Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

tämä perinteinen "enneuni". hyi kun vituttaa sanoa tuo sana.. no jokatapauksessa referoituna näin yöllä unta että rakennan ukin kanssa kotaa hänen takapihallaan, kota tehtiin valmiiksi ja juotiin kuumat kaakaot ja taidettiin mennä sitten ongelle siitä. (joka kerta kun kävin ukin luona pienempänä niin ukki puhu siitä että menen sen luokse yöksi ja tehdään kota..)
herään aamulla ja kuulen kun äiti itkee ja sanoo että ukki on kuollut. siitä on jo 5 vuotta ja muistan sen kun eilisenpäivän.

PS. ja tiedän että tähänkin on varmaan olemassa jotain selityksiä ja että hyvää sattumaa plaaplaa, kyllä se tilanne vain pistää miettimään kun kohdalle osuu

minullekin on tapahtunut monia erilaisia kummallisia asioita... esim. sellainen kun näin ikkunasta, että joku koitti autoa nostaa sellaiselle lavalle.. sitten tuli vain tunne, että mene auttamaan... no sitten menin :) ja ei tosiaan ollut silloin tapana mitään tuollaista tosta noin vain tehdä tai ei tullut sellaisia tuntemuksia ennen.. no siinä taisteltiin ja lopulta saatiin se auto siihen lavalle.. mies oli maksamassa 20e palkkaa ja sanoin, että ei tarvii, kiitä Jumalaa.. mies alkoi itkemään ja kertoi, että on itse uskovainen.. se "voima" joka oli siinä tilanteessa oli aika uskomaton.. aikomoinen sattuma??? vai voisiko olla jotain suurempaa takana?

HEI MIKE VITTU :ASDALÄSD;SA_:D;:SA_D; mä en oo uskovainen.. en edes usko että voin ikinä uskoa. ootko nyt ymmärtäny kaikki mun tekstit aivan väärin vai olenko oikeasti noin vitun paska kirjoittaja? :D mua kiinnostaa mikä ihmisen laittaa uskomaan mutta mä EN USKO ENKÄ USKO ETTÄ VOIN USKOA. (.) PISTE?!

tämä perinteinen "enneuni". hyi kun vituttaa sanoa tuo sana.. no jokatapauksessa referoituna näin yöllä unta että rakennan ukin kanssa kotaa hänen takapihallaan, kota tehtiin valmiiksi ja juotiin kuumat kaakaot ja taidettiin mennä sitten ongelle siitä. (joka kerta kun kävin ukin luona pienempänä niin ukki puhu siitä että menen sen luokse yöksi ja tehdään kota..)
herään aamulla ja kuulen kun äiti itkee ja sanoo että ukki on kuollut. siitä on jo 5 vuotta ja muistan sen kun eilisenpäivän.

PS. ja tiedän että tähänkin on varmaan olemassa jotain selityksiä ja että hyvää sattumaa plaaplaa, kyllä se tilanne vain pistää miettimään kun kohdalle osuu

wtf, mitä "enneunta" tossa nyt oli? :confused:

wtf, mitä "enneunta" tossa nyt oli? :confused:

eipä juuri mitään, se vain tuntu niin pahalta sillon ja ihmeelliseltä. niinkuin sanoin se voi yhtähyvin olla sattumaa.
mutta kun sitä miettii siltä kantilta että juuri saman ~5h sisään näet unta henkilöstä joka kuolee, ja se on vielä elämäsi ensimmäinen (muistamasi) uni kyseisestä henkilöstä. ja kun uni on vielä sellainen joka niin hyvin kietoutuu tosielämään..

Tuli muuten mieleen noista "enneunista" seuraavaa:

mutsin sisko näki kans semmosen "enneunen", unessa oli ollut hautajaisissa kantamassa arkkua... No katto sinne arkkuun ja siellähän lepäsi oma täti tms. Seuraavana päivänä täti oli kuollunna.

Tuli muuten mieleen noista "enneunista" seuraavaa:

mutsin sisko näki kans semmosen "enneunen", unessa oli ollut hautajaisissa kantamassa arkkua... No katto sinne arkkuun ja siellähän lepäsi oma täti tms. Seuraavana päivänä täti oli kuollunna.
Ja jos nyt oletetaan, että tämä olisi todellinen enneuni, eikä sattuma, joita tapahtuu miljoonia päivittäin maailmassa, niin mikä tuon pointti olisi? Ei sitten niin yhtään mikään. Ihmiset monasti unohtavat hehkutuksessaan miten merkityksettömiä noi ovat kun ajatellaan järjellä.

Noita ennen uniahan näkee kun alitajunnassa käsittelee asioita. Kuulee että ukki on huonona ja vaikka tietoisesti ei ajattele sitä niin sitten näkee unta. Vai eikö muut ole nähneet unia opiskelutehtävistään tai työhommista mitkä on sama asia.

Ja muutenkin tuo enteily. Joskus tulee vahva tunne että voittaa lotossa. Tai jos emännällä menee pitkään että onkohan sattunut jotain. Jos juuri sillä kertaa voittais lotossa tai emännälle olisi oikeasti sattunut jotain olisi helppo julistaa että koin asiasta enteen. Mutta kun asiat ei mennytkään niin kuin hetken tuntui niin enteen joka ei toteutunut unohtaa saman tien.

ukilla oli kaikki hyvin sitä ennen. mutta suostun sopimaan sen sattumaksi, mike on niin vahva.

Nojoo, en nyt kyllä suoranaisesti tarkottanut viitata sun tapaukseen. Mutta tuo viiminen argumentti on kyllä hyvä vastaväite jumalan olemassa ololle :D

e: tai niinku eilisessä Penn & Teller showssa; mies saa orgasmin kahdessa minuutissa ja nainen kahdessa kymmenessä, kuka ääliö vielä kaipaa muita todisteita ettei jumalaa ole olemassa...

kyllä minä ymmärrän täysin mitä mike haet takaa, ihminen(ainakaan minä) ei/en kuitenkaan VOI olla noteeraamatta tuollaista asiaa vain olankohautuksella. minä oon tieteen mies viimeiseen asti enkä ihan oikeasti usko että voin koskaan tulla uskoon ja sitä rataa. SILTI pysähdyn välillä miettimään että onko ihminen oikeasti niin ylpeä että voi sulkea aivan kaiken siis AIVAN kaiken pois pelistä? tiedekin todistaa joka päivä että emme tiedä lähellekkään kaikkea.

En tarkottanu, et toi olis mikään oikea (:lol2:) enneuni, tulpahan vaan mieleen.

Itsehän en usko enneuni yms. paskapuheeseen.

Viimeksi muokattu:
JUMALA lähetti sulle viestiä tulevasta, että olisit kerennyt pelastamaan ukkis, mut et älynny prkele :curs:

Miten täällä kehdataan jauhaa näistä ilman minua!!! Äääääähhh!!! * polkee jalkaa *

Ironfreak81: Mä olen tässä jutellut viime syksystä saakka suurin piirtein jokainen viikko Joensuulaisen Jehovan todistajat -lahkon vanhimman kanssa ja olen lueskellut 3 vartiotorniseuran kirjaa ja kymmeniä Herätkää! -lehtiä. Pystyn murskaamaan lähes kaikki näiden teosten väitteet ja ne joita en pysty murskaamaan ovat väitteitä, joihin huipputiedemiehetkin joutuvat sanomaan: "Emme tiedä".

Sulla on varmaan kotona tai olet lukenut sen Jehovan todistajien jakaman sinisen pienen kirjasen: "Elämä maan päällä - kehityksen vai luomisen tulos?" Siellä on esimerkiksi sivulla 44 tämmöinen kirjoitus:

Elämälle välttämättömien proteiinien molekyylit ovat varsin monimutkaisia. Millaiset mahdollisuudet edes yksinkertaisella proteiinimolekyylillä olisi muodostus attumalta alkuliemessä? Kehitysopin kannattajat myöntävät sen todennäköisyydeksi vain yhden mahdollisuuden 10^113:sta (Ykkösen perässä 113 nollaa). Mutta matemaatikot eivät ryhdy edes tutkimaan mahdollisuuksia, joiden todennäköisyys on on ainoastaan yksi 10^50, koska ne heidän mielestään eivät koskaan toteudu. Jonkinlaisen käsityksen edelle esitetyn tapahtumisen todennäköisyydestä saa siitä, että luku 10^113 on suurempi kuin kuin koko kaikkeuden atomien arvioitu kokonaismäärä.
Mikä tässä tekstissä on vikana? Hyvinkin moni asia, koska ainoastaan kaksi ensimmäistä lausetta ovat jossain määrin totta. Elämälle välttämättömät proteiinit ovat monimutkaisia ja niiden mahdollisuudet muodostua sattumalta oletetussa abiogeneesin alkuliemessä ovat olemattomat - mutta kun kukaan tiedemies(kehitysopin kannattaja) ei väitä, eikä ole väittänyt, että elämälle välttämättömät proteiinit muodostuisivat sattumalta alkuliemessä! Tämä on Jehovan todistajien kehittämä olkinukke virheargumentti, että tiedemiehet muka väittäisivät jotain tämmöistä.

Tuossa tekstissä aletaan sen jälkeen leikkiä todennäköisyyslaskelmilla vailla mitään lähtökohtia mistä nuo luvut tulevat. Ei mitään mainintaa esimerkiksi proteiinimolekyylin koosta, vaikka on aika selvää, että 5 aminohapon muodostama proteiini on yksinkertaisempi kuin 10.000 aminohapon muodostama proteiini. Sitten on täysin perseestä revittynä luku: 10^113. Mistä hevon vitusta tämä muka on otettu? On vain sanottu, että näin tämä on ja sillä selvä.

Mä en tarkemmin tiedä mitä matemaatikot tutkivat ja millä perusteilla mutta luku 10^50 ei nyt pitäisi olla mitenkään erikoisen ihmeellinen luku matemaatikoille. Kari Enqvistiltä mainio esimerkki: "Heitä kolikkoa sata kertaa ja merkitse ylös saamari kruunien ja klaavojen järjestys. Todennäköisyys, että sait juuri tuon sarjan on yhden suhde triljoonaan triljoonaan (10^36). Siinä se kuitenkin juuri tapahtui nenäsi edessä."

Tämmöistä tekstiä Jehovien julkaisuissa on ja tämänkaltaiset valheelliset ja tiedettä tietoisesti vääristelevät jutut saavat mut kieltämättä kiehumaan jonkun verran.

Noista mainitsemistasi monimutkaisuuksista ja alkuräjähdyksen jutuista oli AAI:n tapahtumassa kaksi mielenkiintoista luentoa.

PZ Myersin luento: Desing vs. Change, 46:20min
Lawrence Krauss: Universe from nothing, 64:52min

P.s. saiko tänne ala- ja yläindeksi?

Enneunista:

Kaikilla on ollut ns. enneunia enkä hetkeäkään epäile etteikö väitteet niistä olisi vilpittömiä. Kuitenkin kyse on illuusiosta jonka parhaiten selittää heikko kykymme hahmottaa todennäköisyyksiä ja luontainen pyrkimys havaita kaavamaisuuksia (pattern recognition). Selektiivinen muisti karsii pois ei-merkilliset tapahtumat ja vääristää sisäisten todennäköisyyslaskujen otantaa todellista pienemmäksi. Myös pyrkimys vahvistaa omia ennakkokäsityksiä on ihmisen perusominaisuuksia jotka vaikuttaa (Confirmation Bias).

Esimerkki: Tuntuuko siltä että jostain syystä satut vilkaisemaan kelloasi juuri tasalta tai kun viisarit on täsmälleen päällekkäin tai kun kello on 11:11 tms?

Useimmat lukijat tietävätkin jo selityksen. Katsot päivittäin vaistonomaisesti kelloasi satoja kertoja itse tiedostamatta sekä joskus tietoisesti. Kun jokin sadoista ns. merkillisesta lukemasta sattuu olemaan taulussa katsottaessa reagoi ja panee sen muistiin. Kun tämä toistuu pyrkimys havaita tätä kaavaa vahvistuu ja sokeus hudeille kasvaa.

Mitä tulee enneuniin niin ne ovat selitettävissä juuri näillä hyvin yksinkertaisilla käsitteillä. Toki muisto onnellisesta unesta ukin kanssa on kiva ja harmiton eikä välttämättä tunnu mielekkäältä selittää se jälkeenpäin tuotetuksi illuusioksi mutta miksi se olisi yhtään sen vähemmän arvokas vaikka se olikin Confirmation Biasin tulosta?

Jos edes vähän perehtyy ihmismielen toimintaan huomaa miten paljon tätä käytetään hyväksi eri tilaiteissa, tietoisesti ja tiedostamatta. Varsin virkistävä harjoitus on etsiä omista käsityksistään perustelemattomia ennakkoluuloja ja käsityksiä. Voi olla jopa suositeltavaa tehdä tätä jatkuvasti sekä pitää mielessä ettei niistä koskaan pääse.

http://www.scientificamerican.com/a...brains-do-not-intuitively-grasp-probabilities

Confirmation Bias:
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Back
Ylös Bottom