Alaselän kipu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juzu
  • Aloitettu Aloitettu
Terve,

Olen mavettanut ahkerasti, vähän liiankin sekä istunut töissä riittävästi ja nyt on alaselkä kipeänä. Kipu tuntuu "paineena" ja yskiessä pahenee. Se ei kuitenkaan ole mitenkään älyttömän kivulias ja voi juosta, kävellä yms tehdä "mitä vaan". Tuntuu nostaessa jonkin verran enemmän ja tosiaan ponnistaessa ja yskiessä tuntuu vähän enemmän epämiellyttävältä. Ei silti mitenkään kivulias, sanoisin 1-10 asteikolla 3. Kipukohta on lonkkaluiden korkeudella ja/tai alapuolella alaselässä, eli perseen päällä.

En kuitenkaan mielestäni ole reväyttänyt selkää missään vaiheessa eikä itse maastavetoa/prässiä tms. tehdessä ole tullut minkäänlaista kipua, eli onko kyse mistään vakavasta ja meneekö ohi itsekseen kun ei rasita selkää kohtuuttomasti?

EDIT: niin ja käytin hakua, mutta mitään järkevää vastaavaa en löytänyt. Enkä ole varma onko kipu lihaksissa vai rangassa. Onko tuohon mitään testiä miten voisi koittaa? Sitä on vähän hankala paikantaa.

Ei säteile reiteen tms. mihinkään. Pysyy vaan semmonen tasainen paine tuolla alaselässä alhaalla. Ponnistaessa/yskiessä vähän tuntuu painetta enemmän, mutta muuten tuollainen tasainen.

Ollut heräämisestä asti tuollainen ja eilen ei muistaakseni ollut mitään.

Voi olla, että takareitesi ovat niin jumissa, että kipu säteilee sieltä alaselkääsi. Itsellä ainakin oli n. 1½ vuotta sitten samanoloinen homma ja hierojan vinkistä aloin venyttelemään takareisiä, jonka myötä ongelmakin hävisi.

Voi olla, että takareitesi ovat niin jumissa, että kipu säteilee sieltä alaselkääsi. Itsellä ainakin oli n. 1½ vuotta sitten samanoloinen homma ja hierojan vinkistä aloin venyttelemään takareisiä, jonka myötä ongelmakin hävisi.

..tai lonkankoukistajat, tai, tai...

Täällä saat arvailuja, lääkäristä ehkä vastauksen tai edes asiantuntevan arvauksen. ;)

Ttselläni meni myös alaselkä kipeäksi noin viikko sitten, mutta nyt alkoi säteilemään myös jalkaan. Aluksi luulin vain että yliliikkuva nikama, joka todettiin aikaisemmin, mutta mitään säteilyä siihen ei ole koskaan liittynyt ja ollut tasaisesti kipeä koko alaselkä. Nyt kipu tuntuu oikealla alaselässä askeleen ottaessa ja heijastuu oikeaan jalkaan perseestä melkein pohkeeseen asti, mutta vain jalan oikealla puolella takaosassa.

Tuntuu kovasti että jokin olisi vain jumissa,mutta mitäköhän tässä alkaisi venytellä? Takareisiä ja persettä yrittänyt, vaikutus vähäinen.
Fysioon olen menossa heti kun koulun kautta pääsen, eli haenkin vain tilapäisestä lievitetystä siihen asti,kipu ei ole kova mutta pistää vituttamaan kävellessä.

Ttselläni meni myös alaselkä kipeäksi noin viikko sitten, mutta nyt alkoi säteilemään myös jalkaan. Aluksi luulin vain että yliliikkuva nikama, joka todettiin aikaisemmin, mutta mitään säteilyä siihen ei ole koskaan liittynyt ja ollut tasaisesti kipeä koko alaselkä. Nyt kipu tuntuu oikealla alaselässä askeleen ottaessa ja heijastuu oikeaan jalkaan perseestä melkein pohkeeseen asti, mutta vain jalan oikealla puolella takaosassa.

Tuntuu kovasti että jokin olisi vain jumissa,mutta mitäköhän tässä alkaisi venytellä? Takareisiä ja persettä yrittänyt, vaikutus vähäinen.
Fysioon olen menossa heti kun koulun kautta pääsen, eli haenkin vain tilapäisestä lievitetystä siihen asti,kipu ei ole kova mutta pistää vituttamaan kävellessä.

Soitin itse asiassa lääkärille omasta vaivastani perjantaina ja sanoi, että niin kauan kun ei säteile niin on vain lihasjumitusta, mutta jos alkaa tulla muutakin niin on syytä tutkituttaa, tosin sinullahan on tuossa muutakin niin voi mennä sen piikkiin... :/

Kovasti hierontaa, venyttelyä ja lämpöhaudetta suositteli ja tulehduskipulääkettä. Vielä ainakin selkä on vähän juntturassa eikä uskalla lähteä treenaamaan sitä. Katsotaan mikä on huomenna tilanne.

Kuinkahan pian uskaltaa lähteä salille jumppailemaan jos ajatellaan, että akuuttia tunnetta ei ole selässä tänään? Aamulla herätessä on pientä painetta ollut jos yskäisee kovaa, mutta muuten täysin oireeton. Voiko tänään(kään) vielä kyykkäillä tai tehdä mitään muutakaan epäsuorasti selkää rasittavaa? Vai tyydynkö vaan pumppailemaan käsiä? :D

Osaakohan kukaan kertoa omasta selkävaivastani? Eli pari kk sitten mulla oli nikamalukko, jonka itse sain auki venttelemällä. Näin ainakin hierojani väitti. Nyt pari viikkoa sitten samanlainen kipu palasi, mutta lähinnä vasemmalle puolelle, aiemmin oli oikealla. Kipu on hyvin epämääräinen, toisaalta pitkien selkälihasten alaosassa, toisaalta jossain pienemmässä pakaralihaksessa (keskimmäisessä?). Soitin hierojalleni, hänellä ei ollut aikaa sitä tutkia, mutta arvioi, että kyseessä on vain jokin jumi. Minulla on kuitenkin aika hänelle muutaman viikon päähän. Kipu on välillä todella vähäinen (kerran luulin, että se oli kokonaan pois ja kyykkäsin kevyesti ja se tuli takaisin:david:). Välillä kipu säteilee vasempaan pohkeeseen asti. Hieroja määräsi pakaran venyttelyä sekä selkärangan rentouttamista(asennolla, jossa jalka laitetaan suoraan kulmaan korokkeen päälle.

Suorassa istuminen tuntuu inhottavalta, aivan kuin keho ei jaksaisi pitää sitä vaan lyyhistyn aina eteenpäin. Kipu tuntuu todella helposti, kun istuu ja ojentaa selkää. Suorat selkälihakset sattuvat sekä pakaralihas. Ei kuitenkaan se suurin vaan keskemmällä ja ylempänä. Kuumia ja kylmiä voiteita on laitettu ja venyttelyä tehty useina iltoina, pari kertaa viikossa reilummin.

Saakohan tuosta nyt sen taivaallista selville? Jos olisi jotain mahdollisia vaivoja heittää niin tutkisin asiaa tarkemmin. Takaosaston lihakset tuntuvat olevan hieman jumissa. Pitäisikö niiden venyttelyyn ottaa oikein tehokuuri? Etenkin jotkin erikoiset pohjelihakset(ei siis ne mitkä venyy, kun ojentaa suoran jalan päkijän korokkeen päälle) vaan venytys tuntuu, kun jalat suorina koettaa ottaa jaloista kiinni. Syviä pakarlihaksi on myös venytelty hyvin. Mitään suoranaista venytystä en ole alaselän lihaksille löytänyt. Eiköhän tästä vastausta odotellessa vähän venytellä:D

Mulla on tämmöstä on-off selkäkipua. Todella vittumaista. Eli selkä on kipeä...sitten lepään ja syön buranaa ja kohta se on taas semmosessa semi-kunnossa että ei hirveänä oo kipuja. Sitten kun pelasin sählyä niin taas kipeyty ja taas viikon lepo ja selkä alkaa olee semikunnossa.

Pitääkö sitä montaki viikkoa lepuuttaa? Jaksa tämmöstä että aina kipeytyy ku jotai tekee.

Mulla on tämmöstä on-off selkäkipua. Todella vittumaista. Eli selkä on kipeä...sitten lepään ja syön buranaa ja kohta se on taas semmosessa semi-kunnossa että ei hirveänä oo kipuja. Sitten kun pelasin sählyä niin taas kipeyty ja taas viikon lepo ja selkä alkaa olee semikunnossa.

Pitääkö sitä montaki viikkoa lepuuttaa? Jaksa tämmöstä että aina kipeytyy ku jotai tekee.
Käy hierottamassa selkä ja pakarat.

Back
Ylös Bottom