🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mites muuten rahkat yms. maitotuotteet?
Maitoa todennäköisesti ei saa juoda?
Vaikuttaako se mihinkään onko tuote laktoositon/vähälaktoosinen?
Ketodieetillä ohjenuorana on että insuliinitasot pidetään alhaalla niin pitkään kuin mahdollista (jotkut harrastavat ajoittaista hiilaritankkausta). Maitotuotteissa on maitosokeria eli laktoosia, mutta sen glykeeminen indeksi on kohtalaisen alhainen eli se ei nosta insuliinia yhtä rajusti kuin tärkkelys tai viljatuotteet. Jos käytät maitotuotteita, etsi käsiisi nimenomaan niitä rasvaisempia, allaolevasta syystä johtuen. Eli maitonakin mieluummin täysmaitoa kuin rasvatonta.

Muistaakseni täällä on monestikkin mainittu, ettei rahka ole parhaimmasta päästä ketoiluun...
Lähinnä kai siksi että siinä ei ole melkein ollenkaan rasvaa. Ketodieetillä pitää syödä noin 70% kaloreista rasvana, jotta kroppa polttaa tosissaan läskiä ja jättää proteiinit (eli lihakset) rauhaan. Rahkalla on kuitenkin helppo lisätä jonkun muun ruoka-aineen proteiinin osuutta. Vaikkapa avokadoa ja rahkaa sekaisin. Hmm, tuotapa pitääkin kokeilla. :)

Jospas mäkin ny lyön tänne vähän ketoilusuunnitelmiani. Ajattelin tossa 6.4. alottaa ihan kunnolla ton ketoosin niin että ekan viikon olen todella vähillä hiilareilla, mutta sit aina viikon välein nostaisin n. 10g:lla.

Eli lähtökohtainen ruokavalio ois joku tällainen:

Aamiainen

25g Proteiini 92kcal/20,75gP/0,4gHH/0,6gR

Lounas

150g Tonnikala (öljyssä) 285kcal/40,65P/0HH/13,5gR

Välipala

100g pellavansiemen 323kcal/29gP/7gHH/20gR

Päivällinen

100g avokado 185kcal/2,6gP/0,8g HH/19,4gR
Illallinen

50g Maapähkinä 269kcal 12,8gP/6,6gHH/ 21,5gR/

Iltapala

25g Yöproteiini 92kcal/20,75gP/0,4gHH/0,6gR

Eli kaloreita kertys päälle 1200.. Lisäks vedän varmaan kasviksia jonkun verran, kuitenkin niin että hiilarit pysyy alle 20g.

Olen siis 60 kiloinen nainen ja treenaan n. 5 kertaa viikossa. Painon yritän kesään mennessä saada tuonne 55 kilon nurkille pysyvästi.

Millekkäs vaikuttaa? Onko jotain korjattavaa tai lisättävää?

Lisää ruokavalioosi vielä lisää rasvaa ja mikäli kalorivajeesta ei voi tinkiä, vähennä proteiinia. :)

Kiitos! Piti oikeen laittaa talteen koneelle toi lista, että voi katella sit jotain uutta jos alkaa samat mömmöt kyrsimään.

Saahan noista eväistä vaikka minkälaisia sekotuksia aikaseksi kun viittii vähän miettiä (Tyyliin hiilariton pizza yms. settejä).

Mites muuten rahkat yms. maitotuotteet?
Maitoa todennäköisesti ei saa juoda?
Vaikuttaako se mihinkään onko tuote laktoositon/vähälaktoosinen?

Muistaakseni täällä on monestikkin mainittu, ettei rahka ole parhaimmasta päästä ketoiluun...

Suosittelen maidon korvaajaksi kuohukermaa. Erittäin hyvää, maitoisaa ja rasvapitoista :)

Tosin kallista :(

Mä oon ketoillut kohta kolmisen viikkoa. Paino ei oo juurikaan pudonnut, mutta oonkin asennoitunut tähän ruokavalioon enemmänkin elimistöä hoitavana ja terveellisempänä vaihtoehtona hiilarimätöille. Parasta tässä on tosiaan se, että mitään mielitekoja ei ole. Ja jos on, niin ne hoituu vähähiilarisesti tummalla suklaalla, sokerittomalla kaakaolla jne.

Oon syönyt oikeestaan koko tän ajan 2 ateriaa päivässä. Herään ennen kello 07, heitän kilpparilääkkeet huiviin veden kera ja suuntaan töihin.

Klo 11-12 lounas, joka on aika usein salaattia katkaravuilla/tonnikalalla/kananmunalla, lisänä avocado, porkkana ja oliiviöljyä.

Sit himassa klo 18 esim. jauhelihaa/munakasta/kanaa, voissa paistettuja kasviksia & sipulia, jälkkäriks turkkilaista jogurttia ja kookoshiutaleita ja/tai kookosöljyä.

Mutta nyt tuossa klo 15 aikoihin on alkanut pinna palaa :D ei tuu nälkä, vaan oon tosi ärsyyntynyt (mitä en oo yleensä ikinä!) ja kuuppa jumissa. Ajattelin ottaa jonkun välipalan jatkossa tuossa, vaikka tuntuukin vähän tyhmältä syödä kun ei ole nälkä..??? Jännä nähä, auttaako. Vai pitäisikö syödä tukevampi lounas? Nyt tosta tulee vajaa 600 kcal (kokonaiskalorit vaihtelee 1300-2000 välillä). Jos söiskin sen välipalan lounaan yhteydessä? vai häh? Tai venyttäis lounasta myöhemmäksi..? Se ei varmaan olis ongelma.

Noista tummista suklaista vielä, eikös esim 70% kuitenkin sisällä vielä aika paljon hiilihydraatteja?
Että ennemmin kannattaa jättää kokonaan syömättä kun huono mieli tulee vaan palasta kahdesta :jahas:

yhtään tuon tummempaa en ole Joensuusta tainnut löytääkkään, sittarissa tuota lindtin 70% mutta mahtaisikohan mistään löytyä noita 85/95%?

Tähän mennessä on tullut yritettyä omaa keto"suklaata" tehtailla, ihanhan tuo pieneen makeanhimoon ja välipaloiksi menee kelpaa :rolleyes:

Mites muuten nuo maustetut herat ketolla?

Esim. että voinko mä heittää maustettua heraa palkkarina tai aamupalan yhteydessä höystettynä öljyllä.

Ja eikös jengi ole ketollakin vetänyt rahkaa aamupalaksi tai iltapalaksi? Kuitenkin että jää yhteen purkkiin päivässä, itse ajattelin ne 10gr uhrata rahkalle hiilaria, heti kun on alkuun päässyt, eli alussa ei mutta heti kun ketoosi lähtee ns. käyntiin.

vielä olisi pari kysymystä.
eli nyt tulee viikonloppuna pari vk ketoilua täyteen ja vielä ainakin tuntuu että treeni kulkee. joten onko välttämätöntä edes tankata niin kauan kun treeni vaan kulkee vai ottaako tosiaan tankkauksen mukaan vasta sitten kun alkaa siltä tuntua että ei jaksa enää vääntää salilla?

ja mikä peruste on että tankkauksen täytyisi kestää 2 päivää? eli onko tulosten perusteella parempi vaihtoehto tankkailla kunnolla 2 päivää kuin 1 päivä? ja mihin tää perustuu

?? löytyyks tähän vastauksia

Noista tummista suklaista vielä, eikös esim 70% kuitenkin sisällä vielä aika paljon hiilihydraatteja? Että ennemmin kannattaa jättää kokonaan syömättä kun huono mieli tulee vaan palasta kahdesta :jahas: (...) yhtään tuon tummempaa en ole Joensuusta tainnut löytääkkään, sittarissa tuota lindtin 70% mutta mahtaisikohan mistään löytyä noita 85/95%?
Lindt Excellence on 85-prosenttista, sen korkeampaa en ole löytänytkään vielä (vihjaiskaa toki jos joku tietää). Siinä on fariinisokeria antamassa makua, mutta määrä ei ole niin hirmuinen etteikö päivän hiilareiden määrä pysyisi alle 10%:ssa - kunhan ei nyt koko päivää pelkkää suklaata syö. Koko päivän ruokamäärässä muutaman suklaapalan hiilarit eivät paljoa vaikuta, varsinkin jos imeytymistä vielä hidastaa vähän kuiduilla. Ja kun insuliiniherkkyytesi paranee ketoilun myötä, suklaata voi käyttää vaikka tankkaamiseen ja palkkarina.

Tähän mennessä on tullut yritettyä omaa keto"suklaata" tehtailla, ihanhan tuo pieneen makeanhimoon ja välipaloiksi menee kelpaa :rolleyes:
Suklaassa pitää kuitenkin olla jonkin verran sokeria, sillä ihan puhdas kaakaovoi on aika kitkerää. En ole löytänyt kovin terveellisen kuuloisia sokerittomiakaan suklaita, niitä on makeutettu esim. maltitolilla josta mulla menee ainakin maha sekaisin.

Lindt Excellence on 85-prosenttista, sen korkeampaa en ole löytänytkään vielä (vihjaiskaa toki jos joku tietää). Siinä on fariinisokeria antamassa makua, mutta määrä ei ole niin hirmuinen etteikö päivän hiilareiden määrä pysyisi alle 10%:ssa - kunhan ei nyt koko päivää pelkkää suklaata syö. Koko päivän ruokamäärässä muutaman suklaapalan hiilarit eivät paljoa vaikuta, varsinkin jos imeytymistä vielä hidastaa vähän kuiduilla. Ja kun insuliiniherkkyytesi paranee ketoilun myötä, suklaata voi käyttää vaikka tankkaamiseen ja palkkarina.

Suklaassa pitää kuitenkin olla jonkin verran sokeria, sillä ihan puhdas kaakaovoi on aika kitkerää. En ole löytänyt kovin terveellisen kuuloisia sokerittomiakaan suklaita, niitä on makeutettu esim. maltitolilla josta mulla menee ainakin maha sekaisin.
Muistaaksen citymarketista ostin jotain tällästä Marabou premium dark 86%

... niin ja piti vielä lisätä, että ketogeenisellakaan ei kannata olla aivan täysin erossa hiilareista. Tärkeintä on saada ne isoimmat, insuliinit pilviin nostavat hiilaripommit (peruna, pasta, riisi, leipä, karkit, limut, jne) pois ruokavaliosta. Pienet päivittäiset hiilarimäärät hedelmien ja tumman suklaan muodossa eivät ylitä kehon kykyä käyttää ja varastoida hiilareita suoraan, joutumatta muutamaan niitä rasvaksi. Ne menevät aivotoimintaan ja glykogeenitankkaukseen.

Tästä Wikipedian artikkelista selviää, että aivot eivät edes täydessä ketoosissa lakkaa kokonaan käyttämästä glukoosia. Pitkänkin ketoosikauden jatkuttua aivot edelleen ottavat 30% energiastaan glukoosina.

Nyt en kyllä ymmärrä miten tuota ravintopuolta pitäisi lähteä rakentamaan kun ketodieetiin haluaa ryhtyä..kalorilaskurin mukaan kalorit lepopäivinä 1850 kcal ja 2200 treenipäivinä jos sillä -500 tahdilla lähdetään liikkeelle.

Mutta miten tuonkaan saa kasaan ilman hiilareita..yritin laskea jotain kalorilaskurilla ja tällaisen nyt sain kasaan päiväksi, 2200 kcal

possunsuikaleita 300g
2 x ehrmann
3 kanankoipea
kaalia 600g

tästä tulee sitten jo 45g hiilareita, ja proteiinin osuus 38%, rasva 54% ja hiilari 8%

Onko tällainen toimiva juttu vai olenko hakoteillä, kalliimmaksihan tämä nyt ainakin tulee kun parin päivän liha-annokset pitää yhdessä päivässä syödä.

Lindt tekee myös 99% suklaata. Stockmannilla saattaa olla tätä myynnissä.

Niin tuosta tankkauksesta, kun joku kyseli.

Anabolic dient ja muuthan painottaa että insuliini saataisiin mukaan myös kehon hormoneista, kun tankataan. Eli "anabolinen" tila olisi mahd hyvä/monipuolinen/taukoamaton jne.. Samalla reeniteho pyrittäisiin maksimoimaan kun on taas hiilaria varastoituneena kehoon.

Ite tankkailwen niin kauan kunnes rupee tuleen pallo-oloa ja turvottaan. Yleensä 1.5 päivää. Hiilaria sinä aikana tulee vedettyä joku 700-900grammaa. Joskus tietenkine enemmän tai vähemmän. Esim kahden päivän mittainen tankkaus on jo mulle aika epämukavaa, enkä sitä harrasta usein. Joskus kun töiden takia pitää ns. virallisterveelliseen siirtyä ja pilata tää "hieno" CKD sykli, niin sillon siirryn mahd. rauhallisesti, enkä mätä riisiä kiloa naamariin yhdellä aterialla.

Eli jos reenit kulkee ja kaikki muu kulkee niin miksi muuttaa. Mun filosofia on, että ei seuraa orjallisesti jotain jonkun muun tekemää ohjelmaa vaan tekee sitä mikä toimii itselle. Jos pelkällä ketolla meneminen auttaa sut sun tavotteisiin hyvin, niin se on silloin sun tie. Miks ressata enempää. Sen tiedän itsestäni, että muut tyylit(oon kokeillut monia), kuin tää CKD ja ketoilu ei mulla toimi. Tätä on vaan niin helppo noudattaa ja samalla saa ihan näkyviä tuloksia.

jaha ja editoin että olin hidas tuon 99% kanssa..

Viimeksi muokattu:
Nyt en kyllä ymmärrä miten tuota ravintopuolta pitäisi lähteä rakentamaan kun ketodieetiin haluaa ryhtyä..kalorilaskurin mukaan kalorit lepopäivinä 1850 kcal ja 2200 treenipäivinä jos sillä -500 tahdilla lähdetään liikkeelle.

Mutta miten tuonkaan saa kasaan ilman hiilareita..yritin laskea jotain kalorilaskurilla ja tällaisen nyt sain kasaan päiväksi, 2200 kcal

possunsuikaleita 300g
2 x ehrmann
3 kanankoipea
kaalia 600g

tästä tulee sitten jo 45g hiilareita, ja proteiinin osuus 38%, rasva 54% ja hiilari 8%

Onko tällainen toimiva juttu vai olenko hakoteillä, kalliimmaksihan tämä nyt ainakin tulee kun parin päivän liha-annokset pitää yhdessä päivässä syödä.

Mikä toi ehrman tuol on? Kertokaa mulle ihmiset miks sitä kitkerää paskaa pitää tunkea nassuun joka päivä ja vielä monta purkkia päivässä.

Syökää halpoja ruhon osia, kananmunia, kanankooipia, sikanautaa, rasvasia juustoja jne..

Ja loppujen lopuks ei tarvi syödä yhtää enempää lihaa kun ennenkään. Rasvaa vaan kehiin että saa kaloreita.

Joo itsekin ihmettelen miksi ihmeessä sitä rahkaa pitää väen väkisin tunkea ketoosidieettiin jossa oikeasti se 10 tai 20 grammaa liikaa voi olla oikeasti se make or break -raja. Niitä hiilareita kun kuitenkin tulee grammoja sieltä ja muutamia täältä.

söin sellaista Kalev-merkkistä tummaa suklaata ja oli erittäin positiivinen tuttavuus. Monet tummat suklaat ovat joko yltiökitkeriä tai sitten maistuvat liian makealta mutta tuo oli ihanteellinen muoto, herkullista muttei ollenkaan sellaista makeutta joka tekee suomisuklaista kelvotonta

99% Lindt on hyvää. Se ei oo kitkerää ja se pitää syödä erilailla. Kielen päälle sulamaan ja sellainen kermainen pehmeys valtaa suun..:kuola:

Uijui! Täytyykin kipaista Stockalle noutamaan vähän tuota 99-oktaanista. :kuola:

Nosta rasvan osuus 70%:iin ja pudota proteiinit 22% tasolle, niin ketoosi lähtee pyörimään paremmin. Ja on halvempaakin. Vetele vaikka kananmunia, ovat naurettavan halpoja ja niissä on rasva/proteiini -suhteet aika hyvin kohillaan.

Voi olla että joku on kysynyt aiemminkin, mutta..
Olen nyt ollut 2 kuukautta normaalilla dietillä, jossa maltillisesti hiilareita ja mennään miinuskaloreilla -500.Painoa on pudonnut hyvinkin nopeasti 99 -> 85. Mutta rasvan mukana on palanut lihasta aika paljon, vaikka kroppa näyttääkin ihan mukavalta. Viellä pitäisi hieman kuitenkin sitä rasvaa polttaa ettei homma jäisi ihan puolitiehen. Ajattelin että voisin viellä tempaista sellaisen 3-4 viikon viimeistelyn. Olisiko järkevää siirtyä ketoosille kyseiseksi ajaksi vai päinvastoin että ei missään nimessä vaan jatkaa niinkuni tähänkin asti. Mieli kyllä tekisi kokeilla tätäkin diettiä.

Back
Ylös Bottom