Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta title: 🌾 Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta description: Kaura on kuitupitoinen viljakasvi, joka tukee suoliston toimintaa, auttaa LDL-kolesterolin hallinnassa ja tarjoaa hitaasti imeytyvää energiaa.

Itseasiassa hiilarilähteistä kaurahiutaleissa on tosi hyvin prodea n. 14,5g/100g kun esim. ruisleivässä on reilusti <10g/100g, riisissä n. 6g/100g. Eli aika hyvin on hiilaripitosesta ravinnosta. Kun taas venhäalkiohiutaleissa prodea on melkein tuplasti tuo kauran määrä eli about 30g per 100g.

Nojoo tottahan toi on mutta jotta sais esim 30g prostkuu kasaan(mikä nyt mun mielestä on minimi per ateria) nii sais vetää noin 200g ja se on jo aikamoinen määrä kaurahiutaleita. :D

Tuleehan tota heraa toki vedettyy muutama muki päiväs (saavi:D) muun ravinnon mukana. Tota sit ois viel kyssäri, semmosest ku löytyy noita tribulus 625mg tuolta kaapist ni mis vaihees ne kandee vetää napaa vai kandeeko ollenkaa,mitäs mieltä ?

Nojoo tottahan toi on mutta jotta sais esim 30g prostkuu kasaan(mikä nyt mun mielestä on minimi per ateria) nii sais vetää noin 200g ja se on jo aikamoinen määrä kaurahiutaleita. :D

Joo en tiedä että kukaa vetäsi kaurahiutaleita proteenin lähteenä:hyvä:

Pitäs oikeestaa tietää koko päivän syömiset eka. :) Kaurapuuro on muute iha jees, siin on paljon hyvää hiilarii ja kuitujaki jonki verra mut protskut puuttuu. Tarvit sitä JOKASELLA aterialla. Ite vetäisin tota aamulla koska sillon kuidutki pääsee parhaiten oikeuksiinsa.

Edit. Nii nyt vasta huomasin ettet maininnu palkkarii. Sen pitäs olla eka asia mitä kurkusta alas vedät HETI treenin jälkee.

Mä teen ainaki oman puuroni 4-5dl maitoon.

Tuleehan tota heraa toki vedettyy muutama muki päiväs (saavi:D) muun ravinnon mukana. Tota sit ois viel kyssäri, semmosest ku löytyy noita tribulus 625mg tuolta kaapist ni mis vaihees ne kandee vetää napaa vai kandeeko ollenkaa,mitäs mieltä ?

Vetele pois, vaikka ei siitä hyötyä oo.

Kasvisten tai viljojen proteiineista ei kannata välittää. puuro ennen treeniä ja banaani treenin jälkeen.

Aika karkeasti sanottu. Jos syö päivässä 200g kaurahiutaleita, 200g tummaa pastaa (+prode) ja jotain leipää tulee helposti yli 60g proteenia ja kyllä tuo kannattaisi jo laskea. On asia erikseen jos syö päivässä pari ruispalaa tai muutaman porkkanan koska niistä ei proteenia hirveämmin tule.

Kaurapuuro on siitä kätevä, että sen kanssa menee ihan mikä tahansa. Itse olen kokeillut sekoittaa itse puuron sekaan keitettyjä kananmunia (silpon ne puuroon), heraa ja teitty raejuustoa. Sitten jos ei halua sekoittaa suoraan puuron kanssa niin ihan jotkut leikkeleet sopii ihan hyvin kaurapuuron kyytipojaksi.

Kasvisten tai viljojen proteiineista ei kannata välittää. puuro ennen treeniä ja banaani treenin jälkeen.

Näin on, siksi kaikki vegebodarit on kauheita kyniksiä. :rolleyes:

Itse syön kaurapuuron aina pellavansiemenrouheen, raejuuston ja maidon kanssa. Protskulähteet täydentävät hyvin toisiaan ja kokonaismääräkin nousee 40g pintaan. Jos jotain söisin ennen treeniä niin se olisi juuri kaurapuuroa, hitaasti imeytyvää ja vatsalle helppoa safkaa.

Aika karkeasti sanottu. Jos syö päivässä 200g kaurahiutaleita, 200g tummaa pastaa (+prode) ja jotain leipää tulee helposti yli 60g proteenia ja kyllä tuo kannattaisi jo laskea. On asia erikseen jos syö päivässä pari ruispalaa tai muutaman porkkanan koska niistä ei proteenia hirveämmin tule.

Energiansaantiin se kyllä kannattaa laskea mut eihän kaveri ollu millään dieetillä :) proteiininsaantia laskettaessa kannattaa kattoa vaan eläinperäiset tuotteet.

proteiininsaantia laskettaessa kannattaa kattoa vaan eläinperäiset tuotteet.

Oletko nyt oikeasti tuota mieltä?? Olen itse vannoutunut lihansyöjä, mutta tiedän lihaksikkaita kavereita, jotka eivät käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan ja treeni tuottaa silti tulosta. Kyseiset äijät ei käytä edes eläinperäisiä proteiinijauheita. Kyllä ei-eläinperäisistäkin proteiineista on hyötyä. Kannattaa käyttää omiakin aivoja, eikä uskoa ainoana totuutena sitä, mitä jossain bodylehden artikkelissa sanotaan.

Edittiä.. Huomasin just, että olet vasta 16v. Saat anteeksi.

proteiininsaantia laskettaessa kannattaa kattoa vaan eläinperäiset tuotteet.

Niin kun mä tossa jo aikasemmin mainitsin ni jos pari porkkanaa tai muutaman kävyn syö on ihan sama laskeeko niistä proteiinit, koska määrä jää hyvin vähäiseksi. Kun taas itsekkin syön päivässä kaurahiutaleita, pastaa, ruisleipää yms. joista tulee suuriä määriä proteeinia (n.100g) ja kyllähä tuo on jo sellainen luku mikä kannattaa ottaa laskuihin mukaan.

Niin kun mä tossa jo aikasemmin mainitsin ni jos pari porkkanaa tai muutaman kävyn syö on ihan sama laskeeko niistä proteiinit, koska määrä jää hyvin vähäiseksi. Kun taas itsekkin syön päivässä kaurahiutaleita, pastaa, ruisleipää yms. joista tulee suuriä määriä proteeinia (n.100g) ja kyllähä tuo on jo sellainen luku mikä kannattaa ottaa laskuihin mukaan.

Järkipuhetta. Ja käy myös toisin päin. Jos ei muuten eläinkunnan tuotteisiin koske, niin turha varmaan laskea proteiineihin jos sitten desin maitoa juo joskus.

Käpyjen proteiinipitoisuuksista ei ole mulla varmaa tietoa, mutta on ne oravat vaan pirun atleettisia kavereita.

Ite en kaurapuurosta kauheesti välitä mut ruispuuroo tulee aina vedettyä hyvällä omallatunnolla kun eteensä saa. Itse kasvuiässä (13v) (miten ny tommonneenki tänne on eksyny). Itellä on noitte puurojen kanssa vähä sillee että kun ison lautasellisen syö nii tarttee vaa pierasta ja sit pitäski olla jo taas jääkaapilla. Mut kyllä puurosta hyvin protskuu saa tosin :thumbs:

Kaura on itselleni parhaiten sopiva ja täyteläinen hiilarinlähde. Marjapuuroja ym. sörsseleitä tuleekin vedettyä 1-3 päivittäin.

Tulinpa kohtalon sanelemana ostaneeksi kaupasta ihan tavallisia kaurahiutaleita, vaikka tarkoitus oli ostaa tuttuja turvallisia pikakaurahiutaleita. Tästä se alkoi...

Rupesin tutkimaan paketteja ja huomasin, että pikakaurahiutaleissa ei ole esim. ollenkaan natriumia, 0% ??? Kun taas normaaleissa kaurahiutaleissa sitä on tyyliin 0,02g

Muutamia ajatelmia, joihin kysyisin viisaammilta apua:

-Onko näin, että pikakaurahiutaleet on käyneet lävitte sellaisen myllytyksen tehtaalla, että natriumikin on niistä poistunut? Jos näin, niin sehän tarkoittaa sitä että kaikki muutkin luontaiset vitamiinit + hivenaineet on huuhdeltu helvettiin, tai pistetty parempaan talteen ja myydään lisäravinteena eteenpäin?

-Tein samat setit puuroa, eli noin 140g hiutaleita ja huomasin että normaali kaurahiutaleista tehty puuro pitää tooodella paljon paremmin nälkää, kuin pikakaurahiutaleet. Onkohan pikakaurahiutaleet ihan loppuunsa asti polettua höttöä, jossa ei ole oikein mitään jäljellä enään? Tai ainakin imeytyvyysnopeus on pikakaurassa paljon nopeampi kuin normaalissa.

Jok.tap ajattelin kyllä siirtyä normaalihiutaleisiin vast'edes..

What say you?

Muistelisin jossain nähneeni/kuulleeni että pikakaurahiutaleet on vaan pienemmäks hakattua samaa tavaraa kuin ne tavallisetkin.

Yritin netistä tonkia vähän tietoa ja ainakin kaksplussan mammat tiesi kertoa seuraavaa:

"Pikahiutaleissa on paljon suurempi glykeeminen indeksi"

"Noi pika hiutaleet sulaa vatsassa nopeempaa elikä sulla on myös nopeempaa nälkä uudestaan."

http://kaksplus.fi/keskustelu/terveys/laihdutus/403571-mita-eroa/

Ja tottahan se on. Itse huomaan todella helposti jos vetäsen sen 140-150g pikakauraa + vaikkapa raejuustoa niin nälkä kolkuttelee jo 2h päästä, mutta normi kauralla helposti 3-3.5h.

Mikä viheltäen tulee se laulaen menee, vai oliko se toisinpäin...

Back
Ylös Bottom