🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Kirjoitin tuonne Heikkilän threadiin mutta laitetaan myös tänne. Eli nyt kolmisen viikkoa low-carbilla (en tiedä onko ketoosissa) olen painon pudotuksen lisäksi huomannut yhden jännän asian. Ennen minulla oli todella kova ahmimishäiriö. Leipää ja karkkia tuli syötyä vaikka maha oli täynnä, jotenkin teki vaan mieli lisää ja lisää. Nyt ilman hiilihydraatteja tätä ongelmaa ei ole lainkaan. Syön lihaa, juustoa, kasviksia, marjoja, ja kananmunia. Kun alkaa olemaan täynnä, niin syöminen lakkaa kokonaan. Tulee kylläinen olo, eikä tee ollenkaan mieli jatkaa syömistä. Monien asioiden lisäksi, tämä on varmaan yksi tärkeistä ominaisuuksista low-carbilla; ei tarvitse rajoittaa syömistä sillä kroppa kyllä kertoo milloin lopettaa. Ei tarvitse punnita ruokamääriä tai muutenkaan käyttää itsekuria.

Mistä tämä "ilmiö" johtuu?

Kirjoitin tuonne Heikkilän threadiin mutta laitetaan myös tänne. Eli nyt kolmisen viikkoa low-carbilla (en tiedä onko ketoosissa) olen painon pudotuksen lisäksi huomannut yhden jännän asian. Ennen minulla oli todella kova ahmimishäiriö. Leipää ja karkkia tuli syötyä vaikka maha oli täynnä, jotenkin teki vaan mieli lisää ja lisää. Nyt ilman hiilihydraatteja tätä ongelmaa ei ole lainkaan. Syön lihaa, juustoa, kasviksia, marjoja, ja kananmunia. Kun alkaa olemaan täynnä, niin syöminen lakkaa kokonaan. Tulee kylläinen olo, eikä tee ollenkaan mieli jatkaa syömistä. Monien asioiden lisäksi, tämä on varmaan yksi tärkeistä ominaisuuksista low-carbilla; ei tarvitse rajoittaa syömistä sillä kroppa kyllä kertoo milloin lopettaa. Ei tarvitse punnita ruokamääriä tai muutenkaan käyttää itsekuria.

Mistä tämä "ilmiö" johtuu?

lainaan sivustolta http://pages.prodigy.net/unohu/topics_sero.htm#DietFoods :

"A desire for sweets is hardwired into the brain. As discussed in chapter 1, a carbohydrate-rich meal or snack stimulates the release of the hormone insulin from the pancreas, which lowers blood levels of all amino acids except tryptophan. Normally, tryptophan must compete with other amino acids for entry into the brain, but insulin eliminates the competition, allowing tryptophan levels to rise in the brain. Tryptophan is then converted into serotonin, the neurotransmitter that regulates sleep, reduces pain and appetite, and generally calms you down and improves your mood. (Page 46)"

Tarkoittaa siis sitä, että hiilihydraatit saavat aikaan mielihyvää, jonka seurauksena himoat yhä lisää ruokaa.

Kun nyt tuosta makrojakaumasta ketolla on ollut puhetta, niin tässäpä nyt omia kokemuksia. Kokeilin tyylillä proteiini 150g ja rasva 150g eli makrot oli prot.30% ja rasva 68%. Nyt kokeilujen jälkeen olen todennut, että itsellä pelittää parhaiten prot 180g ja rasva 134g. Eli makrot prot.36% ja rasva 60%.

Eli viestin sanoma on kaiketi se, että ei kannata aina niitä suositeltuja prosentteja tuijottaa, vaan seurata myös miten oma kroppa reagoi :) Tulipas taas fiksu viesti kirjoitettua :hyper:

Kun nyt tuosta makrojakaumasta ketolla on ollut puhetta, niin tässäpä nyt omia kokemuksia. Kokeilin tyylillä proteiini 150g ja rasva 150g eli makrot oli prot.30% ja rasva 68%. Nyt kokeilujen jälkeen olen todennut, että itsellä pelittää parhaiten prot 180g ja rasva 134g. Eli makrot prot.36% ja rasva 60%.

Eli viestin sanoma on kaiketi se, että ei kannata aina niitä suositeltuja prosentteja tuijottaa, vaan seurata myös miten oma kroppa reagoi :) Tulipas taas fiksu viesti kirjoitettua :hyper:

Mulle taas sopii enempi rasvaa kun proteiinia, en oo noin tarkasti laskenut että juuri 134g proteiinia tai rasvaa olisi hyvä, mutta proteiinia sellanen 130-150g ja rasvaa 150-200g on aika optimi.

Nyt muuten kun oon sikaillut oikein kunnolla koko loman, kevään ja kesän ja läskiä tullut hitusen alta 5kg alkaa taas ketoilu joka sitten siirtyy CKD:lle muutaman viikon päästä. Katotaan miten käy :)

Tänään oon syönyt lehtisalaattia 100g ja kesäkurpitsaa omasta maasta 500g ja jauhelihaa 500gr johon voita ja vähän kookosmaitoo. Nam. Ei päänsärkyjä tai pahaa oloo. Ainoana huomautuksena että maha toimii hyvin, niinkuin aina ketoillessa.

Mulle taas sopii enempi rasvaa kun proteiinia, en oo noin tarkasti laskenut että juuri 134g proteiinia tai rasvaa olisi hyvä, mutta proteiinia sellanen 130-150g ja rasvaa 150-200g on aika optimi.

Nyt muuten kun oon sikaillut oikein kunnolla koko loman, kevään ja kesän ja läskiä tullut hitusen alta 5kg alkaa taas ketoilu joka sitten siirtyy CKD:lle muutaman viikon päästä. Katotaan miten käy :)

Tänään oon syönyt lehtisalaattia 100g ja kesäkurpitsaa omasta maasta 500g ja jauhelihaa 500gr johon voita ja vähän kookosmaitoo. Nam. Ei päänsärkyjä tai pahaa oloo. Ainoana huomautuksena että maha toimii hyvin, niinkuin aina ketoillessa.

No joo, nuo on ehkä vähän jo liian tarkkaan laitettu grammoina :) Mutta ehkä vois noin tiivistäen sanoa, että grammoina enemmän protskuja kuin rasvaa.

Onko mitään järkeä näissä cla kapseleissa ketoillessa tai vhh:lla? Rasvaa poistavat kehosta, mutta kun muutenkin pitää syödä kovin rasvaa?

lainaan sivustolta http://pages.prodigy.net/unohu/topics_sero.htm#dietfoods :

"a desire for sweets is hardwired into the brain. As discussed in chapter 1, a carbohydrate-rich meal or snack stimulates the release of the hormone insulin from the pancreas, which lowers blood levels of all amino acids except tryptophan. Normally, tryptophan must compete with other amino acids for entry into the brain, but insulin eliminates the competition, allowing tryptophan levels to rise in the brain. Tryptophan is then converted into serotonin, the neurotransmitter that regulates sleep, reduces pain and appetite, and generally calms you down and improves your mood. (page 46)"

tarkoittaa siis sitä, että hiilihydraatit saavat aikaan mielihyvää, jonka seurauksena himoat yhä lisää ruokaa.

amen!

Onko mitään järkeä näissä cla kapseleissa ketoillessa tai vhh:lla? Rasvaa poistavat kehosta, mutta kun muutenkin pitää syödä kovin rasvaa?

Mielestäni ei. CLA:ta saa maitorasvasta ja naudanlihasta, joita tulee useimmilla ketoilijoilla ruokavaliossa ilman kapseleita. Heikkilän Antti, tämä rasvatohtori, on puhunut, että luonnollisessa muodossa maitorasvasta saatava CLA:ssa on runsaasti terveysvaikutuksia, mutta kun samaa CLA:ta pistetään kapseleihin, niillä olisi jopa diabetestä lisäävä vaikutus. :wtf: Eli jätä kapselit hyllyyn ja vedä voita, kermaa, täysrasvaisia juustoja, mahdollisimman rasvaista naudanlihaa, jne.

Hei, aloittelijalla olisi kysymys, älkää ampuko heti alas. Ajattelin aloittaa puolisoni kanssa jonkinlaisen dieetin. Ostettiin sitten päähänpistona tuommoinen Nutrilett-starttipaketti. Nyt kun olen lueskellut, niin Nutrilett pelkästään ei ehkä ole kaikista järkevin tapa alhaisen kalorimäärän takia ja nyt tämä ketoosidieetti alkaa kuulostamaan hyvältä vaihtoehdolta. Siitä tuli mieleeni, että mitäs jos käyttää starttipaketin jälkeen Nutriletin vlcd-keittoja/pirteilöitä, ja syö päälle proteiinipitoista ruokaa, joka ei lisää päivän hiilariannosta? Nutriletilla varmistaisi, että saa tarvittavat vitamiinit yms. ja siihen lisänä proteiinipitoinen ruoka nostamaan päivän energiatasoa? Näyttäisi, että tuon 5 pussin annostuksella mitä Nutrilet-dieettiä otetaan päivässä, saa n. 50g hiilareita. Onko tämä liikaa? Onko tässä ajatuksessa jotain epäkohtia, vai ollenkaan järkeä? :D

Hei, aloittelijalla olisi kysymys, älkää ampuko heti alas. Ajattelin aloittaa puolisoni kanssa jonkinlaisen dieetin. Ostettiin sitten päähänpistona tuommoinen Nutrilett-starttipaketti. Nyt kun olen lueskellut, niin Nutrilett pelkästään ei ehkä ole kaikista järkevin tapa alhaisen kalorimäärän takia ja nyt tämä ketoosidieetti alkaa kuulostamaan hyvältä vaihtoehdolta. Siitä tuli mieleeni, että mitäs jos käyttää starttipaketin jälkeen Nutriletin vlcd-keittoja/pirteilöitä, ja syö päälle proteiinipitoista ruokaa, joka ei lisää päivän hiilariannosta? Nutriletilla varmistaisi, että saa tarvittavat vitamiinit yms. ja siihen lisänä proteiinipitoinen ruoka nostamaan päivän energiatasoa? Näyttäisi, että tuon 5 pussin annostuksella mitä Nutrilet-dieettiä otetaan päivässä, saa n. 50g hiilareita. Onko tämä liikaa? Onko tässä ajatuksessa jotain epäkohtia, vai ollenkaan järkeä? :D

Ketosiidiettiin kuuluu myös sopiva määrä rasvaa päivittäin, eikä pelkästään proteiinia. 50 grammaa hiilihydraattia päivässä on vähän, tosin suositeltu määrä on vielä vähemmän, 20-30 grammaa. Ei se kuitenkaan laihtumisen kannalta ole mikään tärkein juttu.

Nyt joudun kysymään mielipiteitä että menenkö tällä hetkellä perse edellä puuhun..
Viikko on kulunut ketoosin aloittamisesta, mutta sitä reipahkoa painonpudotusta ei ole ainakaan vielä tullut mikä viimeksi ketoillessa tapahtui? Paino tippunut vain kilon..

Tikkukin näytti kerran ketoosin ja olen sitten pitänyt sen 35/5/60 n.2500kcal
Nestettä olen juonut päivittäin 3,5-4,5litraa..onko tuo määrä niin iso että sitä monien mainitsemaa nesteillä keventymistä ei ole päässyt tapahtumaan?
Eli tarviiko huolestua mikäli jatkan tällä lailla ja sitten dieetin lopulla aloitan nesteiden poiston?

Edellisellä kerralla vettä ei välttämättä tullut juotua noin paljon ja tällä kertaa on myös suolaisempi ruokavalio.

Probleema on siinä että ei oikein paljon ole aikaa tehdä asioita väärin sillä kisat lähestyvät ja painoa pitää saada pois.

Itelläkin kävi nytten samanlailla, tosin alotin krean tankkaamisen samalla kun diettauksen + enemmän suolaa. Viimeksi oli aerobista mukana heti alusta, nyt en vielä halunnu alkaa tekemään tota "kunnolla" vaan säästän jos alkaa pahasti tökkimään.
Näyttääpäs sekavalta väsyneen silmään...

Minkä verran porukka vetää miinuskaloreilla ketodieettiä? Tällä hetkellä itse olen 175cm/75kg, mutta vatsa pömpöttää. Käytän kiloklubi.fi-sivuston ruokapäiväkirjaa ja sen mukaan päivässä tämänhetkisellä ketosapuskalla tulee ~2000kcal joka olisi saman sivuston mukaan n. 700kcal miinuksella (PERUSKULUTUKSESTA). Suhteet ruokavaliossani ovat proteiinit ~35%, rasvat 59%, hiilarit 6%. Eilen tuli hiilareita n. 23g. Aika tarkkaan olen pyrkinyt nuo laskemaan, kaikkeen kuitenkaan tuo sivu ei veny. Miltäs kuulosta, lähinnä onko liikaa/liian vähän kalorit miinuksella?

Viimeksi muokattu:
Jos toi sun kulutukses pitää paikkaansa, niin meikäläinen vetää kyllä todella rankoilla miinuksilla, sillä ite pyörin aikalailla samoissa kaloreissa. Treenipäivinä 2500kcal, muuten 2000-2200kcal.

Itsellä ei välttämättä tarvetta mennä ketoosiin, pidän vaan hiilarit tuolla alakantissa. Sen verran tyytyväinen painooni, mutta tosiaan vatsalla muutama kesäkilo näkyy :hyper: Tuntuvat vaan olevan sitäkin tiukemmassa :) Mutta lähinnä tuo miinuskaloreiden määrä mietityttää, että periaatteessa voisi vielä kiristää? Enemmän liikuntaa ja hieman vähemmän kaloreita säilyttäen kuitenkin tuo makrosuhde? Meinaan välillä tekee tiukkaa saada tarpeeksi ruokaa alas, että tulisi tuo kalorimäärä päivässä :D

Olen kysymyksen kaiketi joskus ennenkin esittänyt ja silloin vastaus kuului "ei onnistu." Eli ideana oli se, että soveltaisi ketoa kalorisyklityksessä. Esim. 6 viikkoa plussalla ja nautitaan myös hiilaria. Tämän jälkeen n.3-4vko ketojakso jne. Ok, jos ei sovellu, mutta haluaisin tietää, mikä on se peruste, että ei sovellu? Maalaisjärjellä ajatellen luulisi toimivan.

Keräät hiilarijaksolla ihan votusti läskiä, eli ei hirveänä järkeä.

Keräät hiilarijaksolla ihan votusti läskiä, eli ei hirveänä järkeä.

Ok, eli voi sitten unohtaa tuon. Mennään sitten talvi normaalin syklityksen mukaan eli myös miinusjaksoilla sitä hiilaria jonkun verran koneeseen. Jos sitten taas keväällä vähän pidempi ketojakso ennen rantakautta :)

Karppileipä

Tuli tänään maistettua "karppaajan leipää"!!! on ihan hyvää!
Onko kukaan muu täällä kokeillut?
Tossa lisätietoa:

Nyt saa tilattua postin kautta karppaajan leipää joka puolelle Suomea.
Leivät voi noutaa lähimmästä postista tai postiasiamieheltä
Tähän asti lähetetyt paketit ovat olleet seuraavana tai sitä seuraavana päivänä noudettavissa eli jos tavara lähtee tiistaina, niin on keskiviikkona tai torstaina noudettavissa.Minä laitan lähetystunnuksen mukaan kun kiitän tilauksesta ja sillä voi käydä hakemassa postista paketin eli siis ei tarvii odottaa että tulee postin mukana saapumisilmoitus.

Tilattavat leivät lähtevät tiistaisin.
Leipä on paras säilyttää jääkaapissa,vaikka normileipäähän ei säilytetä kylmässä, mutta kun ei sisällä normaalia viljaa, niin käyttäytyy erilailla.
Minä suosittelen pakastinta, ottaa sen sopivan määrän aina sulamaan, niin ei ole ongelmaa sen säilyvyyden kanssa.Minä en halunnut näihin karppileipiin mitään säilöntä-aineita vaikka ne nostaisivatkin myynti-aikaa pidemmäksi, olet varmaan samaa mieltä.
Keliaakikon kannattaa huomata että meillä valmistetaan myös muuta leipää ja ilmassa on vehnäjauhopölyä, eli vain omalla vastuulla voi syödä näitä.

Leipästen hinta on sama kuin oli Oulun kauppahallissa eli 4,30euroa/pussi ja pussissa on 280-300g(4kpl), pusseja täytyy laittaa tilaukseen 7kpl jottei tarvii laittaa erikseen lähetyskuluista hintaa.

Laitan tämän tiedotteen loppuun hinnat.
Laskun laitan lähetyksen mukaan.
Jos haluat lähetyksen lähtemään tiistaina, niin tilaa mielellään edelliseen perjantaihin mennessä (ei haittaa aikaisemminkaan) kun tuon taikinan valmistus on hieman pidempää kuin normaalisti.
Voitte antaa tilauksen http://www.kurkelantila.fi tai jpietila2810@msn.com kautta.
Ilmoita tilauksessa nimi, osoite, puhelinnumero.

ravinto-arvot/100g:

Karppaajan leivät:
hiilihydraatteja 2g
rasvaa 11,604g
joista tyydyttyneitä 2,5873g
kertatyydyttymätöntä 3,729g
monityydyttymätöntä 5,2877g
proteiinia 19,122g
energia/100g 818,31 kj/114,7 kcal
kuidut/100g 16,50 g

ELI LEIPÄÄ KOHDEN NOIN Hiilihydraatteja alle 1,5g
Rasvaa 8,703g
Proteiinia 14,3415g

Ja leipäset sisältävät:pellavansiemenrouhe, vesi, kananmuna, fibrex, leivinjauhe ja suola.
leivinjauheessa on E500 ja E450a

Pähkinäinen karppileipä:
ravintoaineet/ 100g tuotetta
hiilihydraatteja 4,97g
rasvaa 21,35g
joista tyydyttyneitä 5,05g
kertatyydyttymätöntä 7,77g
monityydyttymätöntä 6,19g
proteiinia 20,35g
energia/100g 1243,05 kj/297,31 kcal
kuidut/100g 11,83 g
ELI LEIPÄÄ KOHDEN NOIN Hiilihydraatteja alle 2,485g
Rasvaa 10,675g
Proteiinia 10,175g
Ja leipäset sisältävät:vesi, kananmuna,maapähkinä,pellavansiemenrouhe,laktoositon juusto,fibrex(sokerijuurikaskuitu), leivinjauhe ja suola. leivinjauheessa on E500 ja E450a ja maissijauhoa

HINNAT:
7pussia karpaajanleipää 30,10euroa...
8pussia 34euroa
7 pussia pähkinäistä maksaa 32,20€
8 pussia 35,20€
mutta jos ostat 4pss pähkinäistä ja 4pss karppaajanleipää hinta on 34 euroa

PS.muista ilmoittaa osoite ja puhelinnumero.

Jukka Pietilä
Kurkelan tila

Vetääkö ne tosimiehet palkkarin nykyään ennen treeniä? Ainakin T-nationilla olen tällaista liikehdintää ollut havaitsevinani. Vai onko kyseessä vain TKD:n kikkoja?

Back
Ylös Bottom