Lattiapenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robby.R
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 LATTIAPENKKI – RAIVOKAS VOIMAN PERUSLIIKE 💥

Meta description: Kyynärpäät lattiaan, selkä jämäksi ja tanko liikkeelle: lattiapenkki paljastaa raa’an punnerrusvoiman ilman kaarta ja selittelyjä.

Mä en käsitä miks on kevyempää tehdä lattiapena "stopista" suhteessa kokoajan pidettävään jännitykseen. Itellä sarja tippuu viitosesta kakkoseen viiva kolmoseen kun teen jännityksellä. Eiks sen jo järki sano, että on raskaampaa pitää lihas koko noston ajan jännittyneenä kontra "levähtää" ala-asennossa?

Stopilla on raskaampaa, eli jos päästää alhaalla paineet pois.

Mä en käsitä miks on kevyempää tehdä lattiapena "stopista" suhteessa kokoajan pidettävään jännitykseen. Itellä sarja tippuu viitosesta kakkoseen viiva kolmoseen kun teen jännityksellä. Eiks sen jo järki sano, että on raskaampaa pitää lihas koko noston ajan jännittyneenä kontra "levähtää" ala-asennossa?

Lattiapenkin tarkoitus on kehittää myös rinnalta lähtöä ja nimenomaan tämä paineiden poistaminen ala-asennossa treenaa sitä. Kun on nosteltu niin,että on paineet päästetty ulos,on helpompi pukata tanko liikkeelle rinnalta kun onkin painetta jolla pukata.Eli siinä treenataan muutakin kuin sitä lihasta! Joka tapauksessa kisanostoissa on tanko pysäytettävä rinnalla ja nykyään IPF:ssä jopa odotettava press-komentoa,niin silloin pitää olla hereillä ja ampua tanko liikkeelle,koska ihan fysiikan lakienkin mukaan mitä äkkiämpää ja nopeampaa sen saa liikkeelle sitä helpompi se on pukata ylös.Lattiapenkki toimii myös loistavana ojentajaliikkeenä,koska rinnan osuus on vähäisempi kun tankoa ei lasketa ihan alas asti. Makaa lattialla jalat suorina ja selkä lahnana lattiassa,ota romut käsille,vedät paineet sisään,lasket romut käsivarsien varaan lattialle,päästät paineet ulos(laske vaikka sen jälkeen vielä kahteen),ja pukkaat romut ylös. On todella hyvä apuliike penkkipunnertajille,treenaa ojentajia,hengitystekniikkaa,nopeutta.

Jos sen pitää kehittää rinnalta lähtöä, niin entäs jos päästää kyykky ykkösessä paineet alhaalla pois, sittenhän se kehittää pohjasta lähtöä :piis: Itse en kyllä paineita poistele kesken kovien ykkösten, sama mikä liike olisi menossa. Ymmärsitte varmaan pointin.

Directions^ : ei se liike aina ole parempi vaikka olisin raskaampi. Esim itse en kyykkää aasi niskassa tai punnerra mursulla vaikka haastavampaahan se tosiaan olisi..

Toi on Max paskin vertaus ikinä, et varmaan ihan loppuun ajatellut. Eihän noita liikkeitä voi verrata mitenkään, vertaa mieluummin box-kyykkyyn, siinähän jalat laitetaan vatkuliksi ja niistä paineet pois. Ja se ON vitun hyvä liike alhaaltalähtöön. Ei täällä varmaan kukaan kehota myöskään normipenkissä paineita päästelemään.

Ei lattiapenassa paineita kropasta päästetäkään, ainakaan en ite päästä, kokeillut tosin vaan 2 kertaa. Paino kuolletetaan ja ojentajat ja rinta laitetaan työskentelemään kuolleesta lähdöstä. Täysin sama idea kuin box-kyykyissä.

Jos teet ilman että päästelet paineet käsiltä, voisit saman tien tehdä lankkupenkkiä, saa saman asennonkin kuin penkissä.

Voiko joku täsmentää miten lattiapenkkiä tehään? Onkohan se mahdollisesti se missä rinnalle laitetaan joku puupönkkä ja tanko lasketaan ja punnerretaan ylös siitä?

puupekka: -Mainitsemasi liike on lankkupenkki. Lattiapenkissä nimensä mukaan maataan lattialla sitä tehdessä, eli penkkipunnerrus ilman sitä penkkiä.

edit. kirjaile vaikka juutuubbiin nuo sanat, videoita löytyy molemmista lukuisia.

http://www.youtube.com/watch?v=pkH_9ckaRWU

suroitus tavasta, kopioitu voimaharjoittelun sivuilta:

Lattiapunnerrus. Tämä Westside suosikki auttaa lähtöön sillä se korostaa voimantuottoa tangon saamiseksi liikkeelle. Voit tehdä dynaamisia sarjoja tai nousta maksimiin. Laske tanko alas niin että kyynärpäät koskevat lattiaan ja päästä jännitys käsistä ( ei selästä ). Punnerra tanko takaisin ylös. Tämä on tehokkain vaihtoehto. Toiset tekevät liikettä peruspunnerruksena kädet kokoajan jännityksessä, silloin liikkeen teho jää vartalon ja jalkojen eliminoimiseen nostosta

Meidän salilta ei powerackia löydy. Kokeilin tehä smitissä ,mutta liikerata oli niin kuin aiempana mainittiin niin kuin hissi :D Miten ootta kaverin kanssa teheny tota niinkö että toinen antaaa vaan tangon ja varmistaa siinä ja sarjan jälkeen nostaa tangon poies? Vai oottako kenties sitte käyttäny jotaki nuita ns viritelmiä. :david:

Meidän salilta ei powerackia löydy. Kokeilin tehä smitissä ,mutta liikerata oli niin kuin aiempana mainittiin niin kuin hissi :D Miten ootta kaverin kanssa teheny tota niinkö että toinen antaaa vaan tangon ja varmistaa siinä ja sarjan jälkeen nostaa tangon poies? Vai oottako kenties sitte käyttäny jotaki nuita ns viritelmiä. :david:

Entisellä salilla ei ollut voimatelinettä niin muutaman kokeilun jälkeen jätin lattiapunnerruksen suosiolla pois. Aika hankala tohon on mitään räkkiä korvaavaa kehittää, ellei normi kyykkytelinettä saa laskettua tarpeeksi alas, mitä harvoin saa.

Meidän salilta ei powerackia löydy. Kokeilin tehä smitissä ,mutta liikerata oli niin kuin aiempana mainittiin niin kuin hissi Miten ootta kaverin kanssa teheny tota niinkö että toinen antaaa vaan tangon ja varmistaa siinä ja sarjan jälkeen nostaa tangon poies? Vai oottako kenties sitte käyttäny jotaki nuita ns viritelmiä.

Tee käsipainoilla.
Vaihda salia.
Viritelmiä ja kaverin kans kikkailua kannattaa välttää... kallo on mukavampi yhdessä osassa.

Juu pitää varmaan tehä käsipainoilla. Tuo salin vaihtaminen ei oikein ole hyvä vaihtoehto ,kun tällä hetkellä käyn muuten itselle parhaasti sopivalla salilla.

Ei ole merkitystä. Sillä on tietääkseni ainostaan merkitystä, jos tanko osuu rintaan. Tällöin pitää laittaa esim. levypainot käsien alle.

Vielä kiinnostaisi kuulla lisää tästä lattiapenkistä. Olen itse jenkkifutari ja myös innokas penkkaaja. Mulla on iso ongelma normipenkissä että failuressa tanko jää siihen puoleen väliin, joten olen hiljattain alkanut myös lattiapenkkiä tekemään. Tähän asti olen tehnyt lattiapenkkiä siten että säilytän paineet käsissä myös siinä vaiheessa kun kyynärpäät koskevat lattiaa.

Kysymys: kuinka terveellistä käsien nivelille on se että lattiapenkin ala-asennosta paineet käsistä lasketaan irti? Ja voisiko lattiapenkin korvata esim "rack lockouts:eilla", jossa siis tanko asetetaan penkin sivutukien päälle ja punnerretaan siitä ylös.

Kysymys2: Minkälaisella syklityksellä tälläisiä raskaita apuliikkeitä kannattaisi käyttää? Kannattaako siis tehdä esim. vuoro viikoin normi penkkiä ja apuliikettä, vai pitemmissä kausissa?

Voikiko joku ystävällisesti neuvoa kuinka tätä liikettä voisi tehdä kun salilla ei ole tuollaista powerackia...... siis mihkä sen tangon saisi.....

Back
Ylös Bottom