Tämä on joku väärinkäsitys, joko minun kirjoituksistani tai niiden tulkinnasta johtuva. Minä en ole mielestäni väittänyt, että maahanmuuttoa ei tulisi lainkaan rajoittaa, tai että ongelmien tulisi antaa kasautua tai jotain muuta vastaavaa. Minä olen koko ajan puhunut pelkästä asennoitumisesta maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin (eli erotan konkreettiset toimet sekä mielipideilmaston toisistaan). Se ei ilmeisesti ole tullut tarpeeksi selvästi esille. Olen koittanut toistaa tätä useaan kertaan. Se on varmaan totta, että näillä motiiveilla ei olisi välttämättä pitänyt keskusteluun osallistuakaan.Tässä ketjussa maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvilla on uskoakseni siinä mielessä yhteinen kanta, että paras keino estää maahanmuuton aiheuttamia ongelmia on valita tulijat tarkemmin, ja/tai yksiselitteisesti rajoittaa maahanmuuttoa, esim. tuosta turvapaikkashoppailusta. Jos oma näkemyksesi on se, että tuota ko. maahanmuuttoa ei tule rajoittaa, vaan ongelmien pitää antaa kasautua, ja että niiden ratkaiseminen on kantasuomalaisten "rakentavien kommenttien" varassa, niin sitten ajattelutapasi on niin fundamentaalisesti poikkeava tästä toista mieltä olevien ryhmästä, että ei todellakaan ole mikään ihme jos et näe keskustelua asiallisena.
Varsinaisia faktaperusteisia asioita en ole ottanut esiin, vaan eri ihmisten kanssa käyty keskustelu viimeisten muutaman sivun aikana on ollut lähinnä subjektiivisten mielipiteiden vaihtoa. Siitä voit olla varma, että jos rupean perustamaan argumenttejani koviin faktoihin, niin otan selvää mistä puhun olkoon asia mikä hyvänsä. Mielipiteet eivät varsinaisesti voi olla oikeita tai vääriä, ja mitään konkreettisia toimia asian suhteen en ole tässä vaiheessa vielä tarjonnutkaan. Konkreettisiin toimiin voidaan palata myöhemmin.Minun mielestäni tuo ajattelutapa, että "se nyt vaan tapahtuu, ette voi sille mitään" tai että "mutta kun YK määrää ja muuten suomi menettää kansainvälisen maineensa" (jota usein käytetään ns. monikultturismin puolustamiseen) on niin haistapaskaretoriikkaa, että sellaiseen on aika vaikea edes vastata vittuilematta. Noin perstuntumalta sanoisin, että teikäläisellä ei ole faktat hallussa asian suhteen, vaan tulet tänne mesomaan rasisteille kun muistat turvapaikanhakijasta puhuttaessa unicefin mainoksessa esiintyneen pallomahaisen pikkulapsen jolla on kärpäsiä silmissä. Tuskin olet juurikaan lukenut koko ketjua. Siitä olen samaa mieltä, että nuo "ylilyönnit" eivät kuuluisi tähän ketjuun, ja että ne eivät vie keskustelua eteenpäin millään tavalla. Samoin nuo maahanmuuttajien rikosuutiset ovat ulkona kontekstista sikäli, kun kukaan keskustelijoista tuskin kiistää ilmiön olemassaoloa.
Toivottavasti se, miksi olen yleensäkään avannut suuni, tai se mitä olen ja mitä en ole tarkoittanut alkaa kohta olemaan selvillä. Kirjoitan myöhemmin lisää, jahka tässä saa nukuttua ja selvittyä muistakin velvollisuuksista.