Missäs tämä velvollisuus on kirjattu lakiin? Jos sitä ei laissa ole niin eihän se silloin mikään velvollisuus ole. Ja miksi meillä pitäisi olla velvollisuus elättää esim. afrikkalaisia? Eikö heillä ole mitään vastuuta itsestään?
No oletan, että kun Katainen näin sanoo, niin hän tarkoittaa, että meillä on
moraalinen velvollisuus auttaa näitä ihmisiä. Ja että tämä pitäisi ottaa huomioon myös lakeja (esim. ulkomaalaislakia) säädettäessä. Ainakin minun käsitykseni mukaan länsimaiden tapa ottaa pakolaisia turvattomista maista perustuu juurikin ajatukseen siitä, että hyväosaisilla on velvollisuus auttaa hädässä olevia, eikä siinä siis ole mitään uutta. Uutta on vain tämä tekemällä tehty nimitys "humaani vastuu", joka on kyllä typerä.
Jos otetaan jonkin verran vastaan (melko epämääräistä), sanotaan vaikka 1000 vuodessa, niin eikö tuo lähinnä sosiaalisen omantunnon paikkailua? Ottaa vastaan 1000 ja jättää loput muutama sata miljoonaan lojumaan paskaan. Kuka määrittelee sen, kenet otetaan vastaan? Ja miksi ihmeessä esim. somaliasta raahataan nuoria miehiä tänne ja vanhukset, lapset ja naiset jätetään sinne "sodan" keskelle?
Olen osittain samaa mietä. Toisaalta ajatuksena ei tietenkään ole, että Suomi yksin pelastaa maailman, vaan kehitysmaiden ja muiden apua tarvitsevien auttaminen on länsimaiden yhteinen projekti. Lisäksi
Tuolla loputtomalla pakolaisten ottamisella ei muutenkaan ratkaista yhtään mitään, muuta kuin turvataan yksittäisille ihmisille rauhallinen paikka elää. Afrikan tilannekaan ei todellakaan korjaannu sillä, että otetaan x määrä pakolaisia joka vuosi, koska se on kuitenkin vain murto-osa niistä ihmisistä, joilla on hätä. Eikä ne sodat millään ruokapaketeilla siellä lopu.
Samaa mieltä. Toisaalta ihmisiä ei oikein voi pakottaa myöskään jäämään sekasortoisessa tilassa olevaan maahan, jossa heidät todennäköisesti ryöstetään, raiskataan ja murhataan. Pitää muistaa, etteivät esimerkiksi Pohjois-Afrikan konfliktit ole todellakaan verrattavissa esim. Suomen talvi- ja jatkosotiin, joissa selkeästi määritellyt valtiot olivat sodassa keskenään, vaan tilanne on paljon sekavampi. Näissä tilanteissa ei voida automaattisesti olettaa, että esim. nuorilla miehillä olisi velvollisuus liittyä johonkin monista alueella vaikuttavista aseellisista joukoista puolustaakseen itseään ja perhettään, koska kaikki osapuolet ovat enemmän tai vähemmän laittomia rosvojoukkoja.
Ihmisillä nyt ihan yleisesti ottaen on velvollisuus noudattaa lakia ja maksaa veroja. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti koe minkäänlaiseksi velvollisuudeksi auttaa jonkun toisen maan ihmisiä. En tarkoita etteikö pakolaisten ottaminen olisi hyvä asia, mutta sitä ei ihan voi verrata johonkin onnettomuuspaikalla toimimiseen.
Juridisten velvollisuuksien lisäksi ihmisillä on moraalisia velvollisuuksia. Minä ja luullakseni myös Katainen puhuu nyt nimen omaan moraalisesta velvollisuudesta. Käsitykset siitä, mikä on moraalisesti oikein, ohjaavat myös lakien säätämistä ja muutenkin valtioiden toimintaa. Edelleenkään ajatus siitä, että valtioilla (tai kansoilla, tai eri puolella maailmaa asuvilla ihmisillä, ihan kuinka vaan) on velvollisuus auttaa toisiaan hädässä ei ole mitenkään uusi.