Mikähän polvessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaisaaa
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Olen nyt viimeaikoina pelannut aikas paljon jalkapalloa ja käynyt hölkkälenkillä. Pari viikkoa sitten lenkin jälkeen polvi hiukan kipeytyi. Seuraavana päivänä se olikin turvonnut eikä sillä päässyt kunnolla kävelemään.

Se oikeastaan turposi tuosta polven alapuolelta, sisäsyrjältä. Pyöräillä pystyn hyvin ja myös joogaamaan. Jos hitusenkin yrittää juosta/hyppiä/pomppia niin se kipeytyy lähes välittömästi. Otin tuossa buranakuuria ja pistin siihen jotain voidettakin. Kylmää olen myös välillä yrittänyt. Joka tapauksessa se on edelleenkin hieman turvoksissa, eikä sillä voi hölkkäillä tms.

Onko kellään käsitystä mitä siellä olisi voinut mennä rikki? Pitäisikö se lepuuttaa ihan kokonaan vai miten sen saisi nyt kuntoon. Vaikeaa vain olla tekemättä mitään :(. Itse en näistä asioista juur mitään tiedä. Huonot lenkkarit minulla on ainakin ollut juostessa...

Kiittäen Kaisa

Moi! Kylmää olen myös välillä yrittänyt. Joka tapauksessa se on edelleenkin hieman turvoksissa, eikä sillä voi hölkkäillä tms.
Anna kylmää kunnon kuuri: 10 x päivässä kolme päivää. Samaan aikaan leputa polvi mahdollisimman hyvin. Jos sen jälkeenkin turvoksissa => lääkäriin

Onko kellään käsitystä mitä siellä olisi voinut mennä rikki?

Vanhaa kulumaa? Kierukkavaurio? Rasituskipu? Ihan mikä tahansa noista, tai sitten ei mikään. Nettidiagnoosi ei onnistu noilla tiedolla. Eli rauhota tilanne kolmeksi päiväksi ja sitten uudelleen liikkeelle.

Hijackataan ketju omaan käyttöön. Reilu viikko sitten rantalenttistä pelatessa potkaisin palloa sisäsyrjällä ja tulin alas vasemman jalan ulkosyrjälle. Polvi vääntyi ja muljahti ikävästi ulospäin. Kipua ei oikeastaan tuntunut yhtään, mutta turposi hieman ja on ehkä vieläkin vähän turvonnut. Polvi kestää hyvin astumista, mutta ei suoristu täysin suoraksi vieläkään. Arkielämässä polvi toimii siis ihan ok, mutta sivuittaisliikkeessä tuntuu että polvi pettää herkästi alta. Osaako joku sanoa mikä polvessa meni ja miten sitä voisi kuntouttaa?

Hijackataan ketju omaan käyttöön. Reilu viikko sitten rantalenttistä pelatessa potkaisin palloa sisäsyrjällä ja tulin alas vasemman jalan ulkosyrjälle. Polvi vääntyi ja muljahti ikävästi ulospäin. Kipua ei oikeastaan tuntunut yhtään, mutta turposi hieman ja on ehkä vieläkin vähän turvonnut. Polvi kestää hyvin astumista, mutta ei suoristu täysin suoraksi vieläkään. Arkielämässä polvi toimii siis ihan ok, mutta sivuittaisliikkeessä tuntuu että polvi pettää herkästi alta. Osaako joku sanoa mikä polvessa meni ja miten sitä voisi kuntouttaa?

Jos polvi vääntyy, eikä sen jälkeen suoristu niin ensimäinen asia mikä tulee mieleen on kierukkavamma tai eturistisiteen vamma, ne aiheuttaa joskus ojennusvajausta ja olisi syytä hoitaa melko nopeasti, että se polvi joskus vielä suoristuisi.

Kai tämä sopii tänne. En viitsi omaa topiccia tehdä.

Asiaan:
Polvissa oli kipuja n.15-vuotiaana. Jotain tekemistä lihasten ja luiden kasvussa (ei kasvaneet yhtä nopeasti). Nykyään olen jo vanha ukko (peräti 18). Kivut helpottivat iän myötä, eikä polvissa ole ollut kuin satunnaista kipua joskus. Nyt kuitenkin huomasin vasemmassa polvessa jotain häikkää. Polven alapuolelle on ilmestynyt joku patti ja polvi on kosketusherkkä.

Kuvia polvista (imageshack.us):
polvi1/imageshack.us
polvi2/imageshack.us

Kannattaa vissiin sitten käydä näyttämässä tohtorille? Itse harrastan kaupan päälle kamppailulajeja, joten halleluja. Kyllä taas menee vahvasti, eikä ainakaan nosta verenpainetta.

Back
Ylös Bottom