Mitä syödä ennen treenejä?

Juu suurin osa ainakin Pakkiksen lukijoista tuntuu käyttävän sellasta settiä, missä syödään 2-4h ennen reeniä paljon hitaasti imeytyvää hiilaria,(protskua tietty "normi" määrä niinkuin joka aterialla) ja 30min-1h ennen reeniä protskua/aminohappoja + vähän nopeempaa/helposti imeytyvää hiilaria esim.banaania. Näin varmistetaan glykokeeni varastoiden olevan hyvällä mallilla, jotta reeniin saadaan energiaa + proteiinia, joka minimoi kataboliaa. Itse suosin aamulla "tyhjällä" vatsalla reenaamista (pelkkä protskudrinkki + light ed, josta saa vähän fruktoosia ja kofeiinia). Siinä mielessä lisäravinteet ennen treeniä esim. proteiini/hiilari juomat toimii vitun hyvin, ettei esim. jossain hapotus jalkareenissä ala iso määrä safkaa vatsassa hölskymään ja pukli yllätä:).
Ps. älä ota nopeaa hiilaria esim. maltoa ei todellakaan ennen reeniä. Tulee nopee insupiikki ja sitten väsyttää koko reenin ajan.

Itse käyn aina treeneissä 1-1,5h aamupalan(hitaat hiilarit, proteiini) jälkeen ja se tuntuu huomattavasti tehokkaammalta kuin muina aikoina. Eli taidan siis olla samaa mieltä yllä olevien kommenttien kanssa.

Mites sitten kun en töissä ehdi syömään kunnolla ennen treeniä? Usein painan aamuvuoroa, syön hyvän aamupalan noin kello viiden aikoihin, töihin kuudeksi, töissä kahvitauko joskus klo 9 maissa (yleensä vedän kahvia, tuhti ruisleipä ja purkin tonnikalaa) ja klo 12 aikalailla töistä suoraan salille. Joskus tuntuu että jaksaa hyvin, toisinaan taas loppuu parin ekan liikkeen jälkeen puhti melkeen kokonaan.

Monesti olen 3-vuorotyöläisenä huomannut joutuvani tilanteeseen missä painetaan suoraan töistä salille. Tällöin itselle ainakin toimivat hyvin hedelmät ja maitoon tehty proteiinilisä n.tuntia ennen salia - ne kun pystyy nauttimaan nopeasti työn lomassa. Sulavat myös kohtalaisen nopeassa ajassa, kuitenkaan antamatta varsinaista yllämainittua 'insuliinipiikkiä'.

Monesti olen 3-vuorotyöläisenä huomannut joutuvani tilanteeseen missä painetaan suoraan töistä salille. Tällöin itselle ainakin toimivat hyvin hedelmät ja maitoon tehty proteiinilisä n.tuntia ennen salia - ne kun pystyy nauttimaan nopeasti työn lomassa. Sulavat myös kohtalaisen nopeassa ajassa, kuitenkaan antamatta varsinaista yllämainittua 'insuliinipiikkiä'.

mitä tarkalleen ottaen otat? itse en töissä syö mitään ja yleensä treenit on suoraan töiden jälkeen...

Offilla on ollut perus juttuna vetää seuraava sati 2h ennen treeniä:

25g Heraa
300g Maitoa
100g Mysliä

Dietillä tullut nyt vedettyä seuraavanlaiset satsit 2h ennen treeniä:

2h:
50-75g Kaurahiutaleita
150 Kananmunia (keitettyjä munia)

Ja 30 min ennen treeniä aminoja ja kofeenia yms. dietti kamaa.

Back
Ylös Bottom