Valaanpyytäjät jyräävät Sea Shepherdin veneen (video) - Erotettu videot-ketjusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Numinous
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs vittu jengin ongelmana on tuossa valaanpyynnissä? Jos kaikki söisivät nautaa ja kanaa suoraan tehotuotannosta niin sitten oltaisiin niiq astetta inhimillisempiä kunhan nyt ei vaan valaita ammuta? ...

Moi Veijari,

joo, tuossa on just mulla vähän se ongelma - syön lihaa nauttien, myös nautaa ja kanaa tehotuotannosta. Mutta, vaikka liha maistuu, on joitain proteiinilähteitä, jotka eivät vain maistu,

tänään niitä ovat norsu, oranki, valas ja delfiini - eli kaikki nuo vähän fiksummat elikot. Lista ei ole valmis, ja eihän noita lihatiskiltä aina saakaan (paitsi valasta Japanin mestoilta) ja tuo lista voi vielä kasvaa,

mutta -- jos jokin eläinlaji osoittaa korkeaa älykkyyttä ja/tai sosiaalista ryhmäkommunikaatiota, se on mulle enemmän lajitoveri tällä pallolla, ei riistaa lautaselle.

Viimeksi muokattu:
Tää menee vähän samaan kategoriaan kun jotkut saatanan kettutytöt murtautuu kettutarhoihin ja vapauttaa elukoita ja sit ne poraa siitä, että isäntä tulee haulikon kanssa häätämään ne vittuun sieltä. Ihan itseä voi noikin syyttää kun meni botski paskaksi. Mut helvetin tyylikäs batboat, mistä tollasia saa???

Veitpä jalat suustani. En henk.koht. usko, että noilla keinoilla saadaan mitään oikeasti aikaan. Omalla vastuullaan menevät tielle, toiset tekevät kuitenkin TYÖTÄÄN. En ehkä itsekään paljon väistelisi. Ja ei, en halua tappaa valaita, tai muitakaan eläinlajeja sukupuuttoon.

Omasta mielestäni näissä tapauksissa ei suoranaisesti edes ole kyse mistään eläintensuojelusta, vaan enemmänkin siitä, että saadaan maailman silmät kohdistettua sellaisiin asioihin, jotka itse nähdään epäkohtina. On enemmän kuin kyseenalaista toimia rikollisella tavalla laillisesti toimia henkilöitä vastaan (hyvä on, valaanpyynnissä voi olla vähän kiemurtelun makua) ja samalla aiheuttaa vahinkoa elinkeinolle, sen harjoittajalle sekä luonnolle ja eläimille yleensä. Millähän perusteella ajellaan miljoonia litroja kuluttavalla veneellä Jäämerellä? Kuten jo monta kertaa todettu, asia voi olla oikea, mutta keinot ehdottaman tuomittavia ja tästä syystä olen lopputulemana tyytyväinen, että kävi kuten kävi. Sama pätee siihen hauliin siellä kettutytön perseessä. Ja vähän sääliä kenties siihen suuntaan, koska useimmiten kyseessä lienevät aivopestyt henkilöt. Vähän niin kuin muussakin terrorismin suorittavassa portaassa usein on.

Omasta mielestäni näissä tapauksissa ei suoranaisesti edes ole kyse mistään eläintensuojelusta, vaan enemmänkin siitä, että saadaan maailman silmät kohdistettua sellaisiin asioihin, jotka itse nähdään epäkohtina.

Joo, sehän se tarkoitus varmaan on. Lopputulos taas kadunmiehen mielessä on enemmänkin että luonnon suojeleminen on täysmulkkujen pentujen hommaa. Pari noita ton puljun YouTube-pätkää katsoin ja sellaista hohottelua ja imbesillien lätinää noissa taustalla, että teki jo itsekin mieli upottaa nuo. Puhumattakaan sitten jos olisin itse duunissa ja tuollainen yrittäisi sokaista laserilla ja ajaisi paskarinkiä ympärillä.

Veitpä jalat suustani. En henk.koht. usko, että noilla keinoilla saadaan mitään oikeasti aikaan. Omalla vastuullaan menevät tielle, toiset tekevät kuitenkin TYÖTÄÄN. En ehkä itsekään paljon väistelisi. Ja ei, en halua tappaa valaita, tai muitakaan eläinlajeja sukupuuttoon.

Ilmeisesti saadaan, koska täälläkin on aika kärkkäästi vaihdettu mielipiteitä. Vaikka SS (ei Schutzstaffel) onkin pelleä porukkaa, niin tässä tapauksessa "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta". Kuten kärpänen ylempänä mainitsikin.

Ilmeisesti saadaan, koska täälläkin on aika kärkkäästi vaihdettu mielipiteitä. Vaikka SS (ei Schutzstaffel) onkin pelleä porukkaa, niin tässä tapauksessa "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta". Kuten kärpänen ylempänä mainitsikin.

Niin, mielipiteiden vaihtoa. Valaat ovat silti varmaan ihan yhtä suuressa vaarassa, vaikka pakkiksen porukka täällä maailmaa parantaakin? Raha maailmaa pyörittää, sad but true.

Niin, mielipiteiden vaihtoa. Valaat ovat silti varmaan ihan yhtä suuressa vaarassa, vaikka pakkiksen porukka täällä maailmaa parantaakin? Raha maailmaa pyörittää, sad but true.

Luuletko, että vain pakkiksen väki seuraa uutisia? Todellakin, raha maailmaa pyörittää. Jos japsit söis vaikka hiekkaa valaiden sijasta, niin tuskin tuolla SS ja valaanpyyntialukset ottaisivat yhteen. Sad but true.

No johan tuli tarkkaa luotausta persoonastani ja mielipiteistäni kiva kuitenkin että pureuduttiin itse aiheeseen eikä henkilökohtaisuuksiin heti kättelyssä...
Itse olen sitä mieltä että ihminenkin on eläin siinä missä kaikki muutkin ja voisin nähdä yhtähyvin ihmiset tehotuotannossa kuin lehmät tai kanat eli itse en sitä halua moraalisista syistä, mutta metsästettyä ruokaa ei nykyään riitä kaikille joten turvaudutaan tehotuotantoon koska ihmishenkeä pidetään niin vitun tärkeänä. Halusin vain hiukan tuoda realiteetteja tuohon touhotukseen pahoista japanilaisista jotka tekevät eritavalla kuin "me". Vai olisiko jostakusta valaanpyynninvastustajasta ihan ok ja oikeutettua että joku estäisi sinua saamasta lihaa koska lehmä on pyhä eläin joillekkin ja sika taas liian saastainen toisille?

Minkä takia muuten juuri valaat ovat tärkemäpiä kuin jokin muu laji joka kuolee sukupuuttoon jo tänään tai on kuollut lähiaikoina tai lähitulevaisuudessa?

Tässä postissa olis varmaan joku tiukka pointti jos lehmiä olis noin 1.3 miljardia vähemmän. Ei tää oo mikään "kulttuurien ero" ongelma vaikka semmosen koitat tästä vääntää vaan ihan tiukkaa faktaa.

Luuletko, että vain pakkiksen väki seuraa uutisia? Todellakin, raha maailmaa pyörittää. Jos japsit söis vaikka hiekkaa valaiden sijasta, niin tuskin tuolla SS ja valaanpyyntialukset ottaisivat yhteen. Sad but true.

En luule. Mun mielestäni on naiivia kuvitella, että nyt valaat on pelastettu, batboat to the rescue! Ihan yhtä lailla metsiä hakataan, kettuja tarhataan jne. iskuista huolimatta. Vai olenko väärässä?

Mikäs vittu jengin ongelmana on tuossa valaanpyynnissä? Jos kaikki söisivät nautaa ja kanaa suoraan tehotuotannosta niin sitten oltaisiin niiq astetta inhimillisempiä kunhan nyt ei vaan valaita ammuta?
Oletko tietoinen, että lihan ja kanan tehotuotannossa ne elikot sentään tainnutetaan ennen tappamista tai tapetaan ainakin nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti. Valaat ovat kuitenkin aika älykkäitä elikoita ja mua suoraan sanoen etoo toi harppuunointi. Ei lehmille ja sioillekaan isketä tosta vaan elävänä koukkua niskaan ja aleta sahaamaan eläintä auki periaatteella: "Kyllä se joskus siitä sitten kuolee."

Joo valaat kuolee sukupuuttoon... joko nyt tai myöhemmin jos eivät kerran pärjää enää nykyään. Suurin osa lajeista kuolee sukupuuttoon, ja on kuollut ja tulee kuolemaan.
Laadukasta argumentointia. Poistetaanko hei vaikka samalla kokoi ympäristölainsäädäntö, kun kuitenkin kaikki elämä loppuu joskus tältä pallolta auringon räjähtäessä. Poistetaan samalla rikoslaki, kun onhan se nyt ihan sama, jos jonkun tappaa, kun se tyyppi kuitenkin tulee joskus kuolemaan?

Tatu Henriksson sanoi:
En hyväksy kaupallista valaanpyyntiä, mutta vielä vähemmän Sea Shepherd -järjestön toimintaa. Videosta käy mielestäni riidattomasti ilmi ainakin kaksi asiaa liittyen törmäykseen. Ensinnäkin, Ady Gil vene nostaa nopeuttaan juuri ennen törmäystä siten, että se ajautuu törmäyskurssille Shonan Marun kanssa.
Varmasti. Pienillä lasikuitupaateilla on yleensäkin tarkoituksenmukaista ja järkevää koittaa törmätä huomattavasti suurempiin teräslaivoihin, tulee varmasti tosi kova töytäys valaanpyyntialukseen? Lisäksi lasikuitu on tunnetusti huomattavasti terästä kestävämpää materiaalia?

Tatu Henriksson sanoi:
Ady Gil ei edes yritä väistää Shonan Marua. Toiseksi, Shonan Maru on jo ennen törmäystä muuttanut kurssiaan vasemmalle välttääkseen törmäyksen (ks. Shonan Marun perävana).
No pakkohan Shonan Marun oli muuttaa kurssia, koska muuten se olisi vetänyt ensimmäisen käännöksen jälkeen aivan suoraan Sea Shepherd paatin päälle ja se olisi tuonut vähän ikävää julkisuutta.

Kerro Tatu lisää merilaista. Onko siellä mainintaa, että onnettomuustapauksissa pitäisi auttaa vai onko valaanpyyntialuksilla joku erityislupa jatkaa vesitykeillä ruiskutusta törmäyksen jälkeen, jos vaikka saisi jonkun ihmisen tiputettua vielä mereen.

Mites vielä onko merilaissa mainintaa, että kansainvälisiä sopimuksia rikkovia aluksia ei saisi mitenkään estää jatkamasta rikollista toimintaansa?

Varmasti. Pienillä lasikuitupaateilla on yleensäkin tarkoituksenmukaista ja järkevää koittaa törmätä huomattavasti suurempiin teräslaivoihin, tulee varmasti tosi kova töytäys valaanpyyntialukseen? Lisäksi lasikuitu on tunnetusti huomattavasti terästä kestävämpää materiaalia?

Ei ole tarkoituksenmukaista, mutta Sea Shepherd -järjestön toiminta ei ylipäänsäkään ole mitenkään järkevää tai rationaalista :)

No pakkohan Shonan Marun oli muuttaa kurssia, koska muuten se olisi vetänyt ensimmäisen käännöksen jälkeen aivan suoraan Sea Shepherd paatin päälle ja se olisi tuonut vähän ikävää julkisuutta.

Kerro Tatu lisää merilaista. Onko siellä mainintaa, että onnettomuustapauksissa pitäisi auttaa vai onko valaanpyyntialuksilla joku erityislupa jatkaa vesitykeillä ruiskutusta törmäyksen jälkeen, jos vaikka saisi jonkun ihmisen tiputettua vielä mereen.

Mites vielä onko merilaissa mainintaa, että kansainvälisiä sopimuksia rikkovia aluksia ei saisi mitenkään estää jatkamasta rikollista toimintaansa?

Käsittääkseni video on Shonan Marun kannelta? Miksi ylipäänsä laitettaisiin sellainen video jakeluun, jossa näkyisi valaanpyyntialuksen tahallinen törmäys veneeseen? Olen edelleen sitä mieltä näkemäni perusteella, ettei Shonan Maru kääntynyt oikealle törmätäkseen Ady Giliin. Lisäksi, miten selität Ady Gilin äkillisen kiihdytyksen tilanteessa, joka on myös aivan selkeästi nähtävissä videolta?

Asia ilmeisestikin Sea Shepherd -järjestön osalta saatetaan Hollannin oikeuslaitoksen käsiteltäväksi, joten Suomen lainsäädäntö ei tule sovellettavaksi. Suomen tai kansainvälisen merilain säännöksiä en ala referoimaan tässä ketjussa tai edes Lakitoimisto palstalla. En lähde asiasta enempää väittelemään ja jätäkin kommentoinnin tähän.

En luule. Mun mielestäni on naiivia kuvitella, että nyt valaat on pelastettu, batboat to the rescue! Ihan yhtä lailla metsiä hakataan, kettuja tarhataan jne. iskuista huolimatta. Vai olenko väärässä?

Et ole. Ei metsien liikahakkuukaan ole fiksua. Aivan samalla tavalla sielläkin on hipit puissa kettingeillä, mikä toisaalta taas on ihan naurettavaa. Kettujen tarhauksen ymmärrän (kettu ei ole uhanalainen), mutta se on asia erikseen. Huokuu asenne, että "ne valaat kuolee kuitenki". Jos muut valtiot uhkailee munattomasti "älkää pyytäkö valaita tai muuten ne ihqt valaat häviää meristä", eikä sillä ole mitään vaikutusta, miten itse muuttaisit tilannetta? En minäkään tiennyt juuri paskaakaan valaiden pyynnistä (muutakuin mielenkiintoiset pyyntitavat), kunnes uutiset kertoivat törmäilystä. Toivottavasti porukka tajuaa (Japanissa), mikä asia tuon törmäilyn taustalla on ja muuttaa kulutustottumuksia sen mukaan. Jos näin kävisi, niin voisi sanoa, että "money talks".

Et ole. Ei metsien liikahakkuukaan ole fiksua. Aivan samalla tavalla sielläkin on hipit puissa kettingeillä, mikä toisaalta taas on ihan naurettavaa. Kettujen tarhauksen ymmärrän (kettu ei ole uhanalainen), mutta se on asia erikseen. Huokuu asenne, että "ne valaat kuolee kuitenki". Jos muut valtiot uhkailee munattomasti "älkää pyytäkö valaita tai muuten ne ihqt valaat häviää meristä", eikä sillä ole mitään vaikutusta, miten itse muuttaisit tilannetta? En minäkään tiennyt juuri paskaakaan valaiden pyynnistä (muutakuin mielenkiintoiset pyyntitavat), kunnes uutiset kertoivat törmäilystä. Toivottavasti porukka tajuaa (Japanissa), mikä asia tuon törmäilyn taustalla on ja muuttaa kulutustottumuksia sen mukaan. Jos näin kävisi, niin voisi sanoa, että "money talks".

Ymmärrätkö sä nyt ollenkaan, mitä yritän sanoa? Että näillä järjettömillä "mennään sinne kumiveneellä väliin niin ne ei voi metsästää"- keinoilla ei voiteta yhtään mitään. Ketä tämäkään juttu kiinnostaa enää hetken päästä? Japani voi antaa oman lausuntonsa asiasta, se häviää hetken päästä unholaan. Enkä mä voi muuttaa tätä tilannetta mitenkään, jos voisin, olisin melko varmasti nobel-ehdokkaana ensi vuonna. Toivon tietysti, että jotakin tapahtuisi ja pikku eväkkäät saisivat polskutella rauhassa, mutta pahaa pelkään.

Ps. Ole sinä Hippi & Humanisti, mä voin olla se paha rahanahne porvari.

Ymmärrätkö sä nyt ollenkaan, mitä yritän sanoa? Että näillä järjettömillä "mennään sinne kumiveneellä väliin niin ne ei voi metsästää"- keinoilla ei voiteta yhtään mitään. Ketä tämäkään juttu kiinnostaa enää hetken päästä? Japani voi antaa oman lausuntonsa asiasta, se häviää hetken päästä unholaan.

Ei varmasti SS lähde kiusaamaan jokaista valaanpyynti-alusta. Ja totta munassa ne aina yrittää kuvata matskua oman hyödyn nimissä. Ja tuohon ettei voiteta, on sun ajattelutapa. Joskus, jos olen reissaamassa Japanissa, ja tulee sinivalasta naaman eteen, tiedän kieltäytyä. Ja mistä tiesin kieltäytyä? No ne hipit ajo oman pikku purkkinsa laivan eteen tjsp. Kyllähän tää juttu unohtuu, mutta jonkinlainen media-arvo silti oli kyseessä, jos aamu-uutisissa näytetään kuvamatskua. Ihan hyvä vaan, että näyttivät. Olen silti sitä mieltä, että vtun tyhmää ajella lasikuitukoppi laivan kylkeen. Mutta pahoin pelkään, ettei ihmiset hoksaa miettiä, minkä takia ne hipit siellä merellä riehuu. Ei ne siellä huvikseen ole, vaikka jostakin saattaa siltä tuntua.

Sea Shepherdille propagandavoitto. Ennen kolaria en ollut kuullutkaan koko järjestöstä ja hienosta veneestä. Hermostunut valaanpyyntialuksen ohjaaja teki järjestölle ison palveluksen. Tuhannet videon nähneet ihmiset lahjoittavat rahaa veneen korjaukseen ja feissareiden työ helpottuu. Voisin itsekin lahjoittaa, jos ostaisivat hajupommien sijasta välineitä, joilla valaanpyynti estettäisiin ihan oikeasti.
Exocet_imapct.jpg

:D

En muista mistä kuulin tai onko miten varma tieto.. Mutta jossain oli, että 99% maapallon kasveista ja eläimistä/eliöistä on kuollut sukupuuttoon. Eli sitä tapahtuu, big deal. Lajit hävii, uusia tulee.

So what?

En muista mistä kuulin tai onko miten varma tieto.. Mutta jossain oli, että 99% maapallon kasveista ja eläimistä/eliöistä on kuollut sukupuuttoon. Eli sitä tapahtuu, big deal. Lajit hävii, uusia tulee.

So what?
Samalla logiikalla: Nykytietämyksen mukaan auringosta tulee jokusen miljardin vuoden kuluessa niin suuri, että se tuhoaa koko maapallon. Edelleen: Jokainen meistä kuolee ennemmin tai myöhemmin. Mitä väliä jos joku häiriintynyt ammuskelija vie luonnollisen kehityskulun hiukan aiemmin päätökseen?:jahas:

No tavallaan totta. Eipä sillä nyt niin väliä oo :). Kun aika tulee se tulee. So not.

Avomerelle liikuttaessa ei meriteidensäännöt pelaa siten että mennään isomman oikeudella vaan oikealta tulevaa alusta tulee väistää.
Väistöliike tulee tehdä hyvissä ajoin, selkeästi ja hyvää merimiestapaa noudattaen. Väistöliike tulee tehdä oikealle ei vasemmalle! Vaikka ei itse olisi väistämisvelvollinen tulisi silti tehdä kaikkensa ettei yhteentörmäämistä tapahdu. Videoilta näkee kuinka tämä valaanpyyntialus kääntää kylläkin oikealle mutta ajaakseen suoraan ton batveneen yli. Tuntuu siltä että toi batveneen kiihdytys johtuu siitä että tajuavat ton isomman vehkeen tulevan päälle joten paniikkiratkaisu on ottaa ns täydet eteen. Eivät vaan ehtineet alta enää pois. Ja sitten niistä aalloista kun joku kerkes niistäkin mainitsemaan että jos se isompi laiva rulla tuohon malliin niin mitä luulet sillä kumiveneellä sen menon olevan? Helpompaa varmaan?
SOLAS eli safety of life at sea velvoittaa alukset osallistumaan pelastustoimiin. Tässä jutussa meno on vähän sama kuin ajaisit autolla jalankulkijan yli ja jatkaisit matkaa...

Tässä lyhyesti nuista väistämijutuista.

SS-porukka saa yhä enenevässä määrin näillä tempauksillaan julkisuutta ja aikaan myös pieniä poliittisia selkkauksia.
Tämä herättää väkisin keskustelua ja aiheuttaa painetta laittoman valaanpyynnin lopettamiseen.
Tämäkin eläinrääkkäys on aivan turhaa joten voisivat sen kyllä meikäläisenkin mielestä lopettaa.

Back
Ylös Bottom