Riittääkö -500Kcal?

Olen laskenut excelissä mitä syön, pitänyt n.500-700kcal miinuksella pari viikkoa, eikä muuta huomattavaa ole kuin että väsyttää ihan hirveesti! Painoa "lähtenyt" viikossa 200g, eihän tuota kylläkään voi laske kun painohan voi tuon verran heitellä muutenkin!!! Mikä avuksi? Fillaroin päivittäin 13-15km ja salilla käyn 3 kertaa viikossa, tuohon ajattelin viellä lisätä HIITin noille salittomille päiville... Kalorilaskurin mukaan päiväkulutukseni on n.2100kcal ja olen kylläkin laskenut 2500kcal, voisiko tässä olla ongelma? Vai onko tuo kalorilaskuri ihan niin luotettava???:puntti:

ja tätä varten piti tehä uus threadi?

no vastataan nyt tähän vaikka en oo mikään pro. Mut suosittelisin sulle vaa kärsivällisyyttä. Itellä on ihan samanlainen meininki päällä ollu alun kolmatta viikkoa ja kokonaispudotus ollu sinä aikana ehkä 500g?! et ei mikään tappotahti. Tosin ite oon mitoiltani 173/95.5 et varaakin ois lähteä enemmänkin. Mut eiks se sanota et hiljaa hyvä tulee.

Kilo rasvaa on kuitenkin noin 8000kcal ja siihen mukaan painon heittely edes taas ei välttämättä parin viikon dietti näy vielä vaa'alla

Riittäähän se hyvinkin. Tosin se -500 pitää tulla oikeasta kulutuksesta eikä Excelistä.

Kalorilaskuri on erinomaisen luotettava väline, mutta vain jos osaat syöttää siihen oikeat arvot. Helposti tulee pistettyä ruuat alakanttiin ja jätettyä merkaamatta kaikenlaista pientä, kuten 1-2 keksiä päivällä, muutama karkki, leivänpäälliset, tuoppi terassilla perjantai-iltana yms.

Itse kun aloitin pelkkiin proteiinijuomiin perustuvan dieetin, jossa arvot saa helposti gramman tarkkuudella oikein, niin huomasin kuinka päin persettä aikaisemmat ruokapäiväkirjani oli tehty. Kaloreita tulee nyt suunnilleen saman verran kuin mitä olin aikaisemmin merkannut päiväkirjaan, mutta painoa tippuu lähemmäs 2kg viikossa muutaman sadan gramman sijaan. Eli aikaisemmin olin merkannut keskimäärin yli 500kcal pieleen päivässä.

Ei se dieetti pakosti näy vielä pitkään aikaan vaa'an lukemassa, mutta katsele vain sinne peiliin niin tiedät tehoaako kuuri.

2100kcal päiväkulutus kuulostaa melko pieneltä jos tosiaan fillaroit noin paljon, käyt salilla jne. Jos tietäisi vielä mittasi niin voisi olla helpompi päätellä onko ruokavaliosi hyvä.

Olen omasta mielestäni laittanut kaikki pikkasen yläkanttiin tuohon ecxeliin, ainoa minkä olen jättänyt merkkaamatta on tee, jota tuolee juotua joku 4kuppia päivässä (ei sokeria vaan 1 hermesetas), mutta niistä tuskin hirveästi kertyy...

Tosiaan mun mitat on 172 ja 79, eli kyllä siitä sais viel karsia! Tosiaan 5kertaa viikossa fillarilla tuo 12-13km + sali 3kertaa viikossa. Kalorilaskuri ilmoittaa ilman mitään liikuntaa sen 2100kcal, niin kannattaako laskea sen mukaan -500kcal, vai liikuntoineen päivineen??

Olen omasta mielestäni laittanut kaikki pikkasen yläkanttiin tuohon ecxeliin, ainoa minkä olen jättänyt merkkaamatta on tee, jota tuolee juotua joku 4kuppia päivässä (ei sokeria vaan 1 hermesetas), mutta niistä tuskin hirveästi kertyy...

Tosiaan mun mitat on 172 ja 79, eli kyllä siitä sais viel karsia! Tosiaan 5kertaa viikossa fillarilla tuo 12-13km + sali 3kertaa viikossa. Kalorilaskuri ilmoittaa ilman mitään liikuntaa sen 2100kcal, niin kannattaako laskea sen mukaan -500kcal, vai liikuntoineen päivineen??

Päivinä jolloin et harrasta liikuntaa syöt vaikka 1500kcal ja liikuntapäivinä sen 2000kcal taikka enemmänkin riippuen liikunnan määrästä. Aineenvaihdunta on jokaisella yksilöllinen joten tarkkaa tietoa sun peruskulutuksesta ei voi laskurin perusteella saada, suuntaa antavaa toki.

Lievää offtopiccia:

Paljonkohan on normipunttailulla+1-2 lenkkiä per viikko mahdollista käristää läskejä pois kehosta tollasella ~500kalorin miinuksilla?

Nopeastihan noi nesteet alkaa häviämään kehosta.

Itselläni näyttää peruskulutukseksi 2700 kilokaloria ja kyllä, läskiä löytyy kulutettavaksi. Pyrin treenipäivinä ja lepopäivinä syömään vähintään noin 2000 kilokaloria. Lisäksi pidän yhden tsiittipäivän viikossa, jolloin tulee syötyä pizza, otettua alkoholia tai vedettyä vaikka sipsipussi. Tätä olen tehnyt nyt kaksi viikkoa ja kilo viikossa on lähtenyt, plus neljä salikäyntiä viikko, niin lihastakin on varmasti tullut läskin tilalle.

Kannattaa vaan syödä reippaasti alle kalorimäärän, jos näyttää että paino ei putoa. Toimii ainakin minulla ja ei ainakaan vielä ole ilmaantunut minkäänlaista väsymystä tai muutakaan ongelmaa.

Noh noh, eipäs aleta heti liiotteleen. Kilo rasvaa on kuitenkin "vain" 7000 kcal.

Pistetään vielä uusiksi. 1 gramma rasvaa on 37 kilojoulea (kJ). Kilo rasvaa (1000g) on siis 37 000 kJ (eli noin 8800 kcal).

Miksi sitten jotkut käyttävät arvoa luokkaa 7000-7500 kcal? Johtunee siitä, että kilossa kehorasvaa on käytännössä vain reilu 80% puhdasta rasvaa, joten kilon menetys tätä kehon rasvaa ihmisen elimistössä tuottaa noin 7500 kcal energiaa palaessaan.

Tämä ihan vain oman ymmärryksen mukaan.

Viimeksi muokattu:
Jos lähdetään oletuksesta että keskivertokulutus miehellä on 2200-2500kcal/vrk, sitten lisätään siihen ainakin 200kcal mainituista urheilusuorituksista (vaikka voi tulla helposti enemmänkin!), niin siinähän on jo aika reilusti kulutusta. Jos sitten saannissa tingitään jonnekin 2000kcal/vrk paikkeille, niin uskoakseni tehdään enemmän haittaa kuin hyötyä. Lihakset Eivät kasva, kun ei ole energiaakaan millä kasvaa (täten ne eivät lisää kulutustaan), elimistö menee myös helposti säästöliekille vähäisillä kalorimäärillä. Tällöin painonpudotus on itseasiassa vähäisempää.

Jos pyrkisit pudottamaan päivittäisen kalorimääräsi vaikka max. 200kcal - suhteessa kulutukseen, voisi tuloksia tulla tehokkaammin (mutta jokainen tosiaan on erilainen). Tienkin voi syödä jopa laskennollisesti enemmän kuin kuluttaa, ja laihtua - kunhan syö oikealla tavalla. Lisää proteiinien ja hyvien rasvojen suhdetta hiilihydraatteihin, sekä valitse parempia, paljon suoja-aineita sisältäviä hiilareita.

Feint sanoi:
Yleinen käsitys on se, ettei + kaloreilla rasva pala, ja ettei miinuksilla juurikaan sitä lihasta kasvateta.
Näinhän se on. Ainoastaan aloittelijoilla voi olla mahdollista kasvattaa lihaa ja polttaa rasvaa samaan aikaan, mutta se huuma ei kauaa kestä. Geenihirviöt ja muut sellaiset ovat sitten asia erikseen.

kalorivarastoa...

Noh noh, eipäs aleta heti liiotteleen. Kilo rasvaa on kuitenkin "vain" 7000 kcal.

Jos mulla on tuota ylimääräistä rasvakertymää "lisäravinteita" n. 20 kiloa niin se olisi about 140000kcal.

Aika monta raejuustopurkkia....

Nyt ois tarkoitus syksyynmennessä kevennellä n.10-15kg lihasta ja laadusta tinkimättä.

tähän rasvakilokeskusteluun, niin kilossa mötikässä vaikkapa vatsamakkaraa ni on kudosnesteitä n. 10% +muuta settiä, että kun kilo oikeeta todellista rasvaa kehosta palaa tuottaen energiaa, on sitä painoa pudonnut hieman enemmän. No se saivartelusta.

ite vedän -1000 kcal, tulokset laskee, mutta niin tekee painokin..eikös sen niin kuulu mennä,vai onko liian raju tahti?

Itse olen "dietannut" 5kk. -300 ja -800 välillä on menty, kerran viikossa cheattipäivä, jolloin reilummin safkaa. Rasvaprosentti on tippunut 17% -> 14%. Paino tippunut vain n. 3,5kg. Aluksi tuntui, että mitään ei tapahdu, mutta lenkkeilyn ja muun aeroobisen avulla lisäsin kulutusta. Aloin laskemaan ruuat erittäin tarkasti punnitsemalla kaiken mitä suuhuni laitoin niin alkoi tulostakin tulla. Ei muuta kun tarkkuutta ja kärsivällisyyttä.

Ja mitä sali tuloksiin tulee. Vuoden alussa penkki max 115%BW (75kg), jolloin oma paino 65,5kg. Nytten oma paino 62kg ja penkkistä 145%BW eli 90kg. Leukoja meni 3x10kg, nytten 8x10kg lisäpainolla. Dippejä lisäpainoilla meni 10kg:llä x7, nytten 20kg x9, jne. Kaikki tulokset ovat nousseet. Tosin olenkin harrastanut salia vain hieman päälle vuoden.

Itse olen "dietannut" 5kk. -300 ja -800 välillä on menty, kerran viikossa cheattipäivä, jolloin reilummin safkaa. Rasvaprosentti on tippunut 17% -> 14%. Paino tippunut vain n. 3,5kg. Aluksi tuntui, että mitään ei tapahdu, mutta lenkkeilyn ja muun aeroobisen avulla lisäsin kulutusta. Aloin laskemaan ruuat erittäin tarkasti punnitsemalla kaiken mitä suuhuni laitoin niin alkoi tulostakin tulla. Ei muuta kun tarkkuutta ja kärsivällisyyttä.

Ja mitä sali tuloksiin tulee. Vuoden alussa penkki max 115%BW (75kg), jolloin oma paino 65,5kg. Nytten oma paino 62kg ja penkkistä 145%BW eli 90kg. Leukoja meni 3x10kg, nytten 8x10kg lisäpainolla. Dippejä lisäpainoilla meni 10kg:llä x7, nytten 20kg x9, jne. Kaikki tulokset ovat nousseet. Tosin olenkin harrastanut salia vain hieman päälle vuoden.

Tuon laskukaavan mukaan omatkin tulokseni ovat kasvaneet: penkissä esim 5x110%BW -> 5x120%BW.. ykkösiä en ole kokeillut. Painoa on lähtenyt sellainen 10 kg.. Itse olen seurannut lähinnä noita absoluuttisia tuloksia ja harrastusta jatkunut enemmän tai vähemmän aktiivisesti viitisen vuotta. Tosin :kippis1: maistuu dietilläkin turhan hyvin...

Back
Ylös Bottom