampaat----

Aika vitun hauska tuo keskimääräisen älykkyyden väittely. Kannattais ehkä käydä ekaksi itse älykkyystesteissä ennenkuin hirveesti alkaa hehkuttaan. Sama kuin Tamperelaiset kynäniskat hehkuttais olevan vahvoja kaupunkilaisia kun meillä on Bull samassa kaupungissa :D

Back
Ylös Bottom