🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mua on alkanut tosissaan huolestuttaa suolan määrä, jota tulee ketolla aika helkkaristi. Onks olemassa pekonia vähäsuolaisena, onks joku nähnyt? Entä leikkeleitä? Juustoa? Apua!

Toisinaan tuntuu että munuaiset huutaa jo hoosiannaa ja loppu on lähellä, mä yritän liottaa niitä juomalla, juomalla ja juomalla paaaaaljoon vettä ja mietoa FunLightia sekä keittelen vihreitä teelaatuja ja plokkaamiani koivunlehtiä (poistaa tehokkaasti turvotusta vaik maistuukin sellaisenaan vihtavedeltä, kantsii sekoittaa vaik piparminttuteetä mukaan).

Nostin vähän hiilaritasoja, lähinnä kasviksilla, tonne 50g/pvä+näkkärillä n. 4 viipaletta/pvä+turkkilaisella tai kreikkalaisella jugurtilla n. 4-5dl/pvä ja pakki taas sekaisin! Pakarat piukkoina vessaan kolmesti päivässä ja ilmaa mahassa eikä päästömahdollisuuksia asiakaspalveluhommassa :(
Joten, eikun alkuun taas, tiukka Atkins-aloitusdiettaus päälle, huoh*
Outoo, olo hyvä ketoosilla mutta haitallinen suolojen takia, ei mee putkeen...

Kyllähän munuaiset huutaa hoosiannaa senkin vuoksi, että juot, juot ja juot... eli siis poistuu nestettä kehosta koko ajan paljon. ja esim tuo tee lisää sitä nesteen poistumista.

Mua on alkanut tosissaan huolestuttaa suolan määrä, jota tulee ketolla aika helkkaristi. Onks olemassa pekonia vähäsuolaisena, onks joku nähnyt? Entä leikkeleitä? Juustoa? Apua!

Teen tyhmän kysymyksen, miten tämä suolan liika määrä sulla ilmenee, eli miksi juot paljon, senkö takia että joku 4.86 grammaa suolaa on ylittynyt vai tuntuuko suolamäärä jossain, tuleeko verenpainetta, oikeaa turvotusta jne. ?

En vähättele, mutta en ole suolaongelmia havainnut itselläni, tosin eipä noista suolapähkinöistä, juustosta, lihasta, kebabista jne. taida kyllä yli 5-6g herkästi suolaa tulla,.. ainakin kuvittelisin että 10g ei ole lähellä omalla kohdallani.
Pekonissa varmaan on suolaa jonniinverran,.. oletko laskenut paljon sitä suolaa tulee kaikkinensa päivässä?

Muistakaa että korkea insuliinitaso saa munuaiset pitämään natriumia kehossa. Tämä on pääsyy miksi hiilaripitoisella ruokavaliolla kertyy nestettä elimistöön (nk hiilaripöhö). Toisin sanoen ketoosidieetillä ei suolastakaan ole kovasti haittaa, sillä se pääsee poistumaan munuaisten kautta normaalisti.

Liika suola nostaa verenpainetta noin 5%, mutta hiilarit jopa 20%.

Teen tyhmän kysymyksen, miten tämä suolan liika määrä sulla ilmenee, eli miksi juot paljon, senkö takia että joku 4.86 grammaa suolaa on ylittynyt vai tuntuuko suolamäärä jossain, tuleeko verenpainetta, oikeaa turvotusta jne. ?

Joo, tulee turvotusta.
Johtuu varmaan totaalisesta ruokavaliomuutoksesta: olin ennen kasvissyöjä, vappuun asti itseasiassa, tein ruokani aina itse ja suolan käyttö erittäin harvinaista. Töissä valitsin pelkkiä raakoja kasviksia ja hedelmiä (nosti muuten insuliinit vaarallisen korkeiksi, 6,1) ja kokki huomioi veget siten, että teki meille muutamalle myös ilman suolaa. En kyllä useinkaan syöny lämmintä ruokaa koska olin silloin vielä siinä koulukunnassa joka uskoi rasvattoman ja lihattoman ruokavalion vievän onnen Eldoradoon. Sormet alkoi kärsiä turvotuksesta toukokuun puolivälissä. Esim. hölkkälenkeillä, jolloin hikoilu on muutenkin rajua, mulla oli sormet vielä 5 km jälkeenkin niin turvoksissa että niissä alkoi tuntua kipua. Sama juttu salitreeneissä.
Työskentelen laivalla ja meillä on aina sairaanhoitaja mukana. Näytin hänelle sormiani ja hän hengähti hyvin syvään ja hämmästyneenä nestekertymää. Tietysti yritti tarjota ihan lääkettä siihen ja runsasta juomista mutta halusin kokeilla luonnollisella tavalla nesteet ulos ilman lääkkeitä ja kävin seuraavan kerran Stokiksessa plokkaamassa koivunlehtiä teenkeittoa varten. Selkää särki munuaisten korkeudelta (ei siis tutkittu kummemmin, päätelty vaan kipukohta) ja kyllähän se juominen helpotti. Virtsan väri ei oo enää niin järkyttävän tummankeltainen vaan varsin vaalea ja hajuton (toukokuulla vielä tummaa ja vahvan ammoniakkista).
Nytkin, himassa, tätä kirjoittaessani kun olen juuri syönyt 3 viipaletta pekonia ja 2 paistettua munaa (paistoin pekoneista jääneessä rasvassa, ei lisättyä suolaa) niin sormia alkaa taas turvottaa niin että ihon läpi hohtaa vaaleina. Vähän kun sormella painaa pohkeiden kohdalta, jää hetkeks aikaa näkyviin valkea pläntti. Hiki virtaa...
No, lähden tän skrivaamisen jälkeen koiran kans tekeen tutun 6 km lenkin ja sitten iltapäivällä salille uuden olkapääohjelman kanssa.

Niin ne verenpaineet... normaalisti 110/75 mut kun sairaanhoitaja mittas myöhemmin, tulos oli 125/85. Ei siis hälyttävä mut jotain heittoa. Mitattiin n. 4 tuntia lenkin jälkeen koska hän halusi tietää ja nähdä, onko turvotus laskenut sitten ensinäkemän.

Joo, tulee turvotusta.

Kun noinkin rajua reagointia suolaan tai ruokavalioon niin sinuna kyllä hellittäisin hiukan, otat pari askelta taaksepäin, lisäät hiukan hiilaria, jätät pekonit hetkeksi ja katsot miten elimistö reagoi. "Normalisoi" tilanne kunnes turvotus häviää, en oikein usko että kannattaa yrittää hoitaa oiretta suurella määrällä vettä tai nesteen poisto kikoilla jos syy jää selvittämättä/korjaamatta.

Tuntuu hieman että ketodietti polkee nyt paikoillaan. N. viikkoon paino ei ole pudonnut. Onko jotain keinoa potkaista hieman diettiä uudelleen? :D

^ Millaisilla kaloreilla olet elänyt? Rasvaprosentti laskee ketodieetillä pluskaloreillakin, mutta tietääskseni vain kehosi katsomaan "ihanneprosenttiin" asti. Sen alle meneminen vaatii näännytystä.

Tuntuu hieman että ketodietti polkee nyt paikoillaan. N. viikkoon paino ei ole pudonnut. Onko jotain keinoa potkaista hieman diettiä uudelleen? :D

Mittaa aamulämpöjä pari päivää, jos lämpö on selkeästi alhainen, syö 1vk hiilaria n. 200g päivässä ja energiansaanti kokonaisuudessaan aavistuksen plussalle.

Toinen mahdollinen keino on vähentää rasvan määrää, etenkin jos on ollut VHH:lla jo pidempään ja elimistö on sopeutunut rasvanpolttoon.

Tuossa on oikeastaan kaksi vastakkaista keinoa. Mittaa nyt vaikka ensin ruuminlämpöäsi, kertoo ainakin jotain aineenvaihdunnan tilasta.

Heps. Täs ois nyt perjantaina ketoosidieetin (max 20g hiilaria/pv) 11 päivä menos ja mietinki et mitäs juomia tos uskaltaa juoda? Joku sano jotain et insuliinishokki vois tulla jopa ja että pöhöttyy oikee kunnolla jos kauheet hiilarit saa alkoholijuomista. Jotai vähähiilarisia juotavia siis haussa :)

Heps. Täs ois nyt perjantaina ketoosidieetin (max 20g hiilaria/pv) 11 päivä menos ja mietinki et mitäs juomia tos uskaltaa juoda? Joku sano jotain et insuliinishokki vois tulla jopa ja että pöhöttyy oikee kunnolla jos kauheet hiilarit saa alkoholijuomista. Jotai vähähiilarisia juotavia siis haussa :)

Vaikee mitään terveydellisiä ohjeita tuohon antaa, laitti siideriä ja paukkuja oon kiskonu, ja jos tuntunu huonolta niin väliin sokerisiideriäkin,.. noh, kohtuukännejä vaan oon ottanu, maltti on valttia :)

Mittaa aamulämpöjä pari päivää, jos lämpö on selkeästi alhainen, syö 1vk hiilaria n. 200g päivässä ja energiansaanti kokonaisuudessaan aavistuksen plussalle.

Toinen mahdollinen keino on vähentää rasvan määrää, etenkin jos on ollut VHH:lla jo pidempään ja elimistö on sopeutunut rasvanpolttoon.

Tuossa on oikeastaan kaksi vastakkaista keinoa. Mittaa nyt vaikka ensin ruuminlämpöäsi, kertoo ainakin jotain aineenvaihdunnan tilasta.

Kiitos vastauksista. En usko että alhainen ruumiinlämpö, mutta varmaksi en sano. Hikoilee aika paljon yölläkin. VHH:lla olen ollut ehkä 6vko, jossa 1 viikonlopputankkaus.

Mites tapahtuu ketosta pois palaaminen ilman että turpoaa kuin rantapallo, tai että istutaan laattaamassa kun hiilaria tulikin enempi kerralla?
Vähitellen varmasti joo, mutta millainen aika tuohon riittää?

Mites tapahtuu ketosta pois palaaminen ilman että turpoaa kuin rantapallo, tai että istutaan laattaamassa kun hiilaria tulikin enempi kerralla?
Vähitellen varmasti joo, mutta millainen aika tuohon riittää?

Passed the point of no return ;)

Kiitos vastauksista. En usko että alhainen ruumiinlämpö, mutta varmaksi en sano. Hikoilee aika paljon yölläkin. VHH:lla olen ollut ehkä 6vko, jossa 1 viikonlopputankkaus.

Mittasin nyt 30min herätyksen jälkeen lämmön ja näytti 36,46.

Mittasin nyt 30min herätyksen jälkeen lämmön ja näytti 36,46.

Melkein heti herätyksen jälkeen pitäisi mitata, mutta eipä tuolla nyt niin väliä. Voit tietysti seurata pari päivää, mutta veikkaisin että ihan normaali on. Rasvan määrää sitten vain vähitellen hieman alemmas, viitaten aiempaan kysymykseesi. Älä kuitenkaan karsi omega-3:sta. En tiedä paljonko syöt proteiinia päivässä, mutta siitäkin voi pudottaa hieman jos olet ollut esim. jo 3-4 vk katkaisemattomassa ketoosissa.

Alkoholijuomien ravintosisältöjä:

http://www.tohtori.fi/?page=3630710&id=2010058

Melkein heti herätyksen jälkeen pitäisi mitata, mutta eipä tuolla nyt niin väliä. Voit tietysti seurata pari päivää, mutta veikkaisin että ihan normaali on. Rasvan määrää sitten vain vähitellen hieman alemmas, viitaten aiempaan kysymykseesi. Älä kuitenkaan karsi omega-3:sta. En tiedä paljonko syöt proteiinia päivässä, mutta siitäkin voi pudottaa hieman jos olet ollut esim. jo 3-4 vk katkaisemattomassa ketoosissa.

Alotan tänään tankkausjaksoin, kun salikin on kiinni. 2-3vko oon nyt ollu ketoosidietillä viime tankkauksesta. Viimeksi ainakin tankkausjakso toimi hyvin. Paino nousi ja sitte mentii taas alaspäin :) Toivottavasti taas sama ja pääsisi lähemmäs tavoitetta.
Lupasin myös ottaa kuvat tonne päiväkirjan puolelle, Mutta milloin, kun tänään tankkaus? Sunnuntaina?

Back
Ylös Bottom