Miksi lähestymiskielto pitäisi saada ilman perusteita?
Nimittäin tuotahan se oikeuslaitoksen silmissä tarkoittaisi. Jos ei ole todisteita, että joku esim. häiritsee sinua niin silloinhan oikeuslaitos käytännössä määräisi lähestymiskiellon perusteetta. Lähestymiskiellollahan loppu peleissä rajoitetaan toisen vapauksia joten kyllähän siihen on jonkilaiset perusteet oltava.
Mun mielestä kenelläkään ei ole vapauksia ja oikeuksia häiritä toisen ihmisen elämää, joten siinäkin mielessä lähestymiskiellon saamisen pitäisi olla itsestäänselvyys. Siinä ei ole niinkään kyse edes vapauksien rajoittamisesta, vaan toisen henkilön vapauden ja rauhan turvaamisesta. Lisäksi lähestymiskiellon saaminen olisi edullisempaa, kun ei tarvitsisi jokaista hakemusta koskien järjestää tutkintoja ja oikeudenkäyntejä. Jätettäisiin vaan poliisille hakemus ja poliisi tiedottaisi lähestymiskieltoon määrätylle henkilölle asiasta.
Esimerkkitilanne:
Minä asun alimmassa kerroksessa ja olohuoneeni ikkunan takana on metsää. Naapurit ym. käyvät siellä koiriaan kusettamassa. Jos minä tulkitsisin tämän kyttäämiseksi (siis varmasti käyvät minua ja minun jumalallista vartaloani katsomassa siellä iltaisin) ja hakisin lähetymiskieltoa. Ladybirdin maailmassa saisin sen vain pelkän hakemuksen perusteella. Seuraavan kerran kun naapurini käy kusettamassa koiraansa minä soitan poliisit paikalle => naapuri häkkiin ja esitutkinta päälle. Vaikka esitutkinnassa todettaisiinkin, että eipäs naapuri ollutkaan rikkonut lähestymiskieltoa niin silti neepuri olisi joutunut perusteetta viranomaistoimien kohteeksi (ei liene mukava olla aiheetta epäiltynä). Ja mieti kuinka paljon tuohon kuluu resursseja.
No kyllähän tuollainen tilanne voi tapahtua tälläkin hetkellä? Joku ilmoittaa poliisille aiheettomasti lähestymiskiellon rikkomisesta. Ei liity lähestymiskiellon hakemiseen.
Jo hakemusvaiheessa kun pitää varata tilaisuus myös sille jota vastaan kieltoa haetaan tulla kuulluksi. Ja sitten "rikkomisvaiheessa" tehdään tutkintaa jne. jne. Ja kaikki tämä vain siksi, koska lähestymiskiellon saisi perusteetta.
Ei kun hakemisvaiheessa nimenomaan ei tarvitsisi järjestää mitään kuulemisia, oikeudenkäyntejä. Paljon helpompaa olisi. Ja en mä nyt usko, että ihan kaikki alkais niitä lähestymiskeltoja hakemaan, kun se kuitenkin maksaa.