Lonkan bursiitti ?!

Aattelinpas kysyä porukalta et mimmosia vaivoja teille on tullut lonkassa olevasta bursiitista (nivelpussintulehuksesta). Ite vähän epäilisin et mul o muutaki vaivaa ku et lonkas ois pelkästää bursiitti. Vaivoina löytyy vasemmast alaseläst lonksumista ja rutinaa ja oikeenpuolen alaseläst vihlomista ja muuteki selkä aika arkana. Lisäks joteki o semmone fiilis et lonkka menee sijoiltaa ja lenkillä alkaa pettää kummallisesti alta välil o lonkas semmost vihlontaa myöski. Hoosiannaa laulaa myös nivuset et huhhuh !! Ni pointtina on nyt se et haluisin tietää mimmosii vaivoja teil o mahtanu olla ton lonkan bursiitin johdost? kui kaua kestäny ? Joteki o vaa semmone fiilis et joku muuki iha vinksallaa, oon nyt saanu kaks kortisooni piikkiä lonkkaa ja joteki tuntuu sille et niist ei ookku pariks päiväks korkeintaa hyötyy..

Aattelinpas kysyä porukalta et mimmosia vaivoja teille on tullut lonkassa olevasta bursiitista (nivelpussintulehuksesta).
Alkuun pieni tarkennus.. Siis kumpi? Lonkan nivelpussintulehdus, vai tarkoitatko ehkä sittenkin LIMApussia (latinaksi bursa, bursiitti = limapussintulehdus)? Ja bursiittejakin on tuolla alueella aikas monta. Yleisimmin tuon kaltaiset jutut liittyvät trochanter-bursiittiin, eli kipu tuntuu tuossa "lonkan" sivussa, tarkemmin reisiluun isossa sarvennoisessa. Jos taas todella tarkoitat nivelpussin eli -kapselin tulehdusta, niin se on kokonaan eri stooria..

Ite vähän epäilisin et mul o muutaki vaivaa ku et lonkas ois pelkästää bursiitti. Vaivoina löytyy vasemmast alaseläst lonksumista ja rutinaa ja oikeenpuolen alaseläst vihlomista ja muuteki selkä aika arkana. Lisäks joteki o semmone fiilis et lonkka menee sijoiltaa ja lenkillä alkaa pettää kummallisesti alta välil o lonkas semmost vihlontaa myöski. Hoosiannaa laulaa myös nivuset et huhhuh !!

Taustalla usein eriasteisia pakaralihasten tai reiden paksun peitinkalvon kirstystä. Pelkkä limapussintulehdus ilman muita tekijöitä on tosiharvinainen, esiintyy lähinnä iskuvammojen seurauksena (kaatuminen, syöksyminen, joskus potkunkin seurauksena olen tavannut tulehtuneen limapussin). Tuon alueen kivut (siis jos puhutaan lonkan sivussa olevasta kivusta, kuten ymmärsin) voivat myös johtua alaselän tai lantion ongelmista, esimerkiksi siitä kuuluisasta SI-nivelestä.

Yleisesti epämääräiset klonksunat liittyvät jonkinasteiseen "yliliikkuvuus" ongelmiin, hoitona erilaiset liikeharjoitukset ja venytykset.

Tässä kohtaa kehoitan myös etsiytymään OMT-fysioterapeutin tmv. luokse, niin asiassa päästään järkevästi eteenpäin, pelkän netin kautta nämä täsmälliset hoito-ohjeet harvoin onnistuvat...

joo pari kuukautta olin fysioterapeutin hoidois sen avulla saatii nuo nivus ja lonkka jäykkyydet pois. Mut lonkka ei ottanu yhtää juoksemista vastaa, tuli semmosta jalkojen pettämistä,puutumista ja tuntu et jalkaturpoo ja hieman alko pistelee jalkapohjis. Selkä myös alko oireilee. Sit mentii lääkärille se sano et mulla vois olla BURSIITTI pisti kortisoonia siihe, pari päivää oli iha ok jalka mut sit alko taas tulee kipuja. Nyt pari päivää sitte pistettii lisää kortisoonia ja samal tuli kahe viikon tauko juoksemisest ja jalkapunteist. Joteki semmone fiilis vieläki et ei tällei parane. Ja tosissaa mul o aikasemmi ollu välilevynpullistuma seläs. Sit löytyy jalkojen pituuseroa eli tää lonkkaa vaivaa puoli on n. sentin pidemmi mut seki mitta voi olla muuttunu ? Sit tosissaa sain jonku puolen sentin korotuksen tonne oikeen jalan alle ni selkävaivat katos ainaki vähäks aikaa..

eipä ole nuo fysioterapeutin venyttely ym. hommat auttaneet nyt oon lepäillu 10 päivää kortisooni piikin jälkee ja oikeestaa mitää tapahtunu.. tuolla lonkan ja nivusen seudulla epämäärästä vihlovaa napsuntaa ja jalka pettelee välillä ? mikä ihme vaiva lie !! no mutta kai se on kohta suunnisteltava kohti magneettikuvauksia..

Mr.rautakoura: -Siis auttoiko nuo fysioterapeutin ohjeet vaiko eikö? Jos auttoiat kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoit, niin jatkoitko nuita harjoituksia/venytyksiä ym. oireiden helpottamisen jälkeenkin vai lopetitko ne siihen hetken helpotukseen?

"joo pari kuukautta olin fysioterapeutin hoidois sen avulla saatii nuo nivus ja lonkka jäykkyydet pois... ...eipä ole nuo fysioterapeutin venyttely ym. hommat auttaneet nyt oon lepäillu 10 päivää kortisooni piikin jälkee ja oikeestaa mitää tapahtunu."

Ottamatta kantaa sen enempää siihen mikä mahdollisesti vaivaa tai mitkä siihen avuksi, niin ihan muistutukseksi vihjaisen, että nuo lantion/keskivartalon lihasepätasapainot, muuttuneet liikkuvuudet ym. eivät korjaannu hetkessä. Ja vaikka hetkessä jotain apua saisikin, niin jatkuvuus on kunnollisen kuntoutumisen kannalta se tärkein pointti. Puhutaan siis todennäköisimmin kuukausista kuin viikoista.

Ja mitä magneettikuvaukseen tulee, niin kyllä se ne rakenteelliset "viat" näyttää, mutta ei toiminnallisia. Eli vähäiseksi voi senkin hyöty tuollaisessa jäädä. Ainakaan omalla rahalla en ihan heti tuollaisilla oireilla lähtisi kuvauttaan.

siis auttoha nuo fysioterapeutti hommat alussa sillei että jäykkyydet ym. lähti pois mutta vaiva ei oo lähteny pois. Aina kun lähtee juoksee tai tekemää jalkapunttii ni jalka joteki ärsyyntyy ja pikku hiljaa alkaa kipeytyy lisää ja lisää. Sit onki jo nii kipee/rikki jalka et pystyy vaa kävelee. Sikshä toi fysioterapeutti mut lähettiki lekurille ku lepo ja sen harjotteet ei vieny mun vikaa pois mut oliha noi sen harjotteet edesauttavia ja niitä en saa ny tehä ku lääkäri käski huilii. Jännää o touhu ku ei oikee mikää auta. Ja sit toho väitteese et virheasentojen parantumine kestää kuukausia ni monista kuukausista nyt oikee puhutaa ku oon jo periaatteessa huilinu 3kk. Ja eiköhä toi magneettikuvaus mee vakuutuksee tai jos ei mee ni muistaaksee sairaalas ei maksa hirmusesti..

Ja sit toho väitteese et virheasentojen parantumine kestää kuukausia ni monista kuukausista nyt oikee puhutaa ku oon jo periaatteessa huilinu 3kk. Ja eiköhä toi magneettikuvaus mee vakuutuksee tai jos ei mee ni muistaaksee sairaalas ei maksa hirmusesti..
"virheasento" harvoin paranee itsekseen tai huililla. Niiden kesto usein on kuukausia, ja sekin edellyttää että asialle tehdään jotain, eli "korjaavia" harjoitteita + tarvittaessa mobilisaatiot ym. hoidot, joilla tuetaan/mahdollistetaan korjaavien harjoitteiden tekeminen.

ja mitähän nämä mobilisaatiot ovat ? ja jos todellaki o näi et mä tommosii joudun ny tekee ni montaha kuukautta sitä tulee lisää "huilia" et pääsee treenailee taas tosissaa ??

Mr.rautakoura: -Sanotaanpa nyt näin, että ota yhteyttä fysioterapeutille, joka vastaavanlaisten ongelmien kanssa on ennenkin ollut tekemisissä ja mene hänen puheilleen. Kukaan kun ei pysty täällä internaatissa suunnittelemaan sulle kuntoutusohjelmaa saatika seuraamaan sen vaikuttavuutta tai edes opettamaan mitä, miten ja milloin pitää tehdä.

Särähtää muuten pahasti korvaan tuo "mä tommosii joudun ny tekee". Ei kukaan sua mitään pakota tekeen, ihan itseäsi varten sä nuita harjoituksia/venytyksiä ym. teet jos olet tehdäksesi, et ketään muuta varten.

Voisiko se viitata tälläisen tulleen "välilevyrikon jälkitautina" väärän kävelyasennon vuoksi, jos jalkaa joutuu helposti taivuttamaa kävellessä ulospäin ja painon nytkytys kyseiselle puolelle tuo kivun tuonne lonkkaan aina sen käydessä pohjassa (itse rangassa tuo ei ota enää kipeää). Pakaralihaksesta kun ottaa kunnon puristuksen, niin huomaa sen puolen olevan kipeä ja muutenkin ihan pirun jäykkä reiteen ja alaselkään asti? Saman puolen lonkka tuntuu haraavan vastaan kun toisen puolen jalan tuo eteen, eli kierto ei oikein pelaa.

Olen toki menossa tämän takia taas ihan tohtorille asti, mutta tuli vain mieleen.

MTL: -Voi olla, että vikaa on mun luetun ymmärtämisessä, mutta nyt jää tuosta sun tekstistä se varsinainen pointti ymmärtämättä tai löytämättä. Mutta jos kysymyksenä on voiko muuttunut kävely aiheuttaa lonkan kipuiluja ja/tai toiminnanhäiriöitä, niin voi ja todennäköisesti niin tekeekin. Mutta tuo "välilevyrikon jälkitautina" osuus hämää nyt sen verta, että en lähde edes arvaamaan mikä on syy ja mikä seuraus.

Välilevyrikon jälkitautina tarkoitin sillä lähinnä sitä, että kun selkä ei ole toiminut oikein ja sen myötä kävely on ollut virheellistä, niin voisiko pidempi aikainen virheellinen kävelyasento aiheuttaa moisen tilan, kun ongelmat tuntuu vaihtaneen paikkaa. Ilmeisesti näin tosiaan voi käydä, joten täytyy tarkistuttaa tuo samalla kun muuten puidaan miten selän hoitoa jatketaan.

"mä tommosii joudun ny tekee". tolla tarkotan lähinnä sitä et jos sattus löytyy tapa millä päästä helpommalla, mutta jos ei ni se o sit tehtävä vaikeamman kautta vaikka se onki aika vittumaista nää kuntoutushommat. kokemust löytyy niist mut oha siin sit fiilistä taas ku pääsee takas kuntoo :P

MTL:n teksti kuulostaa kyl nyt siltä, että tommoinen vika voisi olla minullakin.. Mites tota sun lonkkatsydeemiä lähettii parantaa ? Ja mites toi todettii?

Back
Ylös Bottom