Pesäpallo - kansallislajimme

Vaikka pesäpallo ei olekaan maamme suosituin laji, se on silti kansallislajimme. Miksi? Koska sen on keksinyt suomalainen. Alunperinhän pesäpallon oli tarkoitus auttaa sotimisessa. Kranaatinheitto, rintamalla juokseminen, voima ja sitkeys ovat kaikki tärkeitä asioita sodassa. Ilman sitä, pahimmassa tapauksessa, Suomen olisi voinut käydä sodassa toisin.. no ehkä hieman liioiteltua, mutta mennäänpä asiaan.

Muutama kysymys liittyen voimaan:

1) Kuinka kovaa olet lyönyt pesäpalloa tutkaan?
2) Kuinka kovaa olet heittänyt tutkaan?
3) Kuinka pitkälle olet lyönyt?
4) Kuinka pitkälle olet heittänyt?
5) Oletko huomannut tietynlaisia painonnostoliikkeitä, jotka auttavat pesäpallossa heittämään/lyömään paremmin tai kovempaa?

Jos kaikkiin kysymyksiin tulee en... vastaus, voit jättää postaamatta topiciin.

Alunperinhän pesäpallon oli tarkoitus auttaa sotimisessa. Kranaatinheitto, rintamalla juokseminen, voima ja sitkeys ovat kaikki tärkeitä asioita sodassa. Ilman sitä, pahimmassa tapauksessa, Suomen olisi voinut käydä sodassa toisin.. no ehkä hieman liioiteltua, mutta mennäänpä asiaan.n.

Jossain dokumentissa tuota hieman ammuttiin alas, että Tahko Pihkala olisi nyt sotahulluuksissaan jonkun pallopelin keksinyt. Täsmäähän nuo termit ym. , mutta ei nyt noin vakavasti kuitenkaan.

Hienoa keskustelua.... No kaivetaan sitten se wikipedia esiin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Pesäpallo

"Vastoin yleistä luuloa pesäpalloa ei kehitetty suojeluskuntia ja sotataitojen harjoittelua varten, vaan suojeluskunnat innostuivat lajista ja ottivat sen omakseen."

Ite pelannu pesäpalloa 7 vuotta (Djunnut - maakuntasarja), ja tullu siihen tulokseen että punttivoimasta ei ole hirveästi apua pesäpallossa. Tai ainakaan sillä ei voi korvata muita ominaisuuksia mitenkään. Itse olin pelaaja jolla oli lihaskunto ja voima todella hyvässä kunnossa pesäpalloilijaksi (140kg penkistä, 40 leukaa..), mutta luonnostaan olen ehkä maailman hitain ihminen. Olin myös joukkueen yksi kovimmista pitkillä matkoilla, mutta niillä ei kyllä pesäpallossa tee juuri mitään.

Pikajuoksua ja etenkin heittämistä reenasin todella paljon, mutta silti olin todella huono niissä. Moni todella paljon epäurheilijamaisempi joukkuetoveri löi ja heitti paljon kovempaa. Ja tietenki juoksi huomattavasti lujempaa. Huomasin että luontainen nopeus on paras ominausuus pesäpallossa. Nopeus pysyy hyvin yllä ilman reenaamista + sitä on todella vaikea kehittää jos sitä ei ole. Erottaa jyvät akanoista.

Ite tein ehkä sen virheen että reenasin punttia liikaa ja olisi pitänyt venytellä huomattavasti enemmän. Itsellä oli myös melko ikävä ongelma: peleissä menetin heittämisen tarkkuuden täysin. Varmaan johtui jännittämisestä, mutta en ole saanut sitä tähänkään päivään mennessä korjattua. Reeneissä heitin aina tarkasti, mutta peleissä ohiheittoja tuli todella liikaa. Jännä sinänsä koska pelejä oli todella paljon aikanaan.

1) Kuinka kovaa olet lyönyt pesäpalloa tutkaan? Jollain leirillä saimme lyödä tutkaan. Muistaakseni ite löin jotain 100km/h, mutta toisaalta olin C-ikäinen. Toisaalta olin todella huono lyömään, tai siis olen vieläkin. En ymmärrä miten se pallo ei vaan lähteny.

2) Kuinka kovaa olet heittänyt tutkaan? Jonkun pelin tauolla heitin tutkaan 110-120km/h, en nyt ihan tarkalleen muista. Tuolloin olin varmaan 17-18v.

3) Kuinka pitkälle olet lyönyt? En muista ikinä lyöneeni takalaitonta pelissä. Ja sitä on yritetty monesti. Aivan käsittämätön juttu. Menisköhän nyt. Pitäs käydä kokeilemassa. Todennäkösesti ei :(

4) Kuinka pitkälle olet heittänyt? Pelasin kopparina viimeset 2 vuotta, missä ei ollut mitään järkeä koska mulla on näkö -1,5 eikä laseja sillo. Muistaakseni olen heittänyt miesten takalaittomalta kotia. Pitää tarkistaa toikin :D

5) Oletko huomannut tietynlaisia painonnostoliikkeitä, jotka auttavat pesäpallossa heittämään/lyömään paremmin tai kovempaa? En

Itteeni kiinnostas ehkä vielä kysymykset:

6) Kuinka kovaa olet juossut pesistestin 30m kennoihin?
7) Paljon meni seinäkorkeutta?

Huomasin että monet pesäpalloilijat ovat todella nopeita, mutta samaan aikaan epäloogisesti melko huonoja vertikaalisessa pomppimisessa. Ite olin todella hidas, mutta melko räjähtävä (seinäkorkeus 80cm parhaimmillaan)

1) Kuinka kovaa olet lyönyt pesäpalloa tutkaan? C-junnuissa pelaan, syksyllä taisi mennä 140-150km/h.

2) Kuinka kovaa olet heittänyt tutkaan? Syksyllä 124km/h.

3) Kuinka pitkälle olet lyönyt? Enpä ole pituutta mitannu, mutta takalaittomia (miesten kenttä) tullut lyötyä.

4) Kuinka pitkälle olet heittänyt? Takalaittoman (miesten kenttä).

5) Oletko huomannut tietynlaisia painonnostoliikkeitä, jotka auttavat pesäpallossa heittämään/lyömään paremmin tai kovempaa? Jalkaliikkeet juoksunopeuteen ja olkapäiden reenailu on sitten heittokättä parantanut.

6) Kuinka kovaa olet juossut 30km kennoihin? 3,95s.

1) Kuinka kovaa olet lyönyt pesäpalloa tutkaan? C-junnuissa pelaan, syksyllä taisi mennä 140-150km/h.

3) Kuinka pitkälle olet lyönyt? Enpä ole pituutta mitannu, mutta takalaittomia (miesten kenttä) tullut lyötyä.

5) Oletko huomannut tietynlaisia painonnostoliikkeitä, jotka auttavat pesäpallossa heittämään/lyömään paremmin tai kovempaa? Jalkaliikkeet juoksunopeuteen ja olkapäiden reenailu on sitten heittokättä parantanut.

Pakko kysyä paljon:

1) elopaino/pituus
2) tempaus
3) työntö
4) yliveto
5) mave
6) penkki
7) kyykky

:D

Pesäpallo on kyllä hieno laji. Kauhia tunnelma 1999, 2000 ja 2005 viimeisissä finaaleissa.

Hienoa keskustelua.... No kaivetaan sitten se wikipedia esiin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Pesäpallo

"Vastoin yleistä luuloa pesäpalloa ei kehitetty suojeluskuntia ja sotataitojen harjoittelua varten, vaan suojeluskunnat innostuivat lajista ja ottivat sen omakseen."

Joopa joo, se nyt on vähä miten asian ottaa. Kyllähän siellä varmasti oli Tahkolla taustalla kansan sotilastaitojen ja yleiskunnon parantaminen. Varsinkin kun ottaa huomioon kuinka aktiivisesti Tahko kansan kunnon kohottajana toimi. Tahkohan kiersi melkein koko 1910-luvun silloista suomea jonkinlaisena koko kansan kiertävänä valmentajana. Ja pesäpalloahan pelattiin aluksi vain suojeluskuntien kesken(koko 1920-luku).

Tahkohan oli ollut vapaussodassa mukana "Kuhmon pirujen" proganda miehenä. Ja kuului muutenkin melkolailla sinne varhaissuomen poliitisenkentän oikeaan päähän. Pitää muistaa se että sodan jälkeen, kun Tahko rupesi pesäpalloa "sisään ajamaan". Oli juuri itsenäistyneessä Suomessa tasan kaksi puolta. Ja vallalla maassa lähes virallisestikkin valtiontaholta "oikeistopatrioottihenki"(heimosodat). Kyllä omasta mielestäni ainakin, on perusteltua väittää että: Tahko tuolloin kun pesäpalloa kehitti, teki sen melkolailla suojeluskuntien ja tulevan armeijan tarpeisiin.

Sotahulluksi en Tahkoa silti sanoisi. Silloin tehtiin se mitä tarvihti.

EDIT:
Niin ja pistetään nyt tähän samaan:
1.&2. Ei ole mitattu
3.Takaa yli
4. Kotiin takakentältä
5. Ei painonnosto liikkeitä. Muun puntin ohella kuntopallon viskomista ja muuta sen suuntaista, millä olen hakenut rintaan ja olkapäähän heittotehoja.

Pakko kysyä paljon:

1) elopaino/pituus
2) tempaus
3) työntö
4) yliveto
5) mave
6) penkki
7) kyykky

:D

1) 72kg / 174cm (8-10 rasvoissa)
2) -
3) -
4) -
5) 150kg??
6) 90kg
7) 110kg

Tollasia oli, tempausta, työntöä ja ylivetoa en ole maksimeilla koittanut. SM-kultaa pesiksessä tuli 2007, kun oltiin vanhempaa D:tä ja tänä vuonna taas tavote kultaan asetettu, kun ollaan vanhempaa C:tä. Eikä muuten nuo minun tulokseni ole edes kummoisia, kun vertaa joihinkin joukkoeessani. :rolleyes:

Kohtuu hyvä aika 30 km kennoihin :hyper: sori, oli pakko

Toki hyvä aika 30 m kennoihinkin...

Vaikka pesäpallo ei olekaan maamme suosituin laji, se on silti kansallislajimme. Miksi? Koska sen on keksinyt suomalainen..

Tähän pitää sen verta takertua, että vaikka tämän lajin keksi suomalainen, on suomalainen pesäpallo silti jatkokehitys amerikkalaisesta baseballista. Hieno laji, ei siinä mitään, mutta suurin kunnia kuuluu amerikan mantereen puolelle.

Heh, tällainenkin ketju löytyy.

Mä ilmoittauduin juuri firman pesisjoukkueeseen. En oo muutamaan vuoteen pelannut yhtään, mutta odotan innolla kauden alkua! Varmaan aika räpellystä tulee olemaan. :D

Vastaan omiin kysymyksiini:

1) Kuinka kovaa olet lyönyt pesäpalloa tutkaan? En ole kokeillut

2) Kuinka kovaa olet heittänyt tutkaan? En ole kokeillut

3) Kuinka pitkälle olet lyönyt? Nuorempana D-junnuna naisten takalaiton, sen jälkeen en ole yrittänyt. En hallitse sitä kulmaa, jolla lyönti kannattaisi lyödä.

4) Kuinka pitkälle olet heittänyt? Heitän suht lujaa laakana, mutta en kauhean pitkälle kaarella. Mistäköhän johtunee? Tällä hetkellä ehkä naisten takalaiton.

5) Oletko huomannut tietynlaisia painonnostoliikkeitä, jotka auttavat pesäpallossa heittämään/lyömään paremmin tai kovempaa? Olkapääharjoitusten jälkeen ei ole heittokäsi kipeytynyt.

Back
Ylös Bottom