Lihastulehdus pohkeessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaddaRaa
  • Aloitettu Aloitettu
Suoraan asiaan: Tommosta epäilen nyt pohkeessa olevan, tein tiistaina ensikertaa pohkeita yli vuoteen, 4 sarjaa ja jokainen rest-pauseilla. Yhteensä yhteen sarjaan tuli lähemmäs 20 toistoa. Seuraava päivänä tein vielä kevyesti 3x15, joka taisi olla vikatikki. Nyt en pysty kävelemään normaalisti, koska pohje kiristää ja sattuu aivan mahdottomasti, jos koitan laittaa jalan suoraksi ja samalla koukisaa nilkkaa. Toinen pohje on ihan siedettävä ja sillä jalalla pystyn astumaan normaalisti.

Mikä siis neuvoksi? Miten yleensäkin lihastulehdusta tulisi hoitaa?
Eilen aloin syömään buranoita, 3x päivässä. Myös kylmää olen pitänyt pari kertaa päivässä n. 10min ja vielä hieman ice poweria. Mitään lämmintä en ole laittanut tai venyttänyt pohjetta. Ainakaan tietoisesti. Kauanko vielä tulis kärvistellä kotona kunnes kannattaa lähteä lääkärin juttusille? Nyt siis kolmas hankala päivä menossa.

Ole hyvä.:D Tarkoitin sitä, että tuskin lääkärille näin aikasin kannattaa mennä. Itsellä vähän sama tilanne, torstaina treenasin pitkästä aikaa yläkropan ja vieläkin latsit ovat aika kipeät. Jos vuoteen et ole pohkeita treenannut ja sitten vedät kahtena peräkkäisenä päivänä treenit niin tuloksen tiedät jo itsekin.

Kauanko vielä tulis kärvistellä kotona kunnes kannattaa lähteä lääkärin juttusille? Nyt siis kolmas hankala päivä menossa.

Mulla nuo pohje jumit kestää pidemmän tauon jälkeen helposti viikon, joskus lähemmäs kaks. Kuten sanottu, aika parantaa. Lääkäri sanoo samaa, ei kannata vaivautua. Oma hoitoni noille on lähinnä irvistely kävellessä ja joskus burana tai pari.

Itselläni oli talvemmalla samaa vikaa juoksun seurauksena. Jos siinä on tulehdus niin pohkeen pitäis olla mielestäni hiukan lämmin pinnasta. Omalla kohdallani meni ohi parin viikon leputtelun jälkeen. Kylmägeeliä ja sit jotain muistaakseni zen-nimistä tulehdusplääplääplää voidetta päivittäin.

Juu eiköhän se näin ole. Tota kylmää oon siihe laittanu aika ahkerasti ja on kyllä jo ihan eri jalka kun se oli aamulla. Tietty yön jälkeen aina vähän jäykempi. Kai sitä nää treenamattomat pohkeet vielä loppukesäks saa jotain muotoa.

Mä laittoin aluksi ainoastaan sitä kylmää mut kun lisäsin siihen ton tulehdusta parantavan voiteen ni sil vu plee!! Eron huomasi parin päivän jälkeen. Onhan se tieteski itsestään selvää et jos jalassa on tulehdusta niin se tarvii tulehdusta hoitavaa lääkettä. Kokeiles.

Laitanpa tähän samaan. Itsellä tuntuu pohkeen (sisäsyrjällä) n.10 cm korkeudella from nilkasta ja siitä eteenpäin kipua luun ja lihaksen siinä taitekohdassa.. Saittekohan selvää..?

Eli juokseminen, hölkkä, ei tunnu mukavalta, kun sattuu. Spurtteja voi tosin ottaa, silloin se ei tunnu, liekköhän adrenaliini vaikuttaa. Mutta siis hitaammassa menossa tuntuu kipua. Ei kävelyssä kuitenkaan.

Itse arvelin, että kipu lähtee pois, kun vähän aikaa menee. Arvelin siis vaivan johtuvan siitä, että ei kovin paljoa ole tullut juoksenneltua talven aikana, ja vasta vähän aikaa sitten alkoi liikunta, jolloin tulee juoksu askelia.

Eli onko tämä mahdollisesti sama lihastulehdus vai mitä?

Samalla lailla alkoi vaivata minulla. En kyllä ole mikään neuvomaan mut yritän kuitenkin sen verran et mä keskityin enemmän juoksutekniikan hiomiseen (joka ei kyllä vieläkään ole kummoista) ja kivut ainakin lieveni sillä. Tekniikka linkkejä löytyy roppakaupalla. Säännöllinen hierontakin ois kova juttu. Sekin voi aiheuttaa kipua kun lihaksen kalvo jää kiinni luuhun tai jtn vastaavaa. On muuten kaukana niistä mukavimmista kokemuksista kun sitä sitten "runnotaan" irti. Tulehtunutta kohtaa ei kuitenkaan käsittääkseni saa hieroa. Mutta kyllähän ne jalat tottuu rasitukseen kun pääset enemmän juoksemaan. Paljon venyttelyä ja kiinnitä huomiota pohkeisiin muita alueita tietenkään unohtamatta. Tulehduskipulääkettä, geeliä ja kylmähaudetta. Ja palauttavien lenkkien hyödyn olen itse huomannut viime aikoina.

Se parantuminen vie ilmeisesti aikansa kun mullakin on vielä aika ajoin ongelmia pohkeiden kanssa. Em. ohjeita olen noudattanut ja aika täysipainoisesti olen saanut reenata vaikka välillä kipu viekin tehoja juoksusta varsinkin vk-reeneissä. Vaan jospa saisin asian kuntoon ennen juhannusta niin sais joskus sen 3000m rikki siinä v***n cooperissa.

Joo ei tuo ainakaan samaa vaivaa ole kun mulla. Mulla nimittäin on totakin vaivaa saman jalan pohkeessa, juuri samassa paikkaa. Mun tuo "lihastulehdus" siis oli ihan koko pohjetta vaivaava. Kun taas tossa sun vaivassas taidetaan enemmän puhua siitä penikkataudista.

Joo ei tuo ainakaan samaa vaivaa ole kun mulla. Mulla nimittäin on totakin vaivaa saman jalan pohkeessa, juuri samassa paikkaa. Mun tuo "lihastulehdus" siis oli ihan koko pohjetta vaivaava. Kun taas tossa sun vaivassas taidetaan enemmän puhua siitä penikkataudista.

Do dii! Kerrankin kun erehtyin puhuin aiheesta niin alkohan satana vieköön tapahtua!

Elikkä:

- Kaksi rasitusmurtumaa jalkaterässä ja sit joku hermojuttu
- Magneettikuvat ens viikolla penikkataudin takii

Vittu mä tiedän että en osaa lukee omaa kroppaa et millon pitäs hiljentää vauhtii ts. pitää taukoo ts. palautella parin viikon ajan.....................

Aina oon tienny et juoksu ei oo mun juttu mut ku pakko nii pakko. Ärsyttää ku ehjiä kuukausia ollu parin vuoden aikana ollu n.2,5. Korkeintaan. Siis peräkkäin.

Anna tosissaan huomiota sille mitä sun kipuhommelille ja venyttele tosissaan kunnolla. Aivan sama sit et onko se penikkaa tai mitä tahansa.

Kiitti vaan. Mä teen yövuoron loppuun, otan 3 tunnin tirsat ja vedän sen jälkeen laatikon v*tun tummaa olutta. Kuittaan.

Back
Ylös Bottom