🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

noi tositummat suklaat on varmaan huikean hyviä :urjo:
Vähän sama kun rasvattoman maidon kanssa. Kun rasvattomaan maitoon tottuu, alkaa kevytmaitokin maistua kermalta. Ja kun noihin korkeaoktaanisiin suklaisiin tottuu, alkaa tavallinen suklaa maistua lähinnä sokeroidulta vaseliinilta.

Siis voiko ketoosillakin ottaa maustettua heraa, esim. palautusjuomassa tai illalla jos on jäänyt proteiinit jostain syystä vähemmälle, miten on?

Mielenkiintoinen juttu MCT-öljyistä:
http://www.nutritionreview.org/library/mcts.html

Tuon mukaan MCT-öljy (tai kylmäpuristettu neitsytkookosöljy) voivat auttaa ketoosin käynnistämisessä. Lisäksi annos MCT-öljyä (tai sitä kookostalia) urheilun jälkeen ehkäisee lihaskataboliaa, sillä se tarjoaa nopean energialähteen eikä energiaa tarvitse purkaa lihaksista.

Tätä suitsutettiin jo 12 vuotta sitten Bodyopuksessa by Dan Duchaine :)

Ei siinä mitään, unhoonjäänyttä tietoa jo monelle - kertaus paikallaan!

Dan Duchaine oli kyllä dieettihommissa aikaansa edellä! Hyvä kirja toi Bodyopus edelleen- hyvä CKD+ runsaasti muuta tietoa dieettiasioista kiinnostuneille.

Dan Duchaine oli kyllä dieettihommissa aikaansa edellä! Hyvä kirja toi Bodyopus edelleen- hyvä CKD+ runsaasti muuta tietoa dieettiasioista kiinnostuneille.

Joo vaikka joissain asioissa on menty eteenpäinkin, periaatteessa Bodyopus sisältää kaiken "tarpeellisen" ja moni pitää siitä enemmän kuin esim sinänsä paljon kehittyneemmästä Ultimate Diet 2:sta, joka ei tuo niin paljon uutta että se kaikkien mielestä olisi sen kaiken ylimääräisen selittämisen ja detaljin arvoista.
Bodyopus oli (ja on yhä) vieläpä lisäksi viihdyttävää luettavaa, mitä ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa UD2:sta.

Mistäs muuten tuota neitsytkookosöljyä saa hankittua?
Ihan perus luomukaupoista sunmuista, vai?
Jep, esmes Helsingissä jos asut, sitä saa Ruohonjuuresta, joka on siinä Kampin ostoskeskuksen vieressä. Ostin pari viikkoa takaperin 2,5 litran ämpärillisen. Pitäis riittää vähäksi aikaa. :D

Eli tällainen kysymys koskien ketoosidieettiä (syklistä sellaista, jossa nopea ketoosiin pääseminen on tärkeää heti alkuviikosta):
kun treenin jälkeen otan "palautusjuoman" eli tietenkin pelkkää heraa (n.45g)ilman hiilaria, olisiko sen kanssa myös syytä nauttia rasvaa?
Tätä edeltävä ateria noin 2,5-3h aiemmin proteiinia 30g, rasvaa 40g, hiilaria pari grammaa.
Tätä seuraava ateria 2,5-3h myöhemmin, proteiinia 30g, rasvaa 40g, hiilaria pari grammaa.

Eli kun viikonlopun tankkauksen jäljiltä vielä jotain glykogeenia jäljellä ja ketoosiin yleensä siirrytään tiistain kuluessa (nk. kovat treenit ma+ti), voiko pelkän protskujuoman nauttiminen

a) hidastaa ketoosiin siirtymistä?
b) katkaista mahdollisesti jo alkaneen ketoosin?

Liittyen lähinnä siihen, kun CKD-tietäväiset korostavat, kuinka tärkeää riittävä rasvan osuus on siinä, että keho todella siirtyy ketoosiin.

Minulla siis päivän kokonaisravintojakauma aika tarkkaan 28/79/2 p/r/hh, joten siitä ei ole kiinni, mutta pitäisikö tuon palautusjuoman paikallakin olla vastaavan koostumuksinen "ateria"?

Näitä syklejä olen tehnyt aikaisemminkin tällä metodilla ja toki on tullut tulosta, mutta aina voi optimoida jos sille on mahdollisuus.

Kiitos etukäteen.

Jep, esmes Helsingissä jos asut, sitä saa Ruohonjuuresta, joka on siinä Kampin ostoskeskuksen vieressä. Ostin pari viikkoa takaperin 2,5 litran ämpärillisen. Pitäis riittää vähäksi aikaa. :D

Paljonko kärsit tollasesta lastista, ainaki Sellon ketjumyymälässä tollanen kilon pönttö maksaa sellaiset 20e :(

Ostin sellasen pienemmän, ei ollenkaan hassumalta maistunut protskusämpylöiden kanssa

Eihän sitä oikeen halvalla saa mistään. Ulkomailta isosatsi kimppatilauksena varmaan halvin. Sitä ruokakaupan hajutonta steriiliä paskaa ei kannata sit ostaa, joka on voipaketin näkösessä 500gr käärössä.

Oiskohan tässä täydellinen ketoruokavalio:

4 paistettua kananmunaa 450kcal
2rlk pellavansiemenrouhe 150kcal
200gr kukkakaali/parsakaali 50kcal
=650kcal

kaali, kurkku, paprika, salaattijuusto salaatti ~200kcal
tonnikala öljyssä 300kcal
=500kcal

20gr sipuli 5kcal
200gr jauheliha 450kcal
100gr kerma15 160kcal
200gr kukkakaali/parsakaali 50kcal
= 660kcal

4 paistettua munaa 450kcal
kurkkua 15kcal+4kalaöljetablettia
=465kcal

=2275kcal

Paistot on paisteltu tuossa palvomassanne kookosrasvassa, jonka kaloreita ei ole huomioitu.

Vaikka tällaisella olen vedellyt jo viikon päivät, en tietääkseni ketoosissa vielä ole, vaikka virta loppuu mm. jaloista aika vikkelään. Ehkä tämä tästä...

Oiskohan tässä täydellinen ketoruokavalio:

..............

Vaikka tällaisella olen vedellyt jo viikon päivät, en tietääkseni ketoosissa vielä ole, vaikka virta loppuu mm. jaloista aika vikkelään. Ehkä tämä tästä...

Oletko laskenut rasvojen osuutta? Itse olen vihdoin tajunnut vetää niitä ihan urakalla (1,5g jokaista proteiinigrammaa kohden päivässä) ja kroppa veti hyvin ketoosiin jo eilen, vaikka hiilaritankkaus loppui vasta sunnuntaina.

PS: S225T: mistä tuota vanadyylia saa? Apteekista? Olen nyt lukenut noita Lylen juttuja, hommat on avautunut ihan uudella tavalla ;)

pr31%/h5%/r64%, tosin en ole varma ketoosittomuudestani.

Ilmeisesti mun pitäis vähän karsia jo kaloreita, sillä jos tuohon 2275:een otan esim vähän pähkinöitä, tai extraan juustoa niin ei olla miinuskaloreilla kohta enää. Hassua, sillä nälkä tulee jo näillä kaloreilla. Pitää kai vain tunkea lisää kaalia naamaan. Tai sitten uskoa, että kulutankin lähemmäs 3000kcal ja syön rennommin, hiilareita vältellen.

^ Miten heität rouheet naamariin aamulla? Sekoitatko johonkin vai?

Toi näyttää aika samanlaiselta ruokavaliolta minkä mä aloitan tässä varmaan ASAP.

^ Miten heität rouheet naamariin aamulla? Sekoitatko johonkin vai?

Toi näyttää aika samanlaiselta ruokavaliolta minkä mä aloitan tässä varmaan ASAP.
Pellavansiemenrouheeseen voi sekoittaa vaikka munan, joita tuossa aamupalassa oli. Siihen mukaan vaikka vielä vähän öljyä tai voita ja minuutiksi mikroon. Tuloksena on köyhän miehen versio tästä muffinsista. Näin tulee kuitua ja saattaa helpottaa joidenkin leipäikävää.

Viimeksi muokattu:
PS: S225T: mistä tuota vanadyylia saa? Apteekista? Olen nyt lukenut noita Lylen juttuja, hommat on avautunut ihan uudella tavalla ;)

Valitettavasti en ole enää Suomessa törmännyt siihen, ellei jostain jotain satunnais/jämäerää löydy.
Brittiläisestä nettikaupasta olen tilannut, mutta voi olla ettei enää tule läpi!

viitaten vaikkapa tähän: http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/?id=922

Kuten sanottu, kromi jne on ihan hyviä korvaamaan. Mutta tiukan kierron CKD:n toteuttamisessa jotain noista lienee syytä käyttää.

Back
Ylös Bottom