🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Jaa-a, itse en moiseen väittämään ole törmännyt. Mielummin HIIT kuin pitkät tahkoamiset fillarin tms. selässä, se on jokatapauksessa epämiellyttävää, ketoosissa lähes helvettiä.

Ok! No sitten jatkan sen tekemistä. Itse luin jotain pakkiksen HIIT-threadia ja siellä joku kirjoitteli, että matala hiilarisella dieetillä ei missään nimessä HIIT:ä ilman sen kummempia selityksiä. Mut jos muutkin on tehnyt, niin miksen siis minäkin jatka :)

Mielummin HIIT kuin pitkät tahkoamiset fillarin tms. selässä, se on jokatapauksessa epämiellyttävää, ketoosissa lähes helvettiä.
Mitenkäs se etelänavan retkikunta, joka vaelsi pekonin, voin ja kananmunien voimalla?

http://www.foxnews.com/story/0,2933,478407,00.html

Siinä ketoosi yhdistyy pitkään tasaiseen puurtamiseen. Vai luinko viestisi väärin? Kumpi on helvettiä ketoosissa, HIIT vai pitkät tahkoamiset? En minä ole tällä dieetillä oikeastaan pitkistä sauvakävelyistä huomannut muuta kuin että seuraavina päivinä on aika karsea nälkä. Uupumusta ei niinkään, jos vain syö tarpeeksi.

Olen kyllä saanut sellaista vihjettä että itse asiassa ketodieetillä, jos rasvaprosentti ei ole mitenkään erityisen korkea, ovat pitkät tahkoamiset enemmän tai vähemmän turhia, sillä ne eivät kohota kuntoa paljoakaan ja rasittavat vaan niveliä. Pitkien tahkoamisten päätarkoitus on kuluttaa kaloreita, mutta ketodieetillä sellainen ei liene tarpeen jos ylipaino ei ole vakava. Kannattaa mieluummin keskittyä pyrähdyksiin ja voimaharjoitteluun.

Omat aerobiset tulee brassijujutsusta, vaparista ja painista. Sparratessa intensiteettihan on "hieman" kovempi ja tauot sen verran lyhyitä ettei syke ehdi laskea hirveän matalalle. Ja on tossa tuo koiraki jota pitää käyttää pihalla. Eli joka päivä jotain, joskus jopa alkuviikon punttipäivinä. Nytkin lähen ulos lenkkeilyttää koiraa, ja ajattelin polttaa vähän ketoneja hyppimällä hyppynarua esim 15x1min. Jos oikeen innostun juoksen ehkä pururadan varrelle vetämään leukoja ja tekemään vatsoja.

Ja huomenna aloitetaan tankkaus.

Katsotaan nyt miten pojan käy, kun vihdoinkin ymmärtää tehdä asiat ainakin lähestulkoon oikein. Sain luettua Lyle McDonaldin Bodyopus-päiväkirjan loppuun ja tarkoitus olisi seurata kaverin jalanjälkiä. En kyllä jumalauta suostu laskemaan omia kaloreitani alle 1500:n (nyt 2000)

Osaisi vaan olla ottamatta kuppia kiltisti kuun loppuun saakka, mutta kun ei.

Tulipa tehtyä itsekkin eilen hiilaritankkaus. En siis mitään tieteellistä metodia käyttänyt, mutta söin leipää, hedelmiä ym ym.. normaalia enemmän. Yöllä sitten iski niin jumalaton päänsärky ettei nukkumisesta tullut mitään. Kellään muilla tuollaisia kokemuksia?

mulla ei muuta sivuvaikutuksia kun se, että tyhjennystreenin jälkeen mahtuu ruokaa niin paljon ku ehtii kupuunsa ahtaa :D ja paskalla saa juosta koko ajan. se on tooooodella rasittavaa.

mulla ei muuta sivuvaikutuksia kun se, että tyhjennystreenin jälkeen mahtuu ruokaa niin paljon ku ehtii kupuunsa ahtaa :D ja paskalla saa juosta koko ajan. se on tooooodella rasittavaa.

Alkanut tämä päänsärky pikkuhiljaa loppumaan. Mua taas alkaa kusettamaan aivan valtavasti. Onhan se hyvä että aineenvaihdunta toimii :) Huomenna voisi ottaa sellaisen 45min säkkitreenin. Oli niin kova kipu päässä ettei tänään kyllä treenaamisesta mitään tullut.

Hoi sikaMIES, kirjoita ihmeessä miten tankkasit ja kuinka homma sujui

Hoi Marssi, voin Maanantaina raportoida kun ekat "kovat" treenit on läpikäyty. Aloitin hiilaritankkauksen aamulla. vedin hieman aamiaisen (kirjolohta) jälkeen omenan ja banaanin, sekä pienen protskupatukan ja kourallisen karkkeja (niitä sellaisia jossa on vähemmän pöytäsokeria) ja otinpa teelusikallisen kreatiiniakin, sekä muutaman gramman L-arginiinia. Hiilareita tuli muuten tosta "esitankkauksesta" sellaiset 50g.

Tyhjennystreenit olivat tälläiset (varmaan ihan turhat tankkauksen kannalta btw, koko viikko tullu sykittyä kuitenkin)

Kaikki sarjat 20 toiston mittaisia, painot 50% siitä millä alkuviikosta treenasin, ja minuutti siirtymäaikaa liikkeestä toiseen. 3min taukoa kierrosten välissä (Lyle suosittelee viittä)

Eka kierros: Pena, Kyykky, takareisien koukistajat, Mave, leukavetoja taljassa, vatsat, keskitetty hauiskääntö, pystypunnerrukset, pohkeet koneessa.

Toka kierros: Vinopena, prässi, alaselkä sellaisessa typerässä koneessa, niskantaaveto, vatsat toisessa typerässä koneessa, hauikset vinopenasta, viparit, ranskalainen punnerrus, pohkeet prässissä.

Kolmas kierros: Pec-Deck, Reisien ojentajat, reisien koukistajat, rinnalleveto vastaotteella, soutu taljalla, vatsat, ojentajat taljassa, yhden käden pystypunnerrus, pohkeet seisten tanko hartioilla

Tein vielä neljännen kierroksen, vaikkei homma oikeen maistunut enää, halusin paskalle, saunaan ja kotiin syömään. Energiaa kyllä vielä riitti: Pullover, askelkyykyt, selän ojennus, yhden käden kulmasoutu, jalkojen nosto ("linkkuveitsiä"), takaviparit, keskitetty hauiskääntö (tässä kävi ylpeys jo liian kovaksi ja iskin tankoon vähän enempi painoja kun saisi, en meinannut jaksaa loppuun).

Sitten 0,75dl heraa, banaani ja saunaan.

Nyt syön tässä puuroa, leipää, marjoja ja vähärasvaista kalkkunaa sekä jogurttia. Välillä haen muutaman mässyn kaapista. Sokereita ei vissiin saisi liikaa syödä, edes ekana päivänä. Onko S225T:llä/ kellään muulla näkemystä?
Otin myös kreatiinia taas yhden tlk:n, lisäksi kromia ja magnesiumia.

Ja taas pitäisi käydä täysistunnolla, taitaa olla neljäs kerta tänään. Onneksi on pehmeää paperia.

Ei kannata suunnitella treffejä tankkauspäiville, jossei vessa ole lähellä. Ainakaan ekalle tankkauspäivälle, toisesta ei ole kokemusta kun olen vaan tankannut päivän kerrallaan. Huomenna aion kyllä jatkaa.

Loppupäivän ajan olen ajatellut syödä kanaa, makaronia, lisää leipää ja paketin mämmiä. Yritän käyttää mahd. vähän kermaa ja sokeria :(
Aion myös juoda bisseä. Ei varmaan mikään hyvä idea tosissaan. Olen laskenut kyllä niin ettei hillareita tulisi aivan helvetisti liikaa, pyrin huomisaamuun mennessä tankkaamaan sellaiset 1000g hiilareita (n. 13g per rasvaton painokilo) ja siitä eteenpäin huomisiltaan (SU) mennessä tankkaamaan 500g. Rasvat pyrin pitämään n. 15%:a ja proteiineja 2g:a per painokilo.

Aamupaino oli tänään 87kg, rasvaprosentti 12 (en osaa mitata oikein) ja ympärysmitta navan kohdalta (turha mittaus) 84cm. Ketoositila oli ihan kohtalainen.

Katsotaan maanantaina, että miten pojan on käynyt =)

Alkanut tämä päänsärky pikkuhiljaa loppumaan. Mua taas alkaa kusettamaan aivan valtavasti. Onhan se hyvä että aineenvaihdunta toimii :) Huomenna voisi ottaa sellaisen 45min säkkitreenin. Oli niin kova kipu päässä ettei tänään kyllä treenaamisesta mitään tullut.

Olen aiemmista posteista päätellyt, ettet ole noit tankkauspäiviä pahemmin pitänyt? Onko massa ja voimatasot silti säilynyt edes likipitäen ennallaan?

Tulipa tehtyä itsekkin eilen hiilaritankkaus. En siis mitään tieteellistä metodia käyttänyt, mutta söin leipää, hedelmiä ym ym.. normaalia enemmän. Yöllä sitten iski niin jumalaton päänsärky ettei nukkumisesta tullut mitään. Kellään muilla tuollaisia kokemuksia?

Itsellä sama efekti tankkauksen alun jälkeen hyvin usein, myös tänä aamuna.
En ole etsinyt dataa, mutta maalaisjärki sanoisi, että kun keho imee sienen lailla hiilaria, se tarvitsee myös jumalattoman määrän nestettä kun se hiilari sitä sitoo. Muistaakseni joskus olen ensimmäisten tankkausjuomien kanssa ottanut vielä reilusti lisänestettä ja muutenkin keskittynyt juomiseen tankkauksen aikana, jolloin päänsärkyä ei ole tullut.

Olen aiemmista posteista päätellyt, ettet ole noit tankkauspäiviä pahemmin pitänyt? Onko massa ja voimatasot silti säilynyt edes likipitäen ennallaan?

No tämän parin kuukauden aikana yhden tankkauksen pitänyt. Paino on pudonnut niin mukavaa tahtia ettei omatunto annan mässäillä :) Voimatasot on hiljalleen noussut ja nyt pysynyt pitkään samana johtuen tietysti dieetistä(näin olettaisin). Täytyy seuraavaan kerran tankkaukseen panostaa juuri tuohon edellä mainittuu nestetasapainoon.

Hemmetin hyvä että löysin tämän foorumin. Ei tarvitse ihan mutu-tuntumalla elelllä. Kiitoksia kaikille apua antaneille.

Nyt syön tässä puuroa, leipää, marjoja ja vähärasvaista kalkkunaa sekä jogurttia. Välillä haen muutaman mässyn kaapista. Sokereita ei vissiin saisi liikaa syödä, edes ekana päivänä. Onko S225T:llä/ kellään muulla näkemystä?

No suositushan on, ettei sokeria syötäisi (tosin jo Bodyopuksessa Dan sanoo, ettei tämä ole absoluuttinen sääntö). Mutta suositus näin siis jos siis noudattaa viikon kiertoa. Jos kierto on pitempi, se on vähemmän tärkeää ja silloin jopa suositeltavaa, kuten myös fruktoosin nauttiminen sen maksan glykogeenin tankkaamisen takia. 7 päivän kierrossahan nimenomaan sitä pitäisi välttää. Pääasia on kuitenkin fruktoosin välttäminen.
Uskoakseni, ja aiempien kokemusten perusteella 1.tankkauspäivänä voi syödä vähän vapaammin karkkia jne, kunhan se kokonaismäärä ATERIALLA on suht linjassa ohjeiden kanssa (eli ei mitään 250g hiilaria per ateria, vaikka vuorokauden kokonaismäärä olisikin rajoissa), muuten voi spillata pahasti yli. 2.päivänä ei varmastikaan pahemmin kannata enää sokerimussutuksia harrastaa.
Itse syön tosiaan 1.vuorokauden aikana about näin:
(perjantai-iltana heti tyhjennyksen jälkeen)
100g maltoa, 15g heraa
ja sitten 3 samanlaista illan/yön aikana
aamupalalla kaakaota, about 4 viipaletta jotain syntisenvaaleaa leipää, 15g heraa ja jos tekee mieli, vähän suklaata tai vastaavaa (max muutama rivi levystä, tai esim tänään 1 mignon-muna!!)
parin tunnin päästä välipala esim jotain muroja maidon kanssa
parin tunnin päästä lounas (esim mäccäriateria lighttijuomalla (joskus sokerijuomalla,mutta tulee vähän liikaa hiilaria/ateria), tähän väliin joku karkkijuttu/jätski tms
parin tunnin päästä taas välipala esim pari leipää/hera jne
illalla vielä jonkun ruoan päälle usein jädeä/karkkia kohtuuannos
jne jne - ateriaväli ei hirveän tarkkaa, jotain 2-3 tunnin välillä varsinkin iltaa kohden ehkä harvenemaan päin, seuraavana yönä en enää herää

Itse olen huomannut että on parempi kuitenkin yhdistää karkit jne aterioiden yhteyteen "jälkkäriksi" (myös ei-ketolla, jos pitää vapaan syömisen päivän,kuten itse käytännössä aina pidän lauantain). "Pahin" vaihtoehto on se, että vetää niitä aterioiden välillä, jolloin
a) olo on huonompi
b) ruokahalu kärsii aterioilla
c) tuntuu että turvottaa negatiivisella tavalla enemmän ja päivästä jää vähemmän hyvää käteen.

Itse syön tosiaan 1.vuorokauden aikana about näin:
(perjantai-iltana heti tyhjennyksen jälkeen)
100g maltoa, 15g heraa
ja sitten 3 samanlaista illan/yön aikana
aamupalalla kaakaota, about 4 viipaletta jotain syntisenvaaleaa leipää, 15g heraa ja jos tekee mieli, vähän suklaata tai vastaavaa (max muutama rivi levystä, tai esim tänään 1 mignon-muna!!)
parin tunnin päästä välipala esim jotain muroja maidon kanssa
parin tunnin päästä lounas (esim mäccäriateria lighttijuomalla (joskus sokerijuomalla,mutta tulee vähän liikaa hiilaria/ateria), tähän väliin joku karkkijuttu/jätski tms
parin tunnin päästä taas välipala esim pari leipää/hera jne
illalla vielä jonkun ruoan päälle usein jädeä/karkkia kohtuuannos
jne jne - ateriaväli ei hirveän tarkkaa, jotain 2-3 tunnin välillä varsinkin iltaa kohden ehkä harvenemaan päin, seuraavana yönä en enää herää

Itse olen huomannut että on parempi kuitenkin yhdistää karkit jne aterioiden yhteyteen "jälkkäriksi" (myös ei-ketolla, jos pitää vapaan syömisen päivän,kuten itse käytännössä aina pidän lauantain). "Pahin" vaihtoehto on se, että vetää niitä aterioiden välillä, jolloin
a) olo on huonompi
b) ruokahalu kärsii aterioilla
c) tuntuu että turvottaa negatiivisella tavalla enemmän ja päivästä jää vähemmän hyvää käteen.

Oho, no et säkään kyllä ihan liikaa itseäs kiusaa, jos mäkkiruokaakin syöt =)

Nyt otan kyllä kaljan ja meen partsille ottaa arskaa :P

Oho, no et säkään kyllä ihan liikaa itseäs kiusaa, jos mäkkiruokaakin syöt =)

Nyt otan kyllä kaljan ja meen partsille ottaa arskaa :P

Noen tosiaan viitsi jos ei ole ihan pakko yhtenä päivänä ruoskia. Se ei tosin jokaviikkoinen välttämättä ole, mutta usein se 1 ateria tulee haettua, useammin tosin subista, jolloin syntisyystaakka pienenee entisestään.
Mutta BigMac-ateriassa on reilut 30g protskua ja 80g hiilaria jos ei ota sokericolaa. Ei yhtään huonompi 1.tankkauspäivän lounaaksi, rasvaa vähän "turhaa" mutta sitä ei tankkauspäivinä oikein mulla meinaa tullakaan muutoin kun tykkään kaikkein eniten syödä sitä leipää :)

Hauskaa huomata, että porukka jaksaa vielä olla kiinnostuneita tällaisistä supersäätämis-itsensäkiusaamis-jutuista (joskus tuntuu että olen ainoa no-lifer täällä näiden juttujen kanssa enää tänä päivänä). Mutta harva, joka noita Dan/Lyle -suuntauksen metodeita on tunnollisesti kokeillut, voi sanoa niiden jääneen tuloksettomiksi.

No perkele! Helppohan se on teidän sanoa,kun eilen Jyväskylässä yli 5cm satoi lunta ja nyt on taas niin pilvistä että :)

Muah, no ainakaan sun dieetti ei kuse sen takia että parvekkeella on 20 astetta lämmintä :D

Ja S225T, totta, kyllä ne opit on vihdoin päähän uponnu ja tuloksetki alkaa pikkuhiljaa tuntumaan ja näkymään. Melkein harmittaa että 2½ viikon päästä pitää lentää etelään, siihen loppuu ketoilu.

Eli kun viikonlopun tankkauksen jäljiltä vielä jotain glykogeenia jäljellä ja ketoosiin yleensä siirrytään tiistain kuluessa (nk. kovat treenit ma+ti), voiko pelkän protskujuoman nauttiminen

a) hidastaa ketoosiin siirtymistä?
b) katkaista mahdollisesti jo alkaneen ketoosin?

En ole ketoosiekspertti, mutta enpä usko että yhdellä palautusjuomalla tai sen sisältämän rasvan määrällä tässä suhteessa olisi mitään merkittävää vaikutusta. Jo sinulta löytyy Lylen ketokirja, siellähän noita vihjeitä ketoosin nopeampaan pääsemiseen löytyy jonkin verran. Eli lyhentää hiilaritankkauksen pituutta (jos tankkaat 48 tuntia, kokeile 24 tuntia) tai lisätä tankkauksen jälkeisen liikunnan määrää.

Eilen illalla söin viimeiset hiilarit, ja yleisesti ottaen eilispäivän aikana tulleet hiilarit jäi alle 10:een grammaan rasvatonta painokiloa kohden. Rasvaa tuli, mitänyt mämmin kanssa vedetystä kevytkermasta. Hieman söin Kermaperunoita lampaan kaveriksi, enpä noita kyllä laskenut.

Enivei, aamulla aloitin taas ketoilun ja äsken palasin salilta tekemästä jalkoja, vatsoja ja habaa.
Valitettavasti menin vieraalle salille jolloin kaikki menee aina ihan pitkin vittua, ei löydy Smithiä, Ei kunnon vatsislautaa, reisienkoukistajakonekin on sellainen typerä, tuliterä, yliergonominen paska johon pitkällä miehellä ei ole asiaa. Eikä pohkeita varten mitään! No, siirretään ne huomiselle.

Kyykky meni 5x5-järjestelmällä kun jalat hieman hellinä edellisviikosta, Mave tuli tehtyä 3x8:lla ja snadimmat liikkeet kaikki 3x8:lla. Olo oli oikein hyvä ja sain erinomaisen pumpin päälle. Olisin viihtynyt pidempäänkin.

Aamupaino oli muuten 89 (perjantaina 87), rasvaprossa se sama 12 (varmasti korkeampi, en osaa mitata oikein), ja pötsin ympärysmitta 85 (perjantaina 84).

Nyt kaksi viikkoa putkeen, tarkastellen tuloksia säännöllisin väliajoin. Lyle kehottaa syömään yhden kunnon hiilarivetoisen aterian viikonloppuna jos on tarkoitus pitää kahden viikon sykli. Mutta en löydä mistään tietoa, että millainen ruokavalion kuuluisi olla muilta osin sinä päivänä, rasvojen ja proteiinien osalta.
Kenelläkään ajatuksia?

Back
Ylös Bottom